Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyperemeesiä ei ymmärretä! Siis edes lääkärit.

Vierailija
11.03.2019 |

Nulla on jokaisessa kolmessa raskaudessa hyperemeesi eli KOKO RASKAUDEN kestävä raju pahoinvointi ja oksentelu. Se on aivan tauotonta, 24/7 ja pysyy vähän aisoissa sillä että syön koko ajan. Puolen tunnin välein pitää syödä jotain vaikkei ole nälkä eikä maistu. Mutta jos en syö, seuraa kymmenien oksennusten sarjalaatoittainen vessassa, kouristelut ja joskus pyörtyminen. Yrjöän niin kauan että sappinesteet lentää, se on jotain aivan kamalaa.
Tuon jaykuvan syömisen takiasitten lihon. En haluaisi syödä, mutta jumaliste on pakko, olo on aivn hirveä koko ajan ja pelkään niitä oksennuskohtauksia niin paljon.

Lääkärit ei oikein ymmärrä tilaa, siis sitä miten hirveä oksennustauti/merisairaus on 24/7 päällä, yölläkin oksentelen.

Edellisessä raskaudessa en saanut sairauslomaa ollenkaan. Työterveyslekuri on sitä mueltä että raskaus ei olesairaus. Oksentelun työpaikan seinät, käytävät ja vessat ja kokouksissa koko ajan pyörtymisen partaalla sinnittelin. Olin ä-loman alkuun töissä vaikka olisin todellakin kuulunut saikulle.
Ekassa rasksudessa en päässyt tippaan vaikkaoli hellekesä, kuivuin ja pyörryin. Viimein pyörtymisen jälkeen pääsin 2 TUNNIKSI tiputukseen. Lääkäri sanoi että töihin vaan!

Nyt kolmas raskaus menossa ja neuvolantäti on aivan sadisti. Tän jatkuvan syömisen takia joka raskaus on tuonut 25kg lisäpainoa (jonka olen saanut aina pois heti iun pahoinvointi lakannut). Täsdäkin raskaudessa kiloja tullut rv 12 mennessä 9kg. Tiedän, psljon, mutta en voi tehdä sille mitään, mun on PAKKO syödä vaikken halua. Nyt neuvolantäti ”pskotti” että mun pitää käydä jumpassa niinkuin ennenkin, koska paino nousee liian nopeaan. Käyn 4 krt viikossa ryhmäliikunnassa. Olen mennyt sinne nyt väkipakolla pahoinvoivana, mukana oksennuspussi ja evästä. Hypin ja jumppaan pyörtymisen rajamailla, olen oksentanut pussiin ja kerran liki tippunut spinningpyörän päältä kun taju katosi.

En jaksa enää. Oon ihan poikki. Meniskö kukasn oksennustaudissa tai merisairaudessa tai krapulassa jumppaan? Entä töihin päivästä toiseen? Entä jaksaisiko kaikki samat velvoitteet kuin terveenä?

En jumalvita jaksa enää. Kukaan ei tunnu tajuavan mitä helvettiä tää on. Sairaslomaa ei anneta, käsketään vasn reipastua. Hyperemeesi diagnoosi ehkä jopa snnetaan, mutta ei lääkketä tai mitään apua. Ketään ei kiinnosta, ja pahinta on ylenkatseiset ohjeet ”reipastu vähän”
Eikö jumaliste kukaan tajua että oon SAIRAS! Ihan helvetin kipee. Koko ajan. Koko 9 jkk. Oksennan vielä aina synnytyssalissakin.

Jos olisin mies niin varmasn saisin9 kk saikkua mutta naisen arvo on mitätön, sua ei kukaan auta eikä ees kuuntele.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry kirjoitusvirheet, pahoinvoivana ei sormi oikein osu kännykän näytöllä oikeasn kohtaan... ap

Vierailija
2/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin unohtu laittaa se että työterveyslääkäri joka sanoo että ”raskaus ei ole siraus, reipastu nyt” on tietenkin MIES. ;)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lääkäri ymmärrä kun oksennat monta kertaa vaikka hänen työpöydälleen tai vielä tehokkaammin hänen päälleen.

Vierailija
4/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolalääkärit yleensä kyllä ymmärtää, pitäiskö sun pyytää päästä sellaisella ja pyytää sairauslomaa? Ja vaihda terveydenhoitajaa jos olette aivan eri sivulla?

Miksi ihmeessä olet noin muiden vietävissä, eihän nyt kukaan järkevä lähde oksennuspussin kanssa salille. Ja oksentelit työpaikan seinätkin, onkohan nyt vähän liikaa sitä stabiloa käytelty? Lähtee järkevästä tekstistä pointti kokonaan, kun menee ihan överiksi tarina.

Vierailija
5/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se lääkäri ymmärrä kun oksennat monta kertaa vaikka hänen työpöydälleen tai vielä tehokkaammin hänen päälleen.

Itse asiassa olen tehnyt tämän kerran, mutta ei kyllä auttanut, lääkäri sanoi että kohta se loppuu. No tietenkään ei loppunut sillä koko raskauden kestävä pahoinvointi on joidenkin naisten ”tyyppivika”.

Pahoinvointi ei lopu vielä vauvan syntymäänkn, olen ponnistusvaiheessakin oksentanut :). Se loppuu vasta siihen kun istukka irtoaa ja nykäistään ulos. Se on lähestulkoon se ihanin hetki synnytyksessä...

Vierailija
6/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvolalääkärit yleensä kyllä ymmärtää, pitäiskö sun pyytää päästä sellaisella ja pyytää sairauslomaa? Ja vaihda terveydenhoitajaa jos olette aivan eri sivulla?

Miksi ihmeessä olet noin muiden vietävissä, eihän nyt kukaan järkevä lähde oksennuspussin kanssa salille. Ja oksentelit työpaikan seinätkin, onkohan nyt vähän liikaa sitä stabiloa käytelty? Lähtee järkevästä tekstistä pointti kokonaan, kun menee ihan överiksi tarina.

No, huomaa että et ole hyperemeesistä kärsinyt. Oksennus tulee tosiaan heti seinään, lattiaan, kauppaan - missä satut olemaankin - sitä ei voi kontrolloida eikä ehdi vessaan. Oksupussi on aina mukana.

Kiitokset ”ystävällisistä” kommenteista, olet yhtä vähättelevä kuin työterveyslääkäri.

Ps. Joissain työpaikoissa työnantaja kelpuuttaa vain oman tt-lääkärin sairasloman eli ei muiden myöntämiä saikkuja.

Ap

Vierailija
7/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jo luulin, että ammattivalittaja on keksinyt itselleen uuden hienon kuulosen sairauden.

Vierailija
8/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa ei todellskaan ymmärretä että kaikilla ei ole normiraskaus. Kaikkia potilaita kohdellaan kuin massaa, karjalaumaa. Oletetaan että kaikilla on samanlaista ja samanlaiset oireet, ja jos potilas yrittää muuta selittää, on vain laiska ja kitisevä.

Olen törmännyt samaan asenteeseen ja vähättelyyn joskaan en ihan samassa yhteydessä. En käytä julkista ellei ole ihan pakko.

Vierailija
9/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä jo luulin, että ammattivalittaja on keksinyt itselleen uuden hienon kuulosen sairauden.

En ole palstan ammattivalittaja. Olen raskaana oleva uupunut hyperemeetikko joka oksennellen yrittää hoitaa työnsä, lapsensa, velvoitteensa ja harrastuksensa väkipakolla.

Tiesittekö että ulkomailla tähän tilaaan saa LÄÄKKEET? Suomessa ei. Ja hyperemeesi on ihan oikeadiagnoosi muutenkin eikä leikkisairaus. Kivoja kommentteja tulee taas palstalta. ”Luulosairaus”... ei v*ttu...

Ap

Vierailija
10/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöinen kysymys, että miten ihmeessä olet onnistunut lihomaan 25 kg, jos oksennat kaaressa monta kertaa tunnissa? Mä ainakin laihduin lähtöpainostani ekan raskauskolmanneksen aikana pari kiloa rankan pahoinvoinnin vuoksi. Kaikki syömiset tuli saman tien ulos.

Vierailija
11/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin unohtu laittaa se että työterveyslääkäri joka sanoo että ”raskaus ei ole siraus, reipastu nyt” on tietenkin MIES. ;)

Ap

Ja "neuvolantäti" (wtf? Kuka aikuinen noin puhuu??) oli varmaan mies kanssa.

Hanki apua tuohon sun ongelmaan. Enkä tarkoita tuota tekaistua pahoinvointia. Kyllä oikeasti vaikeasti oireilleet ja rehelliset ovat saaneet saikkua. Feikkajille sitä ei myönnetä.

Vai että 24/7 pahoinvoiva lihoo tuolla tavalla.. pliis.

Vierailija
12/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi vaihdat neuvolassa terveydenhoitajaa jos ei kemiat toimi. Siihen sinulla on oikeus.

Seuraavaksi pyydät lähetettä synnytyssairaalaan lääkärille. Ja kerrot tuon kaiken minkä kerroit tässä.

Kuuntele kehoasi ja teet sen minkä pystyt. Tuo kokemasi stressi on vauvallesi todella haitallista. Sinä itse tiedät mikä auttaa oloasi parhaiten ja toimit sen mukaan. Yritä nauttia raskaudestasi kaikesta huolimatta... Tsemppiä!

Vierailija
13/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämmöinen kysymys, että miten ihmeessä olet onnistunut lihomaan 25 kg, jos oksennat kaaressa monta kertaa tunnissa? Mä ainakin laihduin lähtöpainostani ekan raskauskolmanneksen aikana pari kiloa rankan pahoinvoinnin vuoksi. Kaikki syömiset tuli saman tien ulos.

Syömällä 30 min välein pystyn rajaamaan oksennuskohtaukset noin 3-5 kertaan. Muutoin jos jätän syömättä oksennan koko ajan. Olen alkanut pelkäämään oksenamista (se on useiden oksennusten sarja, kestää kerralla 20-30 min) joten siksi kaikin tavoin yritän välttää oksentelun syömällä vaikkei ole nälkä.

Yöllä en sit tietenkään syö (saan vähän sentään nukuttua) ja silloinpa se oksennuskohtaus aina iskee.

En syö mitään pulla/pizza höttöä vaasn hedlmiä ja leipää ja jogurttia. Ei mullakaan oikein ole vastausta siihen miksi se paino nousee koska oksennan myös kuitenkin. Varmaan verrnsokeri tapissa kun koko ajan tuuttaa ruokaa sisään tauotta.

Ap

Vierailija
14/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hanki apua tuohon sun ongelmaan. Enkä tarkoita tuota tekaistua pahoinvointia. Kyllä oikeasti vaikeasti oireilleet ja rehelliset ovat saaneet saikkua. Feikkajille sitä ei myönnetä.

Tämäkään urpo ei tiedä mikä on hyperemeesi.

Vierailija
15/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, huomaa että et ole hyperemeesistä kärsinyt. Oksennus tulee tosiaan heti seinään, lattiaan, kauppaan - missä satut olemaankin - sitä ei voi kontrolloida eikä ehdi vessaan. Oksupussi on aina mukana.

Kiitokset ”ystävällisistä” kommenteista, olet yhtä vähättelevä kuin työterveyslääkäri.

Ps. Joissain työpaikoissa työnantaja kelpuuttaa vain oman tt-lääkärin sairasloman eli ei muiden myöntämiä saikkuja.

Ap

Itseasiassa yksi ystävä kärsi hyperemeesistä, ja hän pystyi ihan tavalliseen tapaan pidättämään oksennusta, kunnes pääsi vessaan/pussille/roskikseen tms. Oksenteli vain usein ja läpi raskauden.

Tottakai tiedän, että osa työnantajista ei kelpuuta muita kuin työterveyslääkärin sairauslomia. Onko sulla siis niin vai pädetkö vain? Joka tapauksessa; voit sen neuvolalääkärin lausunnon kanssa mennä työterveyslääkärille.

Vierailija
16/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei voi valikoida lääkärintodistuksen kirjoittajaa. Eiköhän jokinen erikoistunut lääkäri ole oman alansa asiantuntija.

Vierailija
17/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa kommenteista että moni ei tajua mitä on todella paha raskauspahoinvointi. Minä tajuan kun olen kärsinyt itse siitä. Mulla se ei yltänyt ihan hyperemeesi-diagnoosin tasolle. Jos on diagnoosi, on helvetillisestä tilasta kyse.

Itsellä kesti 24 viikkoa ja oli todella pitkät kärsimysten viikot. Ja ihan samanlaisia äkki-oksennuksia mitä ei mihinkään pussiin ehdi nappaamaan.

Hyperemeesistä kärsii noin 3-5% odottajista ja koska on niin harvinainen, sitä ei ymmärretä tai tunneta yleisesti.

Vierailija
18/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka huono itsetunto pitää ihmisellä olla että lähtee pahoinvoivana johonkin jumppaan kun joku muu käskee?

Vierailija
19/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämäkään urpo ei tiedä mikä on hyperemeesi.

Tiedän kyllä, mutta en usko ap:ta. Kukaan ei liho mitenkään noin paljon, jos oikeesti jatkuvasti oksentelee koko raskauden ajan. Se on yksinkertaisesti mahdotonta. Lisäksi on todella epäuskottavaa, että useampi asiantuntija ehdottelisi jumppaa eikä anna saikkua eikä "kukaan usko mitään". Joopa joo.

Myös lääkärin kommentointi tämän sukupuolen perusteella viittaa vahvaa marttyrointipersoonaan. Mies ei ilmeisesti saisi tehdä työtään samalla tavalla kuin nainen?

Vierailija
20/65 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa erikoista. Itse olen juuri saikulla samasta syystä. Sain saikkua ongelmitta ja pyytämällä, ja uskon että minusta varmasti näki ulkoisestikin etten ole kunnossa. Olen myös laihtunut 2 kiloa tässä kolmen viikon aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme