Tiedättekö yhtään, miten koululaisenne käyttäytyy bussissa?
Kuljen itse työmatkani julkisilla ja pikkuhiljaa on alkanut ärsyttää joidenkin alakoululaisten käytös bussissa. Lähipäivinen pikkumatkustajia: ekaluokkalainen tyttö pitää reppuaan penkillä, viimeinen vapaa istumapaikka on siis tällä repulla. Pyydän nätisti, pääsisinkö istumaan, jolloin tyttö läppää kädellään reppuaan ja alkaa tuijottaa ikkunasta ulos. Toki hämmästyn, mutta totean, otatko reppusi syliisi vai istunko sen päälle. Tyttö nappaa reppunsa, mutta irvistelee minulle tämän tästä ja potkii muutaman kerran nilkkaan.
Bussin lähtöpaikalla odottelee n. 35 ihmistä. Juuri bussin kaartaessa pysäkille siihen juoksee n. 10 v- pikkupoika ja juoksee ensimmäisenä sisään. Mennessäni viimeisten joukossa bussiin huomaan pikkupojan istuvan aika takana, reppu penkillä joten ilmoitan, että mahdun varmaankin tähän istumaan. Ok. Mutta kun pojan pitäisi jäädä pois, hän ei osaa eleelläänkään ilmaista ennakolta lähtöään, vaan suunnilleen meinaa kävellä jalkojeni ylitse! Ja bussin pysähtyessä pysäkille hän jää seisomaan siihen avoimien ovien väliin laittaen paremmin reppuaan ja vetoketjuaan, siis korostetun hitaasti - bussi siis seisoo oottamassa, että poika voisi poistua, samalla siinä odottelee ne 30 muuta matkustajaa.
Vaikka teillä olisikin kaksi autoa perheessä, matkustakaa niiden lastenne kanssa joskus julkisilla itsekin.
Kommentit (8)
Ei mitään hajuakaan, miten matkaavat bussissa itsekseen, mun seurassa tietenkin hyvin.
Mutta epäilen, että mun teini 15v istuu hiljaa kuunnellen musiikkia, tuo murkun alku 11v varmaan sählää kännykällään jotain, reput niillä on varmasti siinä vieressä, jos on tilaa, muuten sylissä, niin itsellänikin.
Joo, näitä näkee. Bussi oli tänään täynnä ja alakoululaiset alkoivat HUUTAMAAN että eivät pääse seuraavalla pysäkillä ulos "kun tänne tulee tyhmiä ihmisiä lisää". Siihen eräs eläkeläisrouva totesi että "kyllä täältä ulos pääsee, kunhan vaan avaa suunsa ja pyytää tietä". Menivät hiljaisiksi.
Liian usein näkee sellaista, että alakoululaiset ohittelevat bussijonoissa, sotkevat karkkipapereilla ja sitten bussissa kääntyvät tuijottamaan taaksepäin vähän väliä. Viime viikolla eräs n. neljäsluokkalainen tyttö kääntyi säännöllisin väliajoin katsomaan minua (istuin hänen takanaan) suu auki ja vasta kun tuijotin takaisin silmiin, kääntyi pois. Toisti tätä käytöstä matkan loppuu saakka. Tuo tuijottelu on vaarallista pk-seudulla, jos takana istuukin joku narkkari tms.
Minä tunnen itseni oikein ryppyiseksi vanhaksi kukkahattutädiksi aina bussissa, kun kuuntelen teinien mölyämistä. Äänitasolla ei mitään rajaa, kirosanoja joka toinen, ihan sama istuuko ihan vieressä esim. vanhuksia tai pikkulapsia. Arvostan todella paljon niitä harvoja nuorten ikäluokkien edustajia, jotka eivät mölyä, kiroile, pidä reppujaan penkeillä, eivätkää ryntää ensimmäisenä bussiin eläkeläisjonon ohi. On vain niin todella pahan näköistä kun isot rotevat teinipojat ja kikattelevat tytöt sotamaaleissaan kiilaavat hauraiden vanhojen rouvien eteen kuin eivät näkisikään heitä. Se kyllä osoittaa että erittäin suuri ja olennainen osa kasvatuksesta on jäänyt saamatta.
Tänään taas neljä kaverusta olivat vallanneet ne vastakkain istuttavat penkit bussin molemmin puolin. Lapset istuivat poikittain penkeillä, polvet koukussa, kengänpohjat siis penkillä. Ajattelin kyllä kenellä on kengissään öljyä, purkkaa, koirankakkaa jne. Kun en heti keksinyt mitä ja miten sanoisin, olin sitten hiljaa. Olisi varmaan pitänyt tarjota Metro-lehteä siihen kenkien alle tai jotain...
Juuri tuon takia en ikinä alennu joukkoliikennettä käyttämään.
Oman auton rauhaa ja nopeutta ei mikään voita.
Omistani en tiedä, mutta voisin kirjoittaa 101 tarinaa muiden lapsista.
Stop-nappulan jatkuva painaminen turhaan, kännykän soittoäänien kokeilu koko matkan ajan tai popin soittaminen, sotkeminen, sylkeminen lattioille, ovipeilien vääntäminen, levottomuus ja nujuaminen, huutaminen ja kiroilu. Matkalipuilla temppuilu, yritetään saada kaveri pummilla kyytiin.
Bussikuski
Tiedän, kun itse olen paikalla. Mutten tietenkään voi tietää mitä keksivät, kun en ole siellä.
Kiitos hyvä muistutus! Pitää keskustella lasten kanssa, että miten siellä itekseen liikutaan. Ja varsinkin kavereiden kanssa. :D
Onpas huonokäytöksisiä lapsia :(
Meillä ei ole autoa, joten julkisia on käyetty lapsen syntymästä saakka. Ekaluokkalainen ei vielä kulje yksin bussilla, mutta toivon että näiden vuosien aikana olen saanut opetettua hyvät "bussikäytöstavat" ja osaa olla nätisti sitten kun alkaa kulkea itsekseen.