Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ollaanko me harvinaisen hyvässä taloudellisessa asemassa

Vierailija
16.03.2013 |

kun me ollaan jo maksettu okt jo vähän päälle 30-vuotiaina, nyt ollaan jo yli nelikymppisiä. Säästöjä on kertynyt melkoisesti, noin parisataatuhatta, ihan sen takia, eteti velkaa ole ollut vuosiin ja molemmilla keskituloinen vakituinen työpaikka. Kun tuntuu, että todella monella yli viisikymppiselläkin on vielä velkaa...vai onko muita samassa tilanteessa olevia? Juu, ei asuta pääkaupunkiseudulla, missä asunnot maksavat paljon, mutta ei mikään rötiskö kuitenkaan.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset eivät saa tuke vanhemmilta, joten ovat ottaneet opintolainaa.

Vierailija
42/49 |
16.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hieno tilanne mutta nyt sun kyllä täytyy avata tätä kuviota paremmin. Kahdessakymmenessä vuodessa olette 1) maksaneet talolainan 2) säästäneet parisataa tuhatta euroina ja 3) viettänyt useita vuosia kotohoidontuella ja mies pienipalkkaisena duunarina. Myönnän että olen kateellinen joten anna vinkit miten homma hoidetaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on taas näitä av: n legendoja.

Kerro nyt vielä paljon teillä menee esim. ruokaan? 100€/kk?

Vierailija
44/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:11"]

[/quote]

mua naurattaa nämä " nuorena kun aloimme säästämään" itsensä pönkittäjät. Aina tulee sellainen fiilis että taivas mitä urpoja, elämä jäänyt kokonaan elämättä. Säästetty talolainaa koko aikuisuus eikä mitään ole Juupajoen ulkopuolella tehty. Ja nyt sitten ollaan keski-ikäisiä tylsiä jurnuttajia joiden elämäkin on ohi, kuka sitä uuden suunnan ja seikkailun oikeasti teinien vanhempina Juupajoen velattomassa talossa tekisi. Niin tylsää että tekisi mieli kirkua ja samalla olen taas niin onnellinen etten antanut minkään asuntolainan tappaa mun mielettömiä vuosia nuorena aikuisena ilman velvoitteita, vastuuta jamieli täynnä nuoren intoa.

kiitos ap, arvostan taas omia ratkaisujani!

Vierailija
45/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:34"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:11"]

[/quote]

mua naurattaa nämä " nuorena kun aloimme säästämään" itsensä pönkittäjät. Aina tulee sellainen fiilis että taivas mitä urpoja, elämä jäänyt kokonaan elämättä. Säästetty talolainaa koko aikuisuus eikä mitään ole Juupajoen ulkopuolella tehty. Ja nyt sitten ollaan keski-ikäisiä tylsiä jurnuttajia joiden elämäkin on ohi, kuka sitä uuden suunnan ja seikkailun oikeasti teinien vanhempina Juupajoen velattomassa talossa tekisi. Niin tylsää että tekisi mieli kirkua ja samalla olen taas niin onnellinen etten antanut minkään asuntolainan tappaa mun mielettömiä vuosia nuorena aikuisena ilman velvoitteita, vastuuta jamieli täynnä nuoren intoa.

kiitos ap, arvostan taas omia ratkaisujani!

[/quote]

kuulostat ihan vanhan ajan kommarilta.

Vierailija
46/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mikä tuossa yhtälössä on niin vaikea ymmärtää? 2500 e/kk jos jää 10 vuoden aikana säästöön, niin se tekee jo 300.000 e eli vähemmän on meille kk-tasolla jäänyt säästöön kuin tuo arvioimani 2500 tai olemmehan ostaneet uutena autot käteisellä, joihin mennyt rahaa jne. Eli toisaalta voi hyvin pitää paikkansa. Joku arveli, että nuoruus jäänyt elämättä ja ettei nyt nelikymppisenä ole enää elämää...olet niin väärässä kuin vain voit olla. Nyt nelikumppisenä iskenyt uusi  teini-ikä, moni asia kiinnostaa, voin myös toteuttaa haaveitani, kun on rahaa s itä varten! Taidat olla aika nuori, kun luulet että elämä loppuu kun täyttää 40! Lapset saimme nuorina ja silloin perhe-elämä oli lasten sanelemaa ja hyvä niin, mikään baareissa riekkuja en ole koskaan ollut, en silloin enkä nyt! Reissaaminen alkanut vasta nyt kiinnostamaan.

Lapsia meillä on 3, joista enää 2 asuu kotona, kohta enää 1. Joku sanoi, että helppohan se oli kun halvalla sai talon ostettua, mutta siihen aikaan as.lainan korot olivat 10-13 % luokkaa ja se oli iso raha siihen aikaan se 400000 markkaa, pitää suhteuttaa asiat siihen aikakauteen.

Vierailija
47/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 09:36"]

Ap tässä. Mikä tuossa yhtälössä on niin vaikea ymmärtää? 2500 e/kk jos jää 10 vuoden aikana säästöön, niin se tekee jo 300.000 e eli vähemmän on meille kk-tasolla jäänyt säästöön kuin tuo arvioimani 2500 tai olemmehan ostaneet uutena autot käteisellä, joihin mennyt rahaa jne. Eli toisaalta voi hyvin pitää paikkansa. Joku arveli, että nuoruus jäänyt elämättä ja ettei nyt nelikymppisenä ole enää elämää...olet niin väärässä kuin vain voit olla. Nyt nelikumppisenä iskenyt uusi  teini-ikä, moni asia kiinnostaa, voin myös toteuttaa haaveitani, kun on rahaa s itä varten! Taidat olla aika nuori, kun luulet että elämä loppuu kun täyttää 40! Lapset saimme nuorina ja silloin perhe-elämä oli lasten sanelemaa ja hyvä niin, mikään baareissa riekkuja en ole koskaan ollut, en silloin enkä nyt! Reissaaminen alkanut vasta nyt kiinnostamaan.

Lapsia meillä on 3, joista enää 2 asuu kotona, kohta enää 1. Joku sanoi, että helppohan se oli kun halvalla sai talon ostettua, mutta siihen aikaan as.lainan korot olivat 10-13 % luokkaa ja se oli iso raha siihen aikaan se 400000 markkaa, pitää suhteuttaa asiat siihen aikakauteen.

[/quote]

Miksi et itse ymmärrä sitä että on melko ihmeellistä että kodinhoituella elävältä naiselta ja pienipalkkaiselta duunarimieheltä joilla on ollut kolme lasta ja asuntolaina jää kuussa säästöön 2500e? Ei kai sitä kukaan kyseenalaista jos kerrot mitenkä siinä onnistuitte? 

Itse olen tuhlannut 20-30 vuotiaana melkoisen summan rahaa reissaamalla opiskelujen ohessa. Eikä harmia yhtään koska nyt kun maailma on kierretty niin on hyvä jäädä perheen kanssa kotiin. Noilla reissuilla kun pääsääntöisesti ihmiset olivat nuoria eivätkä 40v... Toki nythän on hyvä ikä teillä lähteä vaikka Detourin kautta Turkkiin :)

Vierailija
48/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 10:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 09:36"]

[/quote]

Miksi et itse ymmärrä sitä että on melko ihmeellistä että kodinhoituella elävältä naiselta ja pienipalkkaiselta duunarimieheltä joilla on ollut kolme lasta ja asuntolaina jää kuussa säästöön 2500e? Ei kai sitä kukaan kyseenalaista jos kerrot mitenkä siinä onnistuitte? 

Itse olen tuhlannut 20-30 vuotiaana melkoisen summan rahaa reissaamalla opiskelujen ohessa. Eikä harmia yhtään koska nyt kun maailma on kierretty niin on hyvä jäädä perheen kanssa kotiin. Noilla reissuilla kun pääsääntöisesti ihmiset olivat nuoria eivätkä 40v... Toki nythän on hyvä ikä teillä lähteä vaikka Detourin kautta Turkkiin :)

[/quote]

2500 kk on jäänyt säästöön viimeiset 10 vuotta, sen jälkeen kun lainat maksettu ja vakituiset työt molemmilla. Lue viestini pliis. 20 vuotta ollut koko aika mistä ollut puhe ja lapset tehty nuorena. Ap

Vierailija
49/49 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskusteluketjussa huomaa, että ihmiset eivät tiedä, että mikä on tilastollisesti todennäköistä. Itse tykkään miettiä esim. näitä tuloja ja varallisuuksia tilastoihin verrattuna (esim. täältä vauva-palstalta löytyy usein hirvittävä määrä yli 5000 e kuussa tienaavia, kun kuitenkin ne ovat oikeasti harvassa).

Tässä tiedot statin sivuilta noin neljäkymppisten ikäryhmästä KOTIITALOUTTA kohti (ei siis henkilöä):

Nettovarallisuus 146 000 euroa

Näistä 135000 on omasta asunnosta, 15 000 sijoitusasunnosta, 15 000 on vapaa-ajanasunnosta, 12 000 on kulkupeleistä, talletuksista 13 000, arvopapereista 17 000 ja 2000 eläkevakuutuksista. Noista tulee noin 211 000 euroa, joten velkaa on keskiverrosti vielä jäljellä muutama kymmenen tuhatta.

Vastaus siis kysymykseesi, jos vastausta et oikeasti tiennyt. Olette erittäin onnellisessa asemassa, koska teillä on selvästi yli kaksinkertaisesti varallisuutta verrattuna keskivertoiseen 40-vuotiaaseen perheeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän