Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, Kelan takaisinperinnästä tietävät
Hei!
Olen kahden lähes täysi-ikäisen opiskelevan lapsen yksinhuoltaja. Otin viime vuoden lopulla kakkostyön, kun yhden työn tulot eivät vaan enää riittäneet. Saamme asumistukea 250 €/kk ja Kelan päätöksellä lukee, että jos tulot muuttuvat 400 €:lla, niin sitten pitää muuttuneista tuloista ilmoittaa.
Olen tehnyt töitä niin, että lisätulot ovat olleet vähän alle tuon 400 €/kk. Koska minulla on lisäansioita, niin olen toki joutunut nostamaan pääansion pidätysprosenttia ja siitä onkin luonnollisesti jäänyt vähemmän käteen/kk.
Viime yönä tajusin, että en ole muistanut koko lakisääteistä päätyöni palkankorotusta lainkaan. Siksikin, kun päätyön käteen jäävä osuus on vähemmän kuin aiemmin. Joten, minun tuloni ovat tammikuusta alkaen ylittäneet tuo 400 €/kk ja tämähän vaikuttaa alentavasti asumistukeen.
Nyt lähetin omatoimisesti tulotiedot Kelaan, jossa kerroin tämän saman, että en muistanut tuota koko päätyön palkakorotusta... mutta miten käy takaisinperinnän kanssa... joudun siis maksamaan takautuvasti ainakin osan tuosta tammi-maaliskuun asumistuesta eikö niin? Onkohan siinä mitään kohtuullistamista, kun tilanne on se, että hyvä että hengissä selviämme nytkään?
Tiedän, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, eli mielellään en haluaisi kuunnella vittuiluja siitä. Kiitos.
Todella törkeä vastaus ihmiselle, jolla on hätä. Kuinka voit olla näin epäinhimillinen ja ilkeä?