Tunnistatko alkoholistin? Seurustelisitko alkoholistin kanssa?
Kommentit (30)
Tunnistan kun rupeaa juomaan. Tuskin pysyisi rakkaus elossa, eli en seurustelisi pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan, en seurustelisi.
Mistä tunnistat?
EN seurustelisi. Miten voi olla huomaamatta jos toinen on alkoholisti? Väkisinkin hajusta huomaa sekä punoittavsta silmistä, käytöksestä, puheista.
Aina jokin tekosyy ostaa ainakin se yksi kalja, joka ei sitten kuitenkaan jää yhteen. Alkoholia on oltava aina, sitä ostetaan mm. ruoanlaiton varjolla, muka viiniä kastikkeeseen mutta kuinka ollakaan suurin osa hulahtaakin kurkusta alas. Jos asiasta huomautat, seuraa sen päiväinen huuto ja syytökset. Sinä olet tarinan roisto.
Tiedän, koska nuorena ja tyhmänä lankesin kaunopuheisen alkoholistin ansaan. Voin kertoa että se oli helvettiä. Tosin ei pitkäaikaista.
Juoppoa en katselisi en päivääkään.
Tunnistan. Tupakoinnin siedän, muut riippuvuudet ovat totaalinen turn off!
En välttämättä tunnista. En seurustelisi missään nimessä. En katsoisi alkoholistia päivääkään.
Käytän itse alkoholia niin harvoin ja vähän, että tuskin seurustelisin suurkäyttäjän kanssa.
En tunnistanut. Asia aukesi pikkuhiljaa. Siinä vaiheessa olin kiintynyt toiseen, ja sitä vain sieti toisen humalaista käytöstä. 5 vuotta kunnes havahduin ja heräsin todellisuuteen, että ansaitsen parempaa. Helppoja ratkaisuja ei ole, ja helppoa ei ole se lähteminenkään ja päätöksessä pysyminen. Että voimia vain kaikille jotka edelleen jaksavat uskoa parempaan päivään alkoholistin kanssa, sillä itse hajosin palasiksi, mutta päivä päivältä olen vahvempi.
En tiedä tunnistaisiko heti, mutta luultavasti toisen alkoholin liiallinen käyttö alkaisi nousemaan esiin monessakin asiassa ajan kanssa. Kun itse juo vain harvoin ja silloinkin juominen on jotakin yksi lonkero, niin toisen selittelyt huomaisi.
En usko, että jatkaisin seurustelua asian valjettua.
Miksi joidenkin on vaikea jättää alkoholistia?
Vierailija kirjoitti:
Miksi joidenkin on vaikea jättää alkoholistia?
Ne näkee edelleen sen ihmisen siellä sairauden takana. Sen, jota ne on rakastanut ja edelleen rakastaa.
En tunnistanut ja tajusin liian myöhään. Nyt en viitsi lähteä kun on perhe. Ei tosiaan ole mikään puli tai ryyppää sisällä mutta autotallissa otetaan päivittäin "muutama" korjaushommia tehdessä. Jos menee liiaksi humalan puolelle niin sitten tullaan sisälle vasta kun muut ovat menneet sisälle. Joskus olin sinisilmäinen ja uskoin, että juominen johtuu elämäntilanteesta (mm. työttömyys). Kun tajusin asian niin pyysin lopettamaan ja se loppuikin ainakin päällisinpuolin. Sitten tuli lapsia ja kaskummaa tissuttelu on taas karannut käsistä.
Alkoholisti ei välttämättä ole 24/7 kännissä tai haise. Alkoholisti voi myös juoda pieniä määriä niin, ettei toinen ensin huomaa mitään. Vasta kun määrät alkaa kasvaa paljadtuu totuus puolisollekkin.
Vierailija kirjoitti:
En tunnistanut ja tajusin liian myöhään. Nyt en viitsi lähteä kun on perhe. Ei tosiaan ole mikään puli tai ryyppää sisällä mutta autotallissa otetaan päivittäin "muutama" korjaushommia tehdessä. Jos menee liiaksi humalan puolelle niin sitten tullaan sisälle vasta kun muut ovat menneet sisälle. Joskus olin sinisilmäinen ja uskoin, että juominen johtuu elämäntilanteesta (mm. työttömyys). Kun tajusin asian niin pyysin lopettamaan ja se loppuikin ainakin päällisinpuolin. Sitten tuli lapsia ja kaskummaa tissuttelu on taas karannut käsistä.
Alkoholisti ei välttämättä ole 24/7 kännissä tai haise. Alkoholisti voi myös juoda pieniä määriä niin, ettei toinen ensin huomaa mitään. Vasta kun määrät alkaa kasvaa paljadtuu totuus puolisollekkin.
Siis sisälle tullaan vasta kun muut ovat menneet nukkumaan.
En sellaisen kanssa jolle joutuisi olemaan jatkuvasti vihainen siitä että dokaaminen pilasi taas jotain illanistumista ja kännin taso oli niin järjetön ettei osannut mennä nukkumaan kun oli jo ihan pihalla, vaan pakko joi vielä yötämyöten. Ongelma alkoholismissa enimmäkseen on siinä että ihmiset ja kaverit tai puoliso ovat oikeasti kakkosijalla ja alkoholi on ykköstekijä elämässä. Sellaisen kanssa en seurustelisi en sellaisen joka selittelee vielä juomistaa vaikka siitä ei ole mitään oikeaa hyötyä se on vain säälittävää.
Minulla on alkaoholistikavereita. Niitä kestää tavata noin kerran kuussa jne. Silti niiden tapaamisten jälkeen voi vain ihmetellä miten rakas asia se alkoholi monelle on, menee nimittäin kaiken järjen edelle. Se ettei siinä ole järkeä sekä se on vaarallista terveydelle niin monella tapaa. Mitään pitkällätahtäimellä se ei tuo elämäään vaan pelkästään vie aikaa oppia uutta pois siitä, eikä voi sanoa elävänsä jos kerran ei uskolla oikeasti elää selvänä.
Viikonloppuisin muutama juoma, juhlissa voi ottaa myös, jos kaikki arkipäivät menee läträtessä, niin se alkaa olla jo ihan järjetöntä ja osoitus jostain muusta kuin älykkyydestä. On niitä paljon parempiakin harrastuksia.
Tunnistan tutustuttaessa, tuntemattomasta en välttämättä osaa sanoa. Voisin seurustella jos en olisi varattu ja alkoholisti olisi raitistunut. Riippuu myös mitä tilillä, esim. lapsia aikaisemmista liitoista, en voisi seurustella ellei lapset olisi jo aikuisia. Jos tausta ei ole aivan kamala ja täynnä sikailua niin voisin siis seurustella raitistuneen alkoholistin kanssa.
Joku asiantuntija sanoi, että kannattaa muistaa se, että jokainen alkoholisti on entinen kohtuukäyttäjä. Eli siitä kohtuullisesti alkoholia käyttävästä voi ajan myötä tulla alkoholisti. Tästä johtuu se, ettei monikaan ole suhteen alussa "huomannut", että toinen on alkoholisti. Ehkä hän ei silloin vielä ollut.
Itse en käytä alkoholia, ja odotan samaa seurustelukumppaniltanikin/puolisoltani.
Vierailija kirjoitti:
Joku asiantuntija sanoi, että kannattaa muistaa se, että jokainen alkoholisti on entinen kohtuukäyttäjä. Eli siitä kohtuullisesti alkoholia käyttävästä voi ajan myötä tulla alkoholisti. Tästä johtuu se, ettei monikaan ole suhteen alussa "huomannut", että toinen on alkoholisti. Ehkä hän ei silloin vielä ollut.
Itse en käytä alkoholia, ja odotan samaa seurustelukumppaniltanikin/puolisoltani.
Jokainen alkoholisti on ollut aikansa absolutistikin. Mistä tiedät ettei juuri tuo ajatusmaailmasi tee sinusta alkoholistia. Tuo lauseesi nimittäin ei tarkoita mitään konkreettista. Sellaiset jotka käyttävät kohtuudella eivät koskaan juo itsekään kuoliaaksi. Sellaiset jotka eivät juo ollenkaan ja sitten kerralla kunnolla juovat itsensä hengilta, kuten myös sellaiset joilla on aina tarve juoda senkin jälkeen kun on jo selvästi humaltunut.
Juomissa on historiansa ja mielenkiintonsa maut ja nyanssit, mutta niin on juomatavoissakin
Jos haluaisin seurustella (mitä en enää halua), niin kyllä koska olen alkoholisti itsekin
Itse nautin ihan liikaa niistä muutamista oluista silloin tällöin, että voisin alkaa alkoholistiksi. Alkoholistilla on se hauskuus rapissut aikoja sitten pois siitä juopottelusta ja monesta muustakin asiasta elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisin seurustella (mitä en enää halua), niin kyllä koska olen alkoholisti itsekin
Mitkä ajoivat sinut tähän tilanteeseen?
Tunnistan, en seurustelisi.