Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko ainoa, joka ei huuhtele salaattia ennen syömistä?

Vierailija
10.03.2019 |

Ostan vain kotimaista salaattia ja olen arvellut, etten tähän kuole.

Olenko ainoa, joka ei huuhtele salaattia ennen syömistä?

Vaihtoehdot

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai pesen. Keräkaalin joukossa on usein pieniä multahippuja kaalin sisällä, jäävuorisalaatin keskeltä olen löytänyt mm. kukkakärpästen lisäksi jonkun paarman näköisen otuksen. Mutta huuhtelen kaiken, vaikka näkyvää likaa ei olisikaan, bakteereita siinä silti on pinnalla, kun niitä vihanneksia on ties kuka käpälöinyt.

Vierailija
22/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sianpaskajäämiä ja salmonellaa olisi hyvä huuhtasta juureksista ja salaateista ja hedelmistä kärpäset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedätte että suurin osa ruokamyrkytyksistä Suomessa tulee kasviksista. Huonosti pesty salaatti on yksi yleisin aiheuttaja.

Mä kyllä väitän että salaatin pesulla ei ole juuri mitään tekemistä ruokamyrkytysten kanssa kun ei se pesu mitään salaattia steriloi. Ruokamyrkytyksiä tulee siitä, että kasviksia käsitellään välineillä, joilla on käsitelty raakaa lihaa tai niitä käsittelee ihminen joka on itse sairas. 

Googlaappa ruokamyrkytys ja pesemätön salaatti. Saksassa pari vuotta sitten kuollut kolme ihmistä syötyään huonosti pestyä salaattia. Lisäksi salaatin huolellinen pesu mainitaan mm. hygieniaoppaassa & Wikipediassa ruokamyrkytystä käsittelevässä artikkelissa.

Väittäisin tietävänä mistä puhun, sillä minulla on elintarvikealan koulutus.

Vierailija
24/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pesuhan tehdään ihan sille irtolialle, jota salaatissa voi olla. Torjunta-aineita se ei varmaan poista, sillä ne on imeytyneet kasvisten sisälle.

Vierailija
25/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomatin- tai salaatinkerääjä ei välttämättä pese käsiään kun käy tauolla huusissa. Ulkomailla varsinkaan.

Vierailija
26/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuorin aina salaatin. 

Vierailija
27/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen ajatus, vai kuvittelenko vain, että kun laitan esim. Jääsalaatin vähäksi aikaa kylmään veteen niin se on parempaakin?

Samaa mieltä. Pesemätön salaatti on nahkea, kuiva ja ällöttävä.

Vierailija
28/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huuhtelen, koska en halua syödä multaa.

Vierailija
29/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huuhteleeko ne ravintoloissa?

Ellei salaatti tule valmiiksi pilkottuna/lajiteltuna pussissa niin totta kai pesevät. Valmiiksi pilkotut jne. on yleensä pesty etukäteen ja heti käyttövalmiina.

Vierailija
30/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pesuhan tehdään ihan sille irtolialle, jota salaatissa voi olla. Torjunta-aineita se ei varmaan poista, sillä ne on imeytyneet kasvisten sisälle.

Kotimaisissa salaateissa ei käytetä torjunta-aineita.

Vierailija
31/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huuhdellut ennen mitään salaatteja, hedelmiä, vihanneksia yms.

Mutta kun tulin raskaaksi, niin minusta tuli kieltämättä hysteerinen maha-asukin turvallisuuden suhteen, joten nyt kaikki huuhdellaan hyvin huolellisesti.

Vierailija
32/51 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huuhtele, koska en usko että se tulee siitä puhtaammaksi. Jos jotain multahippusia on mukana niin varmaankin ne bakteerit ovat jo siinä salaatissa ja pysyvät. Vai tiskiaineellako se pitäisi pestä?

Vierailija
33/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai tiedätte että suurin osa ruokamyrkytyksistä Suomessa tulee kasviksista. Huonosti pesty salaatti on yksi yleisin aiheuttaja.

Mä kyllä väitän että salaatin pesulla ei ole juuri mitään tekemistä ruokamyrkytysten kanssa kun ei se pesu mitään salaattia steriloi. Ruokamyrkytyksiä tulee siitä, että kasviksia käsitellään välineillä, joilla on käsitelty raakaa lihaa tai niitä käsittelee ihminen joka on itse sairas. 

En voi uskoa, että tällä kommentilla on näin paljon yläpeukkuja. Ihmisten tietämys hygieniasta on käsittämättömän vajaa

Vierailija
34/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä huuhtelu poistaa salaatista? Irtolian? Ainakaan bakteerit ja virukset eivät kuole huuhtelemalla kylmällä vedellä. Muutenhhan käsihygieniaksikin riittäisi pelkkä huuhtelu kylmällä vedellä. 

En huuhtele, jos on kotimaista, eikä ole irtolikaa näkyvissä.

Vierailija
35/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina luomusalaattia, ja huuhtelen. Ihan sen takia, koska ovat kaupassa "avonaisina". Mikä ihmismäärä päivän aikana hypistelee, kurkottautuu salaattien yli hihoinensa ja puhuessaan pöpöt lentelee suusta :)

Vierailija
36/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan aina luomusalaattia, ja huuhtelen. Ihan sen takia, koska ovat kaupassa "avonaisina". Mikä ihmismäärä päivän aikana hypistelee, kurkottautuu salaattien yli hihoinensa ja puhuessaan pöpöt lentelee suusta :)

Ja mitä tämä huuhtelu siis auttaa? Pestähän ne pitäisi kunnolla.

Vierailija
37/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotimaisissa salaateissa ei käytetä torjunta-aineita.

Kröhöm. Kyllä käytetään. Mutta luomussa ei käytetä missään maassa.

Vierailija
38/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa huuhdella kun ärsyttää märkä salaatti.

Sen tomaatin ois kyllä voinu huuhtoo uudestaan vai miten saastainen allas sulla on?

Ongelma lienee psyykkinen. Voishan sen onkia vaikka likaisesta wc-pytystä ja huuhdella. Ei se ehdi siinä ajassa yhtään miksikään mennä.

Vierailija
39/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen vesimelonin asitanpesuaineella (ja huuhtelen tietenkin huolella) ennen kuin leikkaan sen paloiksi. Inhottaa ajatus, että kuoresta leivää ties mitä pöpöjä ja likaa siihen hedelmälihaan.

Vierailija
40/51 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä tämä huuhtelu siis auttaa? Pestähän ne pitäisi kunnolla.

No kyllä ihan huuhtelemalla lähtee ihmisten hihoista irronneet mahdolliset hilseet sun muut irtopöpöt ja karvat. Mielummin huuhtelen vähän kuin en ollenkaan.

Mikä sulla on huuhtelua vastaan :D