Miten yrttejä käytetään?
Anteeksi provosoiva otsikko, haluan paljon vastauksia ;)
Tiedän, että yrttejä voisi kasvattaa itsekin, sillä kaupasta en viitsi ostaa niitä tuoreita, vaan lähinnä kuivattuja. Kaapista löytyykin mm. timjamia, meiramia, oreganoa, basilikaa, tilliä, rosmariinia, ruohosipuli-jokin-sekoitus..
En osaa itse arvioida mitkä yrtit sopivat mihinkin ruokaan, eikä pussin taustalla oleva teksti paljon auta.
Mitä yrttejä käytät ja mihin ruokiin?
Mitä laittaisit esim.
makkarakeittoon?
jauhelihakeittoon?
kinkkukiusaukseen?
tonnikalapastavuokaan?
perunalihavuokaan?
lihakastikkeeseen?
jne.
Mm. rosmariini ja timjami on vähän sellaisia makeita tuoksultaan enkä osaisi niitä esim. kastikkeeseen laittaa. Resepteissäkin on yleensä vain maininta, että yrttejä ja mausteita maun mukaan. Mutta mitä yrttejä mihinkin ruokaan?
Kommentit (4)
Siksi en viitsi, koska en osaa niitä käyttää!
Siksi pyydänkin vinkkejä :) Ehkä sitten innostun ostamaankin. Tai itse asiassa tarkoitus on kasvattaa omat yrtit purkkeihin, mutta en halua niitä vain koristeeksi.
Etkö itse käytä yrttejä lainkaan vai etkö vain nyt viitsinyt jakaa vinkkejä yrttien käytöstäsi? :
Tuoreet tulevat kalliimmiksi.
Minuakin kiinnostaisi yrttien käyttö, mutta kasvisruokiin. Basilikan yhdistän tomaattiin, mutta muuten tietämys aika heikkoa.
Tuo basilika-tomaatti yhdistelmä on tosiaan jotenkin automaattinen.
Timjamia käytän yleensä perunalihavuoassa.
Meiramia kaalilaatikossa.
Eikö kellään ole ajatuksia tai kokemuksia, ilmeisesti niin monet kuitenkin ostavat noita tuoreitakin yrttejä?
Ap
Et viitsi ostaa tuoreita? Mikset viitsi? Omituista että ihminen joka tekee ruokaa ei viitsi ostaa hyviä tuotteita. Onhan tuoreet yrtit monta kertaa maistuvampia kuin kuivatut.