mitä tapahtui??1v makasi yhtäkkiä lattialla
liikkumatta, kesken konttauksen. välillä jos on väsynyt, saattaa kellahtaa siihen lattialle leikkien että menee nukkumaan, mutta nyt yhtäkkiä makasi kyljellään ihan liikkumatta. aikaa meni ehkä noin vajaa 10sekuntia kun mies sanoi lapsen nimen. ei mitään reaktiota, yleensä reagoi heti. pari kertaa toisti lapsen nimeä ja nosti sitten syliin. lapsi ikäänkuin vavahtui ja rupesi vähän itkemään. itse en nähnyt lapsen kasvoja mutta mies sanoi että oli silmät auki ja ilmeettömästi. nukahtiko lapsi vai menettikö tajunnan vai mitähän tässä tapahtui??? vai lepäilikö hetken vain..? lapsi oli sen jälkeen taas täysin normaali, ei itkenyt kuin muutaman sekunnin. en oikein osaa nyt arvioida tapahtuiko tässä jotain niin huolestuttavaa että pitää soittaa esim lääkäriin! aikaa tosiaan kului koko tähän episodiin se 10sekuntia maksimissaan. mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (12)
Ehkä oli väsynyt tai ajatuksissaan? Soittaisin varmaan itse maanantaina neuvolaan ja kysyisin, kuulostaako normaalilta.
En varmaan tekisi mitääN. Seurailisin toistuuko poissaolokohtaus vielä myöhemmin ja ehkä kävisin yöllä varmistamassa että nukkuu rauhallisesti.
Minä soittaisin terveyskeskukseen ja veisin lääkäriin. Ei kuulosta normaalilta, vaikuttaa joltain kohtaukselta.
Vaikuttaa epilepsiakohtaukselta. Seuraile tarkkaan toistuuko. Lääkärit ei helposti usko moisia ja pitävät sinua vaan hysteerisenä äitinä.
T:kokemusta on
No ei varmaan oo mitään syytä huoleen. Meidän 1-vuotias tekee joskus myös noin. Lepäilee vähän ja jatkaa sitten touhuja. Se on joskus tosiaan vähän pelottavaa, kun ei heti reagoi puheeseen. Lapsi on kyllä muutenkin sellainen rauhallinen unelmoija (aivan erilainen kuin esikoinen).
Tuskin lasta nyt lääkäriin tarvii viedä sentään yötä vasten.
Voi vittu noita neuvoja, vie lääkäriin. Siellä kun toiset tarvitsee sitä lääkäriä tosissaan, mutta tämä 1v. ei kyllä tarvitse lääkäriä, ainakaan päivystysaikaan.
Minunkin mielestäni tuo kuulostaa epileptiseltä poissaolokohtaukselta. Kuka tahansa voi saada yksittäisen epileptisen kohtauksen ja koska kohtaus meni ohi, niin uskoakseni heti ei tarvitse lääkäriin lähteä. Soittaisin kuitenkin ajan lääkärille jatkotutkimuksia varten. Käsittääkseni asiaa tutkitaan lastenneurologian poliklinikalla ja lähetteen sinne saa terveyskeskuslääkäriltä.
kiitos vastauksista! luin vähän lisää tuosta epilepsiasta. tosiaan varaan heti maanantaina ajan lääkärille. nyt ravaan 10 minuutin välein katsomassa että lapsi on kunnossa :/ te joilla kokemusta epilepsiasta, onko mitään vinkkejä mitä minun pitää ennen lääkäriaikaa huomioida? ...ap
ja vielä jatkokysymys: voiko unissaan saada kohtauksen? ja onko se vaarallista? jos siis nyt ei ole tälläinen kouristuskohtaus vaan tuo tajunnan hämärtyminen..ap
Jos kyse on epilepsiasta eivät lyhyet epilepsiakohtaukset ole vaarallisia. Mun lapsi sai päivittäin lyhyitä poissaolokohtauksia (alle 30 sekuntia) varmaan kymmenkunta päivässä ennen kuin lääkitys aloitettiin. Jos kohtaus toistuu niin vie lapsi tutkimuksiin. Meillä ei tavallisessa aivosähkökäyrässä näkynyt mitään poikkeavaa mutta kohtaukset jatkui. Vasta videoaivosähkökäyrässä näkyi kohtauksen aikana muutoksia. Lapella oli hyvänlaatuinen imeväisiän epilepsia. Lääkitys lopetettiin 2-vuotiaana ja nyt tuo on terve ja reipas 8-vuotias.
Käytä lääkärissä,voi olla epilepsian poissaolokohtaus:)
Soita terveysneuvontaan. Minä huolestuisin kyllä.