Milloin viimeistään naisen täytyy oppia leipomaan pullaa?
Jo nuorena tyttönä, vai vasta äidiksi tai isoäidiksi tullessaan?
Kommentit (39)
Leivoin aikanaan pullaa paljonkin silloin, kun lapset olivat pieniä. Nykyään en enää vaivaudu, sillä pulla on pahaa, turhake, täysin turhia kaloreita.
Mun pullat on kuulemma parhaita ja niin ne onkin. Harvat osaa tehdä oikeasti ihania pullia.
Niin pitkään kun osaa laittaa pakasteet uuniin kun on vieraita tulossa, ei tarvi osata. Sama kun miettis, että minkä ikäisenä miehen on osattava vaihtaa jarrupalat ja kaakeloida kylpyhuone.
Lasten syntymän jälkeen naisen sosiaalinen elämä riippuu hänen taidostaan emännöidä vieraita.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:12"]
Naisen ei koskaan.
Pojilleni saatan opettaa tässä jossakin vaiheessa. Pojillani nyt ikää 9 ja 4 v. Itse olen nainen ja edellisestä pullan leipomisesta on aikaa ehkä parikymmentä vuotta.
[/quote]
Hehe, eiks siitä ole 4 vuotta kun sulla on viimeksi ollut pullat uunissa...
ei ihme että ootte kaikki läskejä kun leivotte saatana joka viikko. hävetkää
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:23"]
Miksi sitä pitäisi osata leipoa? Vehnää, hiivaa, sokeria eli siis aivan turhaa.
[/quote]
Opin leipomaan pullaa jo ala-asteella. Ihan ok taito osata, siinä missä moni muukin on. Ja viimeksi leivoin spelttijauhoihin ja makeutin intiaanisokerilla. No, hiivaa oli. Kauheeta.
No kyllä nyt viimeistään yläasteen kottaritunnilla olisi jokaisen nuoren naisen ja miehen syytä oppia tuollainen perusasia. Ja pullanleivonta on kyllä sellainen asia että sitä paremmat pullat mitä useammin leivot =D
Mielestäni pullan leipominen kuuluu jokaisen naisen ja miehen osaamisalueeseen, aivan kuten ruuanlaitto, siivoaminen, kaupassakäynti, laskujen maksaminen ym. perusasiat.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 14:26"]
Mun pullat on kuulemma parhaita ja niin ne onkin. Harvat osaa tehdä oikeasti ihania pullia.
[/quote]
Ei todellakaan ole parhaimpia, vaan paskimpia. Niin sanoi muuten mun lapset, sun lapset ja sen kaverit, ja niiden opettajat. Kuin hiivaista räkää söisi, sanoivat.
Parhaat, ulkoa rapeat ja sisältä kuohkeat pullat teen meinaan minä!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 14:26"]
[/quote]
Ei todellakaan ole parhaimpia, vaan paskimpia. Niin sanoi muuten mun lapset, sun lapset ja sen kaverit, ja niiden opettajat. Kuin hiivaista räkää söisi, sanoivat.
Parhaat, ulkoa rapeat ja sisältä kuohkeat pullat teen meinaan minä!
En tiedä. Vielä ei ole tullut sellaista tilannetta, nyt ikää 35v. Puoliso kyllä leipoo mielellään ja lapsi tainnut kerran leipoa pullaa, mutta eiköhän selvittäisi ilmankin.
Sanoisin, että perusjutut on hyvä opetella leipomaan vielä silloin kun asuu kotosalla. Mutta en kyllä toisaalta ihmettele, jos ei ihan kaikkea jokainen osaa. Kakkuja, keksejä ja piirakoita itse tein paljon nuorempana (ja vielä edelleenkin), pullaa en silloin juurikaan koska en siitä itse pidä kovin paljoa. Pulla on hyvää n. 1h uunista ottamisen jälkeen, kun on vielä lämmin ja ihan tuore. Sitten ei enää kiinnosta, uudelleenlämmityksellä saa ehkä vähän lisäaikaa ja voihan niistä tehdä köyhiä ritareita tietysti myöhemmin. Nykyään tulee joskus tehtyä kun mies kuitenkin tykkää niistä. Leipominen kuitenkin on ihan kivaa, jopa sen pullan tekeminen.
Täälläkin yksi uusavuton ilmoittautuu. 43v. 3. lapsen äiti. Joskus olen yrittänyt, mutta ei oikein onnistunut. Leivon noin kerran kaksi viikossa kuivakakkuja, pikkuleipiä, suolaisia ja makeita piirakoita, kääretorttuja tai kakkuja. Hyväksyn sen, että olen uusavuton, koska en osaa tehdä pullaa, enkä halua opetellakaan.
Olin lähes kolmikymppinen, kun leivoin ensimmäiset korvapuustit. Edelleen leivon korvapuusteja lähinnä vierasvaraksi pakastimeen. Ja lastenlasten mielestä isoäidin korvapuustit ovat ihan parasta.
Ei koskaan.
Tykkään itse leipomisesta, mutta en pidä pullanleipomistaitoa minään must-juttuna. Pulla on sen verran yleinen juttu Suomessa että minusta olisi hyvä jos kaikki (suomalaiset) kerran kokeilisivat pullan leivontaa, mutta siinäpä se, ja tuokin kerta voi hyvin olla lapsena tai koulussa köksän tunnilla. Mutta jos ei tule kertaakaan kokeiltuakaan, niin ei sekään mikään tragedia ole ;)
Eli noin 90% suomalaisista miehistä, veikkaisin. Sekä iso osa naisistakin, mm. minä. Vai saako katsoa ohjeesta? Kyllä se silloin onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 14:03"]
Jos kohtaisin aikuisen ihmisen joka ei osaa pullaa leipoa niin täytyy kyllä sanoa että todella uusavuttomana häntä pitäisin.
[/quote]
Naisen ei koskaan.
Pojilleni saatan opettaa tässä jossakin vaiheessa. Pojillani nyt ikää 9 ja 4 v. Itse olen nainen ja edellisestä pullan leipomisesta on aikaa ehkä parikymmentä vuotta.
Mun äiti ei tykkää leipoa, asia selvisi mulle aikuisena. Siltikin hän meidän lasten iloksi teki pullataikinan todella usein välillä tietty leipätaikinaakin. Lasten takia täytyy hieman viitsiä asioita...