Kuuluuko lähipiiriisi ihmisiä, joilla on omasta mielestään fibromyalgia, migreeni, hajusteyliherkkyys ja adhd? Vaikka omalla käytökselleen kumoavat väitteensä.
Eräs salilla ahkeraan treenaava työkaverini väittää kivenkovaan hänellä olevan niin paha fibro, ettei saa työpaikan kahvilassa maitotetraa auki ja käy pukkarissa torkuilla. Ja yksi muka migreeniä poteva tuttava pystyy omien sanojensa mukaan vaikka vuorikiipeilemään kohtauksen aikana kun vain nautti RedBulia ja Buranaa.
TARKOITUS EI OLE VÄHÄTELLÄ NÄITÄ SAIRAUKSIA. Ärsyttää vain itse itsensä diagnosoineet.
Kommentit (57)
Mulla on diagnosoitu ADHD, mutta kaikista viimeiseksi haluan joka ikisen tietävän mun diagnooseja. Mihinkäs ne sitä tietoa tarvii? En myöskään mokattuani ala selittelemään ADHD:lla, vaan korjaan virheeni, pahoittelen jne.
Onko nää aina perinnöllisiä, esim fibro?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita samoja sairauksia sairastavilla on myös poikkeuksetta aina kilpirauhasen vajaatoiminta sekä alhainen ferritiini.
Todellisuudessa yksi diagnoosi riittäisi: lorvikatarri.
Tein 35v 110% työpanosta, huolehdin perheestä, 4 lapsesta, rakensin miehen kanssa 2 taloa, molemmilla työmatkoja ym työhaasteita, huolehdin appiksista, nyt yritän hoitaa lapsenlapsia jne
Missä hiton kohdassa olisin ehtinyt lorvailemaan??
Fibro on liian tunnollisten naisten sairaus (ehkä juuri siksi et ole sairastunutkaan!). Tekisi kyllä epäilijöille hyvää kokeilla vaikka vuorokauden.
6
Tämäkin piti vielä nähdä, vai tunnollisten naisten sairaus!😂🤣🤣 Mitä p*****a. Olisit nyt lisännyt kierroksia vielä tuosta liioittelusta kun aloitit: eikö oikeastaan lapsia ollutkin 8, töitä 23h/vrk 60 vuotta ja rakensitte viime töiksi miekkosesi kanssa kahteen pekkaan(&puupäähän) Oodin.😘
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Tuoksuyliherkät" ovat kyllä liki poikkeuksetta v****maisimpia kaikesta kitisijöitä mitä maa päällään kantaa. Näillä on yleensä vähintään kaksi muutakin itsediagnoosia tyyliin erityisherkkyys ja sähköallergia. Kumma kun nuo herkkyydet ilmenevät aina itsekkäänä nalkutuksena ja yhteistyökyvyttömyytenä ja uh riutumisena...
Näiden samojen tyyppien työpaikoilla on myös poikkeuksetta sisäilmaongelmia.
Mulla on yksi kaveri, jolla on aina kaikki muotisairaudet. Vuosien varrella on ollut mm. (itsediagnosoitu)mykoplasma, sisäilmaongelmista johtuva keuhkoputkentulehduskierre ja viimeisimpänä tämä varastoraudanpuute. Voitte kuvitella millaista oli kun hän odotti esikoistaan. Yliopistollinen sairaala ei kelvannut, koska häntä oli takavuosina väärinhoidettu siellä. Ja tietenkin lapsella on ollut kaikki mahdollinen maitoallergiasta erityisherkkyyteen ja käytöshäiriöihin...725
Tämä!!! Poistaisin moiset tyypit elämästäni viipymättä, onneks olen heihin törmännyt vain ohimennwn mut luoja mitä foliohattuisena hiihtäviä naisia Suomi pitääkään sisällään.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää aina perinnöllisiä, esim fibro?
Saattaa olla että taipumus periytyy.
Mulla isoäiti sairasti " reumatismiä" eli kovia kipuja ja särkyjä. Näin jälkeenpäin ajateltuna ihan fibron oireita. Mummi valeli kuumaa hiekkaa iholleen jotta kipu vähän hellitti
6
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin hajusteherkkyys. Kun on hyvä päivä, hän voisi olla töissä stokkan kosmetiikkaosastolla. Huonona päivänä hän saa "kohtauksen" tyyliin vastapestyistä hiuksista joissa on shampoosta jäänyt tuoksua. Ja ryntäää johonkin takahuoneeseen ja paiskaa oven kiinni. Huutelee sieltä sitten että tarvitsee happea ja tilaa.
Toi vois olla ennemmin diagnosoimatonta astmaa tai jotain ristiallergiaa. Mä en ole koskaan ajatellut olevani hajusteherkkä, mutta jos astma ja allergia vaivaa, niin kyllä vaivaa moni muu ilmanraikastin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverin hajusteherkkyys. Kun on hyvä päivä, hän voisi olla töissä stokkan kosmetiikkaosastolla. Huonona päivänä hän saa "kohtauksen" tyyliin vastapestyistä hiuksista joissa on shampoosta jäänyt tuoksua. Ja ryntäää johonkin takahuoneeseen ja paiskaa oven kiinni. Huutelee sieltä sitten että tarvitsee happea ja tilaa.
Toi vois olla ennemmin diagnosoimatonta astmaa tai jotain ristiallergiaa. Mä en ole koskaan ajatellut olevani hajusteherkkä, mutta jos astma ja allergia vaivaa, niin kyllä vaivaa moni muu ilmanraikastin samalla.
Itselläni on astma ja melko pahakin sellainen, mutta eivät tosiaankaan vaivaa hyvät tuoksut. On eri asia etten pidä monesta ilmanraikastimen tuoksusta ollenkaan, mutta eivät ne astmaani pahenna. Sen sijaan tupakansavu, kostea huoneilma, tunkkainen ilma, tietty vuodenaika jne. kyllä pahentavat oloani.
Joskus, kun minulla alkaa migreenikohtaus, olen todella herkkä hajuille ja kirkkaalle valolle. Joskus keväällä ensimmäiset kirkkaat aurinkoiset lumiset päivät laukaisevat kohtauksen. Kun kohtaus on tulossa, esim. jonkin hajuveden tai bensiinin haju saattaa olla aivan sietämättömän kuvottava.
Normaalisti en ole herkkä tuoksulle enkä kirkkaalla valolle.
Minulla on krooninen migreeni, se näkyy siinä ettei vapaa-aikaa jää muuhun kuin sairastamiseen. Joskus olen hetken netissä tai kävelen vähän ulkona, siinä kaikki. En tiedä arkielämän asioista joista jokaisen oletetaan tietävän, koska aikani kuluu kivuissa.
Vierailija kirjoitti:
Noita samoja sairauksia sairastavilla on myös poikkeuksetta aina kilpirauhasen vajaatoiminta sekä alhainen ferritiini.
Todellisuudessa yksi diagnoosi riittäisi: lorvikatarri.
Hmm.
Mulla ei ole mitään mielikuvitussairauksia eikä pahemmin laiskotakaan, sillä treenaan aktiivisesti ja syön terveellisesti. Mutta mulla on monikyhmystruuma ja mitattu ferritiiniarvo on 9, em. kilpirauhassairaudesta johtuen.
Hajusteet pesuaineissa tekevät pahoinvointia, mutta mieto voiteen tuoksu ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkä homealtistunut joka polttaa tupakkaa ja käyttää hirvittäviä määriä hajuvettä. Joutuessaan töissä palaveriin julkisiin rakennuksiin, lähtee saman tien kotiin saikuttamaan, koska "sisäilmassa oli jotain". Voi kuitenkin vapaa-ajalla istua kahvilla niissä samoissa rakennuksissa.
Epäilen, että oikea syy on jokin esiintymiseen tai ryhmätyöskentelyyn liittyvä. Helpompi poistua kuin mokata.
Vierailija kirjoitti:
Tuoksuyliherkkä homealtistunut joka polttaa tupakkaa ja käyttää hirvittäviä määriä hajuvettä. Joutuessaan töissä palaveriin julkisiin rakennuksiin, lähtee saman tien kotiin saikuttamaan, koska "sisäilmassa oli jotain". Voi kuitenkin vapaa-ajalla istua kahvilla niissä samoissa rakennuksissa.
Onkohan meillä sama työkaveri:D
Erityisherkkiä highly sensitive persons.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini + tauriini jota siinä RedBullissa on, muuten oikeasti auttaa migreeniin monella!
Itselläni on fibromyalgia, ihan siis lääkärin toteama. Ja kyllä: se aiheuttaa erittäin pahaa uupumusta (Johon liittyy esim. torkkujen tarve) ja välillä äärimmäistä fyysisen heikkouden tunnetta. Kipua nyt tietysti aina. Ja kyllä käyn silti kuntosalilla. En pysty käymään siellä aina, välillä sairaus on niin pahassa jamassa ettei jaksa eikä pysty. Mutta aina kun ei ole ihan niin huono päivä, yritän pakottaa itseni koska heikko lihaskunto tekee sairauteen liittyvät heikkouden ja väsymyksen tunteet vieläkin pahemmiksi.
Minkä erikoislääkärin vastaanotolle kannattaa mennä, jos epäilee sairastuneensa fibromyalgiaan? Kun googlaan oireet niin tunnistan kaikki vaivat itsessäni, jopa sairastumisen syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini + tauriini jota siinä RedBullissa on, muuten oikeasti auttaa migreeniin monella!
Itselläni on fibromyalgia, ihan siis lääkärin toteama. Ja kyllä: se aiheuttaa erittäin pahaa uupumusta (Johon liittyy esim. torkkujen tarve) ja välillä äärimmäistä fyysisen heikkouden tunnetta. Kipua nyt tietysti aina. Ja kyllä käyn silti kuntosalilla. En pysty käymään siellä aina, välillä sairaus on niin pahassa jamassa ettei jaksa eikä pysty. Mutta aina kun ei ole ihan niin huono päivä, yritän pakottaa itseni koska heikko lihaskunto tekee sairauteen liittyvät heikkouden ja väsymyksen tunteet vieläkin pahemmiksi.
Minkä erikoislääkärin vastaanotolle kannattaa mennä, jos epäilee sairastuneensa fibromyalgiaan? Kun googlaan oireet niin tunnistan kaikki vaivat itsessäni, jopa sairastumisen syyt.
Reumalääkärille. Itse sain diagnoosin sieltä.
Näin migreenipotilaana ärsyttää, että migreeniä sitkeästi pidetään luulotautina, vaikka oikeasti se on aivan hirveä ja invalidisoiva sairaus, jota ei kyllä tahtoisi itselleen eikä kellekään muullekaan eikä varsinkaan sitä halua edes kuvitella silloin kun se ei ole menossa! Ja aina se iskee juuri kun ei saisi. Ainakin omaa elämääni se on rajoittanut niin paljon, että suututtaa kun joku väittää, että vain kuvittelen sen. Antaisin aika paljon, jos joku saisi sen taiottua kokonaan pois ja paljon mieluummin eläisin elämää ilman sitä! En kaipaa sairaslomapäiviä enkä pilalle menneitä viikonloppuja, juhlia, urheilusuorituksia ym. vaan olisin nuokin kaikki mieluummin elänyt ilman migreeniä..
Monet myös kuvittelevat, että paha päänsärky = migreeni, mutta tämähän ei ole totta.