Kuuluuko lähipiiriisi ihmisiä, joilla on omasta mielestään fibromyalgia, migreeni, hajusteyliherkkyys ja adhd? Vaikka omalla käytökselleen kumoavat väitteensä.
Eräs salilla ahkeraan treenaava työkaverini väittää kivenkovaan hänellä olevan niin paha fibro, ettei saa työpaikan kahvilassa maitotetraa auki ja käy pukkarissa torkuilla. Ja yksi muka migreeniä poteva tuttava pystyy omien sanojensa mukaan vaikka vuorikiipeilemään kohtauksen aikana kun vain nautti RedBulia ja Buranaa.
TARKOITUS EI OLE VÄHÄTELLÄ NÄITÄ SAIRAUKSIA. Ärsyttää vain itse itsensä diagnosoineet.
Kommentit (57)
Ehkä kyse on siitä, että muut ihmiset yleistävät liikaa. Esim. migreeni voi aiheuttaa monia muitakin neurologisia oireita kuin vain päänsärkyä. Migreenikohtaus ei aina tarkoita sitä, että päätä särkee helvetillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita samoja sairauksia sairastavilla on myös poikkeuksetta aina kilpirauhasen vajaatoiminta sekä alhainen ferritiini.
Todellisuudessa yksi diagnoosi riittäisi: lorvikatarri.
Tainnut sun lääketieteen opinnot tyssätä jo ennen aloitusta.
Minusta kuulosti entiselle omalääkärilleni...
Kaikki ei ole aina noin yksinoikoista että esim. kestää tuoksuja tai sitten ei. On olemassa ns. päivän kunto ja liika on liikaa. Itse saan aina migreenin, jos joudun nukkumaan hajustetulla pyykkinpesuaineella pestyissä lakanoissa, mutta voin kyllä olla hetken työkaverin kanssa samassa neukkarissa vaikka käryää omolle. Käytän itsekin hajuvettä vähän, mutta en voi olla tilassa, jossa on porukka on urakalla kylpenyt hajusteissa.
Tuttavani, jolla oli migreeni, ei pystynyt käyttämään alkoholia ollenkaan. Hän ajatteli, että ne migreenipotilaat, jotka pystyvät käyttämään alkoholia, ovat kaikki luulosairaita. Kyllä jotkut pystyvät, minäkin pystyn, vaikka kerran se on aiheuttanut ongelmia. Minut heitettiin jopa ravintolasta ulos, vaikka en ollut kovin kännissä. Vasta vuosia myöhemmin tajusin itse, miksi menin silloin niin pahasti sekaisin.
Mulla on hajuille jokin yliherkkyys, mutta se liittyy ihan adhd kun on tuntoherkkyyttä esim en kestä jos joku silittää, se tuntuu ällöttävän kipeältä ja en voi pitää kireitä vaatteita koska en pysty olemaan. Ja toi hajuaisti liittyy myös siihen.
Eli siis haistan tosi hyvin. Siksi poltan tupakkaa koska se turruttaa hajuaistini, jolloin en esim oksenna jos haistan jonkun röökaavan ihmisen tai hajuveden.
Kun lopetin tupakan ja haju parani, kaupassa joku joka tupakoi, haisi niin pahalle että voin oikeasti pahoin ja oksennus nousi kurkkuun
Joten jatkoin polttamista.
En valita, enkä kerro diagnoosejani ihmisille, koska mitä se niille kuuluu. Osaan olla, kunhan saan olla niin kuin itse haluan.
Kofeiini + tauriini jota siinä RedBullissa on, muuten oikeasti auttaa migreeniin monella!
Itselläni on fibromyalgia, ihan siis lääkärin toteama. Ja kyllä: se aiheuttaa erittäin pahaa uupumusta (Johon liittyy esim. torkkujen tarve) ja välillä äärimmäistä fyysisen heikkouden tunnetta. Kipua nyt tietysti aina. Ja kyllä käyn silti kuntosalilla. En pysty käymään siellä aina, välillä sairaus on niin pahassa jamassa ettei jaksa eikä pysty. Mutta aina kun ei ole ihan niin huono päivä, yritän pakottaa itseni koska heikko lihaskunto tekee sairauteen liittyvät heikkouden ja väsymyksen tunteet vieläkin pahemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Noilla on kaikilla aleksitymia, joka aiheuttaa psykosomaattisia oireita. Aleksityymi on vihainen muttei ymmärrä tunnettaan eikä ole yhteydessä siihen - migreenikohtaus alkaa.
Nämä ihmiset ovat myös pinnallisia ärsykkeisiin reagoijia pohtimisen sijaan. Kuulet usein heidän suustaan "Onpas hieno keli" "Onpas täällä paljon ihmisiä" "Heh, hassu paikan nimi" "Kylmä varpaisiin" jne. Tunnesanastoa ei koskaan esiinny, paitsi jos kyseessä on selkeästi fyysinen tunne, kuten päänsärky tai juuri kylmyys. Etenkin negatiiviset fyysiset tuntemukset mainitaan.
Esimerkiksi voimakkaat tuoksu- tai valoärsykkkeet voivat aiheuttaa migreeniherkällä ihmisellä kohtauksen. Tämä on todettu useammassa neurologisessa tutkimuksessa. Niillä ei ole mitään tekemistä aleksitymian tai psykosomaattisuuden kanssa.
MInulla on ystävä, joka kertoi kaikille varmana että hänellä on adhd mutta ei sitten selvinnytkään testeistä.
Samalla ihmisellä on myös paha migreeni, joka laukeaa mm kaalikääryleiden hajusta ja rokkimusiikista. Kerran lähtivät mieskaverinsa kanssa pois pubista jossa soitti rock-bändi ja menivät yökerhoon, tuolla matkalla migreeni oli mystisesti kadonnut
Vierailija kirjoitti:
Kofeiini + tauriini jota siinä RedBullissa on, muuten oikeasti auttaa migreeniin monella!
Itselläni on fibromyalgia, ihan siis lääkärin toteama. Ja kyllä: se aiheuttaa erittäin pahaa uupumusta (Johon liittyy esim. torkkujen tarve) ja välillä äärimmäistä fyysisen heikkouden tunnetta. Kipua nyt tietysti aina. Ja kyllä käyn silti kuntosalilla. En pysty käymään siellä aina, välillä sairaus on niin pahassa jamassa ettei jaksa eikä pysty. Mutta aina kun ei ole ihan niin huono päivä, yritän pakottaa itseni koska heikko lihaskunto tekee sairauteen liittyvät heikkouden ja väsymyksen tunteet vieläkin pahemmiksi.
Samaa yritän minäkin. Käyn kerran viikossa pilateksessa ja vesijuoksemassa jotta edes jonkinlainen liikkuvuus säilyisi.
Erona normaaliin treenaajaan on se että jokainen kerta fibrolle on kuin ensimmäinen: lihakset menee maitohapoille ja toipuminen kestää 3-5 pvää!
6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla on "hajusteyliherkkä astmaatikko" joka mäkättää muiden käyttämistä
shampoista ja hajusteista, mutta käy kerran tunnissa röökitauolla.Tupakka ei ole keinotekoinen allergisoiva yhdiste, vaan luonnontuote, jonka savu tuoksuu miellyttävältä myös monelle polttamattomalle.
Itse puutarhassa kasvatettu pippukessu on luonnontuote. Kaupasta ostettu syöpäkääryle sisältää kymmeniä keinotekoisia lisäaineita ja ihan rehellisiä myrkkyjäkin, lisättyjä siis. Et voi tosissaan väittää kaupallista tupakkaa luonnontuotteeksi, jossa ei ole mitään keinotekoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikalla on "hajusteyliherkkä astmaatikko" joka mäkättää muiden käyttämistä
shampoista ja hajusteista, mutta käy kerran tunnissa röökitauolla.Tupakka ei ole keinotekoinen allergisoiva yhdiste, vaan luonnontuote, jonka savu tuoksuu miellyttävältä myös monelle polttamattomalle.
Itse puutarhassa kasvatettu pippukessu on luonnontuote. Kaupasta ostettu syöpäkääryle sisältää kymmeniä keinotekoisia lisäaineita ja ihan rehellisiä myrkkyjäkin, lisättyjä siis. Et voi tosissaan väittää kaupallista tupakkaa luonnontuotteeksi, jossa ei ole mitään keinotekoista?
olen aina halunnu päästä polttamaan aitoa tupakkia, jonnekkin plantaasille.
ja en edes polta, mutta haluaisn tietää millaista se on
Vierailija kirjoitti:
olen aina halunnu päästä polttamaan aitoa tupakkia, jonnekkin plantaasille.
ja en edes polta, mutta haluaisn tietää millaista se on
Ei tarvitse mennä plantaaseille. Osta hyötykasviyhdistykseltä perinteisiä piippukessun siemeniä, kasvata vaikka ämpärissä parvekkeella, syksyllä leikkaa lehdet ja kuivata pimeässä ja tadaa, siinä sulla ihan pelkkää röökiä. On muuten koristekasvinakin ihan komea (en tarkoita koristetupakkaa, se on eri kasvi). Muista lannoittaa luomulannoitteella ettei jää mitään myrkkyjä kasviin ja kastele paljon.
T. Puutarhuri
Minä olen diagnosoinut" itselleni adhd:n. Tutkimuksia ei ole vielä tehty.
Minulla on MS-tauti. Ihan oikea diagnoosi ja kaikki.
Käyn salilla ahkerasti, mutta en pysty kuorimaan appelsiinia. Ei ne oireet aina niin kovin loogisia ole, vaikka ihan oikeita oireita ovatkin.
Ei kannata alkaa arvioimaan muiden sairauksia eikä varsinkaan määrittelemään mitä oireita niihin sairauksiin kenelläkin voi kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on lääkityksen lisäksi migreeniin energiajuoma. Se auttaa 9/10 kerrasta. Sen sisältämä kofeiini + tauriini on se auttava tekijä. Eli energiajuoma ei ole miggessä huuhaata.
Tuskin sentään pystyisit vuorilla kiipeilemään. Se, että juuri selviää työpäivästä on vähän eri asia.
Itselläni migreeni menee ohi napromexilla ja torkuilla, jos saan otettua ne ajoissa. Mutta sinä päivänä on turha kuvitella urheilevansa. Kofeiini vain pahentaa asiaa, sehän on monilla yksi pahemmista migreenitriggereistä. Toki jos se ei ole itsellä triggeri, voi auttaakin.
Migreeni tekee minusta myös erittäin hajuherkän, koska tosi monet hajut laukaisee sen. Esim kala ja liuottimet. Ja tosiaan on päiviä jolloin niitä hajuja kestää paremmin. Ei kuitenkaan niin että voisi hajuvettä käyttää tai kosmetiikkaosastolla lorvia. Sitten jos se migreeni kytee, on tuloillaan tai ollut edellisenä päivänä, ihan kaikki hajut tuntuu siltä että alkaa silmissä taas vilkkua.
Nämä "näkymättömät" sairaudet osaa oikeasti olla tosi hankalia ja kun se kunto vaihtelee päivittäin. Ja stressi pahentaa, ärsyke jonka siedät lomalla voi olla triggeri jos on töissä stressiputki.
Toki itse itsensä diagnosoineet ärsyttävät minuakin, koska ne pilaavat meidän kaikkien maineen. Minulla on myös keliakia ja vituttaa ne gluteeninvälttelijät jotka kyllä sitten ottaa jälkiruoaksi tavallista suklaakakkua.
Oma diagnoosi voi olla myös hyvin oikea. Itselläni oli auralliseen migreeniin sopivia oireita. Neurologi kysyi yhden kysymyksen: Onko suvussa migreeniä? Koska ei ollut, hänen mielestään minullakaan ei voinut migreeniä olla. Lomamatkalla sain erittäin pahan migreenikohtauksen, jonka seurauksena mm. kehoni toinen puoli halvaantui täysin ja menetin puhekykyni. Minut vietiin sairaalaan, missä tutkimusten jälkeen diagnoosiksi vahvistui aurallinen migreeni. Lääkärien mielestä oli suunnattoman huvittavaa, ettei diagnoosi pystytty tekemään Suomessa. Itse en ollut ollenkaan huvittunut.
Vierailija kirjoitti:
Toki itse itsensä diagnosoineet ärsyttävät minuakin, koska ne pilaavat meidän kaikkien maineen. Minulla on myös keliakia ja vituttaa ne gluteeninvälttelijät jotka kyllä sitten ottaa jälkiruoaksi tavallista suklaakakkua.
Vehmäallerginen voi hyvinkin ottaa jälkiruoaksi pienen palan suklaakakkua jos hän sietää pienen määrän vehnää. Hän ei kuitenkaan välttele gluteenia vaan vehnäproteiinia ja todennäköisesti valitsee vehnättömiä gluteenittomia ruokia, ne kun ovat usein ainoita täysin vehnättömiä vaihtoehtoja. Nekään eivät tietenkään aina ole sopivia, mutta suuremmalla todennäköisyydellä kuitenkin kuin normiruoat.
Esim monessa paikassa se gluteeniton pizza sopii vehnäallergiselle.
Tiedän yhden millä on varmaan nuo kaikki ja astmat ja paniikkohäiriöt päälle. Alkoholia voi hyvin juoda joka vkl ja baarissa riekkua tappiin asti, röökiä voi myös polttaa, mutta sairaudet sitten estääkin kaiken muun. Liikkua ei voi koska migreeni/paniikkihäiriökohtaus saattaa iskeä, töissä taas sisäilmaongelmat saa aikaan astmakohtauksen, fibromyalgia estää lasten kanssa leikkimisen ja kotityöt, hajusteyliherkkyys sitten estääkin kaiken muun.
Työkaverilla on migreeni ja käy ihan oikeasti välillä pimeässä pukuhuoneessa huilaamassa ja odottamassa että lääke alkaa vaikuttaa. Ei estä hänen normaalia elämää millään lailla kunhan vaan muistaa pitää lääkkeet aina mukana. Ei myöskään halua tuoda asiaa missään yhteydessä esille.
Vierailija kirjoitti:
"Tuoksuyliherkät" ovat kyllä liki poikkeuksetta v****maisimpia kaikesta kitisijöitä mitä maa päällään kantaa. Näillä on yleensä vähintään kaksi muutakin itsediagnoosia tyyliin erityisherkkyys ja sähköallergia. Kumma kun nuo herkkyydet ilmenevät aina itsekkäänä nalkutuksena ja yhteistyökyvyttömyytenä ja uh riutumisena...
Näiden samojen tyyppien työpaikoilla on myös poikkeuksetta sisäilmaongelmia.
Mulla on yksi kaveri, jolla on aina kaikki muotisairaudet. Vuosien varrella on ollut mm. (itsediagnosoitu)mykoplasma, sisäilmaongelmista johtuva keuhkoputkentulehduskierre ja viimeisimpänä tämä varastoraudanpuute. Voitte kuvitella millaista oli kun hän odotti esikoistaan. Yliopistollinen sairaala ei kelvannut, koska häntä oli takavuosina väärinhoidettu siellä. Ja tietenkin lapsella on ollut kaikki mahdollinen maitoallergiasta erityisherkkyyteen ja käytöshäiriöihin...725
En itse jaksa olla koko aikaa hyvällä tuulella, kun tuntuu että tukehdun hapenpuutteeseen ja se johtuu vain siitä, että työkaveri laittaa "ihan vähän" Poisonia ja tulee viereen kertomaan asiasta. Sinä voit joskus teipata jeesusteipillä tyynyn kasvojesi ympärille ja koettaa hengittää sen läpi. Ihan samalta se minustakin tuntuu ja töissä pitäisi silti jaksaa.