Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tutkimus: parisuhde pysäyttää naisen – suhteen loppu miehen

Vierailija
11.03.2019 |

Parisuhteen myötä miesten liikkuminen lisääntyy, mutta naisilla askeleiden määrä vähenee.

https://yle.fi/uutiset/3-10672072

"Tähän mennessä ihmisten aktiivisuutta mitanneet tutkimukset ovat kertoneet liikkumisen vähenevän iän myötä. Sen takia liikuntapedagogiikan professori Mirja Hirvensalo yllättyi Jyväskylän yliopiston askel-tutkimuksen tuloksista. (siirryt toiseen palveluun)

– Aikuisväestöllä yleensä tahti hidastuu, mutta tällä meidän tutkimusryhmällä liikunta lisääntyi, kertoo Hirvensalo.

Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa laskettiin yli tuhannelta 30–45-vuotiaalta heidän askeltensa määrä yhden viikon aikana vuonna 2007.

Askelten tallentamiseen käytettiin askelmittaria, sillä se antaa lahjomattoman tuloksen ihmisen aktiivisuudesta.

Selville saatiin askelten kokonaismäärä, joka jaettiin arkiaskeliin ja aerobisiin askeliin.

– Arkiaskel syntyy usein pienestäkin liikahduksesta. Tässä tutkimuksessa aerobiset askeleet tarkoittivat askelluksia, joita otettiin vähintään 60 minuutissa ja ainakin 10 minuutin ajan. Eli esimerkiksi työmatkan käveleminen tai liikuntaharrastus tuottivat aerobisia askeleita, sanoo Hirvensalo.

Neljän vuoden kuluttua tutkimukseen osallistuvien askeleet mitattiin uudelleen. Samalla selvitettiin myös muutokset tutkittavien elämäntilanteissa ja siviilisäädyssä.

Parisuhde vie naisen askeleet
Vuonna 2011 tehty seurantamittaus kertoi, että elämäntilanteiden muutokset muuttavat myös ihmisen liikkumista. Tässä miehet ja naiset eroavat toisistaan aika lailla, kertoo tutkijatohtori Kasper Salin.

– Jos löytyi uusi puoliso, niin naisilla askeleet tuppasivat vähentymään kun taas miehillä askeleet lisääntyivät puolison löytymisen myötä.

Syitä naisten askelten vähentymiseen voi vain arvailla, sanoo Salin.

– Uuden kumppanin myötä nainen voi esimerkiksi saada käyttöönsä auton, kun aiemmin on liikkunut kävellen tai käyttänyt julkista liikennettä, arvioi Salin.

Mirja Hirvensalo kertoo, että aiempien tutkimusten tuloksista tiedetään jo ennestään, että naisten askeleet vähentyvät, kun perheeseen tulee lapsia.

– Sehän voi olla naisilla myös sohvan nurkkaan käpertymistä ja rauhoittumista, että ei tarvitsekaan olla liikkeellä koko ajan, kun kumppani on löytynyt, sanoo Hirvensalo.

Parempi toimeentulo liikuttaa
Tutkimuksen keskeisin havainto aerobisten eli liikunta-askeleiden muutoksissa oli se, että ne olivat yhteydessä ihmisen sosioekonomiseen asemaan.

Etenkin paremmin toimeentulevilla liikunnan määrä lisääntyi tutkimusjakson aikana, kertoo Kasper Salin.

– Ehkä se on tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden hyödyistä, hän arvioi.

Hyvätuloisilla liikunnan harrastaminen ei myöskään ole rahasta kiinni ja etenkin viikonloppuisin liikkumiseen voi olla enemmän aikaa.

– Tutkimuksessa liikunta-askeleet lisääntyivät hyvätuloisilla nimenomaan viikonloppuisin, sanoo Salin.

Ero pysäyttää miehen
Naiset ovat siis aktiivisia liikkujia, kunnes päätyvät parisuhteeseen. Miehillä käy juuri toisinpäin: liikunta lakkaa, kun mies eroaa.

– Toisista tutkimuksista tiedämme parisuhteen loppumisesta sen, että ero näkyy miesten terveystottumuksissa, kertoo Mirja Hirvensalo.

Miesten ravitsemustottumukset heikentyvät, alkoholin käyttö lisääntyy ja fyysinen aktiivisuus vähenee. Tämän osoitti myös Jyväskylän yliopiston askeltutkimus. Naiset sen sijaan jatkavat liikkumistaan eron jälkeen."

"Tästä on kyse
Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa laskettiin askeleita kahtena eri vuotena.
Tutkimuksessa laskettiin yli tuhannelta 30–45-vuotiaalta heidän askeltensa määrä yhden viikon aikana vuonna 2007.
Neljän vuoden kuluttua tutkimukseen osallistuvien askeleet mitattiin uudelleen.
Elämäntilanteiden muutokset muuttavat myös ihmisen liikkumista, mutta tässä miehet ja naiset eroavat toisistaan aika lailla."

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi tästä tekstistä käteen, että naisten askeleet vähenee, koska ne alkavat pitää miehestä huolta -> ovat enemmän kotona, kun taas miesten askeleet lisääntyy, koska niillä on nainen kotona huolehtimassa...

Juuri päinvastoin. Nainen juoksuttaa miestä asioillaan ympäri kaupunkia ja lorvii itse kotosalla. Jos jonnekin menee, niin käyttää siihen miehen autoa.

Ja mies sieltä asioilta palatessaan voi palata valmiiseen pöytään, riisua vaatteet pyykkikorin viereen, jättää rannut pönttöön ja sen jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin nukkumaan valitettuaan naiselleen, kun tämä on taas vaan lorvinut kotona.

Nuo työt ovat vielä tekemättä, kun mies palaa kotiin, sillä nainen on koko päivän tehnyt kotitöiden sijaan metatöitä ja somettanut. On ollut kova kiire verhojen värejä ja kynttelikköjen paikkoja pohtiessa ja siitä vauvapalstalle ja Facebookiin kirjoittaessa.

Se olikin sitte fiksu muija se, kun kyllästyi siihen että kaupasta tuotiin 12-päkki maidon sijaan, pyykit eivät päättyneet pyykkikoriin ja pöntöstä ei edes omia rantuja voitu pestä. Kyllähän nuo askeleet taas kääntyy toisinpäin, kun tuo somekulissien ylläpito loppuu.

Vierailija
22/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni mies teettää kotityöt naisellaan ja itse juoksee harrastuksissa. Varsinkin jos on pikkulapsia kotityöt ja lasten kanssa oleminen kaatuu hyvin usein naisen niskaan, mies sen sijaan voi käydä vaikka pelaamassa sählyä 3 kertaa viikossa, liikkua työmatkat jne kun nainen jumittaa kotona. 

Naiset, vaatikaa miehiänne pitämään edes muutaman kuukauden vanhempainvapaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kaverini joka on pienen lapsen äiti kertoi että on hyvin haastavaa päästä edes kerran viikossa salille, kun miehellä on niin paljon menoja. Mies kyllä itse käy salilla monta kertaa viikossa ja on tosi tikissä kunnossa... Tasaisesti vapaa-aikaa molemmille, hyvä kunto suojaa monilta sairauksilta. 

Vierailija
24/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Itse aloitin monta liikuntaharrastusta kun aloin seurustella mieheni kanssa. Olen liikunnallinen ihminen, mutta tarvitsen kannustusta siihen. Vuosien yksinäisyyden jälkeen lakkasin liikkumasta, kävin töissä ja kaupassa, muuten en uskaltanut ihmisten ilmoilla liikkua. Sitten tapasin mieheni, ja hän opetti minut käymään salilla, aloin liikkua myös kotona ja kun tarpeeksi sain rohkeutta, aloin juosta. Aloitin myös joogan. Miehen kanssa käyn viikonloppuisin salilla. Miehellä taas on vapaa-aika vähentynyt ja harrastukset muuttuneet, joten liikuntaharrastukset ovat vähentyneet.

Vierailija
25/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni mies teettää kotityöt naisellaan ja itse juoksee harrastuksissa. Varsinkin jos on pikkulapsia kotityöt ja lasten kanssa oleminen kaatuu hyvin usein naisen niskaan, mies sen sijaan voi käydä vaikka pelaamassa sählyä 3 kertaa viikossa, liikkua työmatkat jne kun nainen jumittaa kotona. 

Ja ihan vaikka ei olisi itsekästäkään miestä, niin naisen liikkuminen vähenee kun saa lapsia - ja useimmat naiset saavat lapsia vain parisuhteessa. Tämä selittäisi jo aika hyvin tuon naisten tuloksen. Miesten tulos sen sijaan on vaikeammin ymmärrettävissä.

Vierailija
26/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh. Meillä mies on se joka on tylsistynyt, parissa vuodessa seurustelua 18 kiloa enkä saa mukaan sitäkään mitä suhteen alkuaikoina. Liikun nyt senkin edestä.

Suhteen alussa muuten mies oli sitä mieltä että mun pitäis rajoittaa liikuntaa. Tunti päivässä oli muka liikaa ja vei aikaa parisuhteelta :D himmasin sit hetkeksi että mies ois tyytyväisempi, mutta en itse juuri nauttinut.

Onko tässä uutisessa nyt kuitenkin taustalla se, että naiset muutenkin elävät terveellisemmin ja motivoivat miestä mukaan ja liikkeelle?

Vierailija
27/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan vaikka ei olisi itsekästäkään miestä, niin naisen liikkuminen vähenee kun saa lapsia - ja useimmat naiset saavat lapsia vain parisuhteessa. Tämä selittäisi jo aika hyvin tuon naisten tuloksen. Miesten tulos sen sijaan on vaikeammin ymmärrettävissä.

Ehkä miehet saavat parisuhteen aikana askelia vaakamambosta?

Vierailija
28/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle jäi tästä tekstistä käteen, että naisten askeleet vähenee, koska ne alkavat pitää miehestä huolta -> ovat enemmän kotona, kun taas miesten askeleet lisääntyy, koska niillä on nainen kotona huolehtimassa...

Juuri päinvastoin. Nainen juoksuttaa miestä asioillaan ympäri kaupunkia ja lorvii itse kotosalla. Jos jonnekin menee, niin käyttää siihen miehen autoa.

Ja mies sieltä asioilta palatessaan voi palata valmiiseen pöytään, riisua vaatteet pyykkikorin viereen, jättää rannut pönttöön ja sen jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin nukkumaan valitettuaan naiselleen, kun tämä on taas vaan lorvinut kotona.

Puhutko nyt suomalaisista naisista? Eihän suomalaiset naiset osaa edes pesukoneen nappia painaa ulisematta

Vierailija
29/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen ei jouda liikkumaan ja harrastamaan entiseen tahtiin kun kotityöt lisääntyvät. Vaikka nykymies osallistuu ja osaa kotityöt, kyllä se enimmäkseen niin menee että parisuhteessa nainen hoitaa kotityöt, mies saattaa viikonloppuna grillata tai parhaassa tapauksessa imuroida.

Vierailija
30/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että tämä koski urakehitystä.

Vierailija
31/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa taas yllätyksenä, että naiset päästävät kroppansa leviämään kun mies on saatu napatuksi.

Tai että mies ei osaa pitää huolta terveydestään ilman parisuhdetta.

Parhaiten itsestään huolehtiva mies jonka tiedän, ei ole parisuhteessa.

Vierailija
32/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten osalta selitys on selvä. Aika suurella osalla ei ole sisäistä halua liikkua, mutta kun metsästetään uusi mies, panostetaan hetkellisesti ulkonäköön laihduttamalla ja stailaamalla. Kun mies on saatu, halutaan herkutella.

Miehet eivät saa vastaavaa hyötyä liikkumisesta, koska naisia lähinnä kiinnostaa geneettinen komeus (pituus, hartialuiden kulma ja leveys, matala ääni, jne).

Olen huomannut senkin että lapsiperheen erotessa mies hukkaa tarkoituksensa ja pian kalja maistuu.

Vierailija
33/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten osalta selitys on selvä. Aika suurella osalla ei ole sisäistä halua liikkua, mutta kun metsästetään uusi mies, panostetaan hetkellisesti ulkonäköön laihduttamalla ja stailaamalla. Kun mies on saatu, halutaan herkutella.

Miehet eivät saa vastaavaa hyötyä liikkumisesta, koska naisia lähinnä kiinnostaa geneettinen komeus (pituus, hartialuiden kulma ja leveys, matala ääni, jne).

Olen huomannut senkin että lapsiperheen erotessa mies hukkaa tarkoituksensa ja pian kalja maistuu.

Olisi mielenkiintoista nähdä tilasto eroavaisuuksista jaoteltuna hyötyliikuntaan ja muuhun liikuntaan?

Naisilla varmaankin menee noin.

Miehellä liikunta parisuhteessa lisääntyy jo siksi että vaikka onkin kaksi ihmistä puuhaamassa, naisen standardit kodin suhteen ovat niin paljon kovemmat. Roskat onkin vietävä useammin, imuroitava useammin, hajonnut lamppu onkin vaihdettava justnytheti, keittiön värit onkin huonot ja pitää rempata, ja sitä rataa.

Luulen että suhteessa miehellä hyötyliikunta lisääntyy, naisella muu liikunta vähenee.

Vierailija
34/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa kuinka tässäkin ketjussa naisista leivotaan joitain kodin hengettäriä ja miehen pelastajia.

Saastaisimmat asunnot on sinkkunaisilla ja äitylit syöttää lapsille eineksiä. 

Vierailija
35/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Sinkkuna joutuu hoitamaan itse kaikki juoksevat asiat, ei voi laittaa ketään toista asialle. Siinä niitä askeleita tulee :)

Nainen laittaa miehen aina asialle, koska miehellä askeleet lisääntyvät?

Vierailija
36/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipa taas yllätyksenä, että naiset päästävät kroppansa leviämään kun mies on saatu napatuksi.

Tulipa taas yllätyksenä, että eron jälkeen mies jää nyyhkimään paikalleen, alkaa ryyppäämään ja syö huonosti.

Näinhän siinä käy kun naiset eivät oikeaa rakkautta kykene tuntemaan.

Me miehet olemme tunteellisempia kuin naiset ja otamme kaiken hirveän tosissaan, toisin kuin naiset.

Vierailija
37/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä. Olen nainen ja minulla on ollut aina kova halu liikkua. Ja kavereina on monta samanlaista naista. Olen aina liikkunut, mutta monelle miehelle on ongelma, jos liikunta vie liikaa naisen aikaa.

Vierailija
38/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai että mies ei osaa pitää huolta terveydestään ilman parisuhdetta.

Parhaiten itsestään huolehtiva mies jonka tiedän, ei ole parisuhteessa.

Miten tämä liittyy ketjun aiheeseen?

Vierailija
39/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on jumissa kotitöiden parissa kun taas mies pakenee pitkille pyörä- juoksu- ja hiihtomaratoneilleen ja pallopeleihin. Erityisesti tämä korostuu lasten saamisen myötä. Miehellä on harrastuspäivät joista ei jousteta, nainen taas joustaa mieluummin kuin jättää kämpän räjähdystilaan ja lapset hoitamatta. Ihan tyypillinen kuvio.

Vierailija
40/47 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu tämä naisten teoria.

Kuulemma parisuhteessa ei ehdi liikkumaan kun miehet eivät auta riittävästi kotona.

Kuitenkin sinkkuna ja yksinhuoltajana ehtii, vaikkei ole miestä auttamassa ollenkaan.

Jotenkin kummasti tämä mammateoria passattavista vauvamiehistä ei muutenkaan toimi, ainakin minun tuntemani miehet kyllä tekevät kotonakin töitä.

Kallistun sen vaihtoehdon puolelle ettei suurinta osaa liikkuminen kiinnosta, mutta sinkkuna panostetaan sen aikaa että uusi höynäytettävä löytyy ja voi taas vetää niitä rakkaita herkkuja.