Mitä mieltä olet siitä, jos vieras aikuinen komentaa roskan maahan heittänyttä lasta/nuorta laittamaan roskan roskikseen?
Mitä mieltä? Oikeutettua vai ei? Ja toimitko itse tuolla tavalla?
Itse tiedän yhden aikuisen miehen, joka on jo ties kuinka pitkään komentanut vieraita lapsia ja nuoria laittamaan roskan roskikseen, jos on huomannut heidän heittävän roskan maahan ja roskalaatikko olisi lähellä. Sanoi kerrankin jollekkin pikkujonnelle, että "LAITAPA SE ROSKA ROSKIKSEEN!" Poika oli kuulemma laittanut.
Kommentit (21)
No itse teen samaa :D Oppiipahan olemaan.
Hienoa toimintaa! Itsekin huomautan ihan aikuisellekin jos huomaan että heittelee roskia maahan.
Jos ei omat vanhemmat ole kouluttaneet tarpeeksi hyvin, koen sen olevan melkeinpä kansalaisvelvollisuus.
Joskin ystävällisyyden nimissä.
Hyvä vaan, että opastaa asiallisesti, viestikin menee näin perille.
Wau, uskaltaisinpa itsekin tehdä noin!
Itse pysäytän usein autoja, joiden ikkunasta heitetään roskia. Aiheuttaa suuttumista, mutta yleensä suut menevät suppuun kun tyttöystäväni päästää autosta vapaaksi kaksi dobermanniani.
Oikein toimittu.
Tunnen aikuisen, joka komentaa aikuisetkin keräämään koiranpaskat.
Heittipä erään touvan rinnuksille pökäleen, kun tämä paskotti koiransa koulun bussipysäkille.
Aikuinen ihminen voi kyllä itsekin poimia ne roskat. Lapsellista touhua käskyttää muita.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa toimintaa! Itsekin huomautan ihan aikuisellekin jos huomaan että heittelee roskia maahan.
Niin minäkin. Sanon yleensä että "hei sulta tippui jotakin".
Olen hoksauttanut, että makealle tuoksuva roska voi olla eläimille hengenvaarallinen ja ruma tien vieressä.
Minä sanon jämäkästi: "Laitapa roska roskikseen. Laitapa roska roskikseen. Laitapa roska roskikseen."
Jos ei laita, tartun niskaan tai rinnuksiin ja sanon astetta kovemmalla äänellä saman.
Hulluna pitävät, usein nimittelevätkin, mutta laittavat kyllä roskat roskiin viimeistään vaihe 2:n jälkeen.
Ihan oikein toimittu. "Koko kylä kasvattaa"
Ihan fiksua. Olisin ihan aidosti aika häpeissäni, jos oma lapseni joskus heittäisi tahallaan roskia maahan. Niin paljon asiaa on käyty vuosien varrella läpi ja hän on vaikuttanut ymmärtävänsä asian.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen voi kyllä itsekin poimia ne roskat. Lapsellista touhua käskyttää muita.
Ja tämä oli varmaan trollausta, mutta kommaampa kuitenkin.
Huomaatko mitään ristiriitaa käyttämässäsi sanassa "itse"? Kuule, jos lapsi heittää roskan maahan, jota ei kenenkään milloinkaan tulisi tehdä, LAPSI ITSE sen poimikoon roskiin.
Ja siinä ei ole mitään lapsellista ojentaa ihan kansalaisvelvollisuudesta muita ihmisiä törkeästä ja turhasta roskaamisesta, jos heidän vanhempansa tällaiseen kasvatustyöhön eivät ole pystyneet.
Mainitsemaasi LAPSELLISTA touhua on sitten olla tätä ymmärtämättä ja pullikoida vastaan.
Itse kaverin kanssa alettiin kettuilemaan noin yläasteikäisille kolmenkoplalle jotka heittivät kebabastian (vai mikä lie muovilaatikko) laiturilta järveen missä porukkaa hengaili muutenkin.
Minä kysyin että ottavatko he uintikisan kuka hakee kyseisen laatikon ekana takaisin vai mikä on leikin idea kun se tuolla nyt kelluu? Eivät vastanneet mitään mutta eivät kyllä sitä sieltä keskeltä järveä hakeneetkaan. Punaisia olivat kuin paloautot. Todella idioottimaista kyllä oli se sinne järveen heittää kun laiturin vieressä ja 50 m päässä rannalla oli roskiksia. Mikä siinä on niin vaikeaa viedä roskiin? Miksi pitää olla idiootti ja heittää se roska luontoon?
Minä yhtenä päivänä komensin paria jonnea häipymään kun ihan tahallaan olivat kaupassa vaan kiusaamassa siellä yksin työskennellyttä kaupan tätiä. En tiedä miksi puutuin kun en ole yleensä mitenkään asioihin puuttuvaa tyyppiä, mutta vaikutti ettei klopit halunneet totella alkuunkaan kaupan tätiä joten alkoi jostain syystä ärsyttää. Minua kyllä tottelivat.
-m34
Ei vieraalla ole oikeus komentaa muiden lapsia. Tuollainen voi aiheuttaa lapselle pahojakin pelkotiloja, se on siis henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei vieraalla ole oikeus komentaa muiden lapsia. Tuollainen voi aiheuttaa lapselle pahojakin pelkotiloja, se on siis henkistä väkivaltaa.
Ei kiinnosta vittujakaan jonkun kusipääkakaran pelkotilat.
Tosi hyvä! Ei sitä tarvitse rähjäämään ruveta, mutta jos asiallisesti sanoo, että roskan paikka on roskiksessa, niin sehän on vain kasvattavaa. Kuka sitäpaitsi nykyään heittää roskia maahan, idiootit vain.