Tutkimus: parisuhde pysäyttää naisen – suhteen loppu miehen
Parisuhteen myötä miesten liikkuminen lisääntyy, mutta naisilla askeleiden määrä vähenee.
https://yle.fi/uutiset/3-10672072
"Tähän mennessä ihmisten aktiivisuutta mitanneet tutkimukset ovat kertoneet liikkumisen vähenevän iän myötä. Sen takia liikuntapedagogiikan professori Mirja Hirvensalo yllättyi Jyväskylän yliopiston askel-tutkimuksen tuloksista. (siirryt toiseen palveluun)
– Aikuisväestöllä yleensä tahti hidastuu, mutta tällä meidän tutkimusryhmällä liikunta lisääntyi, kertoo Hirvensalo.
Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa laskettiin yli tuhannelta 30–45-vuotiaalta heidän askeltensa määrä yhden viikon aikana vuonna 2007.
Askelten tallentamiseen käytettiin askelmittaria, sillä se antaa lahjomattoman tuloksen ihmisen aktiivisuudesta.
Selville saatiin askelten kokonaismäärä, joka jaettiin arkiaskeliin ja aerobisiin askeliin.
– Arkiaskel syntyy usein pienestäkin liikahduksesta. Tässä tutkimuksessa aerobiset askeleet tarkoittivat askelluksia, joita otettiin vähintään 60 minuutissa ja ainakin 10 minuutin ajan. Eli esimerkiksi työmatkan käveleminen tai liikuntaharrastus tuottivat aerobisia askeleita, sanoo Hirvensalo.
Neljän vuoden kuluttua tutkimukseen osallistuvien askeleet mitattiin uudelleen. Samalla selvitettiin myös muutokset tutkittavien elämäntilanteissa ja siviilisäädyssä.
Parisuhde vie naisen askeleet
Vuonna 2011 tehty seurantamittaus kertoi, että elämäntilanteiden muutokset muuttavat myös ihmisen liikkumista. Tässä miehet ja naiset eroavat toisistaan aika lailla, kertoo tutkijatohtori Kasper Salin.
– Jos löytyi uusi puoliso, niin naisilla askeleet tuppasivat vähentymään kun taas miehillä askeleet lisääntyivät puolison löytymisen myötä.
Syitä naisten askelten vähentymiseen voi vain arvailla, sanoo Salin.
– Uuden kumppanin myötä nainen voi esimerkiksi saada käyttöönsä auton, kun aiemmin on liikkunut kävellen tai käyttänyt julkista liikennettä, arvioi Salin.
Mirja Hirvensalo kertoo, että aiempien tutkimusten tuloksista tiedetään jo ennestään, että naisten askeleet vähentyvät, kun perheeseen tulee lapsia.
– Sehän voi olla naisilla myös sohvan nurkkaan käpertymistä ja rauhoittumista, että ei tarvitsekaan olla liikkeellä koko ajan, kun kumppani on löytynyt, sanoo Hirvensalo.
Parempi toimeentulo liikuttaa
Tutkimuksen keskeisin havainto aerobisten eli liikunta-askeleiden muutoksissa oli se, että ne olivat yhteydessä ihmisen sosioekonomiseen asemaan.
Etenkin paremmin toimeentulevilla liikunnan määrä lisääntyi tutkimusjakson aikana, kertoo Kasper Salin.
– Ehkä se on tietoisuutta fyysisen aktiivisuuden hyödyistä, hän arvioi.
Hyvätuloisilla liikunnan harrastaminen ei myöskään ole rahasta kiinni ja etenkin viikonloppuisin liikkumiseen voi olla enemmän aikaa.
– Tutkimuksessa liikunta-askeleet lisääntyivät hyvätuloisilla nimenomaan viikonloppuisin, sanoo Salin.
Ero pysäyttää miehen
Naiset ovat siis aktiivisia liikkujia, kunnes päätyvät parisuhteeseen. Miehillä käy juuri toisinpäin: liikunta lakkaa, kun mies eroaa.
– Toisista tutkimuksista tiedämme parisuhteen loppumisesta sen, että ero näkyy miesten terveystottumuksissa, kertoo Mirja Hirvensalo.
Miesten ravitsemustottumukset heikentyvät, alkoholin käyttö lisääntyy ja fyysinen aktiivisuus vähenee. Tämän osoitti myös Jyväskylän yliopiston askeltutkimus. Naiset sen sijaan jatkavat liikkumistaan eron jälkeen."
"Tästä on kyse
Jyväskylän yliopiston tutkimuksessa laskettiin askeleita kahtena eri vuotena.
Tutkimuksessa laskettiin yli tuhannelta 30–45-vuotiaalta heidän askeltensa määrä yhden viikon aikana vuonna 2007.
Neljän vuoden kuluttua tutkimukseen osallistuvien askeleet mitattiin uudelleen.
Elämäntilanteiden muutokset muuttavat myös ihmisen liikkumista, mutta tässä miehet ja naiset eroavat toisistaan aika lailla."
Kommentit (47)
Sinkkuna joutuu hoitamaan itse kaikki juoksevat asiat, ei voi laittaa ketään toista asialle. Siinä niitä askeleita tulee :)
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että olen suhteissa huomannut samaa. Moni nainen salavaivihkaa vähentää liikuntaa ja alkaa nauttimaan enemmän herkkuja miehen kanssa.
Jos mies on lukittu, ei enää tarvitse olla hoikka ja kaunis :)
Mutta tämä saattaa osoittautua harhaluuloksi.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa taas yllätyksenä, että naiset päästävät kroppansa leviämään kun mies on saatu napatuksi.
Tai että mies ei osaa pitää huolta terveydestään ilman parisuhdetta.
Mulle jäi tästä tekstistä käteen, että naisten askeleet vähenee, koska ne alkavat pitää miehestä huolta -> ovat enemmän kotona, kun taas miesten askeleet lisääntyy, koska niillä on nainen kotona huolehtimassa...
Vierailija kirjoitti:
Mulle jäi tästä tekstistä käteen, että naisten askeleet vähenee, koska ne alkavat pitää miehestä huolta -> ovat enemmän kotona, kun taas miesten askeleet lisääntyy, koska niillä on nainen kotona huolehtimassa...
Just...Mulle jäi tästä käteen, että jotenkin on aina käännettävä asiat niin, että mies nähdään negatiivisessa valossa.
Olen vähentänyt liikkumista parisuhteen myötä. Miehen ja lasten kanssa kuljemme useammin autolla kun sinkkuna jaksoi suhata pyörällä. Ei vain innosta kolmen alle kouluikäisen äitinä. Olen kuitenkin aloittanut baletin ja jazz-tanssin lasten synnyttyä juuri sen vuoksi kun hyötyliikunta arjessa on vähentynyt (toki lasten kanssa tulee remuttua, mutta kokonaisuudessaan kuitenkin). Joogaa ja pilatesta harrastin ennen lapsia, mutta nykyään satunnaisemmin. Miehen liikkumisista sinkkuaikoina en tiedä, on tainnut myös vähentyä kun ei ihan joka ilta kerkeä pelaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa taas yllätyksenä, että naiset päästävät kroppansa leviämään kun mies on saatu napatuksi.
Ai miehen huono teveydentilako naista lihottaa?
Mitä? Eihän tuo lauseesi liity mitenkään edelliseen viestiin.
Nainen alkaa käyttää miehen autoa, joten mies joutuu kävelemään enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Juuri päinvastoin. Nainen juoksuttaa miestä asioillaan ympäri kaupunkia ja lorvii itse kotosalla. Jos jonnekin menee, niin käyttää siihen miehen autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just...Mulle jäi tästä käteen, että jotenkin on aina käännettävä asiat niin, että mies nähdään negatiivisessa valossa.
Öö heti pari ekaa viestiähän taas haukkui naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri päinvastoin. Nainen juoksuttaa miestä asioillaan ympäri kaupunkia ja lorvii itse kotosalla. Jos jonnekin menee, niin käyttää siihen miehen autoa.
Ja mies sieltä asioilta palatessaan voi palata valmiiseen pöytään, riisua vaatteet pyykkikorin viereen, jättää rannut pönttöön ja sen jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin nukkumaan valitettuaan naiselleen, kun tämä on taas vaan lorvinut kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai miehen huono teveydentilako naista lihottaa?
Lukiko siellä tekstissä jossain jotain lihomisesta? Mielestäni vain askelista oli puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa taas yllätyksenä, että eron jälkeen mies jää nyyhkimään paikalleen, alkaa ryyppäämään ja syö huonosti.
Näinhän siinä käy kun naiset eivät oikeaa rakkautta kykene tuntemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mies sieltä asioilta palatessaan voi palata valmiiseen pöytään, riisua vaatteet pyykkikorin viereen, jättää rannut pönttöön ja sen jälkeen pujahtaa puhtaisiin lakanoihin nukkumaan valitettuaan naiselleen, kun tämä on taas vaan lorvinut kotona.
Nuo työt ovat vielä tekemättä, kun mies palaa kotiin, sillä nainen on koko päivän tehnyt kotitöiden sijaan metatöitä ja somettanut. On ollut kova kiire verhojen värejä ja kynttelikköjen paikkoja pohtiessa ja siitä vauvapalstalle ja Facebookiin kirjoittaessa.
Ei liity varsinaisesti parisuhteeseen, mutta parisuhteen myötä muutin keskikaupungilta maalle ja huomasin että naiset ovat yllätyksekseni pulskempia maalla kuin kaupungissa. Luulisi päinvastaista.
Kauhukseni aloin itsekin lihoa, vaikka kuntoilin edelleen sen tunti/päivä.
Aloin analysoida tilannetta. Maaseudulla lähikauppaan ja muihin palveluihin on usein se 5km. Auto on aikalailla välttämätön. Kaupungissa auto on lähinnä rasite, kun ei löydy parkkipaikkoja ja ruuhka-aikana olet kävellen nopeammin perillä. Kaupungissa on shoppailumahdollisuuksia naisille aivan eri mittakaavassa kuin pienessä kirkonkylässä missä ei ole kuin yksi etäisesti vaatekauppaa muistuttava pulju, jossa myydään verkkareita ja kumisaappaita. Maaseudulla ei nainen voi suorittaa rivakkaa shoppailuturneeta, joka myös polttaa kaloreita.
Tärkein syy ehkä on naisen muuttunut ruokavalio. Ennen söin ns. Kaninruokaa, mutta kun mies tuli kuvioihin, tuli hänen mukanaan myös kaikenlainen mättöruoka. Harvassa perheessä kai kokataan kummallekin eri safkat. Miehen ruokavalio muuttuu ehkä terveellisemmäksi mutta nainen omii epäterveellisiä ruokailutottumuksia.
Tyhmintä, mitä nainen voi tehdä, on lopettaa kuntoilu kun mies tulee kuvioihin. Mies varmasti kestää sen muutaman tunnin illassa silloin tällöin yksin, kun nainen piipahtaa punttisalilla. Aika moni nainen jostain syystä lopettaa kuntoiluharrastuksen kun löytää miehen. Ihan kuin sitä energiaa ei enää löytyisi työn ja miehen viedessä kaiken. Nainen tuntuu usein lopettavan muutkin fiksut harrastukset löytäessään miehen.
Sääntö- ja tekijänoikeusrikkomus. Miten vaikeaa on referoida ja laittaa lähde?
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, että olen suhteissa huomannut samaa. Moni nainen salavaivihkaa vähentää liikuntaa ja alkaa nauttimaan enemmän herkkuja miehen kanssa.
Mitäs kun en ollut hoikka ja kaunis silloinkaan, kun miehen tapasin?
Kun mies on napattu, nainen voi plösähtää.
Kun mies jääkin sinkuksi, on pakko tehdä kropalleen jotain, kun ei kukaan plösöä miestä huoli.
Vierailija kirjoitti:
Olen paljon liikuntaa harrastava nainen eli liikuntaan menee myös aikaa. Se on monille miehille ongelma ja tulee paljon riitoja, kun olen treeneissä. Ymmärrän toki, että voi olla sietämätöntä, jos toinen on koko ajan menossa. Sen vuoksi päätin, että on hyvä, jos mieskin harrastaa liikuntaa. Moni toki sanoo harrastavansa, mutta tarkoittavat urheilun katsomista sohvalla maaten. Keksin sitten pyytää yhtä miestä ekoilla treffeillä lenkille ja nyt olemme olleet yhdessä melkein kolme vuotta. Liikumme nykyisin edelleen, mutta usein yhdessä.