Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, Kelan takaisinperinnästä tietävät
Hei!
Olen kahden lähes täysi-ikäisen opiskelevan lapsen yksinhuoltaja. Otin viime vuoden lopulla kakkostyön, kun yhden työn tulot eivät vaan enää riittäneet. Saamme asumistukea 250 €/kk ja Kelan päätöksellä lukee, että jos tulot muuttuvat 400 €:lla, niin sitten pitää muuttuneista tuloista ilmoittaa.
Olen tehnyt töitä niin, että lisätulot ovat olleet vähän alle tuon 400 €/kk. Koska minulla on lisäansioita, niin olen toki joutunut nostamaan pääansion pidätysprosenttia ja siitä onkin luonnollisesti jäänyt vähemmän käteen/kk.
Viime yönä tajusin, että en ole muistanut koko lakisääteistä päätyöni palkankorotusta lainkaan. Siksikin, kun päätyön käteen jäävä osuus on vähemmän kuin aiemmin. Joten, minun tuloni ovat tammikuusta alkaen ylittäneet tuo 400 €/kk ja tämähän vaikuttaa alentavasti asumistukeen.
Nyt lähetin omatoimisesti tulotiedot Kelaan, jossa kerroin tämän saman, että en muistanut tuota koko päätyön palkakorotusta... mutta miten käy takaisinperinnän kanssa... joudun siis maksamaan takautuvasti ainakin osan tuosta tammi-maaliskuun asumistuesta eikö niin? Onkohan siinä mitään kohtuullistamista, kun tilanne on se, että hyvä että hengissä selviämme nytkään?
Tiedän, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, eli mielellään en haluaisi kuunnella vittuiluja siitä. Kiitos.
Kommentit (41)
Luin Kelan sivuilta, että on kohtuullistamisen varaa. Toivon, että oma selitykseni menee läpi. Nämä raha-asiat ovat olleet mielessäni yötä-päivää, joten tällainen vahinko pääsi käymään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vastineen laitan. Ottaa päähän, kun tekisin töitä enemmäkin, mutta jos asumistuki viedään, niin sen jälkeen töissä tarvii olla koko ajan. Mitäpä muutakaan mulla tietysti olisi elämässäni :). Kiitos vastaajille, nyt näyttäytyy jo vähän valoisempana tämä homma :). Ap
No, just...tekisin kyllä töitä enemmän, mutta tuet menee.
Vierailija kirjoitti:
17 alaikäisen palkka ei vaikuta. Mulla on siis kaksoset, jotka täyttää syyskuussa 18 v. Sitten heidän opintotukensa otetaan tulona huomioon emmekä saa enää asumistukea. Sitten voinkin olla koko ajan töissä. Jipii. Ap
Voi lapsi kulta kuinka paljon sinä oikein luulet, että kotona asuvat lapsesi saavat opintotukea?
23 - joo todella. Onhan se tosi ok, että yksinhuoltajan tarvitsee tehdä kahta työtä, että voi syödä. 250 € eteen joutuu tekemään puolitoista pvää töitä. Siihen sitten päälle vielä ne kaikki muut vkl, että todella eletään. Kaikkea hyvää myös sinulle. Empatiakykysi ilahduttaa minua. ap
24- he saavat nyt 80 euroa ja elokuusta tulee se materiaaliraha 46 euroa. Eli 2 x 126 yhteensä. Tämä vaikuttaa jo kultaseni asumistuen määrään :). Ota selvää ennen kuin alat vittuilemaan. ap
Vierailija kirjoitti:
23 - joo todella. Onhan se tosi ok, että yksinhuoltajan tarvitsee tehdä kahta työtä, että voi syödä. 250 € eteen joutuu tekemään puolitoista pvää töitä. Siihen sitten päälle vielä ne kaikki muut vkl, että todella eletään. Kaikkea hyvää myös sinulle. Empatiakykysi ilahduttaa minua. ap
Harvoi empatia ja sympatia säteilee, jos eletään tuilla vaikka olisi mahdollisuus tehdä enemmän niitä töitä.
Jos sinun tulot ovat nousseet 1.1.19 lähtien sen yli 400e bruttona, niin tarkitus on 1.2.19 alkaen. Eli tammikuu pysyisi vielä ennallaan. Liikamaksua voi siis olla nyt helmi- ja maaliskuulta.
Mikäli saat tällä hetkellä täyttä asumistukea, voi lisätöistä huolimatta olla edelleen niin että saat tuen täytenä. Ansiotuloista kun tehdään 300e vähennyskin. Kelan sivuilta löydät tulojen alarajat-taulukon, tai voit myös laskea laskurilla että mitä tuki olisi kun kaikki tulosi huomioidaan. Jos haluat etukäteen vähän suuntaa antavasti selvittää.
Takaisinperinnästä annetaan erikseen päätös ja sitä ennen voit selvittää tilanteesi. Jos jotain takaisin peritään, voit tarvittaessa sopia maksusuunnitelman.
:)
Vierailija kirjoitti:
24- he saavat nyt 80 euroa ja elokuusta tulee se materiaaliraha 46 euroa. Eli 2 x 126 yhteensä. Tämä vaikuttaa jo kultaseni asumistuen määrään :). Ota selvää ennen kuin alat vittuilemaan. ap
Eli sinulla on n.40000 vuositulot ja elät kädestä suuhun?
29 - luuletko ihan todella, että 40 000 € tuloilla saisi näin paljon asumistukea ;)? ap = pa
Olen itsekin saanut kerran asumistuen takaisin perintään n. 400 euron kohtuullistamisen.
Kun laitat vastineen, niin perustelet sen nyt vain mahdollisimman hyvin ja uskottavasti, kerrot että oot ollu niin rahallisesti kuin henkisesti tosi tiukoilla, jne. Ja sit vaan toivot parasta. Et on kyllä mahdollista saada helpotusta, riippuu varmasti ihan vaan siitä miten veemäiselle käsittelijälle hakemus päätyy.
Jos vastaus tulee kielteisenä ja siinä on mahdollisuus päätöksestä valittamiseen niin tee sekin. Jos ei mene läpi niin oot ainakin saanu lisäaikaa takaisin maksuun ja ehkä kerättyä jo säästöön sitä varten. Takaisinmaksussa kelalta kyllä löytyy sit joustoa.
Takaisinperintä on erillinen asia, joka ratkaistaan siis erillään tulevasta asumistuestasi. Sinulle tulee Kelasta selvityspyyntö liikamaksuun johtaneista syistä. Selvityksesi perusteella Kela harkitsee, peritäänkö liikaa maksettu tuki takaisin. Asumistuki nyt ja jatkossa määräytyy nykyisen tilanteesi perusteella. Jos joudut maksamaan osan tai kaikki takaisin, voit pyytää, että se peritään tulevasta etuudesta ts. asumistuesta. Saisit sitä sitten jatkossa vähän vähemmän. Kela voi siis myös kohtuullistaa takaisinmaksua. Ainoat vaihtoehdot eivät ole kaikki tai ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
12 - kiitos kommentista. Joo, en usko, että kukaan duunia tekee vain duunin tekemisen ilosta. Tekee kahta työtä eikä rahat riitä sittenkään. Teen kunnon perustelun myös. Toivotaan, että se omatoiminen tulojen toimittaminen edes olisi syy olla perimättä takaisin. Kylläpä itkettää oma tyhmyyteni.
En ns. huomannut koko palkankorotusta, kun päätyön verotus on kiristynyt lisätyön takia ja käteen jää reilusti vähemmän kuin ennen. Ap
Mä teen kokoaikatyötä, kahteen paikkaan keikkaa ja opiskelen uutta ammattia.
Ja mä en ainakaa tähän taloudelliseen tilanteeseen lapsia haluais niin mites sä olet tuohon alunperin päätynyt?
Varsinkin jos on suppea työkokemus ja lapset melkein täysi-ikäisiä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä vastineen laitan. Ottaa päähän, kun tekisin töitä enemmäkin, mutta jos asumistuki viedään, niin sen jälkeen töissä tarvii olla koko ajan. Mitäpä muutakaan mulla tietysti olisi elämässäni :). Kiitos vastaajille, nyt näyttäytyy jo vähän valoisempana tämä homma :). Ap
Siis etkö sä halua käydä töissä ja elää omilla ansaituilla rahoilla?
Ap vaikuttaa niin k*rpiintyneeltä, katkeroituneelta ja kettumaiselta ihmiseltä että kuolkoot vaikka nälkään. Jotain elämänhallintaa nyt peliin, tällaisten ihmisten takia inhoan teitä köyhiä.
Ja ei, en todellakaan provoile. Jestas. Kiitos ja hei.......
33 - miten olisi vaikkapa ero? Kun on perheessä kaksi aikuista, niin tilanne on täysin erilainen. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai palkka on vain liian pieni? Niitä töitä ei nyt vain ole joka oksalla tarjolla, kun työkokemus on niin suppea vielä. Vai miksi on paljon aikuisia, joilla ei ole työpaikkaa :)? Toinen lapsistani oli kyllä viime vkl töissä, kun sai töitä työharjoittelun kautta, että ehkä tämä tästä taas. ap
No, ovat katsoneet koulussa ikunnasta ulos taululle katsomisen sijaan ja levittäneet jalkansa ekalle miehelle joka huoli?
Niin toivon, että jokainen näin ajatteleva kokisi sen, kun joutuu huomaamaan, ettei elämä riipukaan omasta erinomaisuudesta.
Olen ollut onnekas, olen opiskellut ja saanut töitä, mutten pidä sitä itsestäänselvyytenä tai puhtaana omana ansionani, saati luule, etten minäkin voisi joutua työttömäksi.
Ne ovat kohtuullisia yleensä, seuraavista asumistuista vähennetään muutama kymppi. Jos et vielä ole saanut päätöstä ei kannata murehtia.
Vierailija kirjoitti:
33 - miten olisi vaikkapa ero? Kun on perheessä kaksi aikuista, niin tilanne on täysin erilainen. ap
Höpö höpö. Menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää tulojen laskiessakin esim. jos tulee ero, sairastuu tai jää työttömäksi, jne...ja varsinkin se oma selusta tulee turvata näiden varalle.
Puhumalla, et saa mustaa takasin valkoiseksi. Koulut käymättä ja teit lapsia ilman selustan turvaa.
37 kiitos :). Itse en viitsinyt lähteä kommentoimaan tuollaisia. ap
Mitä, eikö kyseessä ole kuitenkin laki? Näin olen luullut. Soskusta saa selittelemällä harkinnanvaraista?