Hyperemeesiä ei ymmärretä! Siis edes lääkärit.
Nulla on jokaisessa kolmessa raskaudessa hyperemeesi eli KOKO RASKAUDEN kestävä raju pahoinvointi ja oksentelu. Se on aivan tauotonta, 24/7 ja pysyy vähän aisoissa sillä että syön koko ajan. Puolen tunnin välein pitää syödä jotain vaikkei ole nälkä eikä maistu. Mutta jos en syö, seuraa kymmenien oksennusten sarjalaatoittainen vessassa, kouristelut ja joskus pyörtyminen. Yrjöän niin kauan että sappinesteet lentää, se on jotain aivan kamalaa.
Tuon jaykuvan syömisen takiasitten lihon. En haluaisi syödä, mutta jumaliste on pakko, olo on aivn hirveä koko ajan ja pelkään niitä oksennuskohtauksia niin paljon.
Lääkärit ei oikein ymmärrä tilaa, siis sitä miten hirveä oksennustauti/merisairaus on 24/7 päällä, yölläkin oksentelen.
Edellisessä raskaudessa en saanut sairauslomaa ollenkaan. Työterveyslekuri on sitä mueltä että raskaus ei olesairaus. Oksentelun työpaikan seinät, käytävät ja vessat ja kokouksissa koko ajan pyörtymisen partaalla sinnittelin. Olin ä-loman alkuun töissä vaikka olisin todellakin kuulunut saikulle.
Ekassa rasksudessa en päässyt tippaan vaikkaoli hellekesä, kuivuin ja pyörryin. Viimein pyörtymisen jälkeen pääsin 2 TUNNIKSI tiputukseen. Lääkäri sanoi että töihin vaan!
Nyt kolmas raskaus menossa ja neuvolantäti on aivan sadisti. Tän jatkuvan syömisen takia joka raskaus on tuonut 25kg lisäpainoa (jonka olen saanut aina pois heti iun pahoinvointi lakannut). Täsdäkin raskaudessa kiloja tullut rv 12 mennessä 9kg. Tiedän, psljon, mutta en voi tehdä sille mitään, mun on PAKKO syödä vaikken halua. Nyt neuvolantäti ”pskotti” että mun pitää käydä jumpassa niinkuin ennenkin, koska paino nousee liian nopeaan. Käyn 4 krt viikossa ryhmäliikunnassa. Olen mennyt sinne nyt väkipakolla pahoinvoivana, mukana oksennuspussi ja evästä. Hypin ja jumppaan pyörtymisen rajamailla, olen oksentanut pussiin ja kerran liki tippunut spinningpyörän päältä kun taju katosi.
En jaksa enää. Oon ihan poikki. Meniskö kukasn oksennustaudissa tai merisairaudessa tai krapulassa jumppaan? Entä töihin päivästä toiseen? Entä jaksaisiko kaikki samat velvoitteet kuin terveenä?
En jumalvita jaksa enää. Kukaan ei tunnu tajuavan mitä helvettiä tää on. Sairaslomaa ei anneta, käsketään vasn reipastua. Hyperemeesi diagnoosi ehkä jopa snnetaan, mutta ei lääkketä tai mitään apua. Ketään ei kiinnosta, ja pahinta on ylenkatseiset ohjeet ”reipastu vähän”
Eikö jumaliste kukaan tajua että oon SAIRAS! Ihan helvetin kipee. Koko ajan. Koko 9 jkk. Oksennan vielä aina synnytyssalissakin.
Jos olisin mies niin varmasn saisin9 kk saikkua mutta naisen arvo on mitätön, sua ei kukaan auta eikä ees kuuntele.
Kommentit (65)
Kyllä nykyajan ihmiset on sanoinkuvaamattomia hirviöitä. Tässäkin ketjussa niin uskomattomia vastauksia ja syyttelyitä että en ikimaailmassa kehtaisi kirjoittaa mitään tuollaista edes anonyyminä.
Muutama on ystävällinen, suurin osa ilkeitä ja pahoja korppikotkia jotka nokkii silmään.
Jos jotain oon oppinut niin IKINÄ ei pidä kertoa omista huolistaan tai hädästään av:lla, paskaa sataa. Kannattaa kysyä ”naapurin Pirjon” tai ”tuttavan” tilanteesta, silloin saa asiallisia kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jo luulin, että ammattivalittaja on keksinyt itselleen uuden hienon kuulosen sairauden.
En ole palstan ammattivalittaja. Olen raskaana oleva uupunut hyperemeetikko joka oksennellen yrittää hoitaa työnsä, lapsensa, velvoitteensa ja harrastuksensa väkipakolla.
Tiesittekö että ulkomailla tähän tilaaan saa LÄÄKKEET? Suomessa ei. Ja hyperemeesi on ihan oikeadiagnoosi muutenkin eikä leikkisairaus. Kivoja kommentteja tulee taas palstalta. ”Luulosairaus”... ei v*ttu...
Ap
Palstalla on aina tyhmiä kommentteja, ikävä kyllä. Tuo on ihan hullua, että lääkkeitä olis, mutta niitä ei saa Suomessa!! Niin tyypillistä suomalaista touhua.
Hyperemeesistä aiemmin kärsinyt tässä myös. Neuvolan henkilökunta ei tiedä hyperemeesistä yhtään mitään. Eikä tiedä arvauskeskus- tai työterveyslääkäri. Ovat lukeneet asiasta yhdessä sivulauseessa naistentautien oppikirjassa.
Vain synnytyspolilla olevat erikoislääkärit tunnistaa ja tiedostaa tilan. Ihan ajanhukkaa yrittää yleislääkärille selittää oireita, eivät tiedä koko asiasta mitään.
Eniten itse olin pettynyt neuvolaan, huomasin nopeasti että th ei ollut mikään penaalin terävin kynä.
Itselläni on näköjään käynyt tuuri kun työterveyslääkäri määräsi heti saikkua, kun näki minut. Ei kyseenalaistanut mitään, toivotti vain parempia vointeja ja neuvoi mitä pitää tehdä jos määrätty saikku ei riitä. Eli kyllä niitä hyviäkin lääkäreitä on.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole hyperemeesiä, mutta hirveä pahoinvointi muuten jo yli 2kk ja EI TODELLAKAAN SAA LÄÄKKEITÄ! Olen käynyt 3 eri lääkärillä ja yksikään ei anna esim postafeniä kun sikiövauriot uhkana.
Tää on musta koko ketjun tärkein pointti että naisten kärsimystä vähätellään. Mun kohdalla näin kävi myös ja sanottiin että koita nyt vaan kestää.Sanottasko näin muussa tilanteessa? Ei varmasti. Raskaus on tila jossa raskaanaolevaa saa kohdella miten tahansa.
Olisit itse halunnut lääkettä jossa sikiövauriot uhkana......?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole hyperemeesiä, mutta hirveä pahoinvointi muuten jo yli 2kk ja EI TODELLAKAAN SAA LÄÄKKEITÄ! Olen käynyt 3 eri lääkärillä ja yksikään ei anna esim postafeniä kun sikiövauriot uhkana.
Tää on musta koko ketjun tärkein pointti että naisten kärsimystä vähätellään. Mun kohdalla näin kävi myös ja sanottiin että koita nyt vaan kestää.Sanottasko näin muussa tilanteessa? Ei varmasti. Raskaus on tila jossa raskaanaolevaa saa kohdella miten tahansa.
Olisit itse halunnut lääkettä jossa sikiövauriot uhkana......?
Uhka on hypoteettinen. Ulkomailla tätä lääkettä annetaan ja terveitä lapsia syntyy.
Ohis mutta mulle tuli painoa liki 40kg raskaudessa. 65kg - 103 kg. Eikä tullut herkuttelulla.
Joten 25 kg painonnousu on normisettiä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolalääkärit yleensä kyllä ymmärtää, pitäiskö sun pyytää päästä sellaisella ja pyytää sairauslomaa? Ja vaihda terveydenhoitajaa jos olette aivan eri sivulla?
Miksi ihmeessä olet noin muiden vietävissä, eihän nyt kukaan järkevä lähde oksennuspussin kanssa salille. Ja oksentelit työpaikan seinätkin, onkohan nyt vähän liikaa sitä stabiloa käytelty? Lähtee järkevästä tekstistä pointti kokonaan, kun menee ihan överiksi tarina.
No, huomaa että et ole hyperemeesistä kärsinyt. Oksennus tulee tosiaan heti seinään, lattiaan, kauppaan - missä satut olemaankin - sitä ei voi kontrolloida eikä ehdi vessaan. Oksupussi on aina mukana.
Kiitokset ”ystävällisistä” kommenteista, olet yhtä vähättelevä kuin työterveyslääkäri.Ps. Joissain työpaikoissa työnantaja kelpuuttaa vain oman tt-lääkärin sairasloman eli ei muiden myöntämiä saikkuja.
Ap
Jos vain oma tt-lääkäri kelpaa diagnosoimaan työkyvyttömyyden, työnantaja rikkoo lakia ja työehtosopimusta. Soita ammattiliittoosi.
Suosittelen jääpaloja pahoinvointiin.
Miten muka edes hoitaisit itseäsi kotona, noin paha hyperemeesi hoidetaan sairaalaosastolla (koettu ja nähty). Oletko valmis makaamaan tipassa siellä synnytykseen asti ja maksamaan hoitopäivämaksut?
Vierailija kirjoitti:
Talidomidikeissin jälkeen varmaan ajatellaan että parempi äidin kärsiä kuin sen vauvan.
Miksi ap on tehnyt vielä kolmannenkin lapsen? Ei opi virheistään?
Jos on oikeasti noin paha olo, ei PYSTY menemään töihin ja jumppaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikeasti noin paha olo, ei PYSTY menemään töihin ja jumppaan.
Tässä olet väärässä. Munkin pitää kovasta pahoinvoinnista riippumatta tehdä fyysinen työni. Kun on pakko, on pakko. Mulla toki vähän eri kun oon yrittäjä mutta tiedän tunteen.
Lisäksi on pakko hoitaa kotityöt ja lapset, koska on PAKKO. Ei niitä heitteillekään voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Talidomidikeissin jälkeen varmaan ajatellaan että parempi äidin kärsiä kuin sen vauvan.
Miksi ap on tehnyt vielä kolmannenkin lapsen? Ei opi virheistään?
Lapset eivät ole virheitä, i-di-oot-ti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolalääkärit yleensä kyllä ymmärtää, pitäiskö sun pyytää päästä sellaisella ja pyytää sairauslomaa? Ja vaihda terveydenhoitajaa jos olette aivan eri sivulla?
Miksi ihmeessä olet noin muiden vietävissä, eihän nyt kukaan järkevä lähde oksennuspussin kanssa salille. Ja oksentelit työpaikan seinätkin, onkohan nyt vähän liikaa sitä stabiloa käytelty? Lähtee järkevästä tekstistä pointti kokonaan, kun menee ihan överiksi tarina.
No, huomaa että et ole hyperemeesistä kärsinyt. Oksennus tulee tosiaan heti seinään, lattiaan, kauppaan - missä satut olemaankin - sitä ei voi kontrolloida eikä ehdi vessaan. Oksupussi on aina mukana.
Kiitokset ”ystävällisistä” kommenteista, olet yhtä vähättelevä kuin työterveyslääkäri.Ps. Joissain työpaikoissa työnantaja kelpuuttaa vain oman tt-lääkärin sairasloman eli ei muiden myöntämiä saikkuja.
Ap
Jos vain oma tt-lääkäri kelpaa diagnosoimaan työkyvyttömyyden, työnantaja rikkoo lakia ja työehtosopimusta. Soita ammattiliittoosi.
Suosittelen jääpaloja pahoinvointiin.
Miten muka edes hoitaisit itseäsi kotona, noin paha hyperemeesi hoidetaan sairaalaosastolla (koettu ja nähty). Oletko valmis makaamaan tipassa siellä synnytykseen asti ja maksamaan hoitopäivämaksut?
Et tiedä mitään. Hyperemeesiä on eri asteista. Minä en päässyt osastolle vaikka pyysin. Tipassa sain käväistä kolmesti viikossa.
Miten joku voi syödä duunissa koko ajan?
Ap:n virhe on varmaan tuo, että "lääkitsee" itseään tekemällä itsestään syöttöporsaan. Kannattaisi varmaan ennemmin oksennella ja antaa painon pudota jokunen viikko ja juosta siellä päivystyksessä tipassa kun alkaa olla huonossa kunnossa, niin varmaan tyhmempikin lääkäri alkaisi tajuta homman.
Nythän Ap on itse luonut tilanteen, jossa ongelma ei ole (ainakaan vähän yksinkertaisemman lääkärin mielestä) ylenpalttinen oksentelu vaan hänen tolkuton syöminen. Silloin on ihan loogista lähteä ehdottamaan jumppaa.
Ja tosiaan, yksityiselle olisi varmaan kannattanut hakeutua jo silloin 2 raskautta aiemmin...
En osaa sanoa mua kun tsemppiä ap. Kuulostaa todella raskaalle jo ilman muiden vähättelyä.
Minä sain kokea tuota samaa kun odotin kolmatta lastani, yksikään ihminen ei uskonut että syöminen helpottaa. Sain myös outoja kohtauksia joissa tärisin, sydän löi tuhatta ja sataa, tajunnan taso laski. Eipä nuokaan kiinnostanut ketään kun edelliset raskaudet oli menneet hyvin. Pahoinvointi oli kyllä jotain ihan hirveää, ja kun siihen syömiseen olisikin riittänyt joku omena tai porkkana niin kiva mutta kun ei. Söin paljon leipää ja ihan ruokaa, tottakai se sitten näkyy painossa.
I feel you, ap. Itsellä ollut sama vaiva kahdessa raskaudessa ja kolmatta ei tule. Tuo on niin hirveää, etten todellakaan toivo sitä kenellekään. Olo on niin järkyttävä aivan koko ajan, ihan kuin mädäntyisi sisältä ja olisi vuosisadan pahin krapula 24/7. Yöllä ei pahoinvoinnin takia pystynyt nukkumaan. Itsellä tuota kesti siis raskauden alusta loppuun saakka ja päättyi sitten synnytyksessä kuin seinään.
Voin sanoa, ettei tuohon itsellä ainakaan auttanut lääkkeet (kokeilin kahta erilaista, ensimmäistä lakkasin syömästä, kun lopulta silkka purkin näkeminen aiheutti oksennusreaktion, koska maistuivat niin pahalta), ei akupunktio tai akurannekkeet, ei mikään. Ainoat jotka estivät pahoinvointia pahenemasta olivat syöminen ja lepääminen. Välillä pystyin käymään töissä keikkaluonteisesti ja se meni suhteellisen hyvin, mutta sen jälkeen homma äityi kahta kauheammaksi joka kerta.
Minä myös lihoin (joskin ihan normaalisti) raskauden aikana, todennäköisesti siksi, että mieleni teki syödä lähinnä ranskalaisia ja muuta rasvaista. Juominen oli lähes mahdotonta, mutta pureskelin jääpaloja päivät pitkät. Tosiaan ketään, ei ketään lääkäriä tuntunut kiinnostavan koko asia. Itse sain saikkua, mutta muuten kommentointi oli luokkaa "kyllä se kohta loppuu ja viimeistään synnytyksessä" ja "se on ihan normaalia, vaikkei kaikilla sellaista olekaan, ei syytä huoleen." Ei paljon nuo kommentit lämmittäneet, kun olo olo niin hirveä että tuntui että voisin koska vaan räjähtää mätäpaiseena vastaanottohuoneen seinille.
Tuntuu ihan uskomattomalta, ettei kukaan asiantuntija ole vaivautunut selvittämään mistä hyperemeesi voisi johtua. Itse olen järkeillyt asian niin, että koska sitä on lähes mahdoton lääkitä joka tapauksessa (vrt. talidomidi), ei sen tutkimiseen kannata tuhlata resursseja, kun ei siitä rahaa kuitenkaan saa poikimaan.
Joka tapauksessa lähetän tukea ja lämpimiä ajatuksia, ap. Muistan vieläkin, miten hirveältä myös ihmisten asenne tuntui. Koeta kestää!!!
ja mitäs lääkkeet arvon rouvat on vailla?? talidomidia pitää olla???
suurinta osaa lääkkeitä ei olla tutkittu raskaana olevilla. tällöin ei ole mitään takeita sikiövaurioista. ilmeisesti se ei sitten haittaisi jos syntyisi epämuodostunut lapsi.
Vierailija kirjoitti:
ja mitäs lääkkeet arvon rouvat on vailla?? talidomidia pitää olla???
suurinta osaa lääkkeitä ei olla tutkittu raskaana olevilla. tällöin ei ole mitään takeita sikiövaurioista. ilmeisesti se ei sitten haittaisi jos syntyisi epämuodostunut lapsi.
Kuule, voin kertoa sinulle että jotkut päätyvät aborttiin hyperemeesin vuoksi, ja kannattaa huomata että abortin saa vain raskauden alkuvaiheessa, eli heidän pahoinvointinsa ei ole silloin kestänyt yhdeksää kuukautta. Tuo pahoinvointi vaan on jotain aivan hirveää. Ei kukaan tietenkään epämuodostumia halua, mutta kyllä saa toivoa, että ammattilaiset pyrkisivät löytämään jonkinlaisen oikeasti toimivan avun, esimerkiksi lääkkeen, joka helpottaisi tuota helvetillistä oloa.
No, kyllä sä akupunktioon pääset. Se voi lopettaa pahoinvoinnin kuin seinään koko loppuraskauden ajaksi.