Haluaisitko olla äitisi iässä samanlainen kun äitisi on nyt?
Kommentit (38)
On ollut vainaa jo pitkään, mutta en missään elämänvaiheessani olisi halunnut elää samanlaista elämää kuin äitini.
25 vuoden kuluttua olen kuin äitini nyt. Siis vanha. Asuisin yksin ja olisin tyytyväinen siihen, että yksi elämä tuli elettyä hyvin. Lapset löysivät paikkansa maailmassa eikä mikään iso ja paha satuttanut heistä ketään.
Miksipä ei?
Juu, ei kiitos. Äitini on pahasti alkoholisoitunut. jatkuvasta kaljan litkimisestä turvonnut ja vielä kusipäinen luonteeltaakin. Ilmeisesti tuo juominen alkanut jo liuottamaan aivoja...
Never ever.. En todellakaan!
56v, n 40kg ylipainoa.matalapalkkainen työ jossa sorsitaan koko ajan eikä uskalla hakeutua enää muualle...syö mitä sattuu, alko maistuu eikä osaa juoda sivistyneesti vaan aina känniin asti. ei hallitse rahankäyttöä, ei osaa säästää vaan tuhlaa pikku rihkamaan... Jne jne
säälittävintä on se television palvominen...
Kyllä toivoisin 80 vuoden iässä olevani jo tuhkattu hyvän aikaa sitten.
Kyllä voisin olla!
Äitini on +60v ja jäämässä parin kuukauden päästä eläkkeelle. Tällä hetkellä hyväpalkkaisessa ja arvostetussa työssä, josta tykkää. Eläkekin tulee olemaan hyvä.
Fyysisesti todella hyvässä kunnossa, normaalivartaloinen. Jumppaa joka päivä ja pyöräilee kaikki työmatkat (yli 30 km päivässä). Taloudellisesti tulee hyvin toimeen. Ei käytä alkoholia eikä ole mitään mt -ongelmia. Lasten ja lastenlasten kanssa lämpöiset ja läheiset välit, näkee usein kaikkia.
Luonteelta olemme kyllä erilaisia, mutta on meissä paljon samaakin luonnetta.
Tosi mielellään. Äitini on hyvinvoiva ja täysin terve 78-vuotias, ja juuri sopivasti lievästi ylipainoinen. Sehän ennustaa hyvää toimintakykyä pitkään. Hänellä on hyvä huumorintaju ja selvästi myönteisempi elämänasenne kuin minulla. Hän on myös vanhentunut kauniisti - sukujuhlissa hän on aina sukupolvensa kaunein nainen. Minulla ei valitettavasti ole samaan edellytyksiä, koska tulen ulkonäöltäni isäni sukuun.
Voisin vaikka halutakin :) Äitini on rento, ihana, hyväsydäminen, rakastava, mukava. Hän on nuoren näköinen, hieman ylipainoinen, kaunis nainen. Ei ryppyjä, ei harmaita! Taloudellisestikin pärjää hyvin, on 3 lapsen mummi :) Minulla on maailman paras äiti :)
En halua olla niin helvetin pihi että pippuritkin noukitaan ja kuivataan sopasta ja laitetaan uudelleen seuraavaan keittoon.
En. Äitini kuoli yli kymmenen vuotta sitten vähän päälle viiskymppisenä.
Kyllä, olisin oikein mielelläni terve, positiivinen, aktiivinen 71-vuotias. Ei toki haittaisi, jos olisin 10 kg kevyempi kuin äitini nyt on, mutta pahempaakin voisi olla kuin pieni pyöreys.
Taloudellisesti oletan olevani hieman paremmassa asemassa tuossa iässä, mutta toisaalta elämästä ei koskaan tiedä, ja äitini joka tapauksessa pärjää siinäkin suhteessa ihan hyvin.
Toivottavasti en muutu sellaiseksi joka puhelimessa ym muuttaa ääntään kimakammaksi ja kikattaa kuin nuoret ja vääntää vitsiä jolle kaikki muut vaivautuneesti nauravat.
on fyysisesti terve, hoikka ja raitis, nämä voisin ottaa mielelläni.
taloudellisesti ei ole osannut elää yhtään järkevästi, en toivo samaa.
nauttii elämästään, työ on ok, harrastaa ja "elää itselle", mutta toisaalta hän on itsekeskeinen ja tunnevammainen, elää kirjaimellisesti vain itselle, joten tätä ominaisuutta en todella haluaisi. Vaihtuvia miehiä, suhteet epävakaita, jopa "sairaita", ihmissuhteet lapsiin, lapsenlapsiin pinnallisia ja tapaamiset satunnaisia. En toivo itselle.
Mikä ettei. Äitini on 69v. ja eläkkeellä, hyvin energinen ja iloinen ja onnellinen. Tekee vapaaehtoistyötä ja myös kevyttä palkkatyötä sillointällöin. Hän on fyysisesti hyvässä kunnossa ja kannattaa terveitä elämäntapoja (ei juo viunaa eikä polta), liikkuu viikottain ja pysyy hoikkana. Luonteessaan on jotain jota en halua periä, nimittäin muiden ihmisten ärhäkkä arvosteleminen jota taasen hän ei siedä muilta itseään kohtaan.
Miksikäs ei.Rakastaa lapsenlapsia ja rahaa on.Passaa mullekki.
Osittain kyllä, osittain ei. Äitini on 77-vuotias. Hän näyttää ikäistään nuoremmalta ja osallistuu aktiivisesti monenlaiseen toimintaan. Me lapset ja lastenlapset olemme (lähes) aina tervetulleita. Äitini on sellainen mummon perustyyppi, joka kutoo ja hemmottelee lapsen lapsia herkuilla. Äidille uskaltaa jättää lapset hoitoon. Hän on ikäisekseen kohtuullisen terve (ei mitään perussairauksia). Pienestä palkastaan ja eläkkeestään hän on onnistunut säästämään hyvin, ja lahjoittaa meille lapsilleen muutamien vuosien välein rahaa. Hän pyrkii olemaan ehdottoman tasapuolinen kaikille. Näissä asioissa haluaisin olla äitini kanssa samankaltainen hänen iässään.
Sitten ne asiat, missä en haluaisi samaistua äitiini: äiti on leski (eli isäni kuollut), painoa on liikaa (taitaa kyllä periytyä, itsekin rakastan kaikkea makeaa), äiti on yliutelias ihmisten asioista, ei osaa pitää meidänkään asioita omana tietonaan vaan juoruaa ne eteenpäin (siksi en kerrokaan äidille kovin henkilökohtaisia asioita), äiti soittaa joka päivä ja roikkuu meissä lapsissaan, vaikka elääkin aktiivista elämää; äiti ei osaa päästää irti vaan hössöttää liikaa. Toivon, että itse ymmärrän aikanaan antaa aikuisille lapsilleni tilaa elää omaa elämäänsä.
En haluaisi olla samanlainen. Tosin nykyisin hän on nuorekas ja virkeä. Kuitenkin hankala luonne ja jotenkin kokee kaikki asiat vaikeaksi. 40-60 v hän sairasti masennusta, josta toipui vasta vanhoilla päivillään. Jäi jo nelikymppisenä eli minun ikäisenä pois työelämästä, mitä itse en haluaisi tehdä. Sen jälkeen on kuluttanut päivänsä kotona tv:tä katsellen.
Nykyisin kun katsoo peiliin, näkee siellä usein äitinsä, mikä on karmaisevaa. Olen jopa harkinnut kosmeettista leikkausta, jolla samat piirteet saisi pois.
ulkoisesti, no äitini on vanhentunut "tavallisesti". Ei ole ikäistään vanhemman eikä huonokuntoisemman eikä toisaalta nuoremman tai hyväkuntoisemman oloinen. Siihen voisi kai olla tyytyväinen jos niin kävisi.
Muuten... no mielelläni en eroaisi kuten äitini. Toisaalta, äidilläni on nyt erittäin tasapainoinen avioliitto että se on positiivista. Enkä haluaisi saada YT-neuvotteluissa kenkää "viittävaille" eläkeläisenä. Muuten äitini tuntuu erittäin tyytyväiseltä elämäänsä joten toivottavasti asiat ovat minullakin sitten yhtä hyvin kuin äidilläni juuri nyt.