Poikaystävälläni ei ole koulutusta, voiko työelämässä tulla ongelmia?
Olen 22-vuotias nainen ja parisuhteessa 24-vuotiaan miehen kanssa. Aloimme seurustella n. vuosi sitten ja meillä menee hyvin.
Yksi asia minua kiusaa: mieheni ei ole 9-luokan jälkeen käynyt päivääkään koulua. Hän meni suoraan töihin erään sukulaisensa yritykseen, ja on siellä edelleen. Hän tekee pitkää päivää ja tienaa ikäisekseen oikein hyvin, ja on hankkinut joitain ammatin vaatimia pätevyyksiä (en tiedä tarkemmin mitä, joten en tiedä noille parempaa sanaa), mutta siis virallista koulutusta hänellä ei ole.
Minä olen huolissani tulevaisuudesta tämän takia, enkä tiedä onko ihan hölmöä ajatella niin, kun kerran töitä on miehellä riittänyt ja motivaatiokin on hyvä. Itse opiskelen ammattikorkeakoulussa. Miten mahtaa käydä, jos mieheni joutuu tuosta yrityksestä pois? Pääseekö hän töihin vankalla kokemuksella jonnekin muualle, vaikka koulutusta ei ole? Nykyäänhän on harvinaista lopettaa koulunkäynti peruskouluun.
Kertokaa, voiko tulevaisuudessa tulla pahoja ongelmia tämän takia. Rakastan poikaystävääni kovasti enkä halua erota, mutta toivoisin hänen menevän vielä kouluun. Hän itse pitää sitä turhana, eikä halua keskeyttää hyvää työuraansa.
Kommentit (12)
Nykyään koulua voi käydä missä iässä tahansa ja vaihtoehtoja piisaa. Kyllä se koulu sitten kiinnostaa jos työttömäksi jää ja monet kiinnostuvatkin vasta "aikuisiällä". Kokemus on arvokasta, vaikka se olisi hankittu ennen koulutusta. Työn ohessakin voi kouluttautua, jos siihen joskus mielenkiinto herää. Itse olen hankkinut uuden ammatin kolmekymmpisenä perheenäitinä kun jäin työttömäksi konkurssin vuoksi ja entinen ala alkoi työllistää huonosti. Jatkotutkinnon aikuiskoulutuksessa kävin niin, että valmistuin nelivitosena ja olen nyt ammattiani vastaavassa toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa. Meitä aikuisena kouja käyneitä on vaikka kuinka paljon!
Aika paljon riippuu siitä mitä miehesi tekee tuolla yrityksessä. Jos kyseessä on harvinainen ala jossa ammattitaito ja kokemus merkitsee paljon niin silloin koulutuksella ei ole mitään merkitystä. Jos hoitelee hanttiohommia tai muuten sellainen ala jolle tulijoita on niin silloin kannattaisi suorittaa työn ohessa jokin tutkinto.
Mun mies ja moni meän tutuista on todella hyvin palkatuissa hommissa vakkareina pelkillä yo-papereilla tai peruskoulupapereilla. Alana it. Ja heille kaikille soitellaan että tuu meille töihin, eikä kukaan koskaan ole kysynyt yhtään mitään papereita.
Mun mies on kyllä viittä vaille valmis dippainssi mutta sekin on eri alalta kuin missä työskentelee eikä häneltä kyllä tota dipan tutkintoa aseteta mihinkään pääsyvaatimukseksi.
Kaikki menee varmasti hyvin jos poikaystäväsi työpaikka on ns.eläkevirka. Mikäli kuitenkin sattuisi käymään niin, että työt joskus loppuvat, voi uuden työpaikan löytyminen ollakin vaikeampi juttu.
Sanon saman mitä useampi tässä ketjussa, aikuisopistossa näyttötutkintona työn ohessa ja saa paperit. Lähiopetusta ei välttämättä kovinkaan paljon tai ei yhtään.
Pitää katsoa kyseisen alan opsista tutkinnon perusteet ja verrata osaamistaan niihin ja jos katsoo ne taidot hallitsevansa niin suoraan näyttöön kun on aikuisesta kyse.
Jos kerrot millä alalla miehesi toimii niin etsin netistä kyseisen koulutuksen opsin. Googlettamalla löydät kyllä itsekin.
Mielestäni miehesi ei kannata katkaista hyvää työsuhdetta jos ansaitsee siedettävästi.
Totta on että meidän yhteiskunnassa arvostetaan koulutusta ja koulutustakuu on kaikille alle 25 vuotiaille.
Nykyään osaamisen osoittaminen tehdään näyttötutkinnoissa ja on ihan sama missä osaaminen on hankittu.
opettaja
En minä ainaka jaksa murehtia oman mieheni kouluttamattomuudesta.. hää ollu 9vuotta saman työnantajan palveluksessa ja on vuoroesimiehenä (logistiikka- ja varastoala). Jos työttömäksi jäisi niin uskoisin löytyvän jotain työtä, hän kun ei onneksi nirso ole työasioissa. Riippuu tietenkin alasta aika paljon..
Ehdottomasti johonkin kouluun mihin riittää resurssit. Ongelmia tulee, usko pois.
Voi tulla, kun joskus tarvitsee työpaikan muualta. Mutta ei hänen sitä varten kouluun tarvitse mennä, nyt kun hänellä on työpaikka, hän voisi sopia työpaikkansa ja läheisen aikuiskoulutuskeskuksen kanssa suorittavansa työpaikallaan oppisopimus- tai näyttötutkinnon. Ei tarvitse luopua tuloista, mutta työnantaja saa oppisopimustukea valtiolta.
Älä sitä ap murehdi. RIippuu vähän alasta, mutta monella alalla on mahdollista saada luotua ihan hyvä ura ilman muodollista koulutusta. Esim. mun mies on IT-alalla, isopalkkainen projektipäällikkö, vaikka ainoa tutkinto on yo-tutkinto. Ei ole tuntunut työpaikkojen vaihtoakaan haittaavan paskan vertaa ettei ole muodollista pätevyyttä - kun on paljon kokemusta, se korvaa tällä alalla sen kyllä. Ja monella muullakin sellaisella, mihin ei ole suoranaisia vaatimuksia pätevyydestä että saa edes harjoittaa ammattia.
Ja muutenkin, mitä sitä asiaa nyt murehtimaan kun miehellä on hyvä työ. Hän voi tehdä sitä nyt, ja jos joskus myöhemmin tulee asiasta ongelma eikä tahdo saada töitä, sitten hän voi hankkia sen tutkinnon siltä tai muulta alalta. Nykyisin on ihan tavallista opiskella vielä keski-iässäkin, ei ole pakko nuorena sitä tehdä. En minäkään sinun poikaystävänäsi suostuisi katkaisemaan hyvää työuraa lähteäkseni kouluun vain koulun itsensä vuoksi, siksi että joskus ehkä voi tulla jotain ongelmia (ja todennäköisesti ei edes tule) - ongelmia, jotka voi sitten korjata sitten jos niitä tulee.
Ei kun kyllä se tutkinto kannattaa nimenomaan hankkia NYT kun se työpaikka on olemassa. Kun tuolta saa potkut niin uuden työpaikan hankkiminen oppisopimusta tai näyttötutkintoa varten tulee olemaan kiven takana.
Ja ne it-alojen isopalkkaiset pomot ei ole peruskoulupohjalta kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 13:51"]
Ei kun kyllä se tutkinto kannattaa nimenomaan hankkia NYT kun se työpaikka on olemassa. Kun tuolta saa potkut niin uuden työpaikan hankkiminen oppisopimusta tai näyttötutkintoa varten tulee olemaan kiven takana.
Ja ne it-alojen isopalkkaiset pomot ei ole peruskoulupohjalta kuitenkaan.
[/quote]
Ei sillä ole mitään merkitystä onko peruskoulu- vai yo-pohjainen. TIedän IT-allla ihan suoraan peruskoulustakin tulleita koodariguruja. Ja joiltain muiltakin aloilta menestyneitä peruskoulupohjaisia. Mutta sitä näyttöä osaamisesta toki tarvii sitten vähän enemmän kuin paperillinen ainakin uran alkuvaiheessa, että otetaan. Ja joihinkin hommiin, usein esim. julkisen puolen virkoihin, voi olla uratie pystyssä, siellä usein vaaditaan tutkintotodistukset.
Jos aikoo opiskella oppisopimuksella niin olen kyllä samaa mieltä että nyt olisi hyvä aika kun on työpaikka olemassa. Mutta jos ei sitä aio, niin sitten on ihan sama vaikka menisi sitten ihan tavalliseen oppilaitokseen ehkä sitten 25 vuoden päästä, jos joskus tulee tilanne ettei kokemuksellaan enää oikein töitä saa.
Hei!
Älä turhaan muredi. Työkokemusta arvostetaan ja töitä hän varmasti saa. Osoittaa jo kypsyyttä ja kykyä noudattaa työelämän pelisääntöjä, kun hän on noin nuoresta asti töitä tehnyt. Vaswtuuntuntoiselta vaikuttaa. Nykyään koulua saa käydä eläkeikään saakka, joten vielä varmasti ehtii, jos siltä tuntuu.