Bussikuski vaati muiden antamaan lapsille paikkoja
Itse en kyllä olisi paikkaani antanut.
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse annan paikan pienelle lapselle, joka ei pysy pystyssä. Mutta oikeasti, eikö jo tuollaisessa tapauksessa, että päiväkoti reissailee kahden ryhmän voimin kannattaisi jo tilata oma bussi, eikä änkeytyä yleiseen joukkoliikenteeseen? Siis ihan jo turvallisuussyistäkin?
Jos maksat.
Ai minkä maksan? Juu, tietenkin maksan oman lapseni liput ja kulut retkillä. Mielummin maksullinen turvallinen kuljetus kuin vaarallinen ilmainen kuljetus.
On kaikkien matkustajien kannalta turvallisuutta vaarantavaa, jos bussiin otetaan enemmän matkustajia kuin mitä on istumapaikkoja. Oli bussissa seisovat sitten lapsia tai aikuisia. Silloin kun bussissa ovat istumapaikat täynnä, ei bussiin tulisi enää ottaa uusia matkustajia, koska jokaiselle bussissa olevalle tulisi taata turvallisuuden vuoksi istumapaikka. Lisäksi jos iso ryhmä lapsia matkustaa, niin silloin olisi parempi, että he matkustaisivat kokonaan täysin omalla bussivuorolla.
Vierailija kirjoitti:
En anna lapsille paikkaa mistään hinnasta. Lasten kuuluu seisoa jos kaikille ei riitä paikkoja. Ainakin minun sukupolvelleni tämä opetetttiin jo pikkulapsena.
Jos kuski olisi käskenyt minun antaa kersoille paikan, olisin lyönyt kersoja nyrkillä naamaan.
Kun on kysymys päiväkoti-ikäisistä, niin heidän on turvallisempaa istua kuin seistä. Eivät yletä edes pitämään kiinni ja pystyssä pysyminenkin on vaikeaa noin pienillä liikkuvassa bussissa.
Kouluikäiset kyllä voivat jo kyllä seisoa ovat jo isompi.
Tottakai se paikka annetaan pienille tai vanhuksille. Ihme urputtajia sit riittää nykyisin. Voi tulla elämä vaikeaksi, kun huomioi vaan itsensä, eikä sinne busseihin sitä paitsi myydä paikkalippuja urpåt.
Vierailija kirjoitti:
Busseissa on rajallinen määrä istumapaikkoja, joten ei ihme jos ne loppuvat kun yhtäkkiä tuleekin kyytiin päiväkotiryhmä. Jos on ison ryhmän kanssa liikkeellä niin olisi varmaan ihan viisasta ottaa etukäteen yhteyttä bussifirmaan ja kysyä että jos tulen 20 lapsen kanssa bussiin X kellonaikaan X niin riittääköhän kaikille istumapaikkoja vai olisikohan johonkin muuhun kellonaikaan lähtevä vuoro vähemmän ruuhkaisempi.
-----
Ja minkähän takia päiväkotiryhmät ylipäätään matkustavat HSL:n busseilla, eikö heille voisi järjestää oman bussikuljetuksen? Ainakin omina alakouluaikoinani kuljettiin jollain tilausbussilla luokkaretkille tms. johon kai kerättiin rahat etukäteen. Se voisi olla päiväkodeillekin hyvä idea
Joskus, kun minä olin pieni, ryhmistä aina soitettiin ja varoitettiin yhtiötä, että osasivat lisätä kalustoa linjalle. En tiedä onko tästä tavasta nyttemmin luovuttu. Typerää tunkea kahta ryhmää samaan vuoroon.
Jokaiselle pitäisi olla selvää, että mikäli itse on ihan terve ja toimintakykyinen, niin tarvittaessa se paikka annetaan taaperolle, vahukselle, tai muuten vaikeasti kulkevalle. Normaalit kouluikäiset jo pystyisivät seisomaan siinä missä aikuisetkin, jostain syystä etenkin nuoriso on tosin unohtanut tyystin että paikan voisi luovuttaa sille huonosti kulkevalle vanhukselle. Kyllä, tiedän, että nuorikin voi olla kipeä, vaan jos näkee kymmenen nuoren ryhmän, joka liikkuu normaalisti bussiin ja ulos, voisi olettaa, ettei jokainen ole vammautunut. Liian pitkään paapottu, ettei vaan piltti loukkaa itseänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En anna lapsille paikkaa mistään hinnasta. Lasten kuuluu seisoa jos kaikille ei riitä paikkoja. Ainakin minun sukupolvelleni tämä opetetttiin jo pikkulapsena.
Jos kuski olisi käskenyt minun antaa kersoille paikan, olisin lyönyt kersoja nyrkillä naamaan.
Kun on kysymys päiväkoti-ikäisistä, niin heidän on turvallisempaa istua kuin seistä. Eivät yletä edes pitämään kiinni ja pystyssä pysyminenkin on vaikeaa noin pienillä liikkuvassa bussissa.
Kouluikäiset kyllä voivat jo kyllä seisoa ovat jo isompi.
Juuri näin. Naperot istuu, isommat minne mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen kajauttaunut pari kertaa etä ota se laukkus pois et lapsi pääsee istumaan.
On se jumalauta kun katellaan vaan pihalle ja lapsi seisoo vieressä ja kyselee hiljaisella äänellä että saisiko tähän tulla istumaan.
Olen ihan napakasti ottanut laukun ja runtannut sen istuvan syliin. aika tyrmistyneitä ilmeitä on ollut. Miehenä voin tehdä tämän ihan kenelle vaan ja käskin lastakin istumaan siihen. Pikkasen epäröi ja ei ollut minun lapsi edes.
Taisi säikähtää kun toiminnan mies toimi. Naisille ja miehille olen tehnyt tuota. Tumppaan sen laukun tylysti syliin vaan.
En mäkään kyllä ymmärrä jengiä, jotka itsepintaisesti pitää sitä laukkuaan siinä vieruspenkillä.
Itse syyllistyn siihen, kun bussi on melkein tyhjä. Kun jengiä alkaa lappaamaan enemmän on oikeus ja kohtuus, että otan laukkuni syliin. Joskus olen omissa maailmoissani, etten heti hoksaa.. Että saa mulle sitten vähän koventaa ääntäkin. Saatan sanoa takas, mutta penkin saa käyttöönsä silti. Lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pienen lapsen on vaarallista olla bussissa, niin miksi sinne pitää mennä? Päiväkodeissa itketään, että ei riitä väkeä edes tavallisina hoitopäivinä, niin miksi sitten lasten terveyden vaarantumisen uhalla pitää mennä bussiin liian vähien aikuisten kanssa? Ei ilmainen bussimatka tarkoita sitä, että maksavien matkustajien pitää hypätä bussista pois ja odottaa seuraavaa.
Ole hiljaa, kun et mistään mitään tunnu ymmärtän.
Sinä et taida ymmärtää, että bussikuski ei saa ottaa kyytiin liikaa matkustajia. Matkustajamäärä saa tilapäisesti ylittyä 30 %:lla, joten jos bussi on 50 matkustajalle, saa siellä tilapäisesti olla 65 matkustajaa. Kuljettajalla ei kuitenkaan ole mitään oikeutta sanoa muille matkuatajille, että näiden tulee antaa paikkansa lapsille, joita oli 2 päiväkotiryhmän verran eli todennäköisesti enemmän kuin 15. Päiväkodista olisi pitänyt lähteä 2 eri bussilla eikä mennä muiden matkustajien matkaa vaarantaen käytäväntukkeeksi tilanteessa, jossa kuski otti liikaa matkustajia ja yritti vierittää syyllisyyttä matkustajille.
Vanhus invalidi paikka sitä tarvitsevalle. Oon joskus sanonut kun oon nähnyt nuoren että annapa paikka sitä tarvitsevalle jos siinä on ollut mummo seisomassa.
HÄ HÄ HÄ HÄ HÄ? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kumma kun kaikki ei vaan ymmärrä että se laukku siinä vierellä tarkoittaa että "olen ujo, ei saa istua viereen". Yhyy.
Yritäs nyt kasvaa mieheksi joskus. Vai pitääkö sua vähän miehistää? Hä`?
Olen nainen. Ei ole tarvetta muuttua mieheksi.
Nykyään lasten hyysääminen ja palvominen on mennyt liian pitkälle. Aikuinen on aina lasta ylempänä "arvoasteikossa". Lastenkin täytyy oppia se. Yksikään kohtaamani lapsi ei luule itsestään liikoja. Siitä minä pidän huolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos bussikuski on sitä mieltä, että maksava aikuinen ei ole oikeutettu istumaan, mutta ilmaiseksi/maksutta matkustava lapsi on, niin hänellä on vahva asenneongelma. Toisaalta tuollaisesta kuskista voi ilmoittaa sekä poliisille että bussifirmalle, koska kuski on vastuussa siitä, että matkustajat matkaavat turvallisesti. Jos kuski ottaa liikaa matkustajia kyytiin, ei vika ole matkustajissa.
Se, että bussissa ei ole kaikille istumapaikkoja ei tarkoita että bussissa olisi liikaa ihmisiä. Bussissa voi nimittäin myös seistä.
Mutta jos lasten ei ole turvallista seistä, sitten pitää tietenkin katsoa että kukaan heistä ei seiso. Jos vapaita paikkoja ja oman paikkansa luovuttavia aikuisia on sen verran että kaikki lapset pääsevät istumaan, ongelmaa ei ole. Mutta jos osa lapsista jää ilman paikkaa eikä oman paikkansa luovuttavia vapaaehtoisia löydy, niin vaatimisen sijaan kuljettajan pitäisi kohteliaasti ja pahoitellen kysyä että haluaisiko joku luovuttaa oman paikkansa, siitä voisi saada hyvitykseksi vaikka 5€ arvoa matkakortille.
Ehei, kusn olisi pitänyt ilmoittaa, että kyytiin mahtuu 9 lasta, paikkoja ei ole enempää. On kuskin oma vika, jos ottaaylimääräistä väkeä käytävälle. Tuo tapa on omiaa poistamaan maksavia matkustajia pois busseista ja siirtymään oman auton käyttäjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä olen kajauttaunut pari kertaa etä ota se laukkus pois et lapsi pääsee istumaan.
On se jumalauta kun katellaan vaan pihalle ja lapsi seisoo vieressä ja kyselee hiljaisella äänellä että saisiko tähän tulla istumaan.
Olen ihan napakasti ottanut laukun ja runtannut sen istuvan syliin. aika tyrmistyneitä ilmeitä on ollut. Miehenä voin tehdä tämän ihan kenelle vaan ja käskin lastakin istumaan siihen. Pikkasen epäröi ja ei ollut minun lapsi edes.
Taisi säikähtää kun toiminnan mies toimi. Naisille ja miehille olen tehnyt tuota. Tumppaan sen laukun tylysti syliin vaan.
Runtannut olet korkeintaan omaan lapaseesi.
Haudo sä vaan sitä vässyäs siinä paikalla ja pelkää että mummo tai pien lapsi istuu vierees burgeri.
Burgeri? Eli terveisiä vaan ylilaudalta. Arvasin että olet joku 14-vuotias lihapulla.
Kyllä täällä istuu ihan raavas mies, jonka mielestä on niin, etä jos paikka on tyhjä ja siin on laukku, niin se laukku lähtee ja vähän äkkiä lähteekin siitä syliin tai nappasen sen paskaselle käytävälle. Sen jälkeen jos aletaan painia niin pyyhin käytävää laukun omistajalla ja laukulla. Sit heitetään bussikuskin kanssa häiriköt pihalle.
Tämä selvä?
Ei kysyttävää?
Hyvä poju.
Kaltaisesi astmaattinen sikaniska ei pärjää bussilastilliselle atleettisia valkoritareita joten etköhän itsekin ymmärrä tositilanteessa olla toteuttamatta säälittäviä voimafantasioitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut pyytämättä. Päiväkoti-ikäisiä mahtuu kolme siihen penkille, eivätkä he pysy pystyssä seisten. Jotenkin ihmisiltä on kadonnut käytännön järki. Onhan se selkeä turvallisuuskysymys, että noin pienet istuu, jos ei ole aikuista pitämässä pystyssä. Sitähän se kuskikin on ajatellut. Varmaan kokemuksesta tietää, että mutkassa olisi tullut kasa.
Pitää olla kyllä tosi pienikokoisia siinä tapauksessa, jos noin on. Pari ehkä voi mahtua, mutta tuskin kolmea. Ja tuskinpa mahtuu pariakaan, jos edes toinen lapsista sattuu olemaan ylipainoinen.
Helposti mahtuu kolme ja vaikka yksi heistä olisi ylipainoinen. Tsiisus, että edes lähdin näin typerään kommaamaan, mutta...
Näin siis oli jo omassa lapsuudessani ja nykyäänkin. Nyt penkit ovat leveempiä. Saattaa mahtua vaikka neljäkin lasta samalle riville.
Kerran stadissa bussissa oli laukku käytävän puolella ja mies meinas istua munien päälle (päällimmäisenä kananmunat laukussa) mulla oli nopea refleksi ja sain laukun omalle puolelle.
Minä matkustan 5-vuotiaani kanssa päivittäin täpötäysissä ruuhkabusseissa. Kahdesti on tarjottu istumapaikkaa viime syksyn ja talven aikana. Lasta on tönitty ja varpaille astuttu useasti. Minulla on täysi työ pitää itseni ja hänet pystyssä, kun on vielä tavarat mukana.
Kerran sattui olemaan se vanhuspaikka vapaana ja istuimme siihen. Niin eikös joku kääkkä tullut vinkumaan, että hänellä on nivelrikko ja ei kestä oikein kävelyäkään. Kyllä ihmetytti että juuri meidän olisi pitänyt siirtyä. Miksei niin kipeä ihminen hoida kyytiään muuten.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin itse annan paikan pienelle lapselle, joka ei pysy pystyssä. Mutta oikeasti, eikö jo tuollaisessa tapauksessa, että päiväkoti reissailee kahden ryhmän voimin kannattaisi jo tilata oma bussi, eikä änkeytyä yleiseen joukkoliikenteeseen? Siis ihan jo turvallisuussyistäkin?
Tilattu dösä maksaa. HSL kyydittää "ilmaiseksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen antanut pyytämättä. Päiväkoti-ikäisiä mahtuu kolme siihen penkille, eivätkä he pysy pystyssä seisten. Jotenkin ihmisiltä on kadonnut käytännön järki. Onhan se selkeä turvallisuuskysymys, että noin pienet istuu, jos ei ole aikuista pitämässä pystyssä. Sitähän se kuskikin on ajatellut. Varmaan kokemuksesta tietää, että mutkassa olisi tullut kasa.
Pitää olla kyllä tosi pienikokoisia siinä tapauksessa, jos noin on. Pari ehkä voi mahtua, mutta tuskin kolmea. Ja tuskinpa mahtuu pariakaan, jos edes toinen lapsista sattuu olemaan ylipainoinen.
Helposti mahtuu kolme ja vaikka yksi heistä olisi ylipainoinen. Tsiisus, että edes lähdin näin typerään kommaamaan, mutta...
Näin siis oli jo omassa lapsuudessani ja nykyäänkin. Nyt penkit ovat leveempiä. Saattaa mahtua vaikka neljäkin lasta samalle riville.
Mikä tekee tällaisesta matkustamisesta turvallista? Ei mikään. Jos lapsi ei kykene matkustamaan bussissa ilman pelkoa kaatumisesta, ei lasta pidä bussiin viedä kuin rattaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä sitten itke kun toiminnan miehenä joskus keräilet hampaitasi bussin lattialta itku silmässä.
Kyllä mä niputan mt-ongelmaiset ja kun tosiaan tumppaan sen laukun niin oon kokoajan valmis seuraavaan liikkeeseen. Mikäs sen parempi kuin niputtaa epäsosiaalinen joukkoliikenteessä ja vähän opastaa jakamaan niitä paikkoja. Yhtään EI YHTÄÄN paikkaa jätetä istumatta ja niitä PAIKKOJA ei PANTATA. Onko tämä tajuttu?
Anna palaa vaan. Mä oikeen ootan innokkaana. Pistän nippuun häiriköt!
Tuollainen netissä uhoava vässykkä ei niputa kuin kukkia.
Pitele sinä vaan sitä vässykkääsi kaksin käsin, kun jono seisoo käytävällä. Lapset ja vanhukset haluaisivat istua, mutta sinä vaan katselet ikkunasta ulos ja viheltelet.
Satana!
Jumalauta mikä luuseri.
Minä ajan kyllä ihan omalla autollani ettei tarvitsisi katsella sinunlaisiasi mielenterveysongelmaisia kusipäitä.
Sinähän tässä olet se retardi.
Ihme että tuollaisille hulluille myönnetään edes korttia.
Vatipää.
Ime kikkeliä hinttapuli.
Ite imet kun isäs sua teki.
Yritäs nyt pistää parempaa laukun hautoja.
Haudotko laukkua ihan himona? Jumalauta mikä pääsiäistollo.
Kellokoskelta soitettiin ja pyydettiin sinua palaamaan takaisin. Haluavat että jatkat elämäntyötäsi eli etsit pyöreän huoneen nurkasta keijupölyä.
joo niin soittivat, kyselivät myös sua hautomaan sun laukkuas. Vässykällä on ikävä persehikeäs.
Miksi sinulla on ikävä persehikeäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Runtannut olet korkeintaan omaan lapaseesi.
Haudo sä vaan sitä vässyäs siinä paikalla ja pelkää että mummo tai pien lapsi istuu vierees burgeri.
Burgeri? Eli terveisiä vaan ylilaudalta. Arvasin että olet joku 14-vuotias lihapulla.
Kyllä täällä istuu ihan raavas mies, jonka mielestä on niin, etä jos paikka on tyhjä ja siin on laukku, niin se laukku lähtee ja vähän äkkiä lähteekin siitä syliin tai nappasen sen paskaselle käytävälle. Sen jälkeen jos aletaan painia niin pyyhin käytävää laukun omistajalla ja laukulla. Sit heitetään bussikuskin kanssa häiriköt pihalle.
Tämä selvä?
Ei kysyttävää?
Hyvä poju.
Raavas mies joka käyttää yläasteikäisen jonnen kieltä ja uhoaa netissä? Uskoo ken tahtoo, tai sitten olet tosiaan vaikeasti jälkeenjäänyt.
Kunpa maailmassa olisi enemmän tuollaisia Tuomaksen kaltaisia ihmisiä.