Halpoja ruokalajeja.
Iski tilapäinen ehkä muutaman kuukauden köyhyys tähän yrittäjäperheeseen. Vinkkejä ruokalajeista kun meitä 3 henkilöä. Nyt tulevana 3 päivänä meillä syödään hernekeittoa,kinkkukiusausta ja makkarakeittoa.
Kommentit (10)
Makaronilaatikko
Kinkku-pekoni pastakastike
Jauhelihakeitto
Kalapuikot ja muusi
Lihamureke ja muusi
Keittoruuat. Jauhelihakeitto, makkarakeitto, nakkikeitto, hernekeitto, kalakeitto (seistä tai tarjous lohesta), minestronakeitto, kaalikeitto, kesäkeitto, lihakeitto, sipulikeitto, kasvissosekeitto, pinaattikeitto, kanakeitto
Kastikeruuat: jauhelihakastike, lihapullakastike, makkarakastike jne, maksakastike,
Merimiespata, kinkkukiusaus, makkarakiusaus, jauhelihakiusaus, gratinoidut juurekset, paahdetut juurekset, kukkakaalimuusi, lihaperunalaatikko, lihaperunasoselaatikko, makaroonilaatikko, uunimakkara, kaalilaatikko, maksalaatikko, kalapuikot ja muusi,
Ja lihasta ostetaan vain tarjouslihaa, jos saat edullisesti jauhelihaa niin pakasta osa. Mikrossa sitten voit sulattaa tai edellisenä päivänä laita jääkaappiin sulamaan, on sula seuraavana päivänä.
Makaroonilaatikko, Tonnikalapasta, Lihapata esim. naudanlavasta. Perunamuussi ja lihapullat (itse tehdyt. ylijäävä seuraavana päivänä perunamuusi/liha laatikoksi), Silakkapihvit (perkaa itse, tulee halvemaksi), Uunijuurekset ja kanafilee (jos löytyy ale tuoteena).
Tuossa on nyt meidän viikon pääruokalista. Tietysti jotain raastetta/salaattia on joka aterialla esim. kaaliraaste appelsiini siivuilla ja maitoa ruokajuomaksi.
Leivät leivon itse ja mausteita sekä jauhoja, voi, pastat ynm. löytyy jo kaapista. Mutta laskin nopeasti että 35-40€ on viikossa ruokaan menevä osuus.
Kukkakaali on yllättävän kalista (3,5 e / kilo) verrattuna ihan tavalliseen perunamuussiin. Sen sijaan kasvissosekeiton ainekset on ympäri vuoden edukkaita: perunaa ja porkkanaa, mausteeksi pala juuriselleriäkin.
Mäkin oon yrittäjä ja välillä on köyhäilykausia, etenkin kun nyt maaliskuussa tulee maksuun eka ennakkoveroerä :) Teen paljon ruokia uunissa, etenkin patoja ja laatikoita. Kaikkea vaan rohkeasti sekaisin, päälle tomaattimurskaa ja valkosipulia ja tunniksi uuniin niin kyllä menee. Karsin mm leivän päälle laitttavista leikkeleistä, ne tulee yllättävän kalliiksi, ja ostan vain halpisjuustoja. Kalliiksi tulee myös heittää ruokaa pois, eli mun säästölinjaan kuuluu a) tähteiden luova yhdistely (eläköön pasta! Sen kanssa voi sekoittaa MITÄ VAAN ja panna uuniin!) ja b) nalkutus perheen nirppanokille: nyt syötte mitä saatte tai syötte peukalonkynsiänne.
Pannukakku on kans aika hyvin toiminut, pellillinen ei juuri maksa mutta kaikille tulee tosi hyvä mieli. Ja mangun aina sukulaisilta plus kavereilta pakastimen perukoilla pyörivät vanhat marjat meille, ne kun kuumentaa kattilassa sokerin kanssa ja lättää pannarin päälle niin a vot!
Jos asut jonkun torin lähellä, käy sulkemsiaikaan stalkkaamassa halpoja tarjouksia vihanneksista ja hedelmistä. Aina löytyy eurolla pussillinen jotain kivaa!
Tsemppiä ja voimia keväälle plus valoa tulevaisuuteen!!
Bataattiporkkanakeitto: bataattia, porkkanaa, sipulia, kasviliemikuutio, ruokakerma. Maksaa varmaan 4e kattilallinen, lisäksi vaikka jos vaan ehdit tehdä itsetehtyjä sämpylöitä. Sen lisäksi että on halpa on nopea, n. 20 min. Ja yleensä keitot, eilen tein 3l jauhelihakeittoa: 800g jauhelihaa, sipuli, 4 perunaa ja 2 pss keittojuureksia, maksaisko 7-8e? Meidän 5 henkeä syö sitä kaksi kertaa päivälliseksi.
Itse olen huomannut että suunittelulla säästää rahaa ruokalaskussa kaikkein parhaiten, viikon menu ja sen mukaan kauppalista, syö ennenkuin lähdet kauppaan ja sitten itsepäisesti vaan pitää kiinni siitä suunitelmasta. Ja aina ei tarvitse olla parasta herkkua pöydässä.
Kiitos vinkeistä.Mulla keliakia ja kaikki pastat kalliita samoin leipä ja vaikka itse leipoisi gluteiinittomat leivät niin se jauhokin kallista.Perunaruokia ja keittoja yritän tehdä koska koko perhe pystyy syömään.
tee isompi satsi kerralla, niin voi syödä pari päivää samaa/pakastaa ja syödä toisen kerran =)
ruokana voi syödä myös riisiuunipuuroa
Suosittelen rohkeasti koettamaan erilaisia papu- ja linssilisukkeita. Yksi minun lemppari on linssi-tonnikalamössö:
Ensin kuullotat hieman valkosipulia ja sipulia kattilanpohjalla oliiviöljyssä. Kuullottamisen loppupuolella turskautat hieman tomattipyreetä joukkoon ja annat sen hieman paistua. Lisäät huuhdotut linssit (määrä on aina minulla hatusta vedetty, ehkä 3-4 dl). Pyöräytät ja lisäät kiehuvan veden ja jätät kannen alle hautumaan. Linssityypistä riippuen haudutusaika on 15-45 min. Välillä voit joutua lisäämään vettä ja kannattaa myös sekoitella. Voit myös halutessa veden sijaan laittaa jotain tomaattista esim. murskaa tai mehua.
Haudutuksen loppupuolella maustaminen: Vapaat kädet, omien mieltymysten mukaan mm. suola, mustapippuri, (chili), tuore yrttisilppu
Yleensä ensimmäisellä syöntikerralla on lämmintä ja ihan vain lisukkeena lautasella. Tähteeksi jääneet sotketaan tonnikalan (ja raa'an punasipulin) kanssa ja tarjotaan salaattina (salaatin lehteä, tomaattia, kurkkua yms. lautasella).
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 08:57"]
Kiitos vinkeistä.Mulla keliakia ja kaikki pastat kalliita samoin leipä ja vaikka itse leipoisi gluteiinittomat leivät niin se jauhokin kallista.Perunaruokia ja keittoja yritän tehdä koska koko perhe pystyy syömään.
[/quote]
Itse tehty kotiruoka on edullista. Jauhelihaa, tonnikalaa ja makkaraa kun ostaa niin ruokaa kyllä saa melko halvalla. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota siihen kaikkeen muuhun mitä kaupasta kotiin kantaa:
- Jugurtit on kalliita, etenkin yksittäispakatut. Osta halpismerkin jugurttia litran pakkauksessa tai jätä kokonaan kauppaan ja tee pakastimen aarteista kiisseliä.
- Hedelmissä, salaattitarpeissa ja vihanneksissa katso kilohintoja. Jotkut pikkutomaatit tms. on todella hintavia. Eli kauden kasviksia ja hedelmiä.
- Kilohintojen tuijottaminen ylipäätään kannattaa: Leivänpäällisiinkin saa tuhlattua yllättävän paljon jos ostaa kallista kinkkua ja erikoisjuustoja vs. lauantaimakkara ja perus-edam.
- Ne herkut vasta kalliita onkin! Karkkia, limsaa yms. kannattaa ostaa isommassa pakkauksessa ja jakaa siitä kaikille tai miettiä, että tarivtaanko niitä ylipäätään ollenkaan.
Kaalilaatikko, kun tekee sopivan kuivaa se on jopa hyvää.
Spagettikastike, jossa mukana paljon sipulia ja porkkanaa. Porkkana kannattaa ruskistaa ennen kastikkeeseen laittoa, niin on hyvää. Osta sika-nautaa lihaksi, joka on halvempaa ja kastikkeissa ja keitoissa oikein hyvää.
Jauhelihakeitto toimii aina, siinäkin kun lihan ruskistaa ennen keittoon lisäämistä saa aika rutkasti lisämakua.