Amerikkalaisesta "ruokakulttuurista":)
Ei kaiketi ole kovin yleistä syödä paneroitua uppopaistettua VOITA?
Jossain ohjelmassa puhuttiin ko "ruokalajista", kuulostaa kuvottavalta..
Söisitkö?
Kommentit (36)
En ollenkaan halunut haukkua, tuota ruokalajia vain ihmettelin. Mutta kun kerran tunnet ja tiedät minut paremmin...
Selvästikään ap ei ollut lukenut tuota juttua, mistä selviää, mistä oli kysymys.
No joo, unohtakaa koko juttu. Katsoin englantilaista ohjelmaa, missä mainittiin tuo voi, en näköjään tajunnut, että pitää lukea koko maailman ruokahistoria, jotta avmamma olisi tyytyväinen.
Ehkä pipon löysääminen auttaisi tuohon takakireyteen:)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:44"]
En ollenkaan halunut haukkua, tuota ruokalajia vain ihmettelin. Mutta kun kerran tunnet ja tiedät minut paremmin...
[/quote]
No, sen verran ainakin tiedän, että ihminen, joka kirjoittaa amerikkalaisesta ruokakulttuurista lainausmerkeissä kuultuaan "jossain" ohjelmassa mainittavana "jotain" uppopaistetusta voista, ei ole kovinkaan kykenevä arvostelemaan amerikkalaista (yhdysvaltalaista?) ruokakulttuuria.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:50"]
No joo, unohtakaa koko juttu. Katsoin englantilaista ohjelmaa, missä mainittiin tuo voi, en näköjään tajunnut, että pitää lukea koko maailman ruokahistoria, jotta avmamma olisi tyytyväinen.
Ehkä pipon löysääminen auttaisi tuohon takakireyteen:)
Kuka tässä on takakireä?
Jospa vaivautuisit nostamaan pipon silmiltä ja lukemaan tuossa 2:n linkissä olleen jutun niin valkenis, mistä oli kysymys! Ei ole turhan iso ponnistus!
[/quote]
Ap, olen asunutkin Yhdysvalloissa, enkä ole ikuna moisesta kuullutkaan. En usko siis, että se edustaa mitenkään laajalti amerikkalaista ruokakulttuuria.
Kannattaa muistaa, että amerikkalainen ruokakulttuuri on maailman heterogeenisin, saanut vaikutteita ihan ympäri maailmaa eri maanosien siirtolaisten myötä. Siellä on mahdollista syödä maailman parasta ruokaa - eikä kannata esim. antaa pikaruokakulttuurin leimata koko vaikutelmaa.
en tykkää kun amerikassa ravintolassa miehet on lippis päässä, amerikkalaiset annokset on isoja ja lihaa on paljon, kulinaritit älkööt vaivautuko, liian teollista ja rasvasta ja savustettua ja graavilohi maistuu ammoniakille ja ....
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:55"]
Ap, olen asunutkin Yhdysvalloissa, enkä ole ikuna moisesta kuullutkaan. En usko siis, että se edustaa mitenkään laajalti amerikkalaista ruokakulttuuria.
Kannattaa muistaa, että amerikkalainen ruokakulttuuri on maailman heterogeenisin, saanut vaikutteita ihan ympäri maailmaa eri maanosien siirtolaisten myötä. Siellä on mahdollista syödä maailman parasta ruokaa - eikä kannata esim. antaa pikaruokakulttuurin leimata koko vaikutelmaa.
Tuossa alussa sanoin, että ei taida olla kovin yleistä uppopaistettu voi.
Luetun ymmärtämistä siis kannattaa ehkä kehittää. Onko kaikki Amerikassa asuneet jotenkin tiukkapipoisia? Vai mikä tuo ongelma on, luulisi olevan juuri toistepäin, amerikkalaiset ovat rentoja. God bless them from the Finns.
[/quote]
Totta kai sä olet haukkumassa sitä. Tai ainakin ivaamassa tms. Sen takia tossa otsikossa oli "ruokakulttuuri" lainausmerkeissä ja hymiö perässä. No, nyt sä voitkin tuntea itsesi hyväksi ja älykkääksi ihmiseksi ja mennä lämmittämään Saarioisten maksalaatikon.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 15:18"]
[/quote]
Totta kai sä olet haukkumassa sitä. Tai ainakin ivaamassa tms. Sen takia tossa otsikossa oli "ruokakulttuuri" lainausmerkeissä ja hymiö perässä. No, nyt sä voitkin tuntea itsesi hyväksi ja älykkääksi ihmiseksi ja mennä lämmittämään Saarioisten maksalaatikon.
[/quote]
Sori pakko sanoa, olet ääliö. Mikä sinua vaivaa? Saatana, kysyin jostain voista, ja yksi vetää herneet nenään. Oletko aina noin takakireä? Olisit pysynyt Amerikan maalla, ja kenties oppinut jotain?
Olen 45, asunut ulkomailla monissa maissa, olet kyllä ensimmäinen täysi tollo. Onneksi olkoon. Mene vaikka hirttämään itsesi.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 12:55"]
Tuossa alussa sanoin, että ei taida olla kovin yleistä uppopaistettu voi.
Luetun ymmärtämistä siis kannattaa ehkä kehittää. Onko kaikki Amerikassa asuneet jotenkin tiukkapipoisia? Vai mikä tuo ongelma on, luulisi olevan juuri toistepäin, amerikkalaiset ovat rentoja. God bless them from the Finns.
[/quote]
No enpä tiedä, kenelläköhän tässä ketjussa nyt se pipo kireimmällä on, kun joka vastaukseen pitää kommentoida noin aggressiivisesti.
Itsehän sinä yhdistit sen otsikossasi ruokakulttuuriin, vaikka kyse on varmasti harvinaisesta kuriositeetista.
Vinkki: jos ja kun sinulla taitaa aika usein käydä niin, että muut eivät "ymmärrä" sinua ja lukevat "väärin" tekstejäsi, kannattaa mennä vähän itseensä. Kirjallista ilmaisua kannattaa aktiivisesti harjoitella, esim. kaunokirjallisuuden lukeminen ja kirjoittajakurssit voisivat auttaa sinua ongelmassasi.
Joo, tämä oli vittuilu, mutta sinähän tuon tyylilajin ensin otit käyttöön.
-8-
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:25"]
Vakoojat jäivät kiinni toisessa maailmansodassa epäasiallisen ruokailutapansa vuoksi. Amerikkalaiset söivät saksalaisten ruokapöydässä käyttäen pelkkää haarukkaa. :)
Tapa on mielestäni kiusallinen ja epäsiisti. Aivan sama, mistä aiheesta keskustellaan pöydässä. Hämmästyttävää, ettei perheissä opeteta lapsille sivistyneitä ruokailutapoja.
[/quote]
Mita epasiistia on pelkassa haarukassa? Perheissa opetetaan sivistyneet ruokailutavat, ne vaan ovat vahan erilaiset kuin Suomessa. Amerikkalaisia taas naurattaa kun eurooppalaiset tasapainoittelevat hernetta haarukan kuperalla puolella.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:05"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:02"]
Amerikassa käydessäni pidin outona paikallisten tapaa syödä pelkällä haarukalla. Näytti hiukan hassulta, myös ns hienoissa ravintoloissa toimivat suurin osa noin.
[/quote]
Niin, tämähän on se av-mamman kauhistus :D.
Minä pilkon ruuan ensin ja syön sitten haarukalla, tervetuloa kauhistelemaan. Tai syön joskus huvikseni puikoilla ihan mitä ruokaa vaan (kuten aasialaiset ystäväni). Minua lähinnä ihmetyttää se, että joillakin on aikaa ja mielenkiintoa kiinnittää niin paljon huomiota toisten ruokailutapoihin. Eräs indonesialainen tuttu pyysi anteeksi sormin syömistään kesken ruokailun ja mä en ollut edes huomannut mitään vielä. Keskustelumme oli minulle paljon kiinnostavampaa kuin ruokailutapojen vahtiminen.
[/quote]
Älä jaksa olla tosikko ja kiillotella sitä sädekehääsi siellä. Miksei tästäkin aiheesta voi hyvin keskustella. Minullakin pistää silmään, kun amerikkalainen pöytäseurue syö haarukka oikeassa kädessä. Samaa tekee ranskalainen mieheni, joka asui vuosia Yhdysvalloissa. Nyt huomauttelemme hänelle sitten asiasta anopin kanssa. Puikoilla syöminen ei ole pistänyt silmään, kun aasialaiset työkaverini osaavat käyttää ihan normaalisti veistä ja haarukkaa, ellemme syö aasialaisessa ravintolassa, jossa puikot on tarjolla. Kykenen huomioimaan useampia asioita samanaikaisesti, siksi siis huomaisin, jos ruokaseurani söisi sormin ravintolassa, vaikka hänen kanssaan samanaikaisesti keskustelisinkin.
[/quote]
En kieltänyt keskustelemasta ja päinvastoin ne ovat tosikkoja, jotka vaativat syömään vain yhdellä tavalla. Veitsellä ja haarukalla syömisen on joku tavallinen ihminen vain keksinyt. Jos hän olisi päättänyt, että kaikista hienointa on syödä kahdella lusikalla, niin sinä lammasmaisesti seuraisit sitä esimerkkiä ja haukkuisit ne, jotka toimivat toisin.
Ovatko nämä ihmiset joille te huomauttelette pöytätavoista olleet teille kiitollisia?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:53"]
Amerikassa käydessäni pidin outona paikallisten tapaa syödä pelkällä haarukalla. Näytti hiukan hassulta, myös ns hienoissa ravintoloissa toimivat suurin osa noin.
[/quote]
Minä pilkon ruuan ensin ja syön sitten haarukalla, tervetuloa kauhistelemaan. Tai syön joskus huvikseni puikoilla ihan mitä ruokaa vaan (kuten aasialaiset ystäväni). Minua lähinnä ihmetyttää se, että joillakin on aikaa ja mielenkiintoa kiinnittää niin paljon huomiota toisten ruokailutapoihin. Eräs indonesialainen tuttu pyysi anteeksi sormin syömistään kesken ruokailun ja mä en ollut edes huomannut mitään vielä. Keskustelumme oli minulle paljon kiinnostavampaa kuin ruokailutapojen vahtiminen.
[/quote]
No sun seurassa keskustelu onkin varmasti todella mielenkiintoista ja mukavaa, jos todellakin normaalistikin vastaat noin hyökkäävästi toisen ihmisen huomioihin. Sanoiko kirjoittaja jotain toisten vahtimisesta?
Sinusta se oikein huokuu, sielun sivistys ja ystävällisyys... :)
[/quote]
Ai ihan hyökkäsin? Heh heh, et taida osata lukea. Miten se on epäkohteliaisuutta, jos en "huomauttele" toisten pöytätavoista, kuten nr. 28 sanoo tekevänsä?
Kiitos kauniista loppulauseestasi :P.
Ruokalaji näkyy keksityn 2009. Kyllä, varmasti söisin, se kuulostaa oikein maukkaalta.
[/quote]
[/quote]
No en viestissäni mielestäni mitään kauhistellut? Sanoin pitäväni tapaa outona ja hiukan hassun näköisenä. Tottakai matkoilla ollessani huomioin maan erilaisia tapoja. Sehän se matkailusta tekeekin niin kivaa, eri maiden tavat ja kulttuurit, niin ruokailussa kuin muussakin.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:12"]
Ruokalaji näkyy keksityn 2009. Kyllä, varmasti söisin, se kuulostaa oikein maukkaalta.
[/quote]
Ei se mikaan "ruokalaji" ole, Iowa State Fairia varten kehitelty mainoskikka, butter on a stick.
En haluaisi edes maistaa uppopaistettua voita.
Yhdysvalloissa käydessäni olen ihmetellyt annoskokoja. Väsyin jättiannoksiin, joista pystyin syömään vain murto-osan, joten pyysin dieettiannoksen. Sain eteeni tarjottimen, jolla oli saavi erilaisia vihanneksia ja hedelmiä - ja noin kolme purkkia raejuustoa. Hupaisaa.
Se kuulostaa ihan samanlaiselta kokeilulta kuin mitä Hans Välimäen kuppilat ja muut tekevät, eikä ole kovin yleistä Texasissakaan. Siellä paneroidaan kokistakin. Olisin valmis maistamaan ihan siinä missä viime viikolla kokeilin kukkakaali-suklaajälkiruokaa (joka oli hyvää).
http://www.today.com/id/32665106/ns/today-food/t/move-over-twinkies-deep-fried-butter-here/#.UUWcOjfx9Rw
Ilmeisesti ap:lla oli tässä motiivina taas kerran haukkua, millaisia idiootteja "jenkit" oikein ovatkaan.