Milloin viimeistään naisen täytyy oppia leipomaan pullaa?
Jo nuorena tyttönä, vai vasta äidiksi tai isoäidiksi tullessaan?
Kommentit (39)
Sitten jos tekee mieli pullaa, eikä sitä myydä kaupassa, eikä mies suostu leipomaan?
Miksi sitä pitäisi osata leipoa? Vehnää, hiivaa, sokeria eli siis aivan turhaa.
Onko siihen joku tietty ikä? Onko aaveellä sunnuntaiaamuna kaikki avuttomat hölmöt liikkeellä? täytyy keksiä muuta tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:23"]
Miksi sitä pitäisi osata leipoa? Vehnää, hiivaa, sokeria eli siis aivan turhaa.
[/quote]
Niinpä. Turha se nyt on mitään herkkua koskaan syödä. Saattaisi vahingossa hetken nauttia elämästään. Senkin ajan voi käyttää paremmin vaikka juoksemalla ympyrää ja opettelemalla ulkoa eri elintarvikkeiden hiilaripitoisuuksia.
Pullan voi korvata juustokakulla, kekseillä tai suolaisilla piirakoilla. Pääasia on, että jatkaa ikiaikaisen hellan ääressä hössötyksen perinnettä. Voi kätevästi jättää kohtaamatta esim omat lapsensa, kun on kiire hössöttää taikinan kimpussa.
ei koskaan, ei vaimoni tee koskaan pullaa, jos haluan pullaa ostan sitä tai syön niitä herkkuja mitä vaimo tekee, ei pulla ole must.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:31"]
Pullan voi korvata juustokakulla, kekseillä tai suolaisilla piirakoilla. Pääasia on, että jatkaa ikiaikaisen hellan ääressä hössötyksen perinnettä. Voi kätevästi jättää kohtaamatta esim omat lapsensa, kun on kiire hössöttää taikinan kimpussa.
[/quote]
Ootko koskaan kokeillu leipoa lasten kanssaa? Se on niiden mielestä melko hauskaa.
Meillä kaikki vihaa pullaa, joten ei ikinä tarvitse oppia sitä leipomaan. :)
Meillä syödään herkkupäivinä itsetehtyä jäätelöä, marjapiirakoita tai juustokakkua. Niitä osaan leipoa kyllä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:44"]
Meillä syödään herkkupäivinä itsetehtyä jäätelöä, marjapiirakoita tai juustokakkua. Niitä osaan leipoa kyllä.
[/quote]
Vau! Taidatte olla parempaa väkeä!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:44"]
[/quote]
Vau! Taidatte olla parempaa väkeä!
[/quote]
Eipä oikeestaan. Käydään kesäisin ahkerasti metsässä, joten kaapit tursuaa marjoja, joista on hyvä tehdä jäätelöä ja piirakkaa. Sorbetit on helppoja ja halpoja tehdä. Kaikki vaan sekaisin ja sillon tällön vatkaa pakastimessa olevaa massaa, jos muistaa. Jäätelö on ehkä vähän hankalampi, saa olla tarkempi vatkaamisen kanssa. Juustokakku on vähän tyyriimpää herkkua, mutta kun harvoin herkuttelee, voi jotain parempaa leipoa.
Miksi pullan vihaaminen tekisi meistä parempaa väkeä? :D Vehnäjauhoja, hiivaa ja vettä. Hyi! Mielummin herkutellaan oikein kunnolla marjoilla ja kermalla, kun halutaan herkutella.
Itse olen oppinut leipomaan pullaa jo ennen kuin täytin 10. Mielestäni viimeistää siinä vaiheessa se on hyvä opetella kun saa lapsia. Lasten kanssa pullan leipominen on todella kivaa ja siinä sivussa lapsetkin sen oppii.
Jos kohtaisin aikuisen ihmisen joka ei osaa pullaa leipoa niin täytyy kyllä sanoa että todella uusavuttomana häntä pitäisin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 14:03"]
Jos kohtaisin aikuisen ihmisen joka ei osaa pullaa leipoa niin täytyy kyllä sanoa että todella uusavuttomana häntä pitäisin.
[/quote]
Mä en kyllä osaisi ilman ohjetta. Asuin monta vuotta asunnossa, jossa ei ollut uunia, ei tullut harjoiteltua leipomistaitoja tuolloin.
Mieluiten ei ikinä, koska pulla on perseestä. Mieluummin joku ihana suklaakakku nam...
Minä opettelin leipomaan pullaa aikuisena, pullasta kun tykkään eikä kaupan pulla ole niin hyvää kuin itse tehty. Pullanleipominen on minusta tosi rentouttavaa. Jos näin ei olisi, niin en kyllä olisi viitsinyt opetella.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 14:03"]
Itse olen oppinut leipomaan pullaa jo ennen kuin täytin 10. Mielestäni viimeistää siinä vaiheessa se on hyvä opetella kun saa lapsia. Lasten kanssa pullan leipominen on todella kivaa ja siinä sivussa lapsetkin sen oppii.
[/quote]
no, tässä on sulle yksi uusavuton, olen 45v ja kaksi lastakin on, ja en osaa/viitsi leipoa pullaa
tykkään leipoa esim kakun, mutta pullaa......ei kiinnosta
Jos ottaa vastaan sellaisen työn missä pitää osata leipoa, niin silloin on jo kiire opetella. Mitään muuta pakkoa ei tule mieleen.
Tuonhan nyt oppii jo yläasteella. Se haluaako leipoa on eri asia.
Miksihän osalle naisista monet asiat ovat ylivoimaisen vaikeita?
Ei sitä ohjetta ole pakko muistaa ulkoa :) jos usein leipoo niin sen muistaa mutta pääasia mun mielestä on että näkee sen vaivan.
Jaah, eiköhän tuo opeteta koulun kotitaloustunnilla ihan kaikille tytöille ja pojille. Miksi leipominen olisi juuri naisen hommaa?