Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko "vanhusten" muistisairauksiin sairastua nuorena?

Vierailija
10.03.2019 |

Tuli mieleen. Kuinka nuorena näihin voi sairastua? Itse tunnen vain +80v sairastuneita.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britanniasta uutisoitiin jostain tosi nuoresta, löydät varmaan jutun jos googlailet. Kylläpän ne aikaistuvat kun alumiinia on joka paikka täynnä.

Vierailija
2/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se lääketieteellisesti mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen 50v, joka sairastu.

Vierailija
4/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Hyvinkin nuori voi sairastua johonkin dementiaa aiheuttavaan sairauteen. Nuorin itse tietämäni oli noin alle 40 v.

Vierailija
5/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10% Alzheimerin tautiin sairastuneista on alle 65-vuotiaita. Jopa kolmekymppisiä on tavattu, mutta se on erittäin harvinaista.

Vierailija
6/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholidementia aika yleistä.

Vierailija
7/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava laulaja Carola Standertskjöld sairastui alle 50-vuotiaana Alzheimerin tautiin ja kuoli siihen 56-vuotiaana vuonna 1997. Tuntuu kauhealta, että noin nuorena voi sairastua ja noin nopeasti kuolla.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Carola

Vierailija
8/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ei siksi, että aivoilla ottaa aikaa rappeutua ja muutosten alkaa. Ainakin nykyisten iäkkäiden ikäpolvien elämäntavoilla.

Vierailija
9/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. :)

Kuinka huono muisti ihmisellä yleensäkin on normaali juttu? Mikä voi olla, jos vaan on erittäin huono muisti?

ap

Vierailija
10/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka huono muisti ihmisellä yleensäkin on normaali juttu? Mikä voi olla, jos vaan on erittäin huono muisti?

ap

Yksi vakava merkki kuulemma, kun ei enää  muista ihan arkipäiväisen asian tai esineen nimeä, esimerkiksi haarukkaa.

Vierailija
11/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin dokumentin Alzheimerin tautiin sairastuneesta amerikkalaisnaisesta, joka oli muistaakseni 31-vuotias.

Vierailija
12/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsalohkodementia ainakin on sellainen, mihin voi sairastua jo nuorempana, 40-50v. 

Vierailija
13/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Nuoremmalla ihmisellä esim. masennus voi vaikuttaa todella heikentävästi muistiin. Ja masentunut voi olla myöskin niin, ettei välttämättä itse tajua/tiedosta/myönnä olevansa masentunut. Joten masennus on tärkeää kartoittaa aina muistiongelmien taustalta.

Vierailija
14/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

otsalohkodementia ainakin on sellainen, mihin voi sairastua jo nuorempana, 40-50v. 

Kyllä, nuorimmat Suomessa dementoituneet ovat alle viisikymppisiä.

Vierailija
15/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini sairastui reilut 50v ja sitä ennen oli aktiivinen ja liikkui paljon. Oli ammatiltaan opettaja. Sairaus eteni tosi nopeasti ja kuoli vajaa 60v.

Vierailija
16/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Tiedän erään 45v sairastuneen.

Vierailija
17/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naapurini sairastui reilut 50v ja sitä ennen oli aktiivinen ja liikkui paljon. Oli ammatiltaan opettaja. Sairaus eteni tosi nopeasti ja kuoli vajaa 60v.

Carolakin osasi puhua viittä kieltä. Ilmeisesti pahinta on dementiariskin kannalta jos on aktiivinen ja liikunnallinen kieltenopettaja

Vierailija
18/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin huonontuminen ei välttämättä vielä kerro mistään muusta kuin esim stressistä tms, ja jotkut voivat olla huonomuistisia ihan vaan koska ovat.

Silloin tulee huolestua jos alkaa unohtumaan asioita joita ei kuuluisi unohtaa, esimerkiksi tavallisten esineiden nimiä tai käyttötarkoituksia. Stressi ei saa ihmistä unohtamaan että mitä vaikka avaimilla kuuluu tehdä tai missä hän on lapsena asunut.

Vierailija
19/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistin huonontuminen ei välttämättä vielä kerro mistään muusta kuin esim stressistä tms, ja jotkut voivat olla huonomuistisia ihan vaan koska ovat.

Silloin tulee huolestua jos alkaa unohtumaan asioita joita ei kuuluisi unohtaa, esimerkiksi tavallisten esineiden nimiä tai käyttötarkoituksia. Stressi ei saa ihmistä unohtamaan että mitä vaikka avaimilla kuuluu tehdä tai missä hän on lapsena asunut.

Ehkä omat oireeni selittyvät jollain muulla. Tosin olen unohtanut esim. avopuolison, jonka kanssa olin asunut yhdessä jo noin 5 vuotta viimeisimmän unohduksen aikaan. Olen myös eksynyt paikkoihin, joihin ei pitäisi eksyä ja sanat on välillä hukassa, tosin se saattaa liittyä migreeniinkiin. Diagnoosia siitä ei tosin ole, mutta mut on viety päivystykseen epämääräisen sairaskohtauksen takia kun puhe vaikeutui, menin sekavaksi, näkö huononi ja toinen puoli kropasta alkoi puutua.

Unohtelen entisten hyvien ystävien nimiä ja ties mitä. Joskus tein noita netin älykkyystestejä ja sain muistiosioista aina erittäin huonon tuloksen. Mulla toisaalta on kyly muistaa numeroita erittäin hyvin. Ainakin verrattuna kaikkeen muuhun.

Jo 17-vuotiaana mulle alkoi harvakseen tapahtua semmoista, että yhtäkkiä löysin itseni vain jostain ilman mitään muistikuvaa siitä, miten sinne päädyin.

Ehkä nämä selittyy psyykkisillä jutuilla. Mulla on diagnosoitu dissosiaatiohäiriö. Ehkä tämä on sitä.

ap

Vierailija
20/25 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä sairastui 34-vuotiaana alzheimeriin. Etenee nuorilla hyvin nopeasti.