Hyperemeesiä ei ymmärretä! Siis edes lääkärit.
Nulla on jokaisessa kolmessa raskaudessa hyperemeesi eli KOKO RASKAUDEN kestävä raju pahoinvointi ja oksentelu. Se on aivan tauotonta, 24/7 ja pysyy vähän aisoissa sillä että syön koko ajan. Puolen tunnin välein pitää syödä jotain vaikkei ole nälkä eikä maistu. Mutta jos en syö, seuraa kymmenien oksennusten sarjalaatoittainen vessassa, kouristelut ja joskus pyörtyminen. Yrjöän niin kauan että sappinesteet lentää, se on jotain aivan kamalaa.
Tuon jaykuvan syömisen takiasitten lihon. En haluaisi syödä, mutta jumaliste on pakko, olo on aivn hirveä koko ajan ja pelkään niitä oksennuskohtauksia niin paljon.
Lääkärit ei oikein ymmärrä tilaa, siis sitä miten hirveä oksennustauti/merisairaus on 24/7 päällä, yölläkin oksentelen.
Edellisessä raskaudessa en saanut sairauslomaa ollenkaan. Työterveyslekuri on sitä mueltä että raskaus ei olesairaus. Oksentelun työpaikan seinät, käytävät ja vessat ja kokouksissa koko ajan pyörtymisen partaalla sinnittelin. Olin ä-loman alkuun töissä vaikka olisin todellakin kuulunut saikulle.
Ekassa rasksudessa en päässyt tippaan vaikkaoli hellekesä, kuivuin ja pyörryin. Viimein pyörtymisen jälkeen pääsin 2 TUNNIKSI tiputukseen. Lääkäri sanoi että töihin vaan!
Nyt kolmas raskaus menossa ja neuvolantäti on aivan sadisti. Tän jatkuvan syömisen takia joka raskaus on tuonut 25kg lisäpainoa (jonka olen saanut aina pois heti iun pahoinvointi lakannut). Täsdäkin raskaudessa kiloja tullut rv 12 mennessä 9kg. Tiedän, psljon, mutta en voi tehdä sille mitään, mun on PAKKO syödä vaikken halua. Nyt neuvolantäti ”pskotti” että mun pitää käydä jumpassa niinkuin ennenkin, koska paino nousee liian nopeaan. Käyn 4 krt viikossa ryhmäliikunnassa. Olen mennyt sinne nyt väkipakolla pahoinvoivana, mukana oksennuspussi ja evästä. Hypin ja jumppaan pyörtymisen rajamailla, olen oksentanut pussiin ja kerran liki tippunut spinningpyörän päältä kun taju katosi.
En jaksa enää. Oon ihan poikki. Meniskö kukasn oksennustaudissa tai merisairaudessa tai krapulassa jumppaan? Entä töihin päivästä toiseen? Entä jaksaisiko kaikki samat velvoitteet kuin terveenä?
En jumalvita jaksa enää. Kukaan ei tunnu tajuavan mitä helvettiä tää on. Sairaslomaa ei anneta, käsketään vasn reipastua. Hyperemeesi diagnoosi ehkä jopa snnetaan, mutta ei lääkketä tai mitään apua. Ketään ei kiinnosta, ja pahinta on ylenkatseiset ohjeet ”reipastu vähän”
Eikö jumaliste kukaan tajua että oon SAIRAS! Ihan helvetin kipee. Koko ajan. Koko 9 jkk. Oksennan vielä aina synnytyssalissakin.
Jos olisin mies niin varmasn saisin9 kk saikkua mutta naisen arvo on mitätön, sua ei kukaan auta eikä ees kuuntele.
Kommentit (65)
Akupunktiosta apu raskauspahoinvointiin
Monet ovat löytäneet avun akupunktiosta ja pahoinvointi on lakannut muutaman hoitokerran jälkeen.
Raskauspahoinnissa akulääkäri pyrkii lieventämään tai jopa hävittämään pahoinvoinnin ja oksentelun.
Sihvonen kertoo, että nimenomaan pahoinvoinnin ja oksentelun hoitoa akupunktiolla on tutkittu paljon maailmalla.
- Tutkimustulokset ovat sen verran luotettavia, että niiden perusteella voidaan sanoa, että akupunktion vaikuttavuudesta pahoinvointiin on tieteellistä näyttöä. Pahoinvoinnin hoito on niitä ainoita asioita, missä akupunktio on saanut tiedemaailman hyväksynnän.
Kun raskaana oleva nainen saapuu Sihvosen tai jonkun muun akulääkärin vastaanotolle, hänelle laitetaan molempiin ranteisiin neulat neiguan-pisteisiin. Neulojen kanssa ollaan paikallaan 20-30 minuuttia.
- Hoito tehoaa aika hyvin. Harva pääsee eroon pahoinvoinnista yhdellä kerralla, mutta jo toisen kerran jälkeen olo alkaa helpottaa. Useita hoitokertoja ei tarvita.
- Hoito soveltuu hyvin raskaana oleville, koska siinä ei käytetä mitään lääkeaineita, Sihvonen täsmentää.
FAKTAA AKUPUNKTIOSTA
Akupunktio on vanha kiinalainen hoitomenetelmä, joka muodostaa hyvin tärkeän osan kiinalaista lääketiedettä.
Suomessa akupunktio on hyväksytty virallisen lääketieteen hoitomenetelmien rinnalle.
90-luvulla ystävätär kärsi samasta (kolmosraskaus), vanha lääkäri kirjoitti lääkekonjakkia (1 tl muistaakseni 1 x 3). Uskomatonta, mutta se auttoi. :o Toki hänellä oli myös pitkiä sairaslomakausia, työterveyslääkäri kirjoitti em. sairaslomat, joten ei työnantajalla ollut tähän mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin unohtu laittaa se että työterveyslääkäri joka sanoo että ”raskaus ei ole siraus, reipastu nyt” on tietenkin MIES. ;)
ApJa "neuvolantäti" (wtf? Kuka aikuinen noin puhuu??) oli varmaan mies kanssa.
Hanki apua tuohon sun ongelmaan. Enkä tarkoita tuota tekaistua pahoinvointia. Kyllä oikeasti vaikeasti oireilleet ja rehelliset ovat saaneet saikkua. Feikkajille sitä ei myönnetä.
Vai että 24/7 pahoinvoiva lihoo tuolla tavalla.. pliis.
Tämäkään urpo ei tiedä mikä on hyperemeesi.
Tiedän kyllä, mutta en usko ap:ta. Kukaan ei liho mitenkään noin paljon, jos oikeesti jatkuvasti oksentelee koko raskauden ajan. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Lisäksi on todella epäuskottavaa, että useampi asiantuntija ehdottelisi jumppaa eikä anna saikkua eikä "kukaan usko mitään". Joopa joo.
Myös lääkärin kommentointi tämän sukupuolen perusteella viittaa vahvaa marttyrointipersoonaan. Mies ei ilmeisesti saisi tehdä työtään samalla tavalla kuin nainen?
Nii ja käy vielä usemman kerran viikossa jumpassakin!
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista. Itse olen juuri saikulla samasta syystä. Sain saikkua ongelmitta ja pyytämällä, ja uskon että minusta varmasti näki ulkoisestikin etten ole kunnossa. Olen myös laihtunut 2 kiloa tässä kolmen viikon aikana.
Niin ja pakko lisätä, etten voisi kuvitellakaan lähteväni jumppaan. En pääse edes roskia viemään saati pysty laittamaan tiskejä tms. Makaan vain paikoillani ja oksentelen.
Ohis, itsekin oksentelin paljon mutta silti lihoin 30 kg. Mulla tuli diabetes ja aineenvaihduntasairaus. Raskaus muuttaa koko elimistön toiminnan.
Itsekseen lähti ilman laihduttamista joka gramma pois.
Onpa ilkeitä ihmisiä, täällä on turha keskustella. Mun on pakko painonnousun takia liikkua, oli paska olo tai ei. Mutta heippa, en jaksa enää lukea ilkeitä viestejä, ilmankin on epätoivoinen olo eikä mitään lääkkeitä tähän tilaan (olen niitä pyytänyt muutamaan otteeseen, ei anneta).
Ap
Kyllä sairasta porukkaa täällä. Hädässä olevaa ihmistä autetaan, eikä vittuilla ja haukuta. Ootteko hulluja kaikki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei voi valikoida lääkärintodistuksen kirjoittajaa. Eiköhän jokinen erikoistunut lääkäri ole oman alansa asiantuntija.
Kyllä voi valikoida. Työnantaja saa pyytää uuden arvion nimeämältään lääkäriltä eli ei ole pakko hyväksyä ulkopuolisen kirjoittamaa saikkua. T. HR
Itseasiassa tässä tilanteessa on perusteltua, että työkykyä arvioi naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. Työterveyslääkärillä ei ole asiaan vaadittavaa ammattitaitoa. Eri asia olisi, jos kyseessä olisi jokin yleislääkäritasoinen vaiva.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolalääkärit yleensä kyllä ymmärtää, pitäiskö sun pyytää päästä sellaisella ja pyytää sairauslomaa? Ja vaihda terveydenhoitajaa jos olette aivan eri sivulla?
Miksi ihmeessä olet noin muiden vietävissä, eihän nyt kukaan järkevä lähde oksennuspussin kanssa salille. Ja oksentelit työpaikan seinätkin, onkohan nyt vähän liikaa sitä stabiloa käytelty? Lähtee järkevästä tekstistä pointti kokonaan, kun menee ihan överiksi tarina.
Vois luulla et kukaan ei halua työpaikalle seinille ja käytäviin jatkuvasti oksentavaa työntekijää...
Siis mitä pomosi ja työkaverisi sanovat kun oksentelet lattialle ja seinille?
Ihan hullulta kuulostaa. Meillä ainakin passitettaisiin välittömästi kotiin.
No meillä oli työssä 9 kk oksentava ja kyllä se välillä pakotettiin jotenkin töihin. Ei kellekään voi antaa 9 kk sairaslomaa! Hyvin pärjäsi kun oli ämpäri työhuoneessa.
Kuulkaa, nykypäivän työelämä on raadollista, mikään yksityiselämän asia ei saa estää työntekoa!
T. Natsityönantajan palkkalistoilla oleva, meillä ei saa mitään joustoja eikä saikkujakaan aina hyväksytä
Typerä ketju. Kaikki möykkää omiaan eikä kukaan tajua koko jutun pointtia.
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli työssä 9 kk oksentava ja kyllä se välillä pakotettiin jotenkin töihin. Ei kellekään voi antaa 9 kk sairaslomaa! Hyvin pärjäsi kun oli ämpäri työhuoneessa.
Epäilen että tällä oksentavalla työkaverilla oli hieman eri käsitys siitä, kuinka hyvin pärjäsi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan ymmärrä miksei aloittaja ole mennyt toiselle lääkärille. Totta kai pitää saada saikkua jos on työkyvytön. Tuntuu myös oudolta että töissä kukaan ei reagoi jos ap oksentelee minne sun sattuu.
Hyperemeesiin saa kyllä Suomessa lääkkeet ja nesteytykseen pääsee päivystykseen jos vointi on niin huono että muuten ei pärjää. Jopa ihan "normaalirajoissa" olleeseen pahoinvointiin useampi tuttu on saanut raskaana pahoinvointilääkkeet elämää helpottamaan.
Vaihda nyt sitä neuvolan tätiä ja mene sellaisen uuden lääkärin vastaanotolle joka ymmärtää, netistä varmasti löytyy saman ongelman kanssa painikkeiden suosituksia yksityislääkäreistä. Jos yksi lääkäri ei ymmärrä niin sitten aina vaan seuraavalle kunnes irtoaa ne lääkkeet ja saikkua.
Mitä mieltä työnantaja tai esimiehesi on tuosta väitetystä työpaikan seinille jatkuvasti oksentelusta? Työnantaja voi ihan itse todeta että et ole työkuntoinen ja välittää asiasta tiedon työterveyteen, jos tilanne on noin vaikea niin varmasti se haittaa myös työkavereidesi työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä! Suurimmalla osalla on ilmeisesti varhaislapsuudessa jäänyt tunnekasvatus vajaaksi. Empatia ja toisen asemaan asettuminen tuntuu olevan todella vierasta.
Mulla ei ole hyperemeesiä, mutta hirveä pahoinvointi muuten jo yli 2kk ja EI TODELLAKAAN SAA LÄÄKKEITÄ! Olen käynyt 3 eri lääkärillä ja yksikään ei anna esim postafeniä kun sikiövauriot uhkana.
Tää on musta koko ketjun tärkein pointti että naisten kärsimystä vähätellään. Mun kohdalla näin kävi myös ja sanottiin että koita nyt vaan kestää.
Sanottasko näin muussa tilanteessa? Ei varmasti. Raskaus on tila jossa raskaanaolevaa saa kohdella miten tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ihan ymmärrä miksei aloittaja ole mennyt toiselle lääkärille. Totta kai pitää saada saikkua jos on työkyvytön. Tuntuu myös oudolta että töissä kukaan ei reagoi jos ap oksentelee minne sun sattuu.
No tämä ketju on osoittanut, että suurin osa epäilee että toisella ihmisellä ei voi olla niin huono olo kun ei ole itsellä koskaan ollut ja myötäelämisen taito puuttuu.
Aloittaja on yrittänyt hakea apua. Neuvolasta, jonka pitäisi olla se paikka jossa ymmärretään että raskaudet ovat erilaisia. Hakenut apua lääkäreiltä, mutta todennut että kaikki lääkärit eivät ole kaiken asiantuntijoita. Ei niitä erikoistumisopintoja turhaan tehdä.
Hän on toiminut yhden terveydenhoitajan ohjeen mukaan ja kärsinyt siitä enemmän. Hän kokee, että häntä ei ole otettu vakavasti ja tämä on hätähuuto, että joki edes ymmärtäisi.
Kyllä voi valikoida. Työnantaja saa pyytää uuden arvion nimeämältään lääkäriltä eli ei ole pakko hyväksyä ulkopuolisen kirjoittamaa saikkua. T. HR