Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveri tupakoi raskausaikana ja nyt

Vierailija
14.03.2013 |

4kk lapsi on viettänyt isoimman osan ajastaan tehohoidossa kuumeilun vuoksi. Siis pääsee välillä kotiin ja kohta on siellä taas. Voiko asialla olla yhteys?

Säälittää pieni. :(

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:30"]

Kurja juttu, tupakoinnilla voi olla osuutta asiaan tai sitten ei, täysin mahdotonta tietää...

Se mikä tuntuu myös kurjalta, että kirjoitat ap liian tunnistettavasti nyt ystävästäsi, josta saattaa hyvinkin tulle entinen ystävä...

[/quote]

Juu oikeastaan en ole huolissani, ehkä tämä on sellainen pelkurimainen toive että hän saattaisi tunnistaa ainakin itsensä.

ap

[/quote]

Miksi? Jos haluat hänelle vittuilla ja syyllistää, ole hyvä ja tee se, mutta nyt nolaat itsesikin tässä samalla...

Vierailija
22/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:30"]

Kurja juttu, tupakoinnilla voi olla osuutta asiaan tai sitten ei, täysin mahdotonta tietää...

Se mikä tuntuu myös kurjalta, että kirjoitat ap liian tunnistettavasti nyt ystävästäsi, josta saattaa hyvinkin tulle entinen ystävä...

[/quote]

Juu oikeastaan en ole huolissani, ehkä tämä on sellainen pelkurimainen toive että hän saattaisi tunnistaa ainakin itsensä.

ap

[/quote]

Miksi? Jos haluat hänelle vittuilla ja syyllistää, ole hyvä ja tee se, mutta nyt nolaat itsesikin tässä samalla...

[/quote]

Ei ole tarvetta ainakaan vittuilla kenellekään. Miksi koet sen niin? Tupakoitko itse raskausaikana?

Juu onhan se "noloa" ettei uskalla kaveria mennä syyllistämään kun vauva sairaalassa...

Tämän aloituksen tarkoitus oli lähinnä purkaa ajatuksia, ja tiesin että tällä saisi järkeviä pohdintoja etäämmältä, kuten että syy ei välttämättä ole tupakassa ollenkaan. Näin saan edes sijaa sille etten itse mielessäni ihan niin paljon syyllistäisi kaveriani.

Silti toivon että hän itse edes miettii asiaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:50"]Niistä vierotusoireista... Tupakointi on aika monimutkainen ongelma kun kyse ei ole yhdestä "pahasta"aineesta (nikotiini) kuten monet tuntuvat uskovan. Tupakka sisältää paljon muutakin paskaa ja itselle kovin koukku on tullut tavan ja noiden aineiden yhteisestä vaikutuksesta.

Nikotiini on se minkä pitäisi aiheuttaa niitä vierotusoireita ja varmaan näin onkin mutta jos se olisi ainoa tekijä tuossa niin varmasti kaikki tupakoitsijart olisivaty siirtyneet jauhamaan purkkaa tms. vähemmän haitallista.

[/quote]

Itse olisin huolissani oikeastaan vain siitä sikiön hapenpuutteesta. Ne vieroitusoireet eivät ainakaan kaikilla ole pahat. Itse kokeilin monesti lopettaa tupakointia purkan yms. korvaustuotteiden avulla eikä siitä mitään tullut. Sitten kokeilin ilman korvaustuotteita ja pääsin eroon (tai ainakin olen nyt kaksi vuotta ollut polttamatta). Mitään fyysisiä oireita ei tullut, henkiset ne pahoja olivat. 

Vierailija
24/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Ei, en ole polttanut raskaana.

Jostain syystä loukkaannuin ystäväsi puolesta...

Vierailija
25/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:52"]

Juu onhan se "noloa" ettei uskalla kaveria mennä syyllistämään kun vauva sairaalassa...

Tämän aloituksen tarkoitus oli lähinnä purkaa ajatuksia, ja tiesin että tällä saisi järkeviä pohdintoja etäämmältä, kuten että syy ei välttämättä ole tupakassa ollenkaan. Näin saan edes sijaa sille etten itse mielessäni ihan niin paljon syyllistäisi kaveriani.

ap

[/quote]

Uskoisin, että pahin rangaistus raskausaikana tupakoimisesta on se, että aina kun lapsella on joku sairaus, äiti takuulla miettii olisiko sairaus ollut vältettävissä, jos ei olisi polttanut. Sitä kun ei voi kukaan tietää. Sama oli itselläni tupakoidessani: aina, kun sairastuin, syyllistin itseäni siitä, että tupakoin ja sairaus johtuu siitä, vaikka fakta on, että tupakoimattomatkin ihmiset sairastuvat silloin tällöin. Ei siihen kyllä mitään lisäsyyllistämisiä tarvita, tai ainakin minun kohdallani ne saivat vain välttelemään syyllistäviä ihmisiä. 

Vierailija
26/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:52"]

ap

[/quote]

Uskoisin, että pahin rangaistus raskausaikana tupakoimisesta on se, että aina kun lapsella on joku sairaus, äiti takuulla miettii olisiko sairaus ollut vältettävissä, jos ei olisi polttanut. Sitä kun ei voi kukaan tietää. Sama oli itselläni tupakoidessani: aina, kun sairastuin, syyllistin itseäni siitä, että tupakoin ja sairaus johtuu siitä, vaikka fakta on, että tupakoimattomatkin ihmiset sairastuvat silloin tällöin. Ei siihen kyllä mitään lisäsyyllistämisiä tarvita, tai ainakin minun kohdallani ne saivat vain välttelemään syyllistäviä ihmisiä. 

[/quote]

Kiitos, tämä oli asiallinen vastaus ja tarvitsin kuulla tämän.

ap

Vierailija
27/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tähän ketjuun mukaan koska usein täällä lynkataan muka "tietäväisinä" ja juuri tuo että "vahvat eivät sorru" on niin täyttä paskaa. Minä olin 12-vuotta kun kaverin kanssa alettiin tupakoimaan,ei kovin fiksua mutta harvempi tuon ikäinen kovin kypsä onkaan...

Siinä sitten tupruttelin 15-vuotta ennen kuin tulin raskaaksi ja en kyennyt lopettamaan. Anteeksi tuota pyytelen tasan ja vain lapsiltani. Jos joku haluaa keskustella aiheesta oikeasti olen tässä mutta turhat haukut ovat turhia.

Se röökimamma

Vierailija
28/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tota röökimammaa taitaa pahasti kaivella kun noin monet selostukset ja selittelyt on listannut.

Ja mikä hiton vahva se sellainen on joka sortuu? Siis eikö se ole vahvan vastakohta?

Isäni aloitti tupakoinnin 10-vuotiaana ja lopetti vasta kun äitini alkoi odottaa minua. Ei polta vieläkään.

Vierailija
29/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Anteeks mutta en ymmärrä viimeistä lausettasi. Ensinnäkin vahvat ihmiset eivät sorru, ja toisekseen jollei voi olla tupakoimatta edes raskausaikana, kyse on motivaation ja/tai asenteen puutteesta.

Vai laittoiko joku sulle joka päivä palkeet käkättimeen ja pumppasi tupakinsavut suoraan keuhkoihin?"

Samalla kannalla. Se, että poltetaan raskausaikana, on puhdasta itsekkyyttä. Ja sitä, että raskautta ja ihmiselämää pidetään itsestäänselvyytenä. Mun järkeen ei vaan mahdu se, että tahallaan vaarannetaan OMAN lapsen terveys. Mutta nämä tapaukset taitavat olla keskivertoja tyhmempiä.

Vierailija
30/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni poltti teinistä asti ja alkoi kuumeilla 27-vuotiaana -> infektioita-> syöpä keuhkoissa. Keuhkösyövän kanssa taisteli 6,5 kk ja kuoli pari vkoa sitten.

Että voisihan sitä polttelua raskaana ja muutenkin kyseenalaistaa - onko niin tärkeää toimintaa, etteikö voisi lopettaa? Varsinkin jos kyseessä viaton ihminen (sikiö), jolta ei kysytä, "haluatko alkaa polttamaan".

Vierailija
31/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 14:56"]

Ainoa puolustus mulle on se että itse raskaus oli jo shokki,en koskaan tupakoitsijan urani aikana ole ajatellut lopettamista ennen kuin tulin raskaaksi. Yritin ja yritin ja joka kerta kun ei onnistunut sain todeta olevani heikko paska :(

Toistaiseksi lapseni ovat kuitenkin terveitä 

[/quote]

Ymmärrän, että ensimmäinen raskaus on sokki jos se tulee yllätyksenä, mutta että toistuvasti?

Vierailija
32/32 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mitä oireita tupakointi voi aiheuttaa  sikiölle? Tiedän yhden äidin joka on polttanut raskaana ollessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän