Ero ja muutto omaan asuntoon.
Osaisiko joku auttaa, tuntuu että pää on niin sekaisin. Mies löysi uuden naisen ja muutti tämän luokse asumaan.
En halua eikä ole varaa jäädä tähän omakotitaloon joten myyntiin tänä menee. Mies suostuu asumaan tässä niin kauan kuin menee kaupaksi. Itse muuttaisin tuohon lähelle vuokralle.
Miten jakaisitte asumisen kulut? Asunnosta pyörii tietty asuntolaina + muut kulut ja minun vuokrani olisi 800€/kk
Tienaan 3000€ brutto ja lapsilisät tulevat minun tilille. Yritin soittaa kelaan ja kysyä onko minun mahdollista saada asumistukea kun minulla on omaisuutta mutta sieltä ei kukaan ainakaan eilen vastanut.
Ahdistaa tämä tilanne ihan hirveästi ja en tiedä mistä pitäisi alottaa tämä asioiden selvittäminen.
Kiitos jos joku osaa auttaa, tuntuu että tksinkertaisetkin asiat ovat vaikeita tällä hetkellä:(
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Upporikas ihminen ulisee taas Kelan tukia, että rikastuisi lisää, oksettavaa.
Upporikas? Sulla taitaa nyt olla hiukan väärä käsitys rikkaasta ihmisestä.
Ap
Lainat maksetaan yhteisesti jos lainapaperissa kummankin nimi. Mene pankkiin että korot vaan. Missä koti sijaitsee? Onko vaikea myydä? Huolehdi että oot päävastuullinen lapsista. Onko miehesi Parempi tuloinen? Elarit tulojen mukaan.
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela saattaa maksaa sulle asumistukesi sillä ajatuksella että maksat ne sitten takaisin kun talo on myyty.
Tai sossu saattaa auttaa samalla periaatteella.
Paitsi että mun miehellä on sun tulot eikä meidän perhe kyllä saa asumistukea yhtään.
Mutta asunnon takuurahat voit kysyä sossusta lainaksi.
Ei meidän perhekään saisi tukea, mutta jos asuisin yksin saisin tukea.
Jos sun tulot on alle 1600
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela saattaa maksaa sulle asumistukesi sillä ajatuksella että maksat ne sitten takaisin kun talo on myyty.
Paitsi että mun miehellä on sun tulot eikä meidän perhe kyllä saa asumistukea yhtään.
Se, joka jää taloon lasten kanssa, maksaa talolainan korot ja asumisen kulut, toinen asuntonsa vuokran+kulut. Lyhennykset tauolle. Lapsista heti tarkka sopimus ja lapsilisistä kulut, eli kun lapset sinulla (jos isä lähivanhempi) arvioitte lasten osuuden ruokakuluista +muista hankinnoista (sängyt jne). Muutoin lähivanhempi käyttää lapsilisät lasten hyväksi, ei omaksi hyväkseen.
Olkaa aikuisia ja toivokaa, että talo menee pian kaupaksi.
Sen jälkeen lopullinen sopimus lapsista, josta kumpikin vanhempi pitää kiinni, siis lapset eivät jousta, vanhemmat joustavat.
Asumistuessa huomioon otettavat enimmäisasumismenot ja siten asumistuki vaihtelevat paikkakunnan mukaan. Esim. Helsingissä ja Tampereella ap:n tuloilla saisi asumistukea, mutta Keuruulla ei.
Helsingissä noilla tuloilla saisi asumistukea 235 eur/kk, jos vuokra + vesimaksut on vähintään 951 eur. Tämä on siis laskettu yhden aikuisen ja kahden alaikäisen lapsen kotitaloudelle.
Myymätön omakotitalo ei vaikuta asumistukeen mitenkään (ellei siitä saa esim. vuokratuloa). Vasta sitten kun asunto on saatu myytyä, tulee selvittää onko siitä saatu myyntivoittoa, joka näkyy esim. tilillä suurena summana.
Asumistuessa ei huomioida jos maksaa toisen asunnon asumsmenoja tai vähentää lainaa, vaan tukea laskettaessa huomioidaan ainoastaan sen asunnon asumismenot jossa asuu. Se että maksaa jotain kuluja toisesta asunnosta, on oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka jää taloon lasten kanssa, maksaa talolainan korot ja asumisen kulut, toinen asuntonsa vuokran+kulut. Lyhennykset tauolle. Lapsista heti tarkka sopimus ja lapsilisistä kulut, eli kun lapset sinulla (jos isä lähivanhempi) arvioitte lasten osuuden ruokakuluista +muista hankinnoista (sängyt jne). Muutoin lähivanhempi käyttää lapsilisät lasten hyväksi, ei omaksi hyväkseen.
Olkaa aikuisia ja toivokaa, että talo menee pian kaupaksi.
Sen jälkeen lopullinen sopimus lapsista, josta kumpikin vanhempi pitää kiinni, siis lapset eivät jousta, vanhemmat joustavat.
Mulla ei tosiaan pää toiminut edes sen verran että olisin tajunnut että lainan voi laittaa pelkille koroille joten mies voi maksaa nämä.
Lapset ovat pääsääntöisesti viikko-viikko perusteella joten elareita ei ajateltu vaihtaa ja lapsilisät menevät jo nyt lasten kuluihin (harratus yms.)
Tuota päivähoitomaksua vielä mietin, yritän vähän kartoittaa mitä minulle jää käteen asumiskulujen jälkeen. Ja jos joku osaisi vielä sanoa mitä suunnilleen on kaksion sähkölasku, olisin kiitollinen.
Ap
Mies löytää toisen ja kaikki jää naisen järjesteltäväksi?
Vierailija kirjoitti:
Asumistuessa ei kysellä omaisuuden määrää, ainoastaan tuloja (ja tietty perheen kokoa, asunnon kuluja jne.).
Mutta vaikka omistaisit 18 omakotitaloa, joissa ei ole vuokralaisia eli niistä ei tule tuloja, niin saat asumistukea yksiöösi, jos tuloja ei ole.
Hassua, että tällä viestillä on useita alapeukkuja, vaikka asia on juuri niin kuin tässä on kerrottu.
Kumman luona lapset virallisesti asuvat? Tällä on merkitystä sekä asumistukeen että päivähoitomaksuihin. Vaikka teillä olisikin yhteishuoltajuus ja viikko-viikko, niin virallisesti lapsilla on vain yksi osoite.
Saat korotettua lapsilisää (n 45e) ja elatusmaksu. Tuskin asumistukea. Ole tyytyväinen et pääsit moisesta idiootista eroon, kuka on niin tyhmä että muuttaa heti uuden partnerin kaa yhteen. Tsiisus. Hyvin menee kun alkujärkytys mennyt ohi.
Vierailija kirjoitti:
Kumman luona lapset virallisesti asuvat? Tällä on merkitystä sekä asumistukeen että päivähoitomaksuihin. Vaikka teillä olisikin yhteishuoltajuus ja viikko-viikko, niin virallisesti lapsilla on vain yksi osoite.
Tätä ei olla vielä päätetty, kuitenkin molemmilla on samat tulot niin luultavasti? Päivähoitomaksukin on sama oli lapset sitten kirjoilla isällään tai minulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saat korotettua lapsilisää (n 45e) ja elatusmaksu. Tuskin asumistukea. Ole tyytyväinen et pääsit moisesta idiootista eroon, kuka on niin tyhmä että muuttaa heti uuden partnerin kaa yhteen. Tsiisus. Hyvin menee kun alkujärkytys mennyt ohi.
Emme maksa elatusmaksuja koska hoidamme lapset ja lapsista aiheutuvat kulut puoliksi.
Ap
Päivähoitomaksuja määrättäessä otetaan huomioon vain lapsen kanssa samassa taloudessa asuvan vanhemman tulot, ei etävanhemman tuloja. Mahdollinen elatusmaksu lasketaan tuloksi.
Vaikka olisi yhteishuoltajuus, niin lapsi asuu virallisesti vain yhdessä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hallanvaara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole. Laskuri osoitti minulle asumistukea.
Asiaan vaikuttaa myös asuinpaikkakunta sekä huollettavien lasten määrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei olla vielä päätetty, kuitenkin molemmilla on samat tulot niin luultavasti? Päivähoitomaksukin on sama oli lapset sitten kirjoilla isällään tai minulla.
Ap
Jos isällä on uusi puoliso, niin hänen tulonsa voivat vaikuttaa päivähoitomaksuun, jos lapset asuvat virallisesti isällään. Lisäksi sinä saa siinä tapauksessa asumistukea, koska sinut katsotaan yhden hengen taloudeksi.
Paljonko talosta on velkaa ja paljonko arvelet sinulle jäävän käteen, kun talo on myyty?
Kysy pankista, onko sinun töissäkäyvänä mahdollista ottaa asuntolaina, ja ostaa suoraan se uusi asunto. Pyydät siihen korkovapaata vuodeksi.
Paskan tempun teki mies lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko talosta on velkaa ja paljonko arvelet sinulle jäävän käteen, kun talo on myyty?
Kysy pankista, onko sinun töissäkäyvänä mahdollista ottaa asuntolaina, ja ostaa suoraan se uusi asunto. Pyydät siihen korkovapaata vuodeksi.
Paskan tempun teki mies lapsilleen.
Lapsille vain hyvä ettei vanhemmat roiku paskassa suhteessa.
Osaisiko joku vielä sanoa että meneekö nuorimmaisesta täysi päivähoitomaksu kun olemme miehen kanssa on yhteishuoltajuus. Miehen tulot samat kuin minulla.
Yritin tätä laskea laskurilla mutta näyttää vain tulokseksi error..
Ap