Toinen päivä töissä
Olisi pitänyt heti aamusta osata laittaa kahvikoneet valmiiksi kun oli edellisenä päivänä näytetty. "Tuosta tuo letku tuon kautta tuonne, tuo osa tuonne jne." ja kaikki tykötarpeet tarjolle asiakkaille. Kun pyysin apua en saanut kun oli kiire. Jatkuvaa päänaukomista kun en osannut jotain. Päällikkö puhuu nurkan takana pahaa minusta ja kuulen sen. Asiakkaiden edessä äksyilyä minulle. Satoja asiakkaita, jatkuva kiire.
Kai siihen pitää vain tottua, että tällä alalla tämä on aina tätä.
Kommentit (20)
Pyydä perehdytystä työhön. Pyydä nimetty perehdyttäjä. Tekemällä oppii.
Oletko siis kahvilassa töissä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vikahan tietysti ei ole sinussa vaan kaikissa muissa...
Osaatko itse asiat heti kun sinulle on kerran näytetty? Onko ok huutaa tai haukkua selän takana?
Ravintola-ala on naisvaltainen ala. En jäänyt sen alan hommiin, ilmapiiri oli joka puljussa p*rseestä.
Vierailija kirjoitti:
Siis sama perehdyttäjä joka näytti hommat kerran ennen vaati, että teen ne tietyn ohjeen mukaisesti. Ohjeet ovat hyvin ylimalkaiset ja sellaista pientä muistettavaa on paljon. Kyllähän tuollaiset asiat oppii nopeasti, mutta että kerrasta pitäisi kaikki muistaa kun on "kiire". AP
Vierailija kirjoitti:
Ravintola-ala on naisvaltainen ala. En jäänyt sen alan hommiin, ilmapiiri oli joka puljussa p*rseestä.
Kokit ovat aina miehiä.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tajua mitä tapahtui. Ihan kuin tämä päällikkö joka aiemmin oli tyytyväinen ekan päivän jälkeen olisi jo aamusta päättänyt olla hankala. Koko muu porukka valmisteli luonasta keittiössä ja minut jätettiin yksin saliin söhertämään laitteiden kanssa samalla asiakkaita palvellen. Yksi työkaveri lupasi auttaa, mutta ei juuri kerennyt. Myöhemmin tämä pomo tosiaan melkein huusi asiakkaiden edessä kun sanoin, että linjastosta oli tiettyjä tuotteita loppu. Oikeastaan koko päivä meni kritiikkiä kuunnellessa TOISENA TYÖPÄIVÄNÄ. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokit ovat aina miehiä.
Joo, tv-ohjelmissa. Todellisuudessa työpaikkojen kokit on elämäänsä kyllästyneitä 40-50 v naisia, jotka vaan nurisee naama vinossa. Oliskin miehiä enemmän, sitten niitä hommia vois jo tehdäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan tajua mitä tapahtui. Ihan kuin tämä päällikkö joka aiemmin oli tyytyväinen ekan päivän jälkeen olisi jo aamusta päättänyt olla hankala. Koko muu porukka valmisteli luonasta keittiössä ja minut jätettiin yksin saliin söhertämään laitteiden kanssa samalla asiakkaita palvellen. Yksi työkaveri lupasi auttaa, mutta ei juuri kerennyt. Myöhemmin tämä pomo tosiaan melkein huusi asiakkaiden edessä kun sanoin, että linjastosta oli tiettyjä tuotteita loppu. Oikeastaan koko päivä meni kritiikkiä kuunnellessa TOISENA TYÖPÄIVÄNÄ. AP
Juu ihan perusmeininkiä tuolla alalla. Oletko valmistunut kokiksi vai? Kannattaa miettiä muitakin työvaihtoehtoja. Itse valmistuin muutama vuosi sitten kokiksi, teen aivan eri alan hommia nyt ja paremmalla tuntipalkalla kuin mitä kokkina saisin.
Yritän nyt sietää tuota hommaa kun saan siitä ihan hyvän kokemuksen ajatellen miten raskasta tuo on. Sitten kun saan tarpeekseni lähden ja menen muualle tai keikkailen. Todella kyllä ihmetyttää noin kummallinen asenne uutta ihmistä kohtaan ja varsinkin päällikkötasolta. Millainen pomo puhuu työntekijästä selän takana pahaa, tiuskii jne.? Ei ole minusta hyvää johtamista. AP
Vierailija kirjoitti:
Pitäis olla pyytämättä. Juuri aloittanut työt uudessa paikassa ja heti oletetaan että osaa kaiken. Typerää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan perusmeininkiä tuolla alalla. Oletko valmistunut kokiksi vai? Kannattaa miettiä muitakin työvaihtoehtoja. Itse valmistuin muutama vuosi sitten kokiksi, teen aivan eri alan hommia nyt ja paremmalla tuntipalkalla kuin mitä kokkina saisin.
Kokiksi oon valmistunut, mutta teen enemmän tarjoilupuolen hommia kun niihin(kin) on pätevyyttä ja enemmän halua tehdä. Tykkään asiakaspalvelusta ja nurinkurisesti asiakkaat auttavat kestämään hankaliakin työpaikkoja. AP
Minulla kävi tuuri, kun pääsin ravintolaan töihin. Lopetin aluksi ne työt, kun en jaksanut kuunnella sitä huutoa ensiksi Suomessa. Lähdin Ranskaan jos ura aukeaisi erilailla. Se vasta olikin virhe, kun ne olikin hullumpia siellä. Vuoden jaksoin ja päätin vaihtaa alaa kokonaan. Opiskelin ja pääsin töihin, mutta yyteet pakotti minut pois ja olin työttömänä 3 vuotta. Aloin miettiä voisko asia olla erilaillla ja kestänkö asiat erilailla, kun olen vanhempi jo. Pääsin ravintolaan töihin ja oli se kiirettä ja aika paniikissa olin, niin keittiömestari/omistaja sanoi, että otat rauhassa vaan. Ei paniikkia täällä tuetaan toisia ja tule tähän minun viereeni, niin tehdään yhdessä niin pääset rytmiin. En heitä sinua suden suuhun vaan tärkeää on oppia asiat oikein. Se helpotti ja aloin heti tykätä siitä työstä uudelleen, kun oli hyvä johtaja joka ymmärtää.
Myöhemmin se kertoi, kun oli itse aikoinaan 3 tähden ravintoloissa töissä, niin se sano kun välillä kattilat lensi seinille, kun keittiömestarit pillastu. Se oli päättänyt ettei itse johda koskaan keittiötä sillä tyylillä, vaikka on erittäin tiukka. Hän on tiukka erilailla ja oikealla tavalla. Onhan se ravintola erittäin menestynyt helsingissä.
Itse olen tarvittaessa kutsuttavana kahvilassa. Ollut vajaaat 10 pv. Tänään tapasin sairaslomalta palanneen 50v, joka muisti mainita, että olin toissalauantaina pyyhkinyt pöydät huonosti ja pelikoneessa oli sormenjälkiä jne. Puhui muutenkin tiuskimalla kuin pahoja tehneelle alakoululaiselle. Yritän tässä 45 vuotiaana hajonneella selällä jotain hommia tehdä, kun koulutustani vastaava istumatyö ei enää sovi.
Mietin jo sanoisinko pomolle, etten kyllä kovin pitkään tuon tyylistä kohtelua siedä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tarvittaessa kutsuttavana kahvilassa. Ollut vajaaat 10 pv. Tänään tapasin sairaslomalta palanneen 50v, joka muisti mainita, että olin toissalauantaina pyyhkinyt pöydät huonosti ja pelikoneessa oli sormenjälkiä jne. Puhui muutenkin tiuskimalla kuin pahoja tehneelle alakoululaiselle. Yritän tässä 45 vuotiaana hajonneella selällä jotain hommia tehdä, kun koulutustani vastaava istumatyö ei enää sovi.
Mietin jo sanoisinko pomolle, etten kyllä kovin pitkään tuon tyylistä kohtelua siedä.
Hah, toi on just älytöntä. Muiden jäljiltä on ihan samalla tavalla jotain huonosti pyyhittyjä linjastoja, mutta kuka niistä sanoo. Mä oon miettiny tänään sitäkin hakisiko jonnekin kauppaan vaikka töihin kun siellä saa yhtä lailla käyttää kassakonetta ja palvella asiakkaita. Palkkakin on suht sama ja en edes ole palkan perään. Kunhan saisi siedettävän työn. AP
[Hah, toi on just älytöntä. Muiden jäljiltä on ihan samalla tavalla jotain huonosti pyyhittyjä linjastoja, mutta kuka niistä sanoo. Mä oon miettiny tänään sitäkin hakisiko jonnekin kauppaan vaikka töihin kun siellä saa yhtä lailla käyttää kassakonetta ja palvella asiakkaita. Palkkakin on suht sama ja en edes ole palkan perään. Kunhan saisi siedettävän työn. AP[/quote]
Jep. Ja se kun en voi arvata millä lailla työt hoidetaan, kun ollaan ensimmäistä kertaa kahdestaan työvuorossa ennenkuin muutaman tunnin kuluttua aiemmin tullut lähtee.
Niin kaikki vastaukset huudetaan ja tiuskitaan, kuten hoidanko hänen aloittamaan tilaukseen liittyvän lisäpuhelun, olen sitten puhelimessa ja hän huutaa taustalla, sitten kysyn onko tilaus sama joka alustavasti jo vihossa, kaikkiin näihin tiuskitaan ja paiskotaan sitä vihkoa. Näitä puheluitakin tuli siinä 3 tunnissa jopa yksi sen viikon takaisita sormenjäljistä ym räpättämisen ohella.
En ole mikään idiootti, tehnyt jopa vaativampiakin tehtäviä kuin joku sämpylätilaus, mutta ajatuksia kun en ole oppinut lukemaan.
Nykyajan vitsaus! Hommat pitäisi oppia parissa päivässä, eikö kukaan ennätä kunnolla perehdyttämään. Eikä siinä ajassa edes muista neuvoa kaikkea, jos ei joku tietty tekeminen tule esille. Monissa paikoissa paljon pieniä asioita muistettavana ja tiedettävänä.
Onhan niitä perustekemisiä koottu kansioon, mutta milloin on aikaa lukea sitä.
Aivotkin ottaa vastaan vain tietyn määrän uutta tietoa kerrallaan.
Ap:lle tsemppiä :)
Oletko miettinyt oman yrityksen perustamista? Esimerkiksi pitopalvelu-toiminta tms?
Kaikki vaan tuijottaa omaa napaa, toisista ei enää välitetä.
Ei se välttämättä ole ilkeyttä, ihmiset ovat ajettu niin loppuun alimiehityksen takia.
Vikahan tietysti ei ole sinussa vaan kaikissa muissa...