Pelottavaa, että stressi voi saada kropan romahtamaan
Ystäväni päivitteli Facea sairaalasta , oli joutunut sinne tärinän ja sydänoireiden vuoksi. Mitään ruumiilista syytä ei löytynyt ja epäilee ruuhkavuosistressiä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii myös toisin päin eli ilo ja rentous voi auttaa ehkäisemään ja parantamaan tauteja.
Ihminen on psykofyysinen kokonaisuus. Placebolle ei kannata naureskella.
Ilo ja rentous eivät ole placeboa.
Eivät olekaan, enkä sitä tarkoittanutkaan.
Placebolle naureskelulla tarkoitin, että sille on tapana naureskella, kun ihminen "paranee kalkkitabletilla" eli väheksytään mielen merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Itse pelkään, että minulle on jäänyt vuosien kiusaamisesta joitain "jälkiä" kroppaan. Mieleen nyt ainakin on jäänyt, mutta jotenkin se kaikki tuntui silloin myös kropassa ja jotankin vieläkin minulla on oireita. Olen vasta nuori, mutta meni paljon aikaa ennen kuin edes vähän toivuin ja vieläkään en ole omalla tasollani. Rytmihäiriöt ovat loppuneet, mutta väsymystä vieläkin ja nivelsärkyä sekä ajoittaisia uniongelmia. Voimat aika lopussa olleet myös. Sydän meinaisi kyllä monesti ihan seota niinä vuosina. Kerrankin muljahti niin, että ajattelin kuolevani. Ja kukaan ei oikein ottanut edes tosissaan ja täytyi selvitä itse kaikesta. Ehkä olen liian herkkä, mutta vieläkään en ole täysin kunnossa.
Suosittelen lämpimästi meditaatiota tai jotain poisoppimisen metodia. Kun olet vasta nuori niin sinulle on älytön hyöty siitä että opetat hermostosi pois kiusaamisen jälkeen jättämistä traumoista mahdollisimman aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meditoikaa hyvät ihmiset ja hemmotelkaa itseänne. Katkaiskaa kaikki minkä voitte mikä stressaa. Rakkautta kaikille.
Minua ainakin stressaisi, jos joutuisin meditoimaan. Ahdistaa ajatuskin.
Siinä mielessä olet oikeilla jäljillä että itsensä kanssa kasvotusten oleminen saattaa olla pahimmillaan aivan h*lvetistä ja senkin kanssa pitää olla armollinen itselleen.
Mulle on esimerkiksi useammat ihmiset sanoneet että sinulle tuo varmaan on helppoa kun olet niin rauhallinen mutta itsehän taas en pystyisi syystä x, y tai z. Joo ei pidä paikkaansa, ei ole kenellekään helppoa. Sen vuoksi esimerkiksi pahimpina stressiaikoina en tee armottomimpia mietiskelyharjoituksia koska en koe että silloin kannattaa lähteä kaiken muun lisäksi koettelemaan oman mielen rajoja.
Mutta lopulta siinä on kyse samasta asiasta kuin monessa asiassa elämässä, jos jaksat nähdä nyt vaivaa niin tulevaisuus on kevyempi monen asian suhteen ja jos taas et niin ei tarvitse mutta kahlaat samassa sonnassa vuodesta toiseen ja lopulta ehkä kuitenkin joudut nöyrtymään.
Stressi aiheuttaa muiden kuormittavien tekijöiden tapaan fyysisiä reaktioita kehossa. Vaikka sen alkuperä on siis sinänsä henkinen niin ne itse reaktiot ovat fyysisiä. Niihin saattaa liittyä suoliston huonoa kuntoa, yliherkkyyksiä, autoimmuunisairauksia yms. Stressi myös kuluttaa kehoa. Eli jos keho pettää stressin vuoksi niin stressin minimoimisen ja omien toimintatapojen tarkkailun (mistä stressi pääsee elämään) lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen mikä fysiikassa mättää.