Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinulla ja miehelläsi erilainen arvomaailma? - miten kestät?

Vierailija
20.03.2013 |

Onko sinulla ja miehelläsi täysin sama arvomaailma? Äänestättekö samaa puoluetta ja kannatatteko samoja aloitteita, kuten esim. tätä sukupuolineutraalia avioliittolakia? Joskus olen tavannut pareja, joista toinen äänestää kokoomusta ja toinen demareita ja ihmetellyt kovasti, että eikö tule ristiriitoja kotona? Ja millaiseenkohan arvomaailmaan meinaavat lapsensa kasvattaa?

Itselleni on ehdottoman tärkeää, että miehelläni on samat arvot kuin itsellä. Olemme molemmat kasvisyöjiä ja äänestämme samoja puolueita. Aina olemme samaa mieltä poliittisista, uskonnollisista ja ideologisista kysymyksistä, joten harvoin tulee riitaa mistään. 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis AINA olette samaa mieltä noista kaikista kysymyksistä? Minusta tuo kuulostaa jotenkin ripustautuvaiselta, ja tylsältä. Ps. Kokoomus ja demarit, missä ero nykypäivänä...?

Vierailija
2/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni on hyvin erilainen arvomaailma. Suurin vaikeus on uskonnossa. Minä olen saanut kristillisiinarvoihin perustuvan kasvatuksen kun taas mies ei. Se tuo suurimmat ongelmat. Etenkin lasten kasvatuksessa... Välttelen uskonnollisista asioista puhumista miehelleni.

Politiikissa ollaan aika samoilla linjoilla. Ihme.

Jos valitsisin miestä nyt, niin ottaisin paremmin selvää taustat. Millaisesta perheestä on, millaiset miehen arvot ylipäätään on jne. Ei silloin alle parikymppisenä mitään arvoja mietitty, kun kimppaan mentiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, siis olemme kyllä! Vielä ei ole vastaan tullut vielä yhtään juttua eteen, missä olisimme olleet eri mieltä. Meidät eroavaisuudet liittyvät muihin juttuihin; työskentelemme eri aloilla, mieheni on työhiiri, kun itse haluaisin downshiftata... minua kiinnostaa enemmän matkustelu ulkomailla, kun taas mieheni haluaisi reissailla vain kotimaassa jne. Mutta siis politiikassa ja arvoasioissa olemme aina samaa mieltä.

Vierailija
4/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 23:32"]

No, siis olemme kyllä! Vielä ei ole vastaan tullut vielä yhtään juttua eteen, missä olisimme olleet eri mieltä. Meidät eroavaisuudet liittyvät muihin juttuihin; työskentelemme eri aloilla, mieheni on työhiiri, kun itse haluaisin downshiftata... minua kiinnostaa enemmän matkustelu ulkomailla, kun taas mieheni haluaisi reissailla vain kotimaassa jne. Mutta siis politiikassa ja arvoasioissa olemme aina samaa mieltä.

[/quote]

terv.ap

Vierailija
5/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja miehelläni on hyvin samanlainen arvomaailma. Toisaalta olen itse ollut pitkään suhteessa, jossa meillä oli täysin erilainen "ulkopuolinen" arvomaailma eli esim. uskonto ja poliittinen katsantokanta olivat täysin erilaiset. Tästä erilaisuudesta ei ollut kuitenkaan mitään haittaa, koska arvomme parisuhteesta ja ihmisten kunnioittamisesta olivat samanlaiset.

Voisi jopa sanoa, että on hivenen tylsää, kun mieheni on ihan kaikista asioista niin samaa mieltä kuin minä, mutta toisaalta toki nautin siitä harmoniasta mikä meillä kotona vallitsee. Ne väittelyt eri näkokulmista voin sitten säästää hyvin vaikka ystäville, tutuille tai työkavereille ja se on huisin mielenkiintoista. Väittely siis tässä yhteydessä sellaisessa sivistyneessä yhteydessä eikä mitään naama punaisena huutamista tarkoittamassa.

Vierailija
6/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies ei edes kerro ketä äänestää. Epäilen, että on äänestänyt vihreitä, vaikka on muuten kyllä ihan älykäs mies. On meillä tietenkin jossain asioissa samat arvot, emmehän muuten olisi menneet naimisiin. Mutta politiikassa taidetaan olla eri linjoilla.

En kyllä pystyisi olemaan naimisissa kasvissyöjämiehen kanssa! Johonkin se raja pitää vetää.

Vierailija
7/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eroavuutta, mies ateisti, minä luterilaisen kirkon jäsen. Mies uskoo Jeesuksen olleen olemassa, minä en. Minä uskon Jumalaan, mies ei. Äänestämme aina eri puolueita. Minä allekirjoitin sp-neutraalialoitteen, mies ei. Mies tykkää lihasta, minä kasviksista. - Lapsemme on oma itsensä ja määrittelee oman arvomaailmansa sellaisena kuin se hänelle näyttäytyy. Me emme aivopese häntä.

Vierailija
8/15 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 23:42"]

On eroavuutta, mies ateisti, minä luterilaisen kirkon jäsen. Mies uskoo Jeesuksen olleen olemassa, minä en. Minä uskon Jumalaan, mies ei. Äänestämme aina eri puolueita. Minä allekirjoitin sp-neutraalialoitteen, mies ei. Mies tykkää lihasta, minä kasviksista. - Lapsemme on oma itsensä ja määrittelee oman arvomaailmansa sellaisena kuin se hänelle näyttäytyy. Me emme aivopese häntä.

[/quote]

Joo, mutta miten ratkaista jos vaikka toinen vanhempi ei näe mitään ongelmaa pienten lasten korvien rei'ittämisessä, mutta toinen näkee? Eihän sitä lapsen päätettäväksikään voi jättää. Tai jos toinen ei halua, että lapsi meikkaa jo 8-vuotiaana, mutta toinen ei näe siinäkään mitään vikaa ja sitten taas riidellään ja lapsi ei tiedä saako siis meikata vai ei ja on pää pyörällä. Meillä on näkenykset ihan ristiriidassa kaikessa tuollaisessa pienessäkin. Kumpikaan ei aivopese lapsia, mutta joku yhteinen sävel pitäisi olla.

Vierailija
9/15 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 23:42"]

[/quote]

Joo, mutta miten ratkaista jos vaikka toinen vanhempi ei näe mitään ongelmaa pienten lasten korvien rei'ittämisessä, mutta toinen näkee? Eihän sitä lapsen päätettäväksikään voi jättää. Tai jos toinen ei halua, että lapsi meikkaa jo 8-vuotiaana, mutta toinen ei näe siinäkään mitään vikaa ja sitten taas riidellään ja lapsi ei tiedä saako siis meikata vai ei ja on pää pyörällä. Meillä on näkenykset ihan ristiriidassa kaikessa tuollaisessa pienessäkin. Kumpikaan ei aivopese lapsia, mutta joku yhteinen sävel pitäisi olla.

[/quote]

Noh, en minä nyt sentään niin yksinkertainen ole, etten pystyisi päättämään elämänkatsomusta ja politiikkaa simppelimmistä asioista.:) - Emme kyllä riitele vakavimmistakaan asioista.

Vierailija
10/15 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mekin olemme poliittisesti eri linjoilla, mieheni äänestää pääosin kokoomusta, minä aina vihreitä. Toisaalta se on enemmänkin opittu tapa kuin lukkoon lyöty mielipide, mies on äänestänyt muitakin puolueita, myös vihreitä, hänelle tärkeintä on ehdokas, ei puolue.

Minä allekirjoitin aloitteen, mieheni ei. Muitakin mielipide-eroja vastaavissa asioissa on. Toisaalta kunnioitamme toistemme mielipiteitä ja osaamme keskustella niistä sivistyneesti, lisäksi osaamme perustella kantamme hyvin (esim. mieheni ei vastusta homoliittoja yleisesti mutta kylläkin homojen adoptiota, koska on itse kasvanut ilman äitiä ja kärsinyt siitä).

Mitä tulee tuollaisiin korvien rei'ittämisjuttuihin niin en ajattele niitä arvoina vaan vain sellaisina arkielämän ratkaistavina kysymyksinä. Näissäkin voi olla kaksi eri mielipidettä mutta yleensä sellaisessakin tapauksessa toisen mielipiteelle on hatarammat perustelut ("se vaan näyttäisi kivalta") ja silloin se perustellumpi voittaa.

Avainsana on siis kunnioitus, puolin ja toisin.

Vierailija
11/15 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestänyt, joten erosin. Oli siihen muitakin syitä, mutta ennen kaikkea tuo. En jaksanut jatkuvaa vääntämistä joka asiasta.

Nykyisen mieheni kanssa on samanlainen arvomaailma, ja se on IHANAA!

Vierailija
12/15 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jokainen suomalainen nuori nainen on punavihreä suvaitsevainen, joten olen varma, että jollekin tämä asia tulee akuutisti eteen monille.

Miehet ovat muuten hyviä feikkaamaan arvomaailmaansa silloin, kun tarkoituksena on päästä naisen pöksyihin. Sanonpa vain, sillä tiedän useammankin koijarin, joka opiskeluaikanaan kiersi poliittisten nuorisoseurojen kokoontumisissa metsästämässä helppoa saalista. Helpolla tuntui onnistuvan. :)

Vierailija
13/15 |
21.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun nyt yhdessä miehen kanssa, joka äänestää eri puoluetta ja uskoo jumalaan (minä en). Erilaisuus on ehdottomasti rikkaus suhteessamme. Perusarvot ihmisenä meillä on kyllä samat, ihmisyyden arvostus, luonnon kunnioitus ja ennen kaikkea suvaitsevaisuus eri tavalla ajattelevia kohtaan.

Vierailija
14/15 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuksien, suurien vaikeuksien tullessa voi tuo uskon asiakin aktivoitua.

Vierailija
15/15 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan molemmat sivistysporvareita ja elämäntapaliberaaleja. Ei tule riitoja maailmankuvasta tai mielipiteistä. En voisi viehättyä toisenlaisesta miehestä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän