Älkää opettajat päivittäkö facebookiin koulupäivityksiä!!!
Mäkin olen opettaja ja meillä on ehdottomasti kielletty työasioista päivittäminen, eikä mun työkaverit sitä teekään. Entiset opiskelukaverini taas päivittävät ahkerasti omasta kouluarjestaan. Joskus joku oppilas on sanonut jotain hassua tai söpöä tms. Ihan oikeesti luokan tai oppilaiden asioista päivittäminen on erittäin arveluttavaa vaikka siellä olisikin joukossa sydämiä tms. ihqua. Lopettakaa se heti. Ainoa päivitys, joka on musta ok on tyyliin "tänään oli kevätjuhla".
Kommentit (29)
Ai että jos sun pomo sanoi sulle että älä jauha näistä jutuista muille, se tarkoittaa sitä että se on Suomen laissa?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:24"]
Opettajia ei muuten juridisesti koske yhtään mikään vaitiolovelvollisuus. Terkkaria ja koulupsykologia koskee.
[/quote]
Kyllä koskee, mä olin vaan kouluavustaja ja mulle kyllä tähdennettiin vaitiolovelvollisuutta. Ihmettelen jos opettajilla ei sitä olisi.
[/quote]
Mulla on muutamia opettajakavereita ja ainakin ala-asteen opettajat päivittävät keskusteluja ja kommentteja oppilaistaan. Myös valitusta siitä, miten eivät jaksa lapsia ja lomaan on niiiin pitkä aika.
Yksi tuttavani on lukion opettaja ja hänen päivitykset ovat enemmän omaan työhönsä (esim. kokeiden korjaus, yo-kirjoitukset) jne. liittyviä yleistason juttua.
Nyt kun tätä tosiaan mietin, niin näkee kyllä, että luokanopettajilla on lyhyempi koulutus ja tosiaan ovat juoruilevia ja haluavat "hauskuuttaa" muita näillä oppilaiden tyhmyyteen, huonoon käyttäytymiseen tms. perustuvilla jutuilla.
Olen täysin samaa mieltä.
Itse vanhempana ajattelen, että lasten asioiden julkaiseminen todella kyseenalaista puuhaa. Ja olen ihmetellyt etteivät opettajat tätä ymmärrä...
Tää asia tulee vastaan hyvin usein ja näissä tapauksissa mun mielestä rikotaan yksityisyyden-, tunnistettavuuden-, yms. suojaa.
Missä lie vika...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:56"]
Mulla on muutamia opettajakavereita ja ainakin ala-asteen opettajat päivittävät keskusteluja ja kommentteja oppilaistaan. Myös valitusta siitä, miten eivät jaksa lapsia ja lomaan on niiiin pitkä aika.
Yksi tuttavani on lukion opettaja ja hänen päivitykset ovat enemmän omaan työhönsä (esim. kokeiden korjaus, yo-kirjoitukset) jne. liittyviä yleistason juttua.
Nyt kun tätä tosiaan mietin, niin näkee kyllä, että luokanopettajilla on lyhyempi koulutus ja tosiaan ovat juoruilevia ja haluavat "hauskuuttaa" muita näillä oppilaiden tyhmyyteen, huonoon käyttäytymiseen tms. perustuvilla jutuilla.
[/quote]
Jep, kukahan tässä oikeasti on tyhmä! ;) Ne koulutetut opet jotka tietää kaiken kaikesta, joiden pitäisi opettaa ja kouluttaa tulevaa polvea vai ne opislevan nuoret? Luulis kyllä hitsivie opettajilla olevan hieman enemmän älliä päässään!!!!!
T. Erään opettajan satuspäivityksiä silmät ja sydän verellä lukeva... (luuleeko raukka olevansa "kovakin tyyppi"...)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 00:24"]
Opettajia ei muuten juridisesti koske yhtään mikään vaitiolovelvollisuus. Terkkaria ja koulupsykologia koskee.
[/quote]
Voi itku, niinkö luulet!? Kyllä se on kuule opettajillakin vastuunsa ja ihan luottamuksellisella tasollakin.
Kummallista miten tuolla(kaan) tasolla ei monen ammattikasvattajan oma lanttu yhtään leikkaa. Kaikki, mikä on hyvän tavan mukaista ja sallittua pitää näköjään vääntää rautalangasta.
Juurihan JSN linjasi, että FB on julkinen foorumi. Jos nyt siis laitat lapsen jälki-istunnon sinne kaikkien pällisteltäväksi, olet pian oikeudessa syytettynä yksityisasioiden levittelystä ja/tai solvauksesta. Ja vaikka jollain ihmeen konstill välttäisitkin tuomion, on maineesi opettajana jo mennyt. Joten nyt oikeasti mietintämyssy päähän, opet!
Minullakin on tuttu koulunkäyntiavustaja. Hänen päivityksistään tietää, kenen lapsi on kyseessä, koska hänen työpaikkansa on kaikilla tiedossa.
Joskus haluttaisi kertoa äidille, että tää koulunkäyntiavustaja selvittää sun lapsen juttuja fb.ssä
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 20:59"]
ite oon koulunkäyntiavustajana ja olen kyllä laittanu jotain tyyliin "lapsi:blaaablaa Minä: blalapapa lapsi: pälälää <3" ekä koe tuota pahaksi.. myös moni tuttuni näin tekee. fb-profiilini näkyy vain ystäville..
[/quote]
Mutta eihän niillä sinun ystävilläsi ole vaitiolovelvollisuutta. Jos kerrot kahdelle ystävälle, niin ne kaksi ystävää voivat kertoa kahdellekymmenelle tuttavalleen.
[/quote]
Onneksi opettajilla on kohta taas piiiitkä kesäloma, että pääsevät niistä kakaroista eroon.
Eräs, kenellä myös opettajatuttu ja kauhulla luen minäkin niitä päivityksiä pallopäistä yms.
Lain mukaan ei ole. Hyvien tapojen ja normaalin järjen mukaan on.