Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomen kansalaiseksi pääsee osaamatta suomea tai ruotsia?

Vierailija
09.03.2019 |

En vaan voi ymmärtää. Kun ei edes yksinkertaisempia omaa elämää koskevia asioita hallita. Katsotaan kuvista, kun ei osata kieliä.
Joku kielikoe pitäisi saada kansalaisuuden saamiseen mukaan. Ihan jo hakijan itsensä takia.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsee. Sillä olen joutunut työssäni tulkkaamaan suomea ja ruotsia englanniksi ihmisille, joilla on suomalainen henkkari.

Eli se koe on aivan liian helppo.

Vierailija
22/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä että hoitoalalle tai asiakaspalveluun ei pitäisi päästä ilman suomen tai ruotsin taitoa. Suomalaisilta edellytetään usein myös lisäksi englannin tai muun kielen taito aika monissa töissä. Tehkööt sellzisia röitä jossa kielitaidolla ei ole niin väliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten perseilevä persu voi olla suomen kansalainen? Kyllä jotkut standardit pitäisi olla mitä ääliöitä hyväksytään kansalaiseksi.

Vierailija
24/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pääsee. Sillä olen joutunut työssäni tulkkaamaan suomea ja ruotsia englanniksi ihmisille, joilla on suomalainen henkkari.

Mäkin olen päässyt kaikki ruotsin kurssit läpi. Silti en oikeasti osaa ruotsia ja tarvitsisin tulkkia, jos muut puhuisivat vain ruotsia.

Olet silti jo sillä tasolla, että jos asuisit ummikkona Ruotsissa, puhuisit ja kirjoittaisit parin vuoden päästä sujuvaa ruotsia.

Totta. Ruotsissa pääsisin varmasti sujuvaksi ruotsin osaajaksi, jos kukaan siellä ei puhuisi minulle muuta kieltä kuin ruotsia.

Vierailija
25/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sitä mieltä että hoitoalalle tai asiakaspalveluun ei pitäisi päästä ilman suomen tai ruotsin taitoa. Suomalaisilta edellytetään usein myös lisäksi englannin tai muun kielen taito aika monissa töissä. Tehkööt sellzisia röitä jossa kielitaidolla ei ole niin väliä.

Jos välttämättömästä työvoimasta on pulaa, voin olla kiitollinen kielitaidottomastakin hoitajasta, jos toinen vaihtoehto on, että ei hoitajaa ollenkaan.

Vierailija
26/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rkp ja sdp tekivät aikoinaan suomen kansalaisuuden saamisesta liian helppoa.

Somalit saavat esimerkikisi tuoda lapsivaimoja perheenyhdistämisverukkeella. ”Ottolapsia”.

He eivät paljoa keittiöstä poistu ja saavat kansalaisuuden helposti koska ”suomalaismiehen” lapsia.

Vierailija
27/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei pääse, kielikoe pitää läpäistä kun hakee kansalaisuutta.

Vierailija
28/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen henkilöllisyystodistus ei tarkoita Suomen kansalaisuutta. Kansalaisuuden saamisen edellytyksenä on suomen tai ruotsin kielen riittävä kielitaito, joka osoitetaan kielikokeessa. Piste ja aamen.

Siis suomalaisen henkilöllisyystodistuksen voi saada ilman Suomen kansalaisuutta? Hmm Suomen passia ei varmaan saa, mutta ajokortin varmaan voisi saada?

Vierailija
29/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen henkilöllisyystodistus ei tarkoita Suomen kansalaisuutta. Kansalaisuuden saamisen edellytyksenä on suomen tai ruotsin kielen riittävä kielitaito, joka osoitetaan kielikokeessa. Piste ja aamen.

Siis suomalaisen henkilöllisyystodistuksen voi saada ilman Suomen kansalaisuutta? Hmm Suomen passia ei varmaan saa, mutta ajokortin varmaan voisi saada?

Ajokortti todistaa vain ajo-oikeuden.

Henkilökortin voi saada ilman kansalaisuutta.

Poliisi voi myöntää henkilökortin kotikuntalain mukaisesti Suomessa vakinaisesti asuvalle ulkomaalaiselle, joka on merkitty väestötietojärjestelmään ja jolla on voimassa oleva oleskelulupa tai oleskelukortti taikka hänen oleskeluoikeutensa on rekisteröity ja jonka henkilöllisyys voidaan todeta luotettavasti. Ulkomaalaiselle myönnettyä henkilökorttia ei voi käyttää matkustusasiakirjana.

Vierailija
30/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansalaisuuteen vaaditaan YKI -testin suorittaminen joko suomen tai ruotsin kielellä. Testi edellyttää useamman vuoden kieliopintoja. Kokeeseen on myös vaikea päästä, koska halukkaita sitä suorittamaan on paljon enemmän kuin mahdollisuuksia sitä suorittaa. Mitä tulee maassa toimimiseen, niin ainakin englantia äidinkielenään puhuvilla on aito ongelma päästä harjoittamaan suomen kieltä. Valitettavan moni haluaa mieluummin harjoitella hänen kanssaan englantia. 

Vierailija
31/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa on kielikoe, mutta siitä pääsee aika helposti läpi. Pitäisi vaatia oikeaa kielitaitoa ja itsensä elättämistä. Suomessa on eurooppalaisittainkin löysät kansalaisuusvaatimukset. 

Vierailija
32/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa on kielikoe, mutta siitä pääsee aika helposti läpi. Pitäisi vaatia oikeaa kielitaitoa ja itsensä elättämistä. Suomessa on eurooppalaisittainkin löysät kansalaisuusvaatimukset. 

Miten määrität , että pääsee helposti läpi? Kansalaishakemuksessa kysytään myös elatus, mutta sosiaalitukien kautta muodostuva elatus ei ole ongelma. Elatus pitää todistaa koko Suomessa asumisajalta. Lisäksi rikosrekisteri tarkistetaan, jos joku ei tätä tiennyt. 

Vierailija
33/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet persut ei osaa ruotsia yhtään! Kansalaisuus pois näiltä.

Itse en ainakaan ideologisista syistä ole ikinä halunnut oppia. Enkä ole sitä ikinä tarvinnutkaan. Olen muuten suomenruotsalainen juuriltani.

Vierailija
34/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuupa täällä syntyperäisiäkin, jotka eivät suomea osaa. Ei sellaisilla pitäisi Suomen kansalaisuutta sallia.

Vierailija
35/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi ehdottomasti olla kielikoe.

Kansalaisuutta EI SAA ilman kielikoetta kuin erittäin harvoissa tapauksissa. Olen päivittäin tekemisissä asian kanssa.

Vierailija
36/36 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten määrität , että pääsee helposti läpi? Kansalaishakemuksessa kysytään myös elatus, mutta sosiaalitukien kautta muodostuva elatus ei ole ongelma. Elatus pitää todistaa koko Suomessa asumisajalta. Lisäksi rikosrekisteri tarkistetaan, jos joku ei tätä tiennyt. 

Olen tavannut työssäni paljon Suomen kansalaisuuden saaneita, jotka eivät kykene kommunikoimaan suomeksi (tai ruotsiksi). Vaatimus kansalaisuuteen on "tyydyttävä" kielitaito, mikä ei selkeästi ole riittävä. Sosiaalituista muodostuva elatus on todellakin ongelma. Tosin koko sosiaaliturvan, ainakin nykyisen laajuisen, pitäisi olla kansalaisuusperäinen, eikä asumisperusteinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme