Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä suosittelet kesätöiden aloittamista?

Vierailija
17.03.2013 |

Mikä on hyvä ikä mennä kesätöihin, tai edes hakea kesätöitä? Mikä taas on yläraja, jonka ikäisen et mielelläsi enää soisi lomailevan koko kesää (onhan koulun loma-aika aika pitkä)?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kesätöitä tosiaan ylipäätään saa, niin ei varmastikaan ole ainakaan liian nuori. Hieman paikasta riippuen kyllähän 12-vuotiaskin voi jo jotain hakea, mutta aika harva saa mitään vielä siinä iässä.

Mitä tulee tuohon yläikärajaan, itse näkisin lähinnä niin, että iästä riippumatta jos nyt ei ole nirso työn suhteen, eikä töitä vain löydy, niin pakkohan se on "lomailla" (itse aktivoida itsensä)

Vierailija
42/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ensimmäisen kerran palkallisessa kesätyössä (tosin vain kaksi viikkoa) 12-vuotiaana mansikkamaalla. Sitten olikin kyllä pari kesää, ettei ollut mitään hommia, mutta kyllä 15-vuotiaasta sitten joka vuosi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 17:43"]Eli mielestäni on vanhempien tehtävä järjestää työpaikka, jos haluaa alaikäisen lapsensa kesäksi töihin. Omat vanhempani eivät millään ymmärtäneet, että maailma on muuttunut 1990-2000-luvulle mentäessä siitä mitä se heidän lapsuudessaan oli ollut, enkä vain "laiskuuttani" "maannut" kesää kotona. Vieläkin vituttaa ne päivittäiset saarnat ja huutamiset aiheesta. 18-vuotiaana sitten pääsin viimein töihin, kaverin kautta suhteilla tietenkin.

Olet niin oikeassa. Tämä voisi olla kuin suoraan omasta elämästäni. Minulla on ollut joka kesä kesätöitä yliopiston aloittamisen jälkeen, mutta sitä ennen ei yhtenäkään kesänä, ei mitään. Olit siinä määrin onnellisessa asemassa, että sinulle vanhemmat tyytyivät vain saarnaamaan ja huutamaan. Minua ne seisottivat joka päivä tunnin nurkassa häpeämässä sitä, että olin "niin laiska vetelys" etten saanut kesätöitä sekä takavarikoivat tietokoneen. Mikä tämän avautumisen pointti oli? Se, että älkää vanhemmat painostako ja pettykö liikaa, jos nuori ei saakaan kesätöitä. Maailma on erilainen kuin teidän nuoruudessanne.

Nuoruudessani oli paha lama (90-luvulla).

En päässyt kertaakaan kesätöihin vaikka kovasti yritin saada töitä.

Opintoihin liittyvät työharjoittelut olivat ensimmäisiä työkokemuksiani.

Vierailija
44/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tehny koskaan kesätöitä. Vasta sitten täysi-ikäisen työelämään. Lapsuus on elämistä varten eikä raatamista.

Vierailija
45/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 17:43"]Eli mielestäni on vanhempien tehtävä järjestää työpaikka, jos haluaa alaikäisen lapsensa kesäksi töihin. Omat vanhempani eivät millään ymmärtäneet, että maailma on muuttunut 1990-2000-luvulle mentäessä siitä mitä se heidän lapsuudessaan oli ollut, enkä vain "laiskuuttani" "maannut" kesää kotona. Vieläkin vituttaa ne päivittäiset saarnat ja huutamiset aiheesta. 18-vuotiaana sitten pääsin viimein töihin, kaverin kautta suhteilla tietenkin.

Olet niin oikeassa. Tämä voisi olla kuin suoraan omasta elämästäni. Minulla on ollut joka kesä kesätöitä yliopiston aloittamisen jälkeen, mutta sitä ennen ei yhtenäkään kesänä, ei mitään. Olit siinä määrin onnellisessa asemassa, että sinulle vanhemmat tyytyivät vain saarnaamaan ja huutamaan. Minua ne seisottivat joka päivä tunnin nurkassa häpeämässä sitä, että olin "niin laiska vetelys" etten saanut kesätöitä sekä takavarikoivat tietokoneen. Mikä tämän avautumisen pointti oli? Se, että älkää vanhemmat painostako ja pettykö liikaa, jos nuori ei saakaan kesätöitä. Maailma on erilainen kuin teidän nuoruudessanne.

Ymmärrän kyllä, että maailma on tosiaan muuttunut, mutta ainakin nämä työharjoittelupaikkojen hakemiset meidän kahdella teinillä ovat osoittaneet, että omalla asenteella on väliä. Vanhempi haki systemaattisesti ja laajensi piiriä, kun ei meinannut tärpätä ja sai lopulta paikan, hyvissä ajoin. Nuorempi jahkasi hakemusten kanssa, ei saanut viikkokausiin mitään lähetettyä, vaan kaikki jäivät luonnoksiksi koneelle. Kun lopulta lähetti ruhtinaalliset kolme hakemusta, ne olivat kaikki lääkäriasemille hieman kauempana kotoa. Sai kyllä lopulta paikan, kun viimeisenä päivänä äitinsä kanssa kiersivät lähikauppoja.

Vierailija
46/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 18v ja tänä kesänä hain ensimmäistä kertaa kesätöitä. Haastatteluun pääsin, mutta paikkaa en saanut. Ai miksi en ole hakenut aikaisemmin? Sairastuin masennukseen yläasteella enkä olisi pystynyt työskentelemään aiempina vuosina. Toivottavasti tämä ei estä työn saamista jatkossa, kun mitään kokemusta ei ole...

Vierailija
47/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
48/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 27 enkä vielä koe olevani valmis sellaiseen. Ehkä parin vuoden päästä.

Vierailija
49/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysiluokan jälkeen. Halusin että ennen ysiä lepää kunnolla, että jaksaa sen ratkaisevan vuoden.

Vierailija
50/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Turha mihinkään töihin mennä ennen täysi-ikäisyyttä.

Vierailija
51/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasiuokan jälkeen edes pari viikkoa. Siitä eteenpäin enemmän. Esim mainosten jakoa, tutuille pihatyö, remppa, yms. avuksi (ei ole laitonta, riippuu tilanteesta). Yläkoululaisen hyvä jo tajuta, mistä raha tulee.

Kritisoijat lienevät tässä ketjussa noita pappabetalar teinejä.

Vierailija
52/57 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minkä ikäisenä suosittelet kesätöiden aloittamista?"

Olen nyt 42 ja suosittelen aloittamaan kesätyöt!

Vierailija
53/57 |
18.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
54/57 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomarauha teineille. Aikaa on aloittaa raataminen sitten aikuisena.

Vierailija
55/57 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin kesätyöt 21-vuotiaana ensimmäisen korkeakouluvuoden jälkeen. Ekan tutkinnon sain valmiiksi 25-vuotiaana ja toisen 31-vuotiaana. Siitä suoraan työelämään. Kesätöitä tuli tehtyä yhteensä 10 vuotta. :D

Mitä kesätöiden aloittamisen suositusikään tulee, niin suosittelen aloittamaan mahdollisimman nuorena. Vähintään yhtä olennaista on se, että nuorta kannustetaan käyttämään rahansa järkevästi. Nuorena on hyvä kokeilla, miltä tuntuu rahan käyttäminen ja miltä tuntuu rahan säästäminen tai sijoittaminen. Vanhemman vastuu on konkreettisten esimerkkien ja mielikuvien avulla kannustaa säästämään sekä auttaa sijoittamisen (rahastot) aloittamisessa.

Itse en tätä oppia vanhemmiltani saanut, enkä muutenkaan järkevää talouskasvatusta. Minulle kaikki tuli kuin Manulle illallinen. Enemmän olisin kaivannut sitä, että olisin jo lapsesta alkaen oppinut säästeliään elämäntavan ja arvostamaan ahkeruutta.

56/57 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun serkku on 28-v ja ainoa työkokemus on tähän mennessä 3kk kesätöitä.

Vierailija
57/57 |
18.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin 13-vuotiaana isoisäni firmassa polkupyörälähettinä. Neljä tuntia päivässä, tuntipalkka yksi markka. Tästä on niin kauan että saatte nauraa.