Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsittämätön suomalainen "ruokakulttuuri"

Vierailija
17.03.2013 |

Ihanat uudet perunat pilataan valtavalla määrällä voita, ruisleivän päälle myös kerros voita, kermaperunat uunissa, mämmi tarjoillaan kerman kanssa, kermavaahtoa tungetaan joka paikkaan, uppopaistettuja lihapiirakoita mässytetään grilliruokana, munkit uppopaitetaan, makkaraa grillataan suurena herkkuna, karjalanpiirakat upetetaan voissa ja päälle rasvaista munavoita jne, jne, hukumme rasvaan!!!

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:44"]

Syödään niitä rasvaisia ruokia muuallakin, mutta ongelma Suomessa on, että kasvisosasto on riisuttu minimiin. Talvella monet kasvikset ovatkin aika pahoja ja mauttomia, ulkomailta raahattuja. Jos perisuomalaista (?) ruokakulttuuria haluaa virkistää, niin jotain uunijuureksia tms. voisi opetella laittamaan. Aika harva jotain lanttua tai punajuurta kovin usein syö. Käsittääkseni esim. voin ja kerman mekassa, Ranskassa, syödään myös paljon kasviksia, eikä ne kaikki ui rasvassa. Kamalaa on suomalainen kielenkäyttö, että "herkut" ovat jotain pakasteranskiksia ja mössöperunalastuja, joita kauhotaan naamariin edes maistamatta. Herkullista?

[/quote]

Hei oon NIIN samaa mieltä sun kanssas tuosta suomalaisten juuresten käytöstä talvella! Mä oon nyt pari vuotta suosinut kausiruokaa. En ihan orjallisesti, ostan kyllä välillä myös esim. tomaattia, avokadoa, paprikaa jne., mutta pääosin teen ruokaa porkkanasta, kaalista, lantusta, punajuuresta, juuriselleristä ja sipulista. Noihin saa tosi hyvää tuoretta lisää idättämällä. Oraita en ole kokeillut, mutta pitäisi ottaa sekin homma haltuun.

Vierailija
22/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meitä on kai moneen junaan.  Meidän perheessä syödään joka päivä jotain juuresta, joka on lähiruokaa.  Porkkanaa, punajuurta, palsternakkaa tai lanttua, lisäksi mm. kaalia.  ne ovat halpoja ja hyviä ja niistä saa monipuolisesti kiusauksia, keittoja, patoja ja lisukeruokia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä suomen ruokakulttuurissa on käsittämätöntä, on vehnä sokerilla. 

Vierailija
24/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:39"]

[/quote]

Eipä se taida olla mitenkään suomalainen juttu, vaan enemmän eurooppalainen... (Sä varmaan karppaat?)

Vierailija
25/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:39"]

[/quote]

Eipä se taida olla mitenkään suomalainen juttu, vaan enemmän eurooppalainen... (Sä varmaan karppaat?)

[/quote]En karppaa. Vaikkakaan en syö karkkia. Olen keliaakikko ja lopen kyllästynyt kuulemaan, miten minulle ei voi tarjota "Mitään". Ikään kuin ruokaa ei olisi olemassakaan, ellei siihen laiteta vehnää. 

Vierailija
26/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Suomessa, ollaan suomalainen perhe - ja meillä on kyllä ihan toisenlainen ruokakulttuuri kuin mitä ap valittaa. Tosin hän valitsi perinteisiä suomalaisia juttuja, eikä ollenkaan ottanut huomioon että meilläkin on trendejä ruoissa ja ne vaihtelee ajan saatossa. Suomessa syödään liikaa hiilihydraatteja ja liikaa valmisruokia, se on huono juttu. Rasva ei niinkään, ellei sitä yhdistä muuhun huonoon ruokaan. Rasvojakin tarvitaan, hyviä rasvoja, mm. vitamiinien imeytymiseen suolistossa :)

Meillä syödään paljon vihanneksia, juureksia, marjoja. Lihat on aina marinoimattomia, öljy on kylmäpuristettua ja voi on ihan rehellistä voita. Mehut tehdään itse joka syksy, hilloja myös jonkun verran. Syömme jonkun verran kalaa, enemmänkin pitäisi mutta en ole hyvä kalaruokien laittaja - vielä. Maitotuotteita käytetään vähemämn kuin keskivertosuomalaiset, eikä koskaan rasvattomia versioita. Mistään tuotteesta en ikinä valitse kevyt-versioita. Voimme hyvin, ja olemme normaalipainoisia.

ps. Espanjassa churrosit (munkit) paistetaan upporasvassa ja syödään suklaakastikkeen kera. Ranskassa näkyi paljon croisantteja ja tuulihattuja, ne on tehty höttöiseen vehnään kaikki eikä niissä ole mitään ravintoarvoja. Ja tämä on vain pintaraapaisu siitä, miten muualla Euroopassa herkutellaan... ei me täällä Suomessa olla sen suhteen mitenkään huonompia.

Vierailija
27/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin syönti ja kerman juontihan on nyt niin trendikästä ja sitä oikeaa elämää. Pitää kato karpata.

Vierailija
28/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:59"]

Onneksi esim.ranskalaisessa keittiössä ei käytetä ollenkaan rasvaa ja kermaa

[/quote]

Eikä ruisleipää syödä voin kanssa!

Eikä ne laita mämmiinkään kermaa ollenkaan!

[/quote]

Vierailija
29/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähes kaikki ap:n mainitsemat ruoat ovat ihania. Kun niitä nyt ei tule syötyä kun muutaman kerran vuodessa niin minusta tämä kulttuuri on varsin ihana, ei laisinkaan käsittämätön.

Vierailija
30/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa on suomalainen kielenkäyttö, että "herkut" ovat jotain pakasteranskiksia ja mössöperunalastuja, joita kauhotaan naamariin edes maistamatta. Herkullista?

[/quote]

Huh. En ole kenenkään kuullut puhuvan ranskiksista herkkuna. Mätöksi jotkut sanovat.

Mistä muuten tiedät maistavatko nämä ihmiset mättöjään vai eivät?

Miten sen pystyy määrittelemään maistaako joku toinen ihminen ruokaansa/juomaansa vai ei?

Vierailija
31/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt tuli nälkä

Vierailija
32/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:19"]

Kamalaa on suomalainen kielenkäyttö, että "herkut" ovat jotain pakasteranskiksia ja mössöperunalastuja, joita kauhotaan naamariin edes maistamatta. Herkullista?

[/quote]

Syön itsekin noita herkkuja/mättöjä välillä, mutta kun olen yrittänyt panostaa enemmän ruoasta nauttimiseen, olen yrittänyt oikein hartaammin maistella makuja ja nauttia niistä, niin itse huomaan, että noi halvimmat mätöt ei maistu kovin hyvältä. Toki makuja on monia, mutta en kai nyt voi ihan metsässä olla, jos väitän, että nuo halvat mätöt ovat enempi ahmimista kuin mitään makustelua.

Olen siis vähän kyllästynyt siihen, että kaikkea, missä on runsaasti rasvaa, sokeria tai suolaa sanotaan HERKUKSI. Ennen kaikkea lasten myötä olen oppinut, että esim. neuvolassa, opaslehdykäisissä jne. nuo mätöt ovat nimenomaan "herkkuja". Mantra on "ei herkkuja usein", ja minä kun juuri haluan syödä joka päivä jotakin hyvää, mutta vaikkapa joku paistettu kana ihanin maustein on minulle herkku! Eikö lapsille jo tule jotenkin sairaalloinen suhtautuminen ruokaan ja nautiskeluun?

Huh. En ole kenenkään kuullut puhuvan ranskiksista herkkuna. Mätöksi jotkut sanovat.

Mistä muuten tiedät maistavatko nämä ihmiset mättöjään vai eivät?

Miten sen pystyy määrittelemään maistaako joku toinen ihminen ruokaansa/juomaansa vai ei?

[/quote]

Vierailija
33/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, meni lainaus väärin. 33-viestissä kaksi keskimmäistä kappaleita ovat vastauksia viimeiseen kappaleeseen...

Vierailija
34/34 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta hukumme kyllä ennemminkin hiilareihin. aamupalaksi puuroa, välipalaksi leipää, ruuaksi makaronilaatikkoa tai perunaa ja lisäksi leipää ja iltapalaksi leipää . 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä