Mies maksaa veljensä velkoja
En tiedä olenko minä kohtuuton, vai toimiiko mies tässä väärin.
Emme ole naimisissa, mutta meillä on yhteinen lapsi ja talovelkaa. Erilliset rahat, mutta yhdessä maksetaan elämistä.
Miehellä on ”hulttioveli” joka omalla shoppailullaan on saanut luottotietonsa tappiin (käy siis kuitenkin töissä) jonka velkoja mies on maksanut pois, kysymättä minulta, koska asia ei kuulemma minulle kuulu.
Nyt tämä veli on saanut suurehkon summan rahaa, jolla maksoi nuo velkansa ja loput pisti säästöön. Ei puhettakaan että maksaisi miehelle takaisin, eikä mies rahojaan rakaisin vaadi, kuulemma halusi auttaa.
Minua mies on toisinaan pyytänyt maksamaan isompia laskuja säästöistäni kun hänellä rahat kuulemma loppu.., mitä mieltä? Eikö asia tosiaan kuulu minulle millään tavalla mihin mies omat rahansa pistää?
Kommentit (40)
Yleensä nämä ihmiset jotka elävät ylitulojensa ja tekevät velkaa, tekevät sitä uudelleen. Todennäköisesti tämä veli joka on nyt saanut rahaa ja maksanut velkansa velkaantuu jonkun ajan päästä uudelleen. Tee nyt tämä asia selväksi miehellesi. Vaikka miehesi ei tällä hetkellä tarvitse tukea veljeään, niin tilanne muuttuu kunhan veli on tuhlannut rahansa. Tämä on hyvä ymmärtää velkaantujiin ja alkoholisteihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miten yhteiset kulut teillä maksetaan. Jos mies hoitaa kohtuullisen/hänelle kuuluvan osuuden niistä, ei sulle hirveästi kuulu mitä tyhmyyksiä hän tekee lopuilla. Jos taas hänen vastuullaan oleva osuus kaatuu sinun maksettavaksesi, tottakai sinulla on oikeus puuttua asiaan.
No eikös se kuulu, jos miehellä ei ole rahaa ja AP JOUTUU MAKSAMAAN.
Ap, teet yhtä tyhmästi kuin miehesi:
Mies maksaa veljen puolesta ja sinä miehesi puolesta.Lakkaa maksamasta miehesi puolesta, vasta sitten voit arvostella miestäsi - muuten et!
Ap ei kerro miten heidän menonsa maksetaan. Pelkkä "jouduin maksamaan isoja laskuja" ei kerro yhtään mitään kokonaistilanteesta - voihan olla että ne isot laskut on silti olleet vain 10% kuukauden menoista, ja mies on maksanut loput. Siksi pitäisi tietää miten kulujen maksaminen on sovittu, onko se reilu järjestely, ja onko nyt siis mies jättänyt hänelle kuuluvia maksuja maksamatta vai ei.
pienihetkirahaa kirjoitti:
Yleensä nämä ihmiset jotka elävät ylitulojensa ja tekevät velkaa, tekevät sitä uudelleen. Todennäköisesti tämä veli joka on nyt saanut rahaa ja maksanut velkansa velkaantuu jonkun ajan päästä uudelleen. Tee nyt tämä asia selväksi miehellesi. Vaikka miehesi ei tällä hetkellä tarvitse tukea veljeään, niin tilanne muuttuu kunhan veli on tuhlannut rahansa. Tämä on hyvä ymmärtää velkaantujiin ja alkoholisteihin nähden.
Olen sanonut ja mies vastasi ettei ole hänen asiansa mihin veli rahansa pistää, hän auttoi koska halusi auttaa. Häntä ei myöskään haittaa ettei veli aio maksaa rahoja takaisin.
Ap
Kyllähän noita sinisilmäisiä hölmöjä löytyy, kun maksetaan sukulaisen tai kaverin pelivelkoja, ryyppäämistä jne. Eikä koskaa saa rahojaan takaisin. Lähipiirissäkin on yksi nainen, jolla itsellään on pienet tulot, mutta siirtelee vähän väliä melko suuriakin summia veljelleen, jolla luottotiedot menneet, mutta kummasti on varaa käydä joka viikonloppu viihteellä ja ostella uusia pelikonsoleita ym. Kyseessä parikymppinen mies, joka kyllä itsekin käy töissä, mutta elää yli varojensa.
Omilla rahoillaan miehes tekee mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta kun on omat rahat käytetty, niin ei siirrytä toisen lompakolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä miten yhteiset kulut teillä maksetaan. Jos mies hoitaa kohtuullisen/hänelle kuuluvan osuuden niistä, ei sulle hirveästi kuulu mitä tyhmyyksiä hän tekee lopuilla. Jos taas hänen vastuullaan oleva osuus kaatuu sinun maksettavaksesi, tottakai sinulla on oikeus puuttua asiaan.
No eikös se kuulu, jos miehellä ei ole rahaa ja AP JOUTUU MAKSAMAAN.
Ap, teet yhtä tyhmästi kuin miehesi:
Mies maksaa veljen puolesta ja sinä miehesi puolesta.Lakkaa maksamasta miehesi puolesta, vasta sitten voit arvostella miestäsi - muuten et!
Ap ei kerro miten heidän menonsa maksetaan. Pelkkä "jouduin maksamaan isoja laskuja" ei kerro yhtään mitään kokonaistilanteesta - voihan olla että ne isot laskut on silti olleet vain 10% kuukauden menoista, ja mies on maksanut loput. Siksi pitäisi tietää miten kulujen maksaminen on sovittu, onko se reilu järjestely, ja onko nyt siis mies jättänyt hänelle kuuluvia maksuja maksamatta vai ei.
Mies on maksanut kyllä suurimmat meidän kuluista, koska olen ollut lapsen kanssa kotona. Minä olen hoitanut kodin ja lapsen, yhdessä ollaan näin sovittu.
Ap
Jos mies hoitaa oman osuutensa teidän taloudesta eikä kuppaa sun rahoja niin minkäs teet. Pankoot omia rahojaan veljeensä jos haluaa. Pitäkää omat rahanne erillään.
Vierailija kirjoitti:
Näin mieskin sanoo, mutta mielestäni jos on yhteistä velkaa ja lapsia niin asia ei ole näin yksinkertainen.. vai onko? En tiedä, siksi kysyn.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen mies. Meillä ei ole koskaan ollut raha-asiat vakaalla pohjalla, mies yrittäjä eli välillä rahaa tulee "paljon" ja välillä on nihkeämpää. Avustettava veli ei ole läheinen meille, olen tavannut perheen kaksi kertaa kymmenen vuoden aikana vaikka lapsemme ovat kuitenkin samanikäisiä serkuksia... Veli on kaiken lisäksi heistä se menestyneempi, joten todella ihmettelen tätä kuviota. Se on nyt onneksi loppunut, mutta heidän vanhempansa elättävät osin tuota veljen perhettä, meille rahallista avustusta ei ole tullut. Vanhemmat ovat vielä sen verran nuoria että tuskin näitä autojen ja lomamatkojen ostoja edes tulevaisuudessa otetaan ennakkoperintönä huomioon. Olen näreissäni lasteni puolesta, itselleni en heiltä avustusta kaipaa. Vaikuttaa siltä että tuollainen epätasa-arvoinen dynamiikka opetetaan jo lapsena. Samat isovanhemmat myös lahjovat näitä serkuksia epäreilusti, mikä on tosi surullista.
Itse asiassa otetaan tai sitten maksetaan lahjaveroa. Älä huoli, kyllä nämä peeukirjoituksissa huomioidaan viimeistään.
Ei huomioida ellei kellään ole niistä tietoa ja tuo sitä tietoa perukirjaan. Vanhemmat ei kirjaa niitä ylös, veli tietysti haluaakin unohtaa ja teillä ei ole mitään todisteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin mieskin sanoo, mutta mielestäni jos on yhteistä velkaa ja lapsia niin asia ei ole näin yksinkertainen.. vai onko? En tiedä, siksi kysyn.
Ap
Kyllä meillä asia on juurikin noin yksinkertainen. Tosin omia rahoja ja niiden käyttöä ei salailla ja kumpikin on aina maksanut osuutensa yhteisistä menoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on samanlainen mies. Meillä ei ole koskaan ollut raha-asiat vakaalla pohjalla, mies yrittäjä eli välillä rahaa tulee "paljon" ja välillä on nihkeämpää. Avustettava veli ei ole läheinen meille, olen tavannut perheen kaksi kertaa kymmenen vuoden aikana vaikka lapsemme ovat kuitenkin samanikäisiä serkuksia... Veli on kaiken lisäksi heistä se menestyneempi, joten todella ihmettelen tätä kuviota. Se on nyt onneksi loppunut, mutta heidän vanhempansa elättävät osin tuota veljen perhettä, meille rahallista avustusta ei ole tullut. Vanhemmat ovat vielä sen verran nuoria että tuskin näitä autojen ja lomamatkojen ostoja edes tulevaisuudessa otetaan ennakkoperintönä huomioon. Olen näreissäni lasteni puolesta, itselleni en heiltä avustusta kaipaa. Vaikuttaa siltä että tuollainen epätasa-arvoinen dynamiikka opetetaan jo lapsena. Samat isovanhemmat myös lahjovat näitä serkuksia epäreilusti, mikä on tosi surullista.
Itse asiassa otetaan tai sitten maksetaan lahjaveroa. Älä huoli, kyllä nämä peeukirjoituksissa huomioidaan viimeistään.
Ei huomioida ellei kellään ole niistä tietoa ja tuo sitä tietoa perukirjaan. Vanhemmat ei kirjaa niitä ylös, veli tietysti haluaakin unohtaa ja teillä ei ole mitään todisteita.
Naurattaa :D
Kun on lapsia ja yhteinen laina niin tälläisista asioista pitäisi mielestäni keskustella kumppanin kanssa. Tilanne ei vaikuta pelkästään miehen talouteen vaan koko perheen ja mikäli oikein ymmärsin, niin kyse on vielä kohtuu isosta summasta.
Mies saattaa olla tehnyt veljelleen vain karhunpalveluksen. Hyvä jos veli otti virheistään opikseen, mutta jos ei ottanut niin ei hän koskaan opikaan ottamaan kun voi luottaa siihen että veljensä syytää hänelle rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.laki24.fi/pepe-lahjaennakkoperinto-ennakkoperinto/
En sinuna maksaisi miehelle kuuluviksi sovittuja laskuja, tai isompaa osuutta asumisesta, enkä missään nimessä miehen omia laskuja. Sano vaan rauhallisesti, että valitettavasti sinulla ei ole varaa. Lakkaisin nalkuttamasta velkojen perimisestä, mutta en auttais miestä, hommatkoon itsensä ulos pinteestä ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin miehen setviä asian veljensä kanssa. Ei tietenkään ole oikein, maksattaa sinulla yhteisiä isoja laskuja, koska miehen rahat ovat menneet veljen auttamiseen, mutta velat on nyt kuitattu, joten ei paina miehesikään taloutta enää.
On miehen oma asia miten rahansa käyttää tietenkin, jos ensin ap:n kanssa yhteiset menot sovitusti hoitaa. Mutta entäs jos tällä parilla jää omat suunnitelmat toteuttamatta veljen menojen takia, kun näyttää tosiaan olevan ap:n kumppani tyhmä ja sinisilmäinen hyväksikäytettävä reppana. Ja lapsen takiakin saisi jotain olla säästössä. Mieluummin sille omalle lapselle nekin rahat, kuin tienaavalle veljelle!!! Ja tahallaanhan se tuhlaa, kun tietää että rahaa tulee!!
Vaikka velat on nyt maksettu, jäi velipoika silti "velkaa" omalle veljelleen, ja on aika selvää, että ei nuo tavat mihinkään muutu. Nyt pitää vain vähän huilia, kun tuhlaa omansa ja sitten taas veljen kukkarolle.
Parisuhteeseen mahtuu vain kaksi ihmistä. Tuo ongelma kaivertaa ap:n ja miehensä parisuhteen pikkuhiljaa rikki. Ja voisin uskoa, että se ihana velipoika on silloin "lohduttamassa", ja uutta velkaakin on taas tullut...
Kierre kerralla poikki vaan, en antais kuin ruoka-apua, ja senkin niin että voi joskus käydä syömässä jne. rahaa ei ollenkaan. Kyllä näitä iilimatoja riittää, ja järkyttävintä on, kun ne yleensä ovat ne kaikkein läheisimmät ihmiset.
Kokemusta on. Minäkin olen nyt ns. paha ihminen, kun sijoitin perintöni omistusasuntoon joskus perinnöksi omalle lapselleni, enkä alkanut velipuoltani "auttamaan". Hän on elämäntapatyötön ja kuppaa yhteiskuntaa minkä ehtii.
Ensin hyöri kuukausittain edesmenneen äitimme eläkkeen kimpussa ja kun se loppui, sai sossusta puhuttua vaikka vallan mitä. Oli videotykit ja satojen levyjen kokoelmat elokuvamusiikkia jne. Äidin kaapeista myös hävisivät kaikki Arabiat ja Iittalat, sekä arvolasia, eräänkin maljakon hinta aika muhkea, kun tarkastin netistä. Muistan lapsuudestani aika hienoja esineitä, kun oli firmat jne, ja sitä rahaakin.
Äidin olivat kamat, joten hänen asiansa, mutta eipä olla väleissäkään. Luuli raukka, että minä olen seuraava Enpä jaksanut alkaa tappelemaan. Ei niitä hautaan mukanaan saa.
Meni rönsyilyksi, mutta ihan vain otin esille esimerkkinä, eli kannattaa näitä ihania sukulaisiaan varoa.
Maksa vain omat menosi ja laskusi. Ja mies huolehtii omansa.
Miksi et suostu maksamaan isompia laskuja automaattisesti? Yhteinen perhe, yhteiset laskut - vai onko sun rahat niin arvokkaita, että mies ei saisi niistä "hyötyä", mutta miehen rahoista saat sinä päättää.
Jos teillä omat rahat molemmilla, sitten mies oikeassa.
Tuo, ettei asia muka sinulle kuulu ja asiaa salaillaan kertoo siitä, että tuossa on varmasti takana jotain muutakin, kun veljen hulttiollinen rahankäyttö. Ja mitä mieltä miehesi on siitä, ettei ole saanut rahojaan takaisin? Onko vaan joku olankohautus? Ehkä miehesi oli todellisuudessa veljelleen velkaa...