Puhelin soi. Puhelimessa mieshenkilö, myyjä kertoi, että oltais oltu tulossa kattoon meidä omakotitalon patterit.
Totesin siihen, että istun just keittiössä aamukahvilla ja yhtään patteria en keittiössämme näe. Viemäriputket on jo katsottu, samoin katto. Nytkö sitten on pattereiden vuoro. Eikö niitä pattereita voisi mennä katsomaan kauppaan ?
Voitte tulla laskemaan meidän talon naulat ja oven kahvat. Niitä ei kukaan ole vielä kukaan käynyt katsomassa.
Joo, totesi tämä myyjä. Niin, minä olisin tullut kyllä katsomaan ne rautaputket ja patterit, että ovatko ne kunnossa.
Totesin, että kunnossa kai ovat kun on lattialämmitys ja ei näy putkia. Ööö, siis ei tullu kauppoja. Joo, ei tullu, totesin.
Ihan oikeesti tämmönen puhelu tuli tänään aamulla.
Kommentit (31)
Anopille kaupataan välillä kolme kertaa viikossa remppoja kattoon/ikkunoihin/ym.
Yli 70 v nainen asuu omakotitaloa... naureskelee aina välillä kun nuoret pojat käy ovellakin välillä yrittämässä sisään milloin milläkin asialla.
Niinpä. Yrittävät tulla ihmisten koteihin mukamas kartoittamaan eli arvioimaan katon. ym kuntoa.
Todellisuudessa kartoittavat omistajan kuntoisuutta. Onko niin höperö, että nimi tulee paperiin vaikka höperö ei edes ymmärrä mihin nimensä kirjoittaa.
Vanhoja taloja ja vanhoja ihmisiä ne kyttää että pääsisivät kotikäynneille. Ne ottavat jostain rekisteristä tietyllä aluella olevat vanhat talot ja soittavat ne kaikki läpi. Kai ne onnistuvatkin aina joskus kohtaamaan sen höperön tilaajan vaikka ei sitä palvelua tarvitse tai ole edes varaa ostaapalvelua.
Kyllä jos katto vuotaa, asukas osaa itse korjata tai tilata korjaajan. Samoin putket ja röörit.
Miehelleni soitteli tuossa tammikuussa pahimpien pakkasten ja suurimpien lumien aikaan joku, joka olisi halunnut tulla tarkistamaan savupiippumme. Kieltäydyimme, luotamme kyllä nuohoojaan, enkä tuonne lumiselle katolle ketään päästäisi vain katselemaan. Tippuisi vielä ja vaatisi jotain korvauksia. Netistä ei löytynyt kyseisestä firmasta yhtään hyvää sanaa, huijariksi vain haukuttiin.
Meidän varastossa on 2 vanhaa jo käytöstä poistettua patteria. Niitä voi tulla katsomaan. Savupiipun tiiliä löytyy jokunen kappale.
Otettiin mieheni kanssa oikein paperille että mitä kaikkea voi tulla katsomaan jos täälläpäin myyjä liikkuu..
Kaikki listalla olevat voi jopa ottaa mukaansa, säästyy meiltä vienti jätteisiin. Lista on kyllä aikas pitkä, kannattaa tulla isommalla autolla että mahtuu kyytiin.
Joo, ensin yrittävät soitella ja kun en vastaa, tulevat oven taakse kaupustelemaan. Lähiaikoina meille yritetty myydä: vesikattoremontti, välikattoremontti, lisäeristystä, ovia ja ikkunoita, kylppäriä, keittiötä, salaojitusta sekä savupiipun hattua. Usean eri yrityksen toimesta.
En tasan tarkkaan tilaa näin isoja remontteja puhelimessa tai epämääräisellä kotikäynnillä (no ehkä sen piipunhatun voi ostaa). Osaan käyttää nettiä, kilpailuttaa, vertailla kokemuksia. Tunnen myös paikkakunnalta yrityksiä, jotka näitä remontteja tekevät, tilaan tutulta rehelliseksi tunnetulta yritykseltä jos remonttia tarvitsen.
Ärsyttävää kiusaamista moinen kaupustelu.
Itse olen sanonut että voisitko palata asiaan kymmenen vuoden kuluttua jos sitten vaikka olisin dementoitunut. Lopettavat puhelun lyhyeen näin.
Äitini asuu siskon omistamassa talossa. Hänellä käy näitä kaupustelijoita vähän väliä. Aina kun tulee allekirjoituksen hetki, niin äitini "muistaa", että hänhän on tässä vuokralla, hyvänen aika, ei hän saa mitään tällaista mennä sopimaanomine lupineen. Pari kertaa on kaupustelija sanonut, että kyllä vuokralainenkin voi viemärit uusia, jos ne ovat huonossa kunnossa, lasku menee talon omistajalle ja voitte sitten vaikka oikeudessa sopia, kuka maksaa mitä.
Näitä hemmoja riittää. Sanon jokaiselle, että jos ja kun teetämme jotain remppaa, niin sen tekee paikallinen fyysinen yritys, jolla on osoite ja ovi, josta voin kävellä sisään reklamoimaan.
Ap, juttusi on hauska, olisit vielä lisännyt, että kaapissa on AA ja AAA pattereita, tarkistatteko, onko niissä vielä virtaa?
Jossain oli juttua yrityksestä joka kauppasi palvelua näille myyjille, että löytää tietyn alueen yli 70 vuotiaat asukkaat hakupalvelua käyttämällä. Kannattaa aina sanoa, että suvussa on putkimies, nuohooja, peltiseppä niin eivät kauppaa kauaa 👍
Jossain oli juttu missä katolle päästetty ”tarkastaja” oli astunut jalallaan katon puhki ja ruvennut tapauksen jälkeen myymään kattoremonttia.
Katto ym. remontteja myyvät puhelinmyyjät vielä ymmärtää. Siis että katto on katto. Mutta kun minulle tarjotaan näitä jotain pikseleitä ja 4 g ” Tarkka” yhteyksiä mun puhelimeen, tietokoneeseen ja tablettiin, olen jo ihan ulalla.
Sain mun mielestä edullisen tarjouksen ja kas kummaa. Puheluita pystyin soittamaan vain tiettyyn rajaan saakka ja ylimenevältä osuudelta maksan tosi suolaisen hinnan.
Halpa tulee ainakin minulle kalliiksi kun en ymmärtänyt myyjän hömpötyksestä mitä olin oikein tilaamassa.
Mulle myydään työnumeroon vähän väliä katto- ja ikkunaremppaa.... Joskus käskin googlesta katsoa miltä tämä 3000m2 "omakotitalo" näyttää tai kysyin että arvaa kiinnostaako maksaa tän teollisuuskompleksin ikkunat kun olen vain suunnitteluhommissa vuokratiloissa.
Meille yritti myös joku "sisäkattojen valokuvaaja" änkeä puoliväkisin sisälle. En päästänyt. Lupasipa tulla vielä uudelleenkin ja sitten vielä "juodaan kaffit".
Luulenpa, että jää kuvaamatta, jää kaffit juomatta! :D
Juuri ennen tätä hemmoa kävi toinen kattomaakari. Hän väitti, että meidän asumaamme taloon oli ollut jopa puhetta tehdä kattokorjaus. Just! Jos on unelmissaan tällaista kuvitellut, niin ei voi kuin valittaa.
Sitkeitä nämä on nurkissa pyörimään.
Sääliksi käy kilttejä vanhuksia. Nämä pakkokaupustelijat vievät heitä kuin pässiä narussa.
Ilmoitan kaupustelijoille etten päästä sisälle tekemään inventaariota ja että asunto on suojattu hälytysjärjestelmällä.
Naapuriin tuli kattoremontti-porukka. Satoi kaatamalla jo aamusta asti ja kattopeltejä revittiin irti säästä välittämättä.
Koko viikon satoi. Yötä myöten enempi vähempi. Koko viikon miehiä pyöri katolla. En huomannut mitään suojapeitettä levitettävän katolle.
Talossa asuvat vanhukset. Pihassa oli kuorma-auto, järeä nosturi koko viikon ja puolenkymmentä työmiestä. Talo on pieni luokkaa ”mummon mökki” ja katto harjakatto.
Mietin, olikohan kuin kallis kattoremontti ?
Vois ottaa sellaisen sopimuksen vastaan, ruksia yli hinnat ja laittaa 3 euroa tilalle, tekijä maksaa tarvikkeet, allekirjoittaa ja ottaa vielä valokopion ja lyödä kättä päälle. Tulette sitten huomenna ja homma on valmis perjantaihin mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Naapuriin tuli kattoremontti-porukka. Satoi kaatamalla jo aamusta asti ja kattopeltejä revittiin irti säästä välittämättä.
Koko viikon satoi. Yötä myöten enempi vähempi. Koko viikon miehiä pyöri katolla. En huomannut mitään suojapeitettä levitettävän katolle.
Talossa asuvat vanhukset. Pihassa oli kuorma-auto, järeä nosturi koko viikon ja puolenkymmentä työmiestä. Talo on pieni luokkaa ”mummon mökki” ja katto harjakatto.
Mietin, olikohan kuin kallis kattoremontti ?
Siihen menee 2 päivää
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy kilttejä vanhuksia. Nämä pakkokaupustelijat vievät heitä kuin pässiä narussa.
Olemme sanoneet aikuisille lapsillemme, että vähän katsovat meidän perään sitten kun huomaavat, että emme enää pelitä ihan täysillä.
Lupasivat pitää meidät kuosissa, että emme tilaa esim. AkuAnkkaa tai minkäänlaista remonttia heidän tietämättään.
No huh. Aina vaan käy röyhkeämmäksi kaupustelu.