Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pöytätavoista

Vierailija
10.03.2013 |

Kun te syötte koko perhe yhdessä, nousevatko teini-ikäiset lapset pöydästä heti, kun ovat itse syöneet ja jättävät teidät aikuiset syömään keskenään? Onko tämä normaali suomalainen tapa? Ja nouseeko pöydästä kenties jompi kumpi perheen vanhemmistakin ennen kuin kaikki ovat syöneet?

Meillä on tapana istua pöydässä juttelemassa kunnes kaikki ovat syöneet. Ateria on meille yksi yhdessä olon muoto. Muistan kyllä lapsuudestani, että maalla sukulaisperheessä ihmiset nousivat pöydästä heti syötyään yksi kerrallaan, mutta minun on vaikea ymmärtää perheitä, joissa tätä taapaa noudatetaan tänä päivänä ja pidetään hyviä ruokatapoja jopa tekopyhinä.

Miten teillä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan teinit pompi pöydästä kesken ruokailun! Se on tosi moukkamalinen suomalainen tapa, enpä keski äkkiä mitään toista maata, jossa näin toimittaisiin. Meillä jopa eräs miehen sukulaisperhe on sellainen, että nouseavat kahvipöydästä pois ennen kuin meidän perhe on ehtinyt saada kahvia juotua. Menevät sohvalle istumaan ja katsomaan telkkaria. Ihan käsittämöntä touhua, mutta miten siitä näille junteille voisi sanoa??

Vierailija
2/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minkäänlaisia pöytätapoja tässä perheessä varsinkaan arkipäivinä, kun itse kukin syö milloin ehtii. Ollisi jotenkin epäinhimillistä vaatia vaikkapa nälkäisiä koululaisia odottamaan, että isä tai äiti tulee töistä kotiin ja syödä yhteistä päivällistä vasta sitten. Ja joku jäisi ilman ruokaa, kun pitäisi lähteä harrastukseensa jo ennen kuin viimeinen työstä tai koulusta tuleva olisi edes tullut kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat nousta pöydästä syötyään. Aikuiset istuvat pidempään.

Vierailija
4/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöydästä ei nousta pois ennen kuin kaikki ovat syöneet ja usein vielä jutustellaan hetki ruokailun jälkeen yhdessä. Poikkeuksena tietenkin, jos jollakulla on kiire harrastukseen tms.

Kännykät ja padit eivät tule ruokapöytään.

En tiedä millaiset tavat Suomessa nykyään on, me asumme Keski-Euroopassa.

Vierailija
5/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:41"]

Pöydästä ei nousta pois ennen kuin kaikki ovat syöneet ja usein vielä jutustellaan hetki ruokailun jälkeen yhdessä. Poikkeuksena tietenkin, jos jollakulla on kiire harrastukseen tms.

Kännykät ja padit eivät tule ruokapöytään.

En tiedä millaiset tavat Suomessa nykyään on, me asumme Keski-Euroopassa.

[/quote]

Mekin muutettiin Suomeen pitkän poissaolon jälkeen ja olen jotenkin välillä ihan ymmälläni tästä ihan arkisten hyvien tapojen puutteesta.

Ap

Vierailija
6/6 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on aina ollut niin, että arkisin kukin syö omaa tahtiaan, toki useimmiten yhtä aikaa. Syön yleensä lasten kanssa, ja jokainen kiittää ja poistuu pöydästä sitten kun itse on syönyt. Toki minä olen siinä keittiössä hääräilemässä siihen asti kunnes kaikki ovat syöneet. Mies tulee yleensä töistä vasta illemmalla ja syö silloin yksin.

Sunnuntaisin katamme keittiön sijasta ruokailuhuoneeseen, kaikki syövät yhtä aikaa ja pöydästä ei poistuta kesken vaan sitten kun kaikki ovat valmiit. Minusta tämä toimii hyvin ja tämä järjestely osoittaa myös arkipäivän ja pyhäpäivän eron. Arkisin kaikilla on myös harrastuksia ja omat aikataulut, joten siinäkään suhteessa minusta on liioiteltua vaatia että kaikki olisivat silloin pöydässä samaan aikaan ja yhtä kauan.