Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kokemusta nenäkannusta eli ns. sarvikuonosta?

Vierailija
15.03.2019 |

Auttaako flunssan aikana tukkosuuteenja helpottaako poskiontelo-oireita? Jännittää kokeilla. Kannattaako sellainen käydä ostamassa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kerrankin hyvä aloitus, ja toivottavasti tulee asiallista keskustelua! Minuakin asia kiinnostaa - lääkäri suositteli minulle sitä, kun minulla oli poskiontelotulehdus. Vielä en ole tohtinut ostaa sarvikuonoa ja kokeilla, mutta ehkäpä vielä joskus.

Vierailija
2/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, ei oo vaikeeta. Tärkeää on kädenlämpöisnen vesi ja suola. Helpottaa poskiontelo-oireita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tyytyväinen. Käytän flunssan aikana n. Pari kertaa päivässä. Varsinkin juuri ennen nukkumaanmenoa on helpottavaa aukaista nenä. Se suolavesi laittaa kaikki tukkeet/räät valumaan ulos sieraimista. Ei kannata niistää hetkeen sen jälkeen vaan antaa suolan vaikuttaa. Helpottaa myös kosteuttamaan kuivia onteloita.

Vierailija
4/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On auttanu kyl tosi paljon! Helppo käyttää ja saa kyl nenän auki.

Vierailija
5/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi minulle nenäkannun, mutta sen käyttöönotto oli vaikeaa, kun pelkäsin uimahallista tuttua vettä nenässä -kokemusta.

Kaikkein tärkeintä on noudattaa käyttöohjeita tarkasti: kädenlämpöistä vettä, oikea määrä suolaa ja riittävän syvä kumarrus. Liian kuuma ja viileä vesi tuntuu epämiellyttävältä, suolan puute raastaa limakalvoja, liiallinen suola kirvelee, ja jos ei kumarra tarpeeksi, vesi kulkee väärää reittiä esimerkiksi nieluun. Jos tottumattomuuttaan tekee jotain väärin, kannattaa kokeilla uudelleen. Jokainen, jonka olen saanut käyttämään nenäkannua pitkän epäröinnin jälkeen, on ottanut sen ahkeraan käyttöön flunssakautena.

Innostuin nenäkannusta niin, että käytin sitä päivittäin vaikka kuinka pitkään viimeisen tukkoisuuteni jälkeen. Nyt ei ole ollut hengitystietulehduksia ainakaan viiteentoista vuoteen.

Vierailija
6/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

CIA:n Guantanamossa käteväksi toteama.

Vierailija
7/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri suositteli mullekki. Ihan turha ostos,ei siitä ole ollut yhtään mitään hyötyä. Ja joka räkätaudissa kokeillut. Toimii kellä toimii mulla ei.

Vierailija
8/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllinen kapistus siitepölykaudella. En käytä muulloin.

Vierailija
9/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin sitä lääkärin kehotuksesta. Ei oo mua varten. En osannut käyttää, eikä tuntunut onnistuvan. Annoin olla ja hain Otrivinia.

Varmasti hyvä, ja ajanmittaan halvemmaksi tuleva tuote kuin nenäsuihkeet, mutta mulla ei riittänyt hermot opetteluun.

Vierailija
10/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, t. Anu

Vierailija
11/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin hyvä. Noudata käyttöohjeita tai muuten helvetti nousee!

Vierailija
12/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin, yritin opetella, unohdin. Noudatin mielestäni pakkauksen ohjeita pilkulleen, mutta ehkä anatomiani on jotenkin "ahdas": vaikka kääntelin päätä ja niistin kevyesti ohjeiden mukaan kannun käytön jälkeen, tunsin selvästi veden jäävän jonnekin rööreihin joista sitä sitten tipahteli sellaisina pieninä lammikkoina vielä puoli tuntia käytön jälkeen. Kokonaisuutena se ei parantanut oloani allergia- tai flunssakausina.

Vinkki: suola kannattaa liuottaa vesimäärään todella huolellisesti. Helposti käy niin että suola jää kannun viimeisiin tilkkohin.

Vierailija
13/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa aiheeseen liittyvä mielikuva: Jossain päin maailmaa nainen käytti nenäkannua ja sai aivoja tuhoavan ameeban siitä. Niks naks, henki pois.

Vierailija
14/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen, kun otin nenäkannun käyttöön, mulla on kaikki nuhat loppuneet lyheen. Kun muistaa kannuttaa heti alkuun, saattaa nuha mennä kokonaan ohi pikkuoireilla. 

Vierailija
15/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemusta, mutta mulle ollut aivan turha sekä allergiaan että flunssaan. Allergian suhteen se ongelma, että jos huuhtelen siitepölyt pois nenän limakalvoilta kannulla, niin ihan hetkessähän kun hengitän allergeeneja tulee taas sisään, eli kannuhoito auttaa noin minuutin korkeintaan. 

Flunssassa taas ei tunnu vaikuttavan oikein mitään. Silloin jos räkäisyys ja nenän limakalvoturvotus on vain pientä, hyvin tilapäisen helpotuksen voi tuosta saada. Mutta sitten jos iskee kunnolla räkätauti silti, niin ei sillä kannulla saa edes pisaraakaan vettä menemään turvonneesta kärsästä läpi, ellei ensin ruuttaa sinne nenään avaavia lääkesuihkeita esim. Otrivin. Ja miksipä sitten enää huuhdella, jos joka tapauksessa täytyy ottaa lääke joka hoitaa saman asian paljon tehokkaammin.

Vierailija
16/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta, mutta mulle ollut aivan turha sekä allergiaan että flunssaan. Allergian suhteen se ongelma, että jos huuhtelen siitepölyt pois nenän limakalvoilta kannulla, niin ihan hetkessähän kun hengitän allergeeneja tulee taas sisään, eli kannuhoito auttaa noin minuutin korkeintaan. 

Flunssassa taas ei tunnu vaikuttavan oikein mitään. Silloin jos räkäisyys ja nenän limakalvoturvotus on vain pientä, hyvin tilapäisen helpotuksen voi tuosta saada. Mutta sitten jos iskee kunnolla räkätauti silti, niin ei sillä kannulla saa edes pisaraakaan vettä menemään turvonneesta kärsästä läpi, ellei ensin ruuttaa sinne nenään avaavia lääkesuihkeita esim. Otrivin. Ja miksipä sitten enää huuhdella, jos joka tapauksessa täytyy ottaa lääke joka hoitaa saman asian paljon tehokkaammin.

Sisällä voi olla huomattavasti vähemmän siitepölyä kuin ulkona. Käytä jos olet joutunut käymään ulkona pahimpaan siitepölyaikaan ja se rauhoittaa kummasti.

Vierailija
17/17 |
15.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan poskiontelotulehduksen joka flunssan yhteydessä ja lähipiiristä olen nähnyt, mitä liiat antibiootit tekevät suolistolle, joten oli motivaatiota kokeilla kannua. Ja täytyy sanoa, että nyt syön lääkekuureja ehkä noin kolmanneksen siitä mitä ennen, joten on minusta todellakin kannattanut. Käyttö tuntui aluksi kummalliselta ja yökötti, kun suolavettä meni kurkkuun, mutta nyt käyttö sujuu tosi vaivattomasti eli kärsivällisyyttä vaan. Minäkään en niistä kovin raivokkaasti heti käytön jälkeen ja suolavettä tulee (pieniä määriä!) myöhemmin nenästä, mutta mutu-tuntumani on, että juuri se suolavesi, joka sinne rööreihin edes hetkeksi jää pyörimään on se, mikä tulehdukseen auttaa. Mikään nopea konsti tuo ei ole, antibioottikuurilla paranee nopeammin, mutta olen ajatellut, ettei minulla ole niin kiire :) Ilmeisesti se suolavesi häiritsee sitä bakteerien toimintaa sen verran, että oma puolustuskyky pääsee niskan päälle. Ihan aina tuo ei riitä ja lääkekuurin tarvitsee, mutta kaiken kaikkiaan olen ollut todella tyytyväinen.