Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholismi ei ole sairaus vaan elämäntapavalinta

Vierailija
09.03.2013 |

Miksi meitä kohtuullisesti alkoholia käyttäviä rankaistaan korkeilla alkoholiveroilla ja hinnoilla sekä surkealla valikoimalla?

Jokainen alkoholisti tekee itse päätöksen siitä, että avaako korkin vai ei. Koko kansan kollektiivinen syyllistäminen ei siihen vaikuta mitenkään. On myös todella kallista alkaa kuntouttaa alkoholisteja yhteiskunnan varoilla, koska suurimmasta osasta ei koskaan tule tuottavia kansalaisia. Mitä nopeammin he hoitavat itsensä pois päiväjärjestyksestä, sitä halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 19:40"]

Kun korkeat verotkaan eivät riitä, vaan juoppo kansa ryyppää vuodesta toiseen enemmän ja enemmän, ei järkevänä vaihtoehtona ole enää muu kuin jo viime vuosisadan alussa koettu yhteiskunnallinen vitsa ja jalkapuu: kieltolaki.

Nyt raittiusseurat pystyyn kansalaisaloitteella kieltolakia ajamaan!!!

[/quote]

Joo ja sitten vaan omat viinapannut porisemaan! Varmasti kansa raitistuu!

Vierailija
42/48 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholia maistaa melkein jokainen ennemmin tai myöhemmin. Alkoholismin syntyyn vaikuttaa se miten aivot siihen reagoivat ja miten, millä määrillä sekä kuinka usein nauttiminen tapahtuu.

Itse et voi päättää etukäteen kuinka vahvasti aivosi jäävät koukkuun alkoholin nauttimiseen mutta toki siihen, miten paljon se sosiaalisesti merkitsee.

Minun mielestäni korkeat verot ja huonot valikoimat voivat hillitä näitä tapauksia. Mielestäni myös sinun terveydellesi on ihan hyväksi se, ettei ole varaa juoda kovinkaan paljoa tai monipuolisesti, sillä jokainen lasillinen tärvelee aina hiukan elimistöä, olipa se vaikka fiineintä shampanjaa tai niin "terveellistä" punaviiniä. Alkoholi tiiviinä tavarana on myrkky ja laimeana myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehdottomasti samaa mieltä, kaikki alkoholistit pitää saattaa hautaan mahdollisimman pian. Itsekin pyrin tähän, olisiko muita nopeita ja saatavilla olevia keinoja, kuin junan alle? t. Alkoholisti

Vierailija
44/48 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kokemusta alkoholin liikajuomisesta, sekä kohtuukäytöstä. En sanoisi ainakaan omassa tapauksessa että kyseessä oli sairaus, ehkä enemmänkin TAIPUMUS sairauteen. Mutta ei se myöskään elämäntapavalinta ollut, että lopulta join 40 annosta alkoholia viikossa. Kyllä, itse valitsin alkaa ottaa stressaavan työpäivän jälkeen kaljan tai pari rentoutuakseni. Ajattelin että lopetan sen kun stressijakso menee ohi. Mutta sen sijaan pari iltakaljaa kasvoikin huomaamatta ilta-sixpackiksi, ja itseänikin harmitti lihominen, väsymys, turvotus, rahanmeno jne. 

Vähentää ja lopettaahan sitä halusi, mutta ei se helppoa ollut. Tein lukemattomia päätöksiä että nyt alan kohtuukäyttäjäksi tai nyt lopetan, mutta aina ns. heikolla hetkellä lankesin taas ostamaan kaljaa, ja sitten kun oli kerran repsahdettu niin sama kai se vaikka seuraavanakin iltana taas... Minä lopulta pääsin kuitenkin eroon liikakäytöstä, mutta vasta kun vaihdoin työni vähemmän stressaavaan. Nykyisin pystyn kohtuukäyttöön ilman ongelmia. Mutta tiedän, että jos töissä alkaisi taas joku ylityö- ja stressihelvetti, olisi eritätin suuri riski että alkaisi alkoholi taas rauhoittavaksi lääkkeeksi maistua.

Mutta en kannata alkoholipolitiikkaa joka kauheasti rajoittaa tai verottaa. Minusta aikuisella ihmisellä on oikeus vaikka juoda itsensä hautaan, eikä siihen pidä yhteiskunnan puuttua. Minusta kaikki huumeetkin saisi olla vapaasti saatavilla. Varoitukset vaan pakkaukseen, että ihmiset tietää mitä riskejä ottavat.

Vierailija
45/48 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismin ovat lääkärit kansainvälisesti virallisesti vahvistaneet sairaudeksi, 'Tiina ja Timo Tavis' saavat toki olla siitä mitä mieltä hyvänsä.

Vierailija
46/48 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi meitä kohtuullisesti alkoholia käyttäviä rankaistaan korkeilla alkoholiveroilla ja hinnoilla sekä surkealla valikoimalla?

Jokainen alkoholisti tekee itse päätöksen siitä, että avaako korkin vai ei. Koko kansan kollektiivinen syyllistäminen ei siihen vaikuta mitenkään. On myös todella kallista alkaa kuntouttaa alkoholisteja yhteiskunnan varoilla, koska suurimmasta osasta ei koskaan tule tuottavia kansalaisia. Mitä nopeammin he hoitavat itsensä pois päiväjärjestyksestä, sitä halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle.

Vain koko elämänsä alkoholista pidättäytyvälle alkoholismi on valinta jota hän ei tee. Sinäkin käyttäessäsi alkoholia altistut tälle riskille. Aloittaessasi käytön et voi vielä tietää oletko se juuri sinä jolle kehittyy tämä ongelma. Mielipiteesi saat pitää mutta väärä se on.

Vierailija
47/48 |
08.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, vastaukset ovat vähän eri luokkaa kuin jos puhuttaisiin vastaavasta "elämäntapavalinnasta" eli ylipainosta. Mammat eivät koskaan petä. :D

Vierailija
48/48 |
07.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna varoisin sanojasi.