Millaisella ruokavaliolla ja liikunnalla jotkut naiset saavat ns. teinivartalon?
Eli pienen ja kiinteän? Tätä ihmettelen ihan aidosti ja lähipiirissä on muutamakin lapsuudenkaveri on laihduttanut takaisin aikalailla teini-iän mittoihin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Kevyt ja terveellinen ruokavalio ja harrastukseksi vaikka tanssia.
Vierailija kirjoitti:
Teinivartalo?
Siis normaali vartalo.Se plösö ja turvonnut löllökroppa ei ole mikään normaali, vaikka todella yleinen vartalonmalli onkin. Jopa teineillä on aika usein turvonnut löllövartalo.
Liiku enemmän, käy vaikka tunnin reipas kävely+hölkkälenkki joka päivä.
Venyttele ja jumppaa kotona telkkaria katsoessasi.
Älä mätä höttöhiilareita suuhusi koko ajan, vaan syö terveellisesti, vaikka ennemmin VHH:sti kuin makaroonipullamössösokerimehu-linjalla.
Ei minun ole koskaan tarvinnut erityisesti tehdä mitään pitääkseni tämän "teinivartalon". Mutta koskaan en ole kyllä tajunnut, miksi suurin osa ihmisistä on nykyisin niin turvonneita löllökasoja.
Minulla ei ole autoa, eli kuljen kävellen ja pyörällä. En syö makaroonia, vaan vihanneksia. En mätä vehnää, vaan syön ruisleipää tai kauraleipää jos syön leipää ollenkaan.
Enpä ole ajatellut että minulla olisi teinivartalo, kun en ole muodottomaksi turvonnut löllö.
Just näin! Ja tähän vielä lisäisin että löntystelyä ei lasketa liikunnaksi, vaan kyllä siinä liikunnassa pitää tulla hiki ja sen pitää välillä myös tuntua lihaksissa niin että tietää jotain tehneensä. Nykyihmisistä on tullut laiskoja ja velttoja, fyysistä rasitusta vältellään ja makoillaan sohvalla.
Miks kukaan aikuinen haluis teini vartalon?
"Nykyään teinit ovat hyvässä lihassa"
Toi nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. Läskisiä ovat, eli rasvaisia herkkuja, sipsejä, limua, just noin, ja siltä näyttävätkin, nassu valkoisena koittavat raahata itsensä kouluun. Onneksi ihan kaikki eivät ole samaa satsia.
Perheissä joissa kunnioitetaan ihmistä ja terveyttään, ei tuollasia rasvalössöjä ole. Eli ymmärtävät ja rakastavat vanhemmat ovat puikoissa niin kuin kuuluukin olla. Ostetaan kotiin kunnon ruokaa ja eletään muutenkin kurinalaisesti, liikutaan ja harrastetaan. Ymmärtäviä vanhempia on vielä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin toimi kun söin 500 kcal päivässä ja kulutin lenkkeilyllä 500 kcal päivässä. Mitat oli 47/162.
En lähtis enää tuolle tielle.
Joo, kokeiltu on, nelikymppisenä 😐
Koko elimistö meni sekaisin, ja vaihdevuodet käynnistyivät ennakkoon. Kuulautiset koppuivat tietysti koska kaikki kävi liian ”vähiin”. En minä oikeasti mitään teinivartaloa tavoitellut, päässä mulla tilttasi.
Monipuolinen ja riittävä ruokavalio (kanaa, kalaa ja kasviksia). Säännölliset syömiset, 2 lämmintä ateriaa syön päivässä.
Treenaan n.4krt viikossa. Cross training, nyrkkeily, jooga, sali. Näitä vaihtelevasti. Kroppa on hyvä ja kiinteä, sopivan lihaksikas. Toki mulla on myös hyvät geenit, X muotoinen kroppa jo valmiiksi. Kukaan ei ikinä usko että oon 3 lapsen äiti ja 43v ;)
Mitään kaloreita en laske, vaan täytyy syödä aika paljon että jaksaa treenata. Naiset tekee usein sen virheen, että puputetaan vain jotain salaattia ja lasketaan kaloreita. Elimistö menee silloin säästöliekille.
T. 27
Lopetin maitotuotteiden ja alkoholin käytön. Riisiä/pastaa/perunaa syön kerran viikossa. Lihaa harvoin. Joka päivä tunnen nälkää.
Heti kun aloin lipsua alkoholittomuudesta muutamaan viikkoannokseen silloin tällöin, aineenvaihdunta hidastui ja painoa tullut muutama kilo.
Se on yksi tärkeimmistä ohjenuorista että nälkää pitää sietää ja tuntea joka päivä. Ja että 3/4 päivän aterioista pitää kiinni siitä että lautasella on vähintään puolet kasviksia, vihanneksia ja hedelmiä, mielellään 3/4 koko lautasesta.
Eli nälissään pitää olla eikä saa juoda alkoholia :D tällä mä pystyin pitkään 54/170cm mutta nyt painan taas jo 59 mikä rasittaa, mutta en jaksa talvisin liikkua enkä halua olla nälässä kokoajan.
Minusta on tullut nelikymppisenä aika lailla sen näköinen kun olin teininä kropaltani, kun aloin vegaaniksi. Olin lievästi ylipainoinen sekaruokavaliolaisena, sitten aloin laihtua. Paino on muuttunut 68 kg -> 50 kg ilman yritystä laihtua erityisesti. Ja tosiaan näytän taas sellaiselta sirolta ja pieneltä kuin joskus 20 vuotta sitten. Mitään liikuntaa en harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Mitään kaloreita en laske, vaan täytyy syödä aika paljon että jaksaa treenata. Naiset tekee usein sen virheen, että puputetaan vain jotain salaattia ja lasketaan kaloreita. Elimistö menee silloin säästöliekille.
T. 27
Tuo säästöliekki juttu ei kyllä pidä kaikilla, ainakaan minulla paikkansa. Mä laihdun ja olen sitä laihempi mitä vähemmän syön. Ja laihana jaksan hyvin treenatakin. Syön proteiinipitoisia kasviksia ja öljyä ja lihaksisto on kunnossa.
Moni joka ei laihdu syö vaan liikaa kulutukseen nähden. Mä pysyn laihana sillonki ku en jaksa liikkua, kun en syö liikaa.
Olen aivan varma että jos joku 80-kiloinen karsii puolet syömisestään pois, laihtuu heti 10kg
Jos elimistö menee säästöliekille eikä ihminen laihdu miksi anoreksiaa esim on?
"Säästöliekki" on käytännössä mammojen legenda.
On se olemassa, mutta liittyy tilanteisiin joissa keho oikeasti havaitsee ihmisen näkevän nälkää. Edellyttää siis pitkäaikaista ja todella suurta kalorivajetta. Ja siinäkään tapauksessa energian kulutus ei laske niin paljoa kuin väitetään. Suurin osa energiasta kuluu siihen että veri kiertää, aivot toimivat, jne. Se tarkoittaa sitä että joko syöt, laidut, tai kuolet.
Aikaisemmissa vastauksissa se tuli. Säännöllinen liikunta ja perusruokaa. Terve suhde ruokaan ravintona, ei herkkuna. Useimpien tapauksessa herkuttelusta kannattaisi luopua kokonaan, koska selvästikin kiusauksen kanssa taisteleminen on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa että palstakeskusteluissakin syyllistytään itsepetokseen. Eli juuri se vihattu rahkatiinadieetti.
Oma dieetti taitaa olla lähimpänä paleota, tosin noudatin sitä jo ennen kuin muotitermi keksittiin. Tosi simppeliä ruokaa, syömällä tuoretta, kevyesti maustamalla ja opettelemalla paistamisen oikein saa hyvän ilman kermakastikkeita ja muita kaloripommeja.
Vierailija kirjoitti:
"Nykyään teinit ovat hyvässä lihassa"
Toi nyt ei pidä lainkaan paikkaansa. Läskisiä ovat, eli rasvaisia herkkuja, sipsejä, limua, just noin, ja siltä näyttävätkin, nassu valkoisena koittavat raahata itsensä kouluun. Onneksi ihan kaikki eivät ole samaa satsia.
Perheissä joissa kunnioitetaan ihmistä ja terveyttään, ei tuollasia rasvalössöjä ole. Eli ymmärtävät ja rakastavat vanhemmat ovat puikoissa niin kuin kuuluukin olla. Ostetaan kotiin kunnon ruokaa ja eletään muutenkin kurinalaisesti, liikutaan ja harrastetaan. Ymmärtäviä vanhempia on vielä olemassa.
Ööö, no tuo "hyvässä lihassa" tarkoittaa juuri "läskistä", urpå.
Vierailija kirjoitti:
Monipuolinen ja riittävä ruokavalio (kanaa, kalaa ja kasviksia). Säännölliset syömiset, 2 lämmintä ateriaa syön päivässä.
Treenaan n.4krt viikossa. Cross training, nyrkkeily, jooga, sali. Näitä vaihtelevasti. Kroppa on hyvä ja kiinteä, sopivan lihaksikas. Toki mulla on myös hyvät geenit, X muotoinen kroppa jo valmiiksi. Kukaan ei ikinä usko että oon 3 lapsen äiti ja 43v ;)
Voisitko sitten antaa esimerkin päivittöisistä syömisistäsi esi aamiainen lounas päivällinen völipalat jne?
Tulee mieleeni keskustelu jota seurasin laihduttavan kaverini ja tutun hoikan miehen kanssa.
Kaverini ihmetteli kovasti miten yli nelikymppinen mies on pysynyt niin hoikkana.
Mies laitteli mökkireissulla perusruokaa jota nainen kertoi syövänsä, ja keskustelu meni about näin:
"Siis syötkö sä noi sellaisenaan?"
"Kuis niin sellaisenaan? Tässähän on kanaa, kasviksia ja vähän riisiä. Kaikki mitä tarvitaan, eiks?"
"Niin mut...eihän toi maistu miltään!"
https://cdn.diys.com/wp-content/uploads/2017/07/easy-teriyaki-chicken-healthy-recipe.jpg
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleeni keskustelu jota seurasin laihduttavan kaverini ja tutun hoikan miehen kanssa.
Kaverini ihmetteli kovasti miten yli nelikymppinen mies on pysynyt niin hoikkana.
Mies laitteli mökkireissulla perusruokaa jota nainen kertoi syövänsä, ja keskustelu meni about näin:
"Siis syötkö sä noi sellaisenaan?"
"Kuis niin sellaisenaan? Tässähän on kanaa, kasviksia ja vähän riisiä. Kaikki mitä tarvitaan, eiks?"
"Niin mut...eihän toi maistu miltään!"
https://cdn.diys.com/wp-content/uploads/2017/07/easy-teriyaki-chicken-healthy-recipe.jpg
Siis nainenko söi sellaisenaan vai mies?
Mä olin aina ainakin teininä pullea😁
Mitä tarkoitetaan "teinivartalolla", ja miksi se on päämääränä? Vartalo mallia Janni Hussi (tuli ensimmäisenä mieleen kun näin hänestä juuri kuvan) voisi olla monenkin aikuisen naisen saavutettavissa, todella kovalla työllä tietysti. Mutta monella hoikalla (varhais)teinillä on sellainen pikkuinen ja siro vartalo, jollaiseksi harva aikuinen pohjoismainen nainen muuttuu, vaikka söisi kuinka vähän kaloreita päivässä. Tuntemani itäaasialaiset naiset sitten taas eivät yleensä salillakaan muutu Janni Husseiksi vaikka kuinka yrittäisivät, vaan pysyvät sirompina ja pienempinä.
Ennemmin keskittyisin sen oman vartalomallin laittamiseen mahdollisimman hyvään kuntoon, kuin harmittelemaan sitä, ettei ole sattunut syntymään vaikkapa japanilaiseksi.
Palasin ns. juurilleni kun jätin alkoholin kokonaan pois ja aloin syömään itsetehtyä, yksikertaista kotiruokaa.
Veikkaan "säästöliekin" johtuvan alkoholista, sokerista, lisäaineista tms. vaikuttavista tekijöistä.
Kevyt ja terveellinen ruokavalio ja harrastukseksi vaikka tanssia.