Lue keskustelun säännöt.
Pidättekö Eden ohjelman puutarhoja liian steriileinä ja sliipattuina?
18.03.2013 |
Kun kaikki on peitetty maanpeittokankaalla ja kivellä ja katteella. Nypittävää ei ainakaan niissä ole, että helppohoitoisia ovat. Mutta jotenkin ylimenevän steriili se lopputulos.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Mun mielestä se ohjelma antaa puutarhanhoidosta vähän väärän kuvan ja voi vähän säikytelläkin pihasta haaveilevia. Kaikki revitään koneilla auki, ja sileeksi. Sitten uutta päälle ja halpaa ei lysti takuulla ole. Helppohoitoista muka, no ainakaan nurmikko ei ole helppohoitoinen ja katteitakin pitää lisätä, mikä tulee kalliiksi, jos ei omista haketinta ja pikku metsikköä.
Katteitakaan ei tarvita, jos valitsee perennat oikein ja istuttaa riittävän tiheään. Perennojen lehdet varjostavat alustaa. Rikkaruohot kun ei elä pimeässä.Syksyllä voi kukkapenkkeihin ja marjapuskien alle haravoida kaikki irtolehdet katteen virkaa toimittamaan. Kesällä perennat nousee maasta ja lehdet lahoaa mullaksi alla. Vuorenkilpi on hyvä puidenalusperenna, rikkaruohot ei pääse läpi.
Mulla on 2000 neliön itse tehty ja hoidettu mökkipiha, enkä kitke kuin keväällä, kun samalla jaan perennoja. Kalliita kaupan katekankaita en ole tarvinnut, ne voi hoitaa tarvittaessa vanhoilla lakanoilla, froteepyyhkeillä ja märillä sanomalehdillä. Niitä lätkin uusien kukkapenkkien alle, en kaiva yhtään mitään.
Mutta tv-ohjelmat on tv-ohjelmia...ja maanrakennusyrittäjä saa samalla mainosta omalle firmalleen.