Haluaisin äänestää joko Liberaalipuoluetta tai Piraattipuoluetta, mutta tuntuu että ääni menee hukkaan
Liberaalien ehdokkailla on eniten samoja mielipiteitä kanssani. Piraateissa on todella fiksu Petrus Pennanen, joka on jo pitkään ollut vaalikoneiden tuloksissa minulla kärjessä. Mutta valitettavasti tuntuu siltä, että jos laitan sen ainoan ääneni näille, niin se on sitten pois Vihreiltä, joilla on aidosti mahdollisuus päästä eduskuntaan. Vihreät olisi kuitenkin moninkertaisesti parempi vaihtoehto kuin nuo muut isommat puolueet, varsinkin nyt kun sieltä löytyy useita ydinvoimaan myönteisesti suhtautuvia ehdokkaita.
Miten te muut teette päätöksen tällaisessa tilanteessa, ja miten perustelette päätöksen itsellenne?
Kommentit (10)
Minullekin tuli piraattipuoluetta vaalikoneista. Tuntuu oikeimmalta puolueelta minulle, mutta ko. puoluetta äänestää kuitenkin niin pikkuruinen joukko ihmisiä että minun äänelläni ei olisi yhtään mitään väliä.
Ei ääni hukkaan mene. Itse äänestin Petrus Pennasta vuonna 2014 EU-parlamenttiin. Sillä kerralla ei mennyt läpi, mutta tuli hänestä kuitenkin seuraavien kunnallisvaalien jälkeen kaupunginvaltuuston jäsen. :)
Olen aikanaan äänestänyt vihreitä, demareita ja vasemmistoliittoa, mutta politiikka on aina ollut samanlaista. Ylipäätään tässä maassa on aika samantekevää onko vallassa kepu, kokkarit vai vasemmisto. Kun tajuaa, ettei voittajalla ole mitään väliä jos se on valtapuolue, uskaltaa äänestää sellaista ehdokasta, jonka kanssa on oikeasti samaa mieltä.
Minusta tuo on vähän hassu ajatus. Miten mikään voi koskaan muuttua, jos ihmiset ajattelevat noin? Ymmärrän tavallaan, mutta kannustan silti äänestämään pienpuolueita, jos tuntuu parhaiten itselle sopivalta.
Vihreät saavat ääniä Helsingissä joka tapauksessa. Lisäksi vaaliliitto Feministisen puolueen ja Piraattipuolueen välillä saanee laskelmien mukaan yhden edustajan. On sen vaaliliiton sisäisten äänten jakautumisten seurausta, valitaanko ns feministi vai piraatti. Eli äänestämällä voi vaikuttaa siihen, kumpi sieltä menee eduskuntaan.
Mitä iloa kenellekään olisi jonkun piraattipuolueen äänestämisestä?
Puolueen suurin tavoite on, että tekijänoikeuksista/patenteista yms. immateriaalioikeuksista luovutaan. Silläkö Suomi pelastuu, että mitään uutta enää kannata keksiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ääni hukkaan mene. Itse äänestin Petrus Pennasta vuonna 2014 EU-parlamenttiin. Sillä kerralla ei mennyt läpi, mutta tuli hänestä kuitenkin seuraavien kunnallisvaalien jälkeen kaupunginvaltuuston jäsen. :)
Olen aikanaan äänestänyt vihreitä, demareita ja vasemmistoliittoa, mutta politiikka on aina ollut samanlaista. Ylipäätään tässä maassa on aika samantekevää onko vallassa kepu, kokkarit vai vasemmisto. Kun tajuaa, ettei voittajalla ole mitään väliä jos se on valtapuolue, uskaltaa äänestää sellaista ehdokasta, jonka kanssa on oikeasti samaa mieltä.
Olen lihavoidusta kohdasta samaa mieltä, jos sana vasemmisto korvataan demareilla. Mutta uskon, että jos Vihreät olisi pääministeripuolue, sillä olisi oikeasti merkitystä ja moni asia muuttuisi parempaan suuntaan. Siksi haluaisin äänestää Vihreitä, vaikka he eivät edustakaan mielipiteitäni yhtä hyvin kuin nämä pienemmät puolueet.
Vihreät on ollut pitkään hitaassa kasvussa kannatuksen suhteen, heillä on jo kokemusta hallitustyöskentelystä, ja heidän ehdokkaissaan (ja nykyisissä edustajissakin) on enemmän pk-yrittäjiä kuin missään muussa puolueessa. Pidän tärkeänä, että juuri tällaiset ihmiset saisivat mahdollisimman paljon valtaa verrattuna siihen porukkaan, joka kannattaa suurta virkamieskuntaa ja sääntelyä joka asiaan, ja antaa suurille yrityksille valtaa samalla kun pienet suljetaan neuvottelupöydistä kokonaan ulos. Kaikki kolme suurinta puoluetta ovat tällaisia, ja Vihreät muuttaisi tämän jos pääsisivät kunnolla valta-asemaan. Siksi tuntuu tärkeältä antaa kaikki mahdollinen liikenevä tuki heille.
ap
sdfdsf kirjoitti:
Mitä iloa kenellekään olisi jonkun piraattipuolueen äänestämisestä?
Puolueen suurin tavoite on, että tekijänoikeuksista/patenteista yms. immateriaalioikeuksista luovutaan. Silläkö Suomi pelastuu, että mitään uutta enää kannata keksiä?
Kannattaa käydä lukemassa vaikka YLE:n vaalikoneesta Petrus Pennasen vastaukset, jos haluat ymmärtää miksi häntä tekee mieli äänestää.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on vähän hassu ajatus. Miten mikään voi koskaan muuttua, jos ihmiset ajattelevat noin? Ymmärrän tavallaan, mutta kannustan silti äänestämään pienpuolueita, jos tuntuu parhaiten itselle sopivalta.
Juuri näin! Aina ennen olen äänestänyt "varuiksi" isoa puoluetta, mutta nyt ääni menee pienpuolueelle.
Ihmiset kaipaavat muutosta, mutta äänestävät silti tunkkaisia dinosauruksia.
"pieni askel ihmisille suuri ihmiskunnalle", pelkästään jo se että saataisiin pienpuolue eduskuntaan vaikuttaisi nykyiseen poliittiseen pelikenttään positiivisesti. Saataisiin uutta virtaa ja näkemyksiä, ennen kaikea horjutusta iänikuiseen valtamalliin. Näissä vaaleissa läpimeno onkin täysin realistista, muttei läpihuuto juttu, ja juuri siksi jokainen ääni on erityisen tärkeä pienpuolueiden (piraatit/feministit/liberaalit/eläinoikeuspuolue) hyväksi! Itse aion äänestää Petrus Pennasta Piraateista.
Mietin ihan samaa. Vaalikone ehdotti Reformi puoluetta, mutta onko järkevämpää antaa äänensä jollekin suurista, ettei ainakaan inhoamani suuri puolue vie voittoa?