Lakiasiat ja "elävä elämä"
Toivon mielipiteitä asiaan nyt eritoten "kohtalotovereilta" eli meiltä mummuilta ja äideiltä joilla ollut vaikeata. Minua kaihertaa tällainen asia liittyen omaan vanhimpaan poikaani. Poika sai lapsen tuoreen vaimonsa kanssa viime kesänä ja olin alkuun onnellinen, vierailimme puolin ja toisin ja enemmänkin olisi voinut. Olin "yli-innokas" alkuun ja sen tiedän itsekin. Lapsen kun sain syliin, tunsin lähes samoin kuin esikoisen saatuani (josta on 30v aikaa!) Tämä poika todella liikautti jotakin minussa ja siinä määrin että vauvan hoitoon liittyvät seikat hallitsivat ajatuksia töissäkin ja usein meninkin töiden jälkeen kylään. Sellaista kävi joinain kertoina etten kerta kaikkiaan malttanut pojan päiväunia vaan hain syliin makuuhuoneesta. Ehkä ajattelin että olisi ihana kun poika näkisi minut heti kun herää. Poika rauhoittui syliini monesti ja luulenpa että miniä ei tästä niin pitänyt kun joulun jälkeen tuli hänen sanelemat "ehdot" jotka oma poikani minulle välitti. Ennalta sovitut kyläilyt ymmärrän mutta monessa mielessä meni jo väärään suuntaan ja tuntuu siltä että tässä on nyt "projekti" jossa tarkoitus vähemmän aikaa mummulle ja lapsenlapselleen. Oma poikani korjasi kovaan ääneen että "mummulla ei ole mitään lain suomia oikeuksia" ja tästä jos saisi pientä ajatusten vaihtoa. Eikö omat juuret ja oma isoäiti ja isoisä ole jokaisen lapsen oikeus tässä elämässä. Nuori äiti tekee karhun palveluksen itselleen kun etsii vikoja ja pilkuntarkkuudella haluaa "hallita". Muuttuuko asia kun miniä ikääntyy vai onko muita laitettu "paitsioon" pysyvästi. Työpaikalla olen tästä puhunut mutta nuoremmilla iän ja elämänkokemuksen puute näkyy ns. kontrollin tarpeena. Paljon on sattunut ja mummua viety kuin koiraa nuorassa, voisin kirjan kirjoittaa selkkauksista. Miten sait suhteen kuntoon alun innon jälkeen joka miniää häiritsi vaikka saa olla lapsen kanssa ihan koko ajan.
Kommentit (25)
Kyllä teille rakentuu se välittävä ja läheinen suhde vaikka et joka päivä olisikaan vauvvaa katsomassa. Anna tuoreiden vanhempien itse tutustua vauvaan ensin. Tarjoa apua. Varmasti myöhemmin lapsi pääsee kyläilemään ja muuta. Anna nyt tilaa.
Otsikko on aika hämäävä. Eikä lakia tuohon asiaan pidä edes sotkea.
Sun nyt pitää ymmärtää että vauvaa ei mennä päiväunilta hakemaan syliin. Et varmaan omiakaan lapsiasi hakenut kesken unien syliin.
Tuo on niin herkkää aikaa että ihan taatusti tulee ylilyöntejä kaikille mutta luota siihen että vauvan äiti ja isä osaa hoitaa omaa lastaan ja heidän on tärkeintä luoda ensin suhdetta vauvaan. Sinä ehdit kyllä myöhemminkin. He ovat nyt perhe ja sitä pitää kunnioittaa.
Adoptoi itsellesi oma lapsi niin ei tarvitse toisilta varastaa. Tai mene hoitoihin ja tee oma.
Vierailija kirjoitti:
Pari viikkoa sitten uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan isänäidin "läheisyys" heikensi lasten selviytymistä kun taas äidinäidin läsnäolo paransi selviämistä. Näin perusteluitta tämä tulos vetää mutkia suoriksi, mutta ihan vissi asia on, että itse kunkin elämässä stressiä auheuttava ihminen on haitaksi eikä hyödyksi! Sinä ap, aiheutat selvästi stressiä ilman hyötyjä. Käytöksesi on pakkomielteistä.
Komppaan että ap suhtautuu lapseen pakkomielteisesti. Nyt pitäisi mennä itseensä, miettiä ihan oikeasti että mistä kumpuaa tarve saada hoivasuhde aikaiseksi toisen naisen vauvaan. Koska sitä se "oma lapsenlapsi" on, toisen naisen oma vauva.
Tuon tutkimuksen loppupäätelmä voisi johtua (yleistäen) seuraavista seikoista: aiemmin miniän ja appivanhempien suhde oli vahvasti autoritäärinen. Miniä eli usein lapsineen miehensä kotitalossa eli saman katon alla appivanhempien kanssa. Miniän oli toteltava ja palveltava ja omiin lapsiinsa hänellä ei ollut viimesijaista käskyvaltaa. Näistä lähtökohdista anopin on ollut helppo jyrätä nuori äiti ja siten tuottaa hänelle stressiä, jonka lapset taas aistivat herkästi. Suhdetta on sävyttänyt kilpailuasetelma, toisin kuin miniällä ja hänen omalla äidillään. Miniä on joutunut luopumaan oman sukunsa perinteistä mikäli miehen kotitalossa näin on vaadittu. Appivanhempien ikääntyminen on tarkoittanut stressin ja työmäärän lisääntymistä ja huomio on ollut pois lapsista. Tarpeeksi omiva anoppi voinut pilata lasten ja äidin väliset kiintymyssuhteet, esimerkiksi jo siten ettei ole antanut äidin lohduttaa lastaan vauvana.
Entisaikojen maalaistalojen historiaan liittyy traagisia kohtaloita, jotka nimenomaan alisteiset perhesuhteet ovat aiheuttaneet. Onneksi ajat ovat muuttuneet.
Joo, kyllä tässä jollakulla hormonihäiriö on, mutta juttujesi pohjalta sanoisin että sinulla.
Äiti on tärkeämpi kuin isoäiti, ja äidin on olennaisempaa oppia hoitamaan omaa lasta omalla tavallaan kuin että pitäisi ottaa miehennäiti kuvioon päsmäröimään ja antamaan mallia.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa olla äiti, nääs.
Tietty jos olisit ollut miniällesi läheinen ihminen ennen lastakin, saattaisi tilanne olla eri, mutta jostain perus-kahvittelyväleistä ei niin vain loikatakaan sinne oikeasti verisukulaisuutta vastaavaan luotettavuuteen jota se oman esikoisen hoitoon luovuttaminen vaatii.
(Joo, monikin verisukulainen on epäluotettava mutta tarkoitan tässä nyt sitä että luotto täytyy olla sitä tasoa joka normaalisti syntyy elämänmittaisissa suhteissa toisiinsa luottavien ihmisten kesken.)