Mitä tekisit, jos saisit ensi viikolla 400.000€?
Kommentit (96)
Ottaisin lainaa noin 300 000 e ja ostaisin 3 yksiötä Helsingin keskustasta.
No ensimmäisenä tekisin tarjouksen lähellä myynnissä olevasta 20ha metsäpalstatsta. Sitten maksaisin pois muut luotot, paitsi en enkä asuntolainaa.
Seuraavaksi alkaisin katsella että löytyykö sopivaa kivaa taloa, joka vastaisi paremmin nykyisiä tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Menisin risteilylle.
Ja ai niin, siks koska menidin vasn ja tekis mieli.
Vierailija kirjoitti:
400.000 euroa on oikeasti pikkuraha. Olen katsellut ihaillen ullakkoasuntoa, joka maksaa 1,5 miljoonaa. Jos myytäisiin tämä nykyinen asunto ja ja siihen pantaisiin 400.000 euroa lisää, oltaisiin vasta miljoonassa ja velkaa pitäisi silti ottaa puoli miljoonaa.
Miljoonalla ei saa kuin 75 neliön ullakkoasunnon ja me tarvittaisiin vähän yli 100 neliötä.
Mikä ihmeen hinku sulla on jonnekin ullakolle? Eihän sinne mene edes hissi.
Lähtisin nyt heti bilettämään ja tilaaman jonkun hienon auton.
Hankkisin unelmieni talon ja kanoja. Nykyisen okt:n myisin vaikka tappiolla - haluan tästä eroon. Tässä ei ole hyvä olla.
Jos 400 000 saisi sijoitettua 5% tuotolla, niin se riittäisi minulle elämiseen pikkukaupungissa. Kertoisin työnantajalle että joko teen työtä vain 2-3 päivänä viikossa tai sitten irtisanoudun.
Maksaisin lainat pois ja jättäisin loput 280.000€ tilille odottamaan osakekurssien laskua. Leventäisin elintasoani vähän. Itse asiassa elämäni muuttuisi hyvin vähän tuolla summalla, mutta toisihan se turvallisuuden tunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Puolittaisin työaikani = vapaa-aika lisääntyisi ja stressi vähentyisi
perustaisin säätiön = hyväntekeväisyyttä
ostaisin paremman auton = elämä helpommaksi
Muuten jatkaisin kuten ennenkin, puolikkaalla työajalla ja edelleen asuntovelkaisena. Miettisin rauhassa mihin sijoittaa rahat, todennäköisesti ostaisin metsää niin paljon kuin mahdollista.
Säätiön 400 000 potista? Pyrsk.
Todennäköisesti kuitenkin pistäisin kaiken sileäksi parissa vuodessa ja päätyisin deekuksi sillan alle.
Lisää metsää ja työkoneen voisi uusia.
Tekisin mökkiin remontin. Ehkä jossain kohtaa voisin katsella uutta asuntoa, jos löytyisi kivampi kuin tämä. Voisin ostaa tämän asunnon kokonaan itselleni puolisoltani. Sit aikuisille lapsille antaisin loput. Töitä jatkaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten jatkaisin kuten ennenkin, puolikkaalla työajalla ja edelleen asuntovelkaisena. Miettisin rauhassa mihin sijoittaa rahat, todennäköisesti ostaisin metsää niin paljon kuin mahdollista.
Kai ymmärrät, että 400 000 e on aika pieni raha?
Saisit sillä summalla noin 100 ha metsää, et voisi perustaa säätiötä ja vapaa-aikasi menisi metsätöissä.
Säätiön pääomaksi 200 000e, auto 20 000e, lopuilla metsää. Metsän tuotoilla aina uutta metsää. Vapaa-aika lisääntyy kun tekisi vain puolikasta työaikaa, olisi aikaa hoitaa sitä pientä metsätilkkua.
Toivottavasti sinulla on ikää 16 vuotta. Muussa tapauksessa ideasi ei ole kovin tuottava.
Miksi sen pitäisi olla tuottava? Säätiössä voisi olla lapseni töissä, asianhoitajana, säätiö maksaa palkan. Metsä alkaisi tuottaa lapsille tai lapsenlapsille, minulle riittää se.
Säätiö voisi maksaa lapsellesi palkkaa 50 000 e/v (sivukuluineen) ja 4 vuodessa ne rahat olisivat loppu. Metsäsi tuottaisi lapsille ja lapsenlapsille noin 800 e/v ja tämänkin vain silloin, kun itse tekisit kaikki hoitotyöt.
Säätiö tietysti sijoittaisi rahansa ja ryhtyisi muihinkin toimiin pääoman kasvattamiseksi. Et taida tietää mitään säätiötoiminnasta? Jo olemassa olevan metsän kylkiäisiksi uusi metsä sopisi vallan mainiosti tulevaisuuden turvaksi. Metsä on hyvä tulevaisuuden sijoituskohde, asunnot ei koska väkiluku laskee kiihtyvään tahtiin. Metsänhoitotyöt voi tehdä itse, ei ole silloin vapaa-ajan ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säätiön 400 000 potista? Pyrsk.
Kyllä, vähimmäissumma säätiötä perustaessa on 50 000e. Siskollani on harvinainen sairaus ja säätiö voisi tukea sitä sairastavien elämää. 200 000e riittäisi alkuunsa, säätiö katsos koko ajan kasvattaa varallisuutta ja elää lahjoituksilla yms. Tuotto kulujen jälkeen lahjoitetaan pois.
Ostaisin vaimon sukutilan hänen nimiinsä.
Ensiksi itkisin ilosta ja helpotuksesta. Sen jälkeen ostettaisiin uusi auto ja lähdettäisiin perheen kanssa rentoutumaan jonnekin lämpimään viikoksi. Tämän jälkeen ilmoittaisin esikoisen harrastukseen, jota ei ole voinut rahan takia harrastaa. Mies luultavasti ostaisi äänentoistolaitteiston ja paremman pyörän työmatkoja varten. Itse ostaisin muutamia vaatteita lisää. Lopuilla rahoilla varmaan ostettaisiin asunto jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos 400 000 saisi sijoitettua 5% tuotolla, niin se riittäisi minulle elämiseen pikkukaupungissa. Kertoisin työnantajalle että joko teen työtä vain 2-3 päivänä viikossa tai sitten irtisanoudun.
Itsellå todennäköisesti tulisi irtisanoutumimen joka tapauksessa, kun kivat työkaverit jättää kaikki mukavimmat hommat minulle. Aivan kuin se nytkin on aina silloin harvoin kun satun sairastumaan tai pidän talvilomia. Vaikka vapaan pitäisi helpottaa, ei todellakaan ole niin ja ainoastaan kahta kauheampaa palata töihin missä odottaa armoton työmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostaisin vaimon sukutilan hänen nimiinsä.
Ja vaimo maksaisi lahjaveroa jotain 50 tonnia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ymmärrät, että 400 000 e on aika pieni raha?
Saisit sillä summalla noin 100 ha metsää, et voisi perustaa säätiötä ja vapaa-aikasi menisi metsätöissä.
Riippuu siitä, miten leveästi tottunut elelemään. Laskeskelin, että itse eläisin nykyisellä tyylillä ilman työntekoa lähes 10v jos olisi satadonaa. Joten 400t riittäisi mainiosti loppuelämäksi.
400.000 euroa on oikeasti pikkuraha. Olen katsellut ihaillen ullakkoasuntoa, joka maksaa 1,5 miljoonaa. Jos myytäisiin tämä nykyinen asunto ja ja siihen pantaisiin 400.000 euroa lisää, oltaisiin vasta miljoonassa ja velkaa pitäisi silti ottaa puoli miljoonaa.
Miljoonalla ei saa kuin 75 neliön ullakkoasunnon ja me tarvittaisiin vähän yli 100 neliötä.