Mitä vastaisit työhaastattelussa, jos kysyttäisiin miksi edellinen työsi päättyi, jos ollut oma pyyntösi?
Etenkin, jos pyytävät näyttää työtodistukset, ei voi sanoa, että ei tarvittu enää työtäni, koska siinä lukee oma pyyntö.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Eikös työtodistuksessa lue työssäoloaika eikä muuta.
Työtodistuksia on erilaisia. Mun viimeisimmässä lukee oletuksena vain työssäoloaika, mutta siinä on valmiiksi kohta myöt työn päättymisen syylle, mutta siinä lukee jotain että "täytetään vain työntekijän pyynnöstä". No tietenkin pyysin, koska en mä nyt halua antaa sitäkään kuvaa että olisin saanut potkut.
Työturvallisuudesta ei välitetty pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että minulla oli henkilökohtaisessa elämässä silloin haasteita, ja kuormitti sen verran, että päätin laittaa terveyden etusijalle, ja hyvä, että laitoin. Muuten en olisi työkykyisenä tässä nyt :)
Näin ei kannata sanoa. Muuten tulee mielikuva että olet pikapuoliin potemassa burnouttia, kipeää selkää ja sosiaalista ahdistusta kuukausien mittaisella saikulla.
Sanoisin niinkuin asia oli. Työpaikan toimintatavat olivat niin räikeästi epäeettisiä ja kestävän kehityksen vastaisia, ettei moraalini yksinkertaisesti taipunut edesauttamaan sitä toimintaa. Lisäksi koska kyseessä oli monikansallinen yritys kankeine toimintatapoineen, koin näin yrittäjäluonteisena ihmisenä kuin olisi taistellut tuulimyllyjä vastaan joka päivä. Kaikki me tiesimme, että monet asiat olisi voinut tehdä toimipisteessämme paljon paremmalla ja rahallisesti kannattavammalla tavalla, mutta firman sääntövihko oli jäykkä raamattu jota piti pilkulleen totella vaikka ohjeet olivat toimipisteessämme täysin järjettömiä. No tuota viimeistä en kyllä varmaan haastattelussa sanoisi ainakaan noilla sanoilla, kunhan piti saada marmattaa nyt tässä yhteydessä.
Ei totuuden puhuminen tuo ongelmia. Varsinkaan, jos sinulla on aiempia työnantajia, jotka voivat sinua kehua tai suositella.
Tuolloin voit kertoa rehellisesti syyn ja kertoa ettei koskaan aiemmissa työpaikoissa ole törmännyt vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kävi niin, että irtisanouduin, koska löysin uuden työpaikan, joka epäonnekseni menikin pieleen enkä saanut olla siellä kuin kaksi päivää työnantajan päätöksestä. Kyseisestä työpaikasta on tehty kymmeniä valituksia ja mm. edellinen työnantajanikin siitä minua varoitti, mutta valitettavasti en uskonut.
Ehkä sanon sen näin, koska tämä kuitenkin totta?
No mutta tuossa tapauksessahan sinä et irtisanoutunut itse viimeisimmästä työstäsi.
Tuon kaksi päivää olin siellä vain koulutuksessa eikä tehty mitään työsopimusta kanssani. En viitsi näyttää tuosta todistusta, koska siinä lukee vain, että "ei syntynyt työsopimusta".
Vierailija kirjoitti:
Olen vastannut rehellisesti, että muutimme puolison työn takia tänne 200 km päähän entisestä kotikaupungista.
Työnantajaa ei kiinnosta ongelmat entisissä työpaikoissa, työuupumus jne., mutta oma irtisanoutuminen ilman tietoa uudesta työpaikasta kertoo yleensä työntekijään liittyvistä ongelmista. Itse en palkkaisi ketään, joka selittää jotain uusista haasteista.
Kyllä ne viittaa työnantajaan liittyvistä ongelmista. Potkujen saaminen viittaa työntekijään liittyvistä ongelmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti kävi niin, että irtisanouduin, koska löysin uuden työpaikan, joka epäonnekseni menikin pieleen enkä saanut olla siellä kuin kaksi päivää työnantajan päätöksestä. Kyseisestä työpaikasta on tehty kymmeniä valituksia ja mm. edellinen työnantajanikin siitä minua varoitti, mutta valitettavasti en uskonut.
No mutta tuossa tapauksessahan sinä et irtisanoutunut itse viimeisimmästä työstäsi.
Tuon kaksi päivää olin siellä vain koulutuksessa eikä tehty mitään työsopimusta kanssani. En viitsi näyttää tuosta todistusta, koska siinä lukee vain, että "ei syntynyt työsopimusta".
Ei tuota tarvitse CV:een kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös työtodistuksessa lue työssäoloaika eikä muuta.
Kyllä siinä yleensä lukee, oliko kyseessä määräaikainen vai vakituinen työ, ja jos jälkimmäinen, niin juurikin merkitään työsuhteen päättymisen syy.
Jos henkilö jää työttömäksi, niin työkkärikin jo ne merkinnät vaatii.
Minä olen irtisanoutunut ilman tietoa uudesta työstä. Kävin sen jälkeen useassa työhaastattelussa eikä niissä kysytty syytä eikä minulta ainakaan ole missään ikinä kysytty myöskään työtodistuksia.
Olin vieläpä ollut tuossa paikassa vain 7 kk. Jos olisi kysytty, olisin sanonut että halusin suurempaan yritykseen jossa on monipuolisemmat työmahdollisuudet, koska tuo mistä irtisanouduin oli pieni firma ja hain sitä paljon isompiin yrityksiin töihin. Todellisia syitä olivat järkyttävä työilmapiiri, huono johtaminen, lähes työpaikkakiusaamiseksi katsottavat toiminta erään kollegan taholta ym.
Yleensä se on oma pyyntö, kun ollaan siirtymässä toisiin haasteisiin. ei siinä mitään erikoista ole. jos todistuksessa lukisi, että erotettu tai vapautettu tehtävistä, et varmaan ihan helposti saisi töitä.
On aina mahdollisuus pyrkiä johonkin uuteen haastavampaan hommaan. ehkä työmatka oli hankala,.
mutta esimiehistä tai työtovereista ei milloinkaan pidä mennä puhumaan pahaa.
Työ liian yksitoikkoista, ehkä ei vastannut odotuksia. työn ja vapaa-ajan täytyy myös korreloida.
No peratkaa mun syyt. Mitä näistä voi kertoa julkisesti:
-Pitkä työmatka.
-Ylitöistä ei maksettu palkkaa, ja niitä teetettiin paljon.
-En pitänyt esimiehestäni. Ei ollut ihan täyspäinen.
-Halusin pitää huolta terveydestäni.
-Halusin viettää aikaa myös lasteni kanssa.
Ei noista mikään kiinnosta työnantajia. Huonoja syitä työnantajien näkökulmasta, vaikka olivatkin mulle tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei totuuden puhuminen tuo ongelmia. Varsinkaan, jos sinulla on aiempia työnantajia, jotka voivat sinua kehua tai suositella.
Tuolloin voit kertoa rehellisesti syyn ja kertoa ettei koskaan aiemmissa työpaikoissa ole törmännyt vastaavaan.
Tuolloin voit kertoa vaikka jotain verhoillen negatiivistakin edellisestä työnantajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vastannut rehellisesti, että muutimme puolison työn takia tänne 200 km päähän entisestä kotikaupungista.
Työnantajaa ei kiinnosta ongelmat entisissä työpaikoissa, työuupumus jne., mutta oma irtisanoutuminen ilman tietoa uudesta työpaikasta kertoo yleensä työntekijään liittyvistä ongelmista. Itse en palkkaisi ketään, joka selittää jotain uusista haasteista.Kyllä ne viittaa työnantajaan liittyvistä ongelmista. Potkujen saaminen viittaa työntekijään liittyvistä ongelmista.
Sinä olet valmis palkkaamaan jonkun sellaisen, joka on enemmän palkallisella sairauslomalla kuin töissä? Ja syynä aina uupuminen, henkilökohtaiset ongelmat, lievä masennus jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajaa ei kiinnosta ongelmat entisissä työpaikoissa, työuupumus jne., mutta oma irtisanoutuminen ilman tietoa uudesta työpaikasta kertoo yleensä työntekijään liittyvistä ongelmista. Itse en palkkaisi ketään, joka selittää jotain uusista haasteista.Kyllä ne viittaa työnantajaan liittyvistä ongelmista. Potkujen saaminen viittaa työntekijään liittyvistä ongelmista.
Sinä olet valmis palkkaamaan jonkun sellaisen, joka on enemmän palkallisella sairauslomalla kuin töissä? Ja syynä aina uupuminen, henkilökohtaiset ongelmat, lievä masennus jne.
Irtisanoutunut omasta tahdostaan. Mainitsemasi ongelmatapaukset eivät todellakaan irtisanoudu omasta tahdostaan.
Palkkaisin osaavan, koulutetun ja miellyttävänoloisen ihmisen. Lisäksi noilla tapauksilla on yleensä ollut todella hyvä irtisanoutua. Tietyistä firmoista kyllä ollaan laajasti tietoisia muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuota tarvitse CV:een kirjoittaa.
En kirjoitakaan. Tarkoitin vain, ettei hyötyä näyttää siitä todistusta, vaikka sellainen minulla onkin olemassa.
Sanoisin, niin kuin asia on. Eli että vuosi oli 1997 ja se oli kesätyö.
Vierailija kirjoitti:
No peratkaa mun syyt. Mitä näistä voi kertoa julkisesti:
-Pitkä työmatka.
-Ylitöistä ei maksettu palkkaa, ja niitä teetettiin paljon.
-En pitänyt esimiehestäni. Ei ollut ihan täyspäinen.
-Halusin pitää huolta terveydestäni.
-Halusin viettää aikaa myös lasteni kanssa.
Ei noista mikään kiinnosta työnantajia. Huonoja syitä työnantajien näkökulmasta, vaikka olivatkin mulle tärkeitä.
Pitkä työmatka ainakin on ihan käypä syy vaihtaa työpaikkaa lähemmäs kotia. Nuo muutkin pitää vain muotoilla siten, että syy kuulostaa positiiviselta. Vaikea keksiä sulle valmiiksi syitä kun ei tiedä esim. että mikä ala ja minkälainen työpaikka oli. Riippuu myös haettavasta työpaikasta mitä kannattaa sanoa.
Työnantajaa ei kiinnosta ongelmat entisissä työpaikoissa, työuupumus jne., mutta oma irtisanoutuminen ilman tietoa uudesta työpaikasta kertoo yleensä työntekijään liittyvistä ongelmista. Itse en palkkaisi ketään, joka selittää jotain uusista haasteista.