Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko "vanhusten" muistisairauksiin sairastua nuorena?

Vierailija
10.03.2019 |

Tuli mieleen. Kuinka nuorena näihin voi sairastua? Itse tunnen vain +80v sairastuneita.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistin huonontuminen ei välttämättä vielä kerro mistään muusta kuin esim stressistä tms, ja jotkut voivat olla huonomuistisia ihan vaan koska ovat.

Silloin tulee huolestua jos alkaa unohtumaan asioita joita ei kuuluisi unohtaa, esimerkiksi tavallisten esineiden nimiä tai käyttötarkoituksia. Stressi ei saa ihmistä unohtamaan että mitä vaikka avaimilla kuuluu tehdä tai missä hän on lapsena asunut.

Ehkä omat oireeni selittyvät jollain muulla. Tosin olen unohtanut esim. avopuolison, jonka kanssa olin asunut yhdessä jo noin 5 vuotta viimeisimmän unohduksen aikaan. Olen myös eksynyt paikkoihin, joihin ei pitäisi eksyä ja sanat on välillä hukassa, tosin se saattaa liittyä migreeniinkiin. Diagnoosia siitä ei tosin ole, mutta mut on viety päivystykseen epämääräisen sairaskohtauksen takia kun puhe vaikeutui, menin sekavaksi, näkö huononi ja toinen puoli kropasta alkoi puutua.

Unohtelen entisten hyvien ystävien nimiä ja ties mitä. Joskus tein noita netin älykkyystestejä ja sain muistiosioista aina erittäin huonon tuloksen. Mulla toisaalta on kyly muistaa numeroita erittäin hyvin. Ainakin verrattuna kaikkeen muuhun.

Jo 17-vuotiaana mulle alkoi harvakseen tapahtua semmoista, että yhtäkkiä löysin itseni vain jostain ilman mitään muistikuvaa siitä, miten sinne päädyin.

Ehkä nämä selittyy psyykkisillä jutuilla. Mulla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö. Ehkä tämä on sitä.

ap

Oireesi ovat vakavia mutta olet jo saanut niihin ilmeisesti ihan oikean diagnoosin. Etkö ole lukenut, mitä oireita sairauteesi kuuluu? Dementian kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
22/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenee piilevänä 20-30 vuotta ja sitten alkaa näkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistin huonontuminen ei välttämättä vielä kerro mistään muusta kuin esim stressistä tms, ja jotkut voivat olla huonomuistisia ihan vaan koska ovat.

Silloin tulee huolestua jos alkaa unohtumaan asioita joita ei kuuluisi unohtaa, esimerkiksi tavallisten esineiden nimiä tai käyttötarkoituksia. Stressi ei saa ihmistä unohtamaan että mitä vaikka avaimilla kuuluu tehdä tai missä hän on lapsena asunut.

Ehkä omat oireeni selittyvät jollain muulla. Tosin olen unohtanut esim. avopuolison, jonka kanssa olin asunut yhdessä jo noin 5 vuotta viimeisimmän unohduksen aikaan. Olen myös eksynyt paikkoihin, joihin ei pitäisi eksyä ja sanat on välillä hukassa, tosin se saattaa liittyä migreeniinkiin. Diagnoosia siitä ei tosin ole, mutta mut on viety päivystykseen epämääräisen sairaskohtauksen takia kun puhe vaikeutui, menin sekavaksi, näkö huononi ja toinen puoli kropasta alkoi puutua.

Unohtelen entisten hyvien ystävien nimiä ja ties mitä. Joskus tein noita netin älykkyystestejä ja sain muistiosioista aina erittäin huonon tuloksen. Mulla toisaalta on kyly muistaa numeroita erittäin hyvin. Ainakin verrattuna kaikkeen muuhun.

Jo 17-vuotiaana mulle alkoi harvakseen tapahtua semmoista, että yhtäkkiä löysin itseni vain jostain ilman mitään muistikuvaa siitä, miten sinne päädyin.

Ehkä nämä selittyy psyykkisillä jutuilla. Mulla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö. Ehkä tämä on sitä.

ap

Oireesi ovat vakavia mutta olet jo saanut niihin ilmeisesti ihan oikean diagnoosin. Etkö ole lukenut, mitä oireita sairauteesi kuuluu? Dementian kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Muistelen tehneeni niin, mutta en muista lukeneeni tämmöisistä oireista. Ehkä olen väärässä. Menen lukemaan uudestaan.

Ammattilaisten mielipiteet ovat vaihdelleet diagnoosien suhteen todella paljon. Jotkut on suoraan kysyneet multa, mikä dissosiaatiohäiriö on, enkä osaa selittää juttuja, joita en oikein edes muista. Unohtelen sukulaistenkin nimiä yms. Mulle on tehty paljon virhediagnooseja. Neurologisia ja psyykkisiä juttuja on vaikea erottaa toisistaan.

Aikanaan ihmiset myös muisteli ihan hiljattain tapahtuneita juttuja, jolloin ilmeisesti käyttäydyin jotenkin oudolla tavalla, mutten muistanut, enkä muista sitä.

Kun sain tuon kohtauksen, mua ei oikein kuunneltu, enkä saanut sen jälkeen edes aikaa lääkärille.

ap

Vierailija
24/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. :)

Kuinka huono muisti ihmisellä yleensäkin on normaali juttu? Mikä voi olla, jos vaan on erittäin huono muisti?

ap

Alzheimer huomataan muistin huononemisena. Jos ihmisellä on surkea muisti, joka oli ihan yhtä huono 10 vuotta sitten, kyse ei ole alzheimerista.

Vierailija
25/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. :)

Kuinka huono muisti ihmisellä yleensäkin on normaali juttu? Mikä voi olla, jos vaan on erittäin huono muisti?

ap

Yksi vakava merkki kuulemma, kun ei enää  muista ihan arkipäiväisen asian tai esineen nimeä, esimerkiksi haarukkaa.

En ole ap., mutta pitäisiköhän huolestua, kun menen nykyään niin paljon sanoissa sekaisin? Esimerkiksi putkea saatan sanoa johdoksi tai johtoa naruksi. Varmasti minulle voisi käydä niinkin, että sanoisin vaikkapa haarukkaa veitseksi.

Noin ei käy kirjoittaesa vaan puhuessa, kun ajattelen ja puhun nopeammin kuin oikeat sanat löytyvät. Ehkä vain puhun liian nopeasti?

Tosin joskus jään etsimään sanaa ja se saattaa keskeyttää jonkin jutun kertomisen, kun en löydä oikeaa sanaa. Saattaisin hetkeksi unohtaa vaikka sellaisen sanan kuin tyrkyttää tai omaksua - mutta todennäköisesti saisin sen päähäni kymmenen sekunnin sisällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän