kesälomat,äitiysloma 2013 sekä hoitovapaa
Hei siskot! Tarvitsen apuanne.
Olen tällä hetkellä työpaikassa, jossa pomo on psykopaatti-narsisti (näin omalla kielelläni). Meno käy koko ajan vaan sietämättömämmäksi. Henkisesti ja välillä fyysisestikin on paha olla töissä (koita siinä sitten nauttia raskausajasta). Olisin jäämässä heinäkuussa äitiyslomalle, ja nyt yritän saada selvyyttä mitä kaikkea on luvassa. Olen yrittänyt tavata noita äitiysloman sekä hoitovapaan juttuja..
Olen ymmärtänyt, että äitiyslomani kestäisi 9kk, jonka jälkeen on A)palattava töihin B)pidettävä tämän ja ensi vuoden kesälomat C)jatkettava hoitovapaalle.
Mietinkin tässä nyt, että mitä minun kannattaisi tehdä? Mitä te tekisitte? En viitsi tässä vaiheessa irtisanoa itseäni, kun töitä kuitenkin on enää niin vähän aikaa. Yritän jotenkin sitkistellä loppuun asti, kun vaikuttaahan töissä oloni kuitenkin sitten äitiyslomarahaani. Mutta kannattaisiko kesälomat pitää vaan poissa alta? Jotkut sanoo, että saikulle vaan sitten kun ei enää jaksa. Ja toiset sanoo, että kannattaa jättää kesälomat äitiysloman jälkeen ensi kevääseen, niin saa olla vielä ensi vuonna alkukesän lapsen kanssa kotona. Tässä vaan on toisessa vaakakupissa se, etten tahdo tuonne enää ikinä töihin, ja sitten taas; mistä tiedän joudunko saikulle vai en? Eli mietin kantsisko vaan pitää kesäloma pois alta. Jos tulee saikkua niin sillonhan lomat automaattisesti säästyy/siirtyy?? Ja eikö hoitovapaa aloiteta heti äippäloman jälkeen? Vaikuttaako se, oletko töissä vai työttömänä, jos olet hoitovapaalla? Tai kantsiiko irtisanoa ittensä vasta hoitovapaalla vai äitiyslomalla vai mitenkä? ..koska jos en nyt pidä kesälomaa, ja lomat/rahat siirtyy ensi vuoteen, niin eikö siinä sitten joku kosahda raha-asioissa jos sanonkin sit itteni irti? Joudun maksaa takaisin jotain tms.?? Tai eikö kannata pitää lomat nyt pois, niin pääsis aikaisemmin vaan tuolta kauhujen kartanosta pois? Enhän mä voi kuin aikaisintaan toukokuussa lomani pitää, mutta onkohan se naurettavaa pitää lomat esim.toukokuussa ja palata kesäkuussa pariksi viikoksi takaisin ja sitten jäädä äitiyslomalle?
Tää kuulostaa niin raukkamaiselta, mutta mulla on tositositosi pahaolla tuolla töissä. Ja niin on kaikilla mun työtovereillakin. Kyllä siellä koko henkilöstö vaihtus hetkessä, jos ei ois 3kk karenssia tai jos ois kaikille joku muu duunipaikka heti huomenna valmiina. Tästä näkee miten toivoton olen keksimään jonkun pakokeinon tuolta pois.. edes hetkeksi, yksikin kuukausi kotona ennen äitiyslomaa tuntus niin mahtavalta.
Niin, ja saako hoitovapaalta lähtee töihin milloin vain? Kun mietin että jos hoitovapaalla yrittäs saada uutta duunia, ja jos nappaa ni sit lähtis vaan sinne? Ainahan tietty riski on, ettei töitä saa ja sit kituutellaan pienillä päivärahoilla. Mut kai sekin parempi kuin tehdä töitä tuolla kamalassa paikassa??
Kiitos avustanne
Kommentit (24)
joo, kyllä kai se täytyy alkaa soittelee ympäriinsä. kun tuntuu, että kysymysten jälkeen mulla on taas lisää kysymyksiä. kiitos kuitenkin paljon kaikille asiallisista vastauksista ja neuvoista :)
toisaalta tunnen huonoa omaatuntoa kun mietin edes tällaista ääneen. toisaalta on sellainen olo, että miksi edes annan itseni tuntea huonoa omaatuntoa moisen asian takia. eipähän kukaan mun puolella ole tuolla töissäkään. sieltä sataa shittii vaan niskaan koko ajan! kakspiippusia asioita...
ei vaan haluis tuntee itteään heikoks altavastaajaks mut keinot alkaa loppua kun ei jaksa, niin ei vaan jaksa! ja maailman tärkein asia on nyt tuolla massussa. ja sen takia haluis kaiken kääntyvän parhainpäin. ettei sitä nyt liikaa stressais. helpommin sanottu kuin tehty ;)
Työnantaja todennäköisesti edellyttää, että pidät tämän vuoden kesäloman tänä vuonna ennen äitiyslomaa, se kun on normaali käytäntö eli jos äitiysloma alkaa kesälomakaudella tai sen jälkeen, pidetään kesäloma tänä vuonna ihan niin kuin laki asiasta sanoo. Tämän vuoden loman siirtäminen ensi vuodelle edellyttää erillistä sopimista.
Saikkua voit tietty hakea, jolloin loma siirtyy. Eri asia sitten on, miten työnantaja asiaan suhtautuu eli jos et satavarmasti palaa, voit tuolla pelleillä, mutta jos on yhtään epäilyä siitä, että joudut palaamaan takaisin, niin sinulla on todella helvetilliset paikat perhevapaiden jälkeen.
Oletko alalla, jossa "kaikki tuntevat kaikki"? Eli kun haet uutta työpaikkaa ja soittavat tähän nykyiseen, voi pomo aika selkeästi kertoa, että olet huono työntekijä, kikkailet sairauslomilla ja vuosilomilla jne. Ainakin meiltä kerrotaan aika selkeästi, kuka työntekijöistä ei ole töissä, mutta haluaa täyden palkan.
Samanlaiset stressinaiheet tosiaan mullakin ja en irtisano itseäni vaan etsin uutta työpaikkaa sitten äitiyslomien ja kesälomien jälkeen hoitovapaalla. Mä olen ainakin sellaisessa firmassa töissä, että mun pomoni poistuu kuvioita varmasti vasta kun siirtyy eläkkeelle ja siihen on vielä joitakin vuosia. On kyseessä yksityinen sektori ja pomolla on siellä suojatyöpaikka :P