Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, jonka mielestä...

Vierailija
17.03.2013 |

Suomessa on sotkuista, likaista ja suttuista?

Asuin muutaman vuoden ulkomailla, Keski-Euroopassa, nyt olen taas jo yli vuoden Suomessa. Paluu oli shokki ja monet asiat ärsyttivät, tuntui että edellisissä asuinmaissa mikä tahansa oli paremmin kuin täällä Suomessa. No, nämä tuntemukset ovat hiljalleen laantuneet, mutta yksi on jäänyt.

Tämä roskaaminen! Ennen ajattelin, että kyllä Suomessa on suht siistiä ja kehuinkin sitä, mutta nyt on toiset mietteet. Oikeasti, ihmiset ovat niin välinpitämättömiä, joka paikassa karkkipapereita, tupakoidaan missä sattuu (jäädään polttamaan sisäänkäynnin eteen!), tumpataan minne sattuu, paikat spreijattu, roskikset ja seinät liimattu tarroja täyteen, yleiset kulkuvälineet hirveitä, kaupat ovat sotkuisia (asiakkaat välinpitämättömiä), puistot karmeassa kunnossa varsinkin kesällä aamuisin, kaljatölkkejä, tupakka-askeja, kusta, räkäklimppejä... huoh, listaa voisi jatkaa loputtomiin. Helsingissä lähes jokaisen linja-auto ja ratikkabysäkin lasit naarmutettu ja välillä spreijattu, istuimia poltettu sytkärillä. Roska tipahtaa siihen, mihin halutaan. Toisaalta kaupunki ei siivoa paikkoja, yritykset eivät huolehdi kadun siisteydestä oman liikkeensä kohdalta (ei välitetä, ed. asuinmaassani vaikka kaupunki siivosi kadut, myös yrittäjät monesti itse lakaisivat oman kohtansa puhtaaksi). Roskapaikoille jätetään vaikka mitä jätettä.

Toinen mikä ärsyttää on esim. kerrostalopihojen hoitamattomuus. Tai yleensäkin yleiset paikat. Ei mitään istutuksia, ei leikattuja pensaita tai puita. Kaikki rehottavat miten sattuu. Okei, tähän voin ehkä antaa armoa ilmaston takia. Mutta silti ärsyttää...

Onko kukaan, varsinkin ulkosuomalainen tai takaisin muuttanut, kiinnittänyt samaan asiaan huomiota? En keksi tähän muuta ratkaisia, kuin järjettömät sakot, mutta sekään tuskin auttaa, kun täällä on niin harvassa ihmiset, ettei kukaan pysty ketään valvomaan.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainoa. Olen samaa mieltä. :/

Vierailija
2/4 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:01"]

Et ole ainoa. Olen samaa mieltä. :/

[/quote]

Harmittaa tämä niin paljon, että miksi ihmiset toimivat näin, huoh! Kai me sitten ollaan niin "ryssiä" tässä suhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn usein Tsekissä ja mielestäni siellä on ihan samanlaista kuin Suomessakin tämän asian suhteen.

Vierailija
4/4 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:06"]

Minä käyn usein Tsekissä ja mielestäni siellä on ihan samanlaista kuin Suomessakin tämän asian suhteen.

[/quote]

Oikeastaan vertaan Länsi-Eurooppaan ja Etelä-Eurooppaankin osin. Mutta varmaan Itäkin taitaa mennä kohta Suomen ohitse.