KÄTILÖT! mikä ärsyttää eniten äideisssä
synnytyksessä ja osastolla. kertokaas, haluan tietää kuinka ärsyttävä olen ollut :)
Kommentit (44)
Miten te nyt tartuitte tuohon ainoan selvään provoon, tuohon majavatarinaan?
Häh, no totta kai kätilöäkin voi ja saa ärsyttää, eihä ne nyt mitään tunteettomia robotteja ole. Sen sijaan sitä ärsytystä ei saa tuoda ilmi asiakkaalle, se on sitä ammattitaitoa. Mutta siitä on ihan luvallista puhua vaikka työkavereiden kanssa taikka työnohjauksessa.
Ja tuota en kanssa tajua että kun täällä ketjussa kätilöt kertovat äideistä, jotka juoksuttavat hälytysnappia painamalla, niin muut tulevat tänne kertomaan että "minä en tehnyt niin" perusteluna sille, että ei kukaan muukaan ole voinut, kätilö on ammattitaidoton.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 08:33"]
Täysin turha kysymys mikä synnyttävissä äideissä ärsyttää kätilöitä. Kätilö tekee työtään, jos hän on pätevä, osaa hän suhtautua ammatillisesti myös "hankalaan" asiakkaaseen ja perustella ratkaisujaan. Kätilön tehtävä on toimia syntymättömän lapsen (ja synnyttäjän) parhaaksi. Ei siinä pitäisi olla aikaa miettiä ärsyttääkö vai ei.
Jos taas nykyäiti menee laitokselle leikkimään prinsessaa eikä pysty missään asiassa ottamaan huomioon kokonaistilannetta, hän tuskin on edes kypsä äidiksi. Oma kokemus kuitenkin sanoo, että suomalainen nainen on aika reipas synnyttäjä ja potilas myös synnytyssairaalassa, jos vertaa monta muuta kulttuuria, missä tulevaa äitiä paapotaan jo raskausaikana ja lapsivuodeaika saa täysin toisen merkityksen kuin Suomessa.
Aikaisemmista kätilöketjuista on kuitenkin tullut sellainen mielikuva, että aika moni vastasynnyttänyt äiti on saanut jossain vaiheessa vähemmän ammatillista kohtelua osakseen. Itselle on täysin yhdentekevää olenko ärsyttänyt kätilöitä tai lääkäreitä laitoksella. Olen ollut sairaalassa 2vrk/lapsi, hoitanut lapseni itse, en ole kertaakaan soittanut kelloa, en ole pyytänyt särkylääkettä tai erikoiskohtelua ja kiltisti odottanut omaa vuoroani. Ja ollut onnellinen kun olen sairaalasta päässyt pois.
[/quote]
en tiedä sitten, mutta minulle on herunut kiitota kätilöiltä synnytyksessä siitä, että olen ekstänyt kivun marisematta. Jokaisessa synnytyksessä on kehuttu, että ihanan rauhallinen synnyttäjä olen, enkä turhasta valita. Puudutuksenkin olen sitten saanut kun en ole enää jaksanut. Kaikin puolin synnytyksestä ja sen aikana tapahtuvista asioista olen saanut aina kiitosta kätilöiltä. Ehkä juuri siitä syystä minut on ohjattu aina kivaan huoneeseen yksin synnytyksen jälkeen. Vaikka en ole edes pyytänyt mitään omaa huonetta :) Ikinä en ole mitään hälyytyskelloja soitellut vaan ihan itse ruokani hakenut ja lapseni hoitanut alusta loppuun. Viimeisess synnytyksessä en tainut nähdä koko kätilöä synnytyksen jälkeen kuin kerran, kun hän kävi tarkastamassa kohtuni palautumisen painelemalla. Muutoin vein itse vauvan tarkastettavaksi kotiin lähtiessäni.
Joo, ainoa sairaala jossa olen kuullut että on ajeltu alapää on Naisten klinikka Helsingissä, itse synnytin Kätilöopistolla, eikä puhuttukaan mistään ajelusta. Myöskään äidiltäni ei ole koskaan ajeltu, vaikka on saanut lapsia -74 -80 -85 ja -91.