Voiko isovanhemmat kieltäytyä ottamasta ADHD-lasta mukaan lomamatkalle?
Jos heiltä suoraan kysytään, että ottaisitteko tämän lapsenlapsen mukaan lomamatkallenne. Lapsen vanhemmat eivät olisi lähdässä mukaan. Lapsi 6v.
Miten voi kieltäytyä??
Kommentit (31)
Isovanhemmilla on täysi oikeus kieltäytyä ottamasta lapsenlasta mukaan matkalle, oli lapsella ADHD tai ei. Mitä lomaa se isovanhemmille on, jos pitää lapsenlasta vahtia?
Onneksi omat lapseni eivät ole keksineet vaatia moista. Viikonloppuisin ovat lapsenlapset tervetulleita kyläilemään, silloin kun minulla ei ole muuta menoa. Lomamatkat ovat rentoutumista ja lepoa varten. Kuten joku jo sanoikin, olen omat lapseni jo hoitanut.
Voi hyvä luoja! Olihan tämä aloitus provo?
Olen itse vasta 20v, mutta silti... Jos isovanhemmat ovat lähdössä omalle lomalleen, ei heidän tarvitse ottaa lapsenlasta mukaan, oli ADHD, tai ei. Jos on sovittu loma isovanhempien ja lastenlasten kanssa, niin sitten asia on eri. Mutta jos isovanhemmat ovat erikseen varaamassa itselleen loman, on aika töykeää minusta yleensäkään kysyä, että ottasitteko lapsen mukaan. Kyllä isovanhemmat olisivat varmasti ennen loman varailuja yms. kysyneet, että haluaisiko lapsenlapsi lähteä mukaan.
Omat isovanhempani käyttivät mua ja sisaruksiani usein lomilla. Mutta kävivät myös lähes yhtä monesti lomilla keskenään, eikä se meitä "pikkuisia" mitenkään korvennut.:D (Eikä vanhempiakaan, mutta olivatkin vissiin sitten vähän realistisempaa porukkaa.) Tiedettiin, että "Nyt on isovanhempien oma loma." Ja joskus taas olisi sitten "Yhteinen loma." Lapselle voisi selittää asian, niin kuin se on. Kyllä ADHD:kin sen ymmärtää.
Lapsi yleensäkin ymmärtää ihmeellisen paljon, kun sille vain selittää.:D
Voi olla oikeesti vaarallistakin ottaa adhd lapsi mukaan Isovanhempien pitää olla tosi tarkkaavaisia, lipsua ei saa. Itse en edes veisi adhd lasta ulkomaille kun vasta vähän vanhempana.
Minä en edes kehtaisi kysyä isovanhemmilta (edes omilta vanhemmiltani), että ottaisitteko meidän lapsen mukaan, vaikkei ADHD:tä olekaan. Eikö se nyt kuulu normaaleihin käytöstapoihin, ettei omaa lasta tyrkytetä pois jaloista kenenkään muun lomamatkalle? Uskomatonta, jos joku tuollaista edes kuvittelee...
Aikuiset ihmiset saavat valita matkaseuransa. Ei tarvi ottaa mitään lapsia mukaansa, jos ei ole heidän huoltajansa.
Ap näin se menee: isovanhemmat eivät ole velvollisia ottamaan lapsia hoitoon esim. lomalle. ADHD lapsia on tietty eri vaikeusasteisia, ja jotkut voivat todella olla tosi hankalia ja rasittavia. Sääli vanhempia, mutta isovanhempien ei tarvitse "pilata" kallista ja kaipaamaansa lomaa ottamaalla lapsenlapsia mukaan.
Jos tilanne on vaikea, ja olet aivan poikki lapsesi kanssa, kehoittaisin sinua ottamaan asiasta yhteyttä vaikkapa neuvolaan/perheneuvojalle. Saat heiltä vinkkejä toimia arjessa ja loman viettoon. Voithan vaikka hakea lapsellesi sijaispaikkaa esim. kerran-kaksi kuussa viikonlopuksi sijaisvanhemmille, tai tuettua lomaa, tai jos lapsi iso koululainen, niin leirille (tuettuna saat sen lähes ilmaiseksi). Leirejä on mm. adhd perheille tai vain lapsille. Ota selvää ja hanki apua, älä odota että muut ihmiset tekisivät sen puolestasi. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:22"]
ADHD liittyy tähän siten, että lähettämällä lapsen viikoksi lomalle, vanhemmat saisivat itse levätä.
ap
[/quote]
adhd lapsen äiti täällä kertoo ihan yleisen asian, oletko puhunut asiasta neuvolassa ? Kunta tukee erityislapsien vanhempia, mm lapsen voi laittaa viikonlopuksi hoitoon, jolloin vanhemmat saavat levätä.
Turhaa välejä isovanhempien kanssa on sotkea tämän takia.
Tämän asian kyllä jokainen adhd lapsen vanhempi tietää.
Yksi ainoa kysymys sulle: MIKSEIVÄT he voisi kieltäytyä? Ei, tuleekin toinen kysymys sulle: oletko tyhmä?
Ei HYVÄÄ PÄIVÄÄ! Kenelle tulee mieleen ja kuka kehtaa ehdottaa oman lapsen "tunkemista" mukaan isovanhempien lomamatkalle: erityisesti erityistarpeisen lapsen! Jos joku on niin tökerö, että tällaista ehdottaa, on ihan oikein, että isovanhemmat kieltäytyvät.
Hoitoapua voi läheisiltä toki suoraan pyytää. Mutta jos hoitoapua pyytää suoraan, täytyy muistaa tahdikkuus ja toisten kunnioittaminen. Niillä isovanhemmilla - tai kenelläkään muullakaan - ei ole tosiaan mitään velvoitetta toisten lasten hoitamiseen. Tällöin on hyvä ehdottaa hoitoa juuri isovanhemmille sopivalla ja vähiten kuormittavalla hetkellä (esim. kotiviikonloppu, ei tietenkään lomamatka) ja yleensä on tapana ehdottaa yhtä päivää, iltaa tai yötä, ehkä viikonloppua. Harvoin kokonaista viikkoa.
Aivan eri asia on tietysti, jos isovanhemmat itse ehdottavat lapsen mukaan tulemista lomamatkalle. Silloinkin selvittäisin, ymmärtävätkö he tosiaan, kuinka kuormittavaa lapsen kanssa 24/7 oleminen on, etenkin erityislapsen, ja ovatko he aivan varmoja, ettei tämä sitten millään tavalla vie rentoutumis- ja nähtävyyksien katselumahdollisuuksia heidän lomamatkaltaan. Jos isovanhemmat itse haluavat lapsen mukaan, niin mikäs siinä sitten, hienoa, muuten en ikinä kehtaisi ehdottaa moista.
Meillä isovanhemmat viettävät paljon aikaa lapsen kanssa, ja ehdottavat usein itse lapsen kyläilyitä ja yökyläilyitä luonaan. Voimme myös pyytää suoraan lastenhoitoapua, mutta ikinä en ehdottaisi viikon lastenvahtivuoroa isovanhempien loman aikaan.