Ärsyttävää vaipanvaihtokulttuuria kylässä
Ihmettelen suuresti, miksi lapsiperheet eivät ota omia pyyhkeitä mukaan tullessaan kylään. Pyytävät sitten aina pyyhkeen lainaksi vaipanvaihtoa varten ja joka kerta voivotellaan, että sori nyt vaan, mutta tässä pyyhkeessä on nyt kakkaa. Ei ole yksi tai kaksi perhettä jotka toimii näin vaan läes kaikki. sitten vaipanvaihdon jälkeen annetaan kakkavaippa isäntäväelle käteen, että tässä olis tää vaippa nyt sitten. eikö osata ottaa muovipussia ja viedä lähtiessä haisevaa kakkavaippaanitse muovipussin sisällä roskikseen? Meillä oli aina lapsen vauva-aikana oma pyyhe ja muovipussi mukana, eikä jätetty isäntäväelle vaippaa. Ihmettelen myös, miksei kakkavaippaa vaihdeta heti vaan todetaan että tais tulla kakka ja annetaan lapsen leikkiä vartti-puoli tuntia kakat vaipassa ja haista ennenkuin vaihdetaan.
Kommentit (23)
Miksi ihmeessä et anna sille vieraalle talouspaperia. Tai pikku paketillista kertakäyttönenäliinoja. En minä vaan pyyhettä antaisi.
Ottaisi pakastepussin ja käskisin laittaa vaipan siihen.
Simple
Annat lainaksi vanhan kulahtaneen pyyhkeen, käytön jälkeen laitat sen muovipussiin ja esim. parvekkeelle. Seuraavan kerran saman henkilön pyytäessä taas pyyhettä lainaksi, niin käyt vain hakemassa aiemmin lainatun pyyhkeen =)
No jos ei oo ihan löysät ni kyllä sen vaipan saa vaihdettua ilman sotkemistakin, ei mulla mitään pyyhkeitä mukana oo, mutta pieni hoitolaukussa kulkeva vaihtoalusta kylläkin. Jos oon (pien-)lapsiperheessä kylässä, kysyn onko heillä erikseen vaipparoskista ja heillä, joilla ei ole vaippaikäisiä, kysyn että sopiiko laittaa keittiöroskikseen vai oisko antaa jotain pientä pussia (jos omat on päässy huomaamatta loppumaan), jotta voin viedä mukanani. Usein siinä pienessä pussissa vaippa pysyy aika hajuttomana ja sen saa jättää sinne isäntäperheen roskikseen. Voithan itse tarjota pientä pussia ja ostat vaikka kirpputorilta jonkun halvan rätin, jota tarjoot alustaksi, jos sulla käy useinkin "vaipanvaihtajia" kylässä ;) . Elämää se vaan on ja tää(kin) vaihe menee ohi..
No meiltä saa kyllä pyyhkeen lainaan. Eipä haittaa, jos siihen vähän kakkaa menisi, eikä lainaajan tarvitse sitä raportoida, koska pesuunhan se tietysti menee pyllyn pyyhinnän jälkeen!
Sitä tosin arvostan, jos tarjoudutaan viemään vaippapussi roskiin lähtiissä, mutta yleensä sanon että laita siihen roskikseen vaan ja vien sitten itse sen ulos, jos äidillä on muutenkin kädet täynnä vauvan kanssa. Ja ihan pussinkin saatan lainata. Mikä tässä nyt on ongelma?
Kuka lähtee minnekään vauvan kanssa, jos ei ole omasta takaa vaihtovälineitä?
Meillä on kyllä ollut aina mukana omat pyyhkeet, vaipat ja kosteuspyyhkeitäkin sitkeimpään kakkaan. Mutta muovipussia olen pyytänyt aina, kun en ole aiemmin ajatellutkaan, että niitä ei kaikilla ole tai ei ainakaan tahtoa antaa. Opinpa tästä tärkeän asian.
En muuten koskaan jätä kenenkään roskikseen kakkavaippaa, koska se haisee ihan kauhealle. Olen laittanut kakan pussiin ja eteiseen/oven ulkopuolelle ja vienyt mukanani roskikseen.
Kuopuksen kanssa en vaihtanut kakkavaippaa heti vaan juuri sen 5-10 minuuttia myöhemmin. Syynä se, että teki aina alkukakat, 5 minuuttia myöhemmin ne keskikakat ja 5 minuuttia myöhemmin ne loppurutistukset. Kolmen vaipan sijaan päästiin siis yhdellä tai joskus kahdella, jos vähän edistin.
Mulla on aina pyyhe ja alusta mukana, mutta olen kyllä pyytänyt isäntäväeltä muovipussin kakkavaippaa varten, ja laittanut vaipparoskikseen/muuhun roskikseen mihin talon emäntä suosittelee. Mutta enpä ole tiennyt, että nuo kuuluisi viedä itse mukanaan, yleensähän taloyhtiöiden roskikset ovat lukkojen takana eikä pihalla välttämättä roskista ollenkaan. Kotiin saakkako ne kakkavaipat pitäisi raahata? Itse en edellytä sitä vierailtani, niin eipä ole tullut mieleen itsellekään.
Onneksi mä olen harjotellut koirankakkapussien kanssa sitä, että aina mukaan, niin osaan sitten tulevaisuudessa kantaa vauvankakkapussitkin aina mukana!!
Kuinkahan moni aikuinen tarjoaisi omia paskasia alushousujaan ystävälleen käteen? Nikopetterin kakkainen vaippa on ihan sitä samaa ainetta. Ihmisiltä puuttuu käytöstavat.
Usein se pyyhe unohtuu matkasta. Meidän lapsi tosin ei yleensä kakkaa kylässä housuun, ihan pikkuvauvana kyllä. Jos ei olla missään yökyläreissussa, meillä on yleensä kestovaipat mukana. Jos taas ollaan yökylässä, kysyn, minne kertakäyttövaipan voi laittaa.
Mä oon usein laittanut vaipanvaihtopaikan ja pyyhkeitä valmiiksi, kun on vauva tullut kylään. En ole koskaan ajatellut, etteikö se käytetty kertakäyttövaippa meidän roskikseen sopisi.
No mikä ongelma on lainata pyyhe ja pyykätä se tämän jälkeen? Eikai sitä nyt oikein voi jättää pesemättä olisi siihen nyt tullut näkyvästi kakkaa tai ei. Minä ihan mielelläni lainaan vieraille pyyhkeen vaipanvaihtoon enkä siitäkään loukkaannu vaikka vieraat eivät veisi kertsejä itse roskiin. Itse ajattelen, että on kyllä kohteliasta kysyä mihin roskiin käytetyt vaipat laitetaan ja tarjoutua viemään itse roskat ulos. Mielestäni kakka- ja myös pissavaipat on kyllä asiallista vaihtaa heti kun ne huomaa (öisin en kyllä pissavaippoja vaihda heti) mutten nyt siitäkään hepulia saa jos joku vieras ajattelee toisin.
Mäkin olen varmaan joskus lainannut kylässä pyyhettä mutta yleensä meillä kyllä oli kestoalusta itsellä yleensä mukana ja vaipat visusti vietiin kestopussissa ulos. Kestoja olisi ollut sääli roskiin heittääkin.
Joo, niin ärsyttävää! Meillä on lisäksi pyydetty vieraita tuomaan omat vessapaperit mukanaan. Lisäksi on sääntö, että vieraat saavat kyllä pissiä meidän vessaamme, mutta jos kakkoshätä yllättää, lavuaarin vieressä on minigrip-pusseja, johon pökäleet saa pikistää ja viedä mukaansa.
Luonnollisestikaan emme halua, että vieraamme pyyhkivät kätensä meidän käsipyyhkeisiimme, joten jo kyläkutsua sopiessamme muistutamme, että ottavat sitten omat pyyhkeet mukaan. Kahvipöydässä tarjoamme tietenkin vain kahvin, vieraat saavat sitten natustella mukanaan tuomiaan omia eväitä sen kanssa.
Jaa no höh.
Mä kyllä ihan oma-aloitteisesti haen pyyhkeen ja muovipussin ja vien ne vauvan vaippaavaihtavalle vanhemmalle, ja sit nappaan puhtoisen lapsen kainalooni ja mennään kuivaileen ja laittamaan puhdas vaippa sillä aikaa, kun pyllynpesijä säätää kakkavaipan pussiin ja vie roskiin. Sit mä vien pyyhkeen jossain välissä pyykkiin. Eipä siihen koskaan mitään kakkaa ole tullut. Ja jos olis tullut niin voi kyynel.
Ja mä sentään olen se henkilö, jota paskanhaju heikottaa... Mut tykkään meillä vierailevista pienistä kakkapyllyistä.
Varmaan ajattelevat, että perheessä jossa on/on ollut itselläkin pieniä kakkapyllyjä, kestävät kyllä niinkin luonnollisen asian kuin kakka. Eipä tulis mieleenkään sanoa vieraille, että pakkaa paskavaipat mukaasi lähtiessäsi kun roskis meiltä kyllä löytyy ja se viedään ulos säännöllisesti. Ja pyyhkeitäkin riittää, vaikka useampi eikä haittaa jos nyt yhden ylimääräisen pyyhkeen joudun pesemään. ziisus.
mulla samoja kokemuksia,itselläni on kolme lasta ja ei tulisi mieleenkään antaa kakkavaippaa isäntäväen hoidettavaksi eteenpäin ja mulla on kaikki tarvittava rekvisiitta mukana,myös ne pussit,hedelmäpussit menevät pieneen tilaan.
Mä taas pitäisin outona sitä, joka meiltä lähtiessään laittaisi kakkavaipan käsilaukkuun. Meillä on roskis ja sinne voi kyllä yhden vaipan laittaa. Eikä se yks pikkupyyhe kulu niin mahdottomasti, että sille edes viitsisi arvonalennusta alkaa laskemaan.
Joka paikassa on eri tavat toimia. Voit ystävällisesti antaa pussin ja pyytää laitataaan ulos tai viedä itse. Ei se nyt voi olla niin kamalaa. Ja miksi vaippaa ei vaihdeta heti, no tietenki siksi että sinne tulis ne kaikki kakat. Ja pyyhettä ei ole pakko antaa, anna paperia.
Mua ei taas ole yhtään häirinnyt lainata pyyhettä vaipanvaihtoalustaksi. Pyyhe on aika iso kantaa mukana, ja vauvan kanssa saa kantaa sitä sun tätä muutakin. Itsellä on aina kyllä joku harso tms. mukana siihen väliin, mutta saattaisin ihan hyvin pyytää jonkun liinan sen alle vielä. Ja aivan ehdottomasti lainaan kaikille ystävillekin pyyhettä, en ymmärrä mikä siinä niin hirveästi häiritsee.
Ei minua se kakan tuoksu sillälailla miellytä, mutta tietenkin siksi odottaa vaihdon kanssa, että kaikki kakka tulisi kerralla eikä tarvitisi viittä kertaa vaippaa vaihtaa. Itse vien vaipat mukanani yleensä, mutta ei minua kyllä häiritse jos joku ne meille jättääkin, voin ihan hyvin viedä ne. Vauvojen äideilä on nimenomaan kädet monesti hyvin täydet, ja vaikka minullakin on lapsia monta, niin olen kuitenkin tällä hetkellä käsistäni hyvin paljon vapaampi kuin pienen vauvan äiti.
Mutta onhan se kiva kun on asioita joista harmistua. :)
Outoja tuttavis sinulla.
Mitä jos tekisit sellaisen leikkisän kakkavaippasääntölistan ja postaat Facebookiin,
1. Emme pidä kakasta pyyhkeissämme, tuothan oman!
2. Emme pidä kakanhajusta, vaihdathan heti kun muksullasi on kakkaa vaipassa!
3. Emme halua koskea muksusi kakkavaippaan, ota muovipussi mukaan vessaan!
Joku söpö taustakuva siihen vielä, niin eivätköhän tajua.
Tai sitten tunnet vain harvinaisen tyhmiä ihmisiä, ehkä seura tekee kaltaisekseen....